Dacia Designbaas Miles Nünrberger werkte 14 jaar bij Aston Martin

6-5-22. Het design van de nieuwe modellen van Dacia verleidt. Eenvoudig en authentiek, het straalt robuustheid en zin in avontuur uit. De Brit Miles Nürnberger is sinds juni 2021 Directeur Design bij Dacia. https://bit.ly/3Fguw23
Dacia-prototype-22-rv.jpg

Na 14 jaar bij Aston Martin te hebben doorgebracht deelt hij met ons zijn scherpe blik op de nieuwe auto’s van het merk. Hoe is het design van Dacia aantrekkelijker geworden zonder de auto’s duurder te maken? Miles Nürnberger kraakt de code.
Dacia-Jogger-22-lv.jpg

Design was niet het sterkste punt van Dacia bij de wedergeboorte van het merk 18 jaar geleden. De Logan van de eerste generatie was vooral bedoeld om het scherpst geprijsde nieuwe model op de markt te zijn. Sinds enkele jaren en met het huidige gamma van Duster, Sandero en Jogger is het design van Dacia erg aantrekkelijk. Deze transformatie vond natuurlijk niet in een dag plaats. Het is het resultaat van een steeds verdergaande toepassing van de filosofie van het merk Dacia op alle ontwikkelingsniveaus van de modellen. In de eerste plaats een slim en efficiënt design.

“Een goed ontwerp hoeft niet per se meer te kosten. Elke dag sporen we het team aan om intelligent na te denken, om slimme techniek te ontwikkelen die waarde heeft voor de klant.”

Eenvoudig en authentiek, de kracht van Dacia
Dacia-design-22-MIlies-Nürnberger.jpg Wat maakt het design van Dacia bijzonder? Voor Miles is dat overduidelijk: “De roeping van elk model is duidelijk herkenbaar vanaf de eerste aanblik.” Duster is een ‘echte’ avonturier, Jogger is een ‘echte’ gezinsauto. De filosofie van Dacia draait rond een zeer pragmatische visie op de auto. “Wat je bij Dacia ziet, is wat je krijgt”, legt Miles uit, geïnspireerd op WYSIWYG (What You See Is What You Get), dat een revolutie teweegbracht voor tekstverwerkers en html-pagina’s op internet.
Op de markt onderscheidt Dacia zich door zijn doortimmerde gamma voertuigen dat beantwoordt aan de essentiële behoeften van klanten. Niet meer, niet minder. Die sterke vooringenomenheid heeft een weerslag op alle ontwerpniveaus van een auto. Vooraf bepalen wat essentieel is of zal zijn voor een toekomstig model dat drie of vier jaar later wordt gecommercialiseerd en weigeren om steeds meer te doen, vereist sterke designkeuzes. “Dat vraagt om een pure, bijna fundamentele creatieve aanpak”, aldus Miles, die verder verduidelijkt: “Dacia is een uitdaging. Je moet echt zuinig zijn. Bij Aston Martin heb je een lage investering, maar een hoge aankoopprijs. Bij Dacia is dat omgekeerd. Maar dat maakt het niet makkelijker!”

De ontwerpers van Dacia laten zich leiden door heel duidelijke principes: elke lijn moet robuustheid, zin voor avontuur en natuur uitstralen … Eenvoud en authenticiteit zijn essentiële verleidingsmiddelen. “Dacia moet een bron van eenvoudig plezier zijn voor de klant en hem zin in avontuur geven”, vat Miles samen.
Dacia-prototype-22-lzij.jpg

Van het belang van proporties ...
"Het succes van het design van een auto en de schoonheid van elk voorwerp en elke auto hangt in de eerste plaats af van zijn proporties", verduidelijkt Miles. Het design van de Dacia-modellen is sterk geëvolueerd. Het gebruik van het nieuwe CMF-B-platform biedt nieuwe mogelijkheden met een grotere wielbasis, grotere wielen die verder op de vier hoeken staan en bredere sporen. Deze moderne technische basis is onontbeerlijk voor nieuwe modellen om harmonieuze en eigentijdse proporties te krijgen.

De kracht van Dacia is dat het op sterke merkwaarden leunt: robuustheid, veelzijdigheid en interieurruimte. Qua design is deze filosofie van ‘zin in avontuur’ een leidraad die de inspiratie positief omkadert. We mogen ook niet vergeten dat de automarkt de mode van het moment volgt en dat de designtrends voortdurend veranderen. Maar bij Dacia wordt de ontwerper bevrijd van het dictaat van het vluchtige. Hij denkt echt na over het nut van elk onderdeel of elke uitrusting om het design te sturen. “Kunstgrepen en gadgets verbannen, altijd focussen op de essentie is geen natuurlijke intellectuele gymnastiek”, verduidelijkt Miles. 

Uiteraard gaat de esthetiek van de Dacia-modellen met zijn tijd mee. De lichtunits aan de voorzijde zijn nu voorzien van leds, de radioantenne heeft de vorm van een haaienvin, de deurgrepen zijn van het type ‘koelkast’, enz. Precies genoeg om eigentijds te zijn. Niet meer, niet minder. En dat is volgens Miles de grootste moeilijkheid: “Je moet op het juiste moment de juiste keuzes maken om in te spelen op nieuwe of toekomstige ‘echte’ klantenbehoeften zonder in ‘te veel’ te vervallen. ”
Dacia-Jogger-22-la.jpg

… tot de positieve spiraal van ‘minder is beter’
Bij Dacia telt elk onderdeel. “Net als voor de portefeuille van de klant in feite”, herinnert Miles eraan. Het creatieproces van de ontwerper is een zoektocht naar zuivere lijnen. De volumes zijn vol, de vormen zijn eerlijk, de lijnen zijn scherp en de snijpunten zijn goed uitgewerkt: "We hebben het over echt design, geen stijl die uit de mode gaat. Dat komt goed uit, onze klanten houden hun auto lang. De nadruk moet gelegd worden op de juiste plaats, waar dat zichtbaar is voor de klant, waar dat nuttig is. Niets anders.”

Geen overbodige kunstgrepen of trendy gadgets. "Geen enkel element verbergt een ander element", verduidelijkt Miles. Eenvoud leidt tot zuinigheid, maar ook tot lichtheid, fabricagegemak en herstelgemak. “Niemand houdt van wat ingewikkeld is. Minder technologie betekent minder veroudering, meer betrouwbaarheid”, benadrukt de designer.

Een van de beste voorbeelden is de in de massa getinte kunststoffen bodemplaat voor- en achteraan van Sandero. Het ontwerp van deze twee onderdelen vereist een doordacht design. De vorm mag geen ‘zebrastrepen’ (gebrek aan kleureenheid) veroorzaken bij het gieten van het materiaal. Deze technische keuze voor de in de massa getinte onderdelen maakt de ski's goedkoper om te produceren (geen lak) en beter bestand tegen dagelijkse krassen. Een slim en efficiënt design!

Een ander concreet voorbeeld van een ingenieus design zijn de modulaire dakrails van Sandero Stepway en Jogger. “Het merk is geëvolueerd van een enkel aandachtspunt naar een punt waarop het design, het product, alles om je heen, is wat je aantrekt, wat je zoekt”, vertelt Mike.
Dacia-klanten zijn altijd erg rationeel in hun aankoop van een auto. Maar ze zijn ook emotioneel. Het commerciële succes van het nieuwe Dacia-design bewijst dat. “Een geslaagd design kost niet meer … maar heeft toch veel waarde in de ogen van de klant. De reden om een Dacia te kopen is steeds meer zijn aantrekkelijke design. De prijs is de kers op de taart! ” besluit Miles.