Opel zet kwaliteitsoffensief in volle gang

9-5-22. Kwaliteit heeft bij Opel de hoogste prioriteit en een nieuwe aanpak op dit front werpt vruchten af.
Opel-Mokka-22-2x.jpg

In de afgelopen twaalf maanden is de kwaliteit van de afgeleverde personenauto’s en bedrijfsauto’s met 25 procent gestegen. Dit is te danken aan aangescherpte normen voor de productie en aan feedback van klanten in het eerste jaar na hun aankoop. De recent geïntroduceerde Opel Corsa en Opel Mokka bieden door de nieuwe aanpak eersteklas productiekwaliteit. Dat geldt zowel voor versies met een brandstofmotor als met elektrische aandrijving. Ook blijkt uit de statistieken van de Duitse instanties ADAC en TÜV dat diverse modellen van Opel hoog scoren in de lijst met minste pechgevallen.

Het kwaliteitsoffensief moet leiden tot nul fouten. Om dit te bereiken heeft Opel nieuwe analysemethoden ingevoerd waarmee vroegtijdig in het productieproces problemen zijn te voorkomen. Deze voorspellende systemen signaleren veranderingen in parameters die kunnen leiden tot productiefouten en die systemen grijpen ook preventief in. Het resultaat: geen verkeerd gemaakte componenten, geen productieverstoring en constant hoge kwaliteit.
Opel-Astra-22-2x.jpg

“Bij Opel en in de gehele Stellantis Group stellen we onszelf ambitieuze doelen als het gaat om kwaliteit. We willen de nummer 1 zijn onder de volumemerken. Minder fouten leiden tot betere kwaliteit, een hogere klanttevredenheid en kostenreductie”, aldus Opel CEO Uwe Hochgeschurtz.

Bij de fabrieken in Rüsselsheim en Eisenach leidde de switch naar het nieuwe platform van de Stellantis Group tot verdere verbetering. De uniforme platformstrategie voor meerdere modellen en minder onnodige complexiteit zijn belangrijke factoren die bijdragen aan hogere kwaliteit en betrouwbaarheid van de auto’s. Bij Opel in Rüsselsheim is de serieproductie van de nieuwe Astra net begonnen. Hier rolt ook binnenkort de Astra Sports Tourer van de band. Alle versies van de Opel Grandland worden gebouwd in Eisenach, eveneens volgens de hoogste kwaliteitsnormen. Dat wordt bevestigd in de jongste TÜV-reportage, waarin het SUV-vlaggenschip van Opel op een uitstekende 11e plek staat in een lijst met 128 geïnspecteerde auto’s van verschillende merken. Bovendien zijn diverse Opel-modellen in de 2022 ADAC pechstatistieken betiteld als betrouwbare gebruikte auto’s, van de Grandland en Crossland tot en met de ADAM.
Opel-Grandland-22-2x.jpg

Opel-engineers focussen ook op kwaliteitsverbetering op de lange termijn. Daarom is de samenwerking met leveranciers versterkt om kwaliteitsnormen te bepalen en de levensduur van onderdelen en componenten te verlengen. Klanttevredenheidsonderzoeken zijn evenzeer belangrijk. De kwaliteitsbewakers in Rüsselsheim evalueren klantreviews en kijken ook naar commentaar in diverse forums en op sociale media. Opel-dealers worden zo vroeg mogelijk betrokken in het kwaliteitsproces, omdat zij ook feedback krijgen van klanten. Alles wat kan helpen om de kwaliteit naar een onberispelijk niveau te tillen, wordt benut.