Porsche 911 GT3 krijgt 31 pk extra bij Friedrich Performance

12-1-22. Rijdynamiek, geluid en carbon. FRIEDRICH PERFORMANCE biedt een uitgekiend verfijningsprogramma voor de nieuwe Porsche 911 GT3, dat de sportieve talenten van de coupé nog meer accentueert.
FRIEDRICH-Porsche-911-GT3-22-rv.jpg

Het nieuwe tuningmerk is een divisie van Friedrich Motorsport in Lichtenfels, Beieren. Eigenaar en naamgenoot Dirk Friedrich richtte het bedrijf op in 1992, dat nu 44 mensen in dienst heeft op twee locaties, en ontwikkelde het vervolgens tot een gerenommeerde ontwikkelaar en fabrikant van sportuitlaatsystemen en carboncomponenten.
Sinds vele jaren vertrouwen klanten van over de hele wereld niet alleen op de knowhow en de "Made in Germany"-kwaliteit van Friedrich Motorsport: ook tal van tuners met een wereldwijde reputatie laten daar hun onderdelen produceren.
FRIEDRICH-Porsche-911-GT3-22-wiel.jpg

Met een breed scala aan producten voor de GT3 legt FRIEDRICH PERFORMANCE de basis voor een uitgekiend tuningprogramma voor alle huidige modelseries van Porsche.
Daartoe behoren diverse hoogwaardige roestvrijstalen uitlaatsystemen met klepbediening voor de vierliter zescilinder boxermotor van de 911 GT3. Het FRIEDRICH PERFORMANCE-systeem met spruitstukken haalt 22,8 kW / 31 pk meer piekvermogen uit de motor en bespaart negen kilogram in gewicht in vergelijking met het standaardsysteem.
Carbon staat niet alleen voor lichtgewicht constructie en maximale sterkte tijdens het racen: ook de nieuwe FRIEDRICH PERFORMANCE carrosseriecomponenten voor de GT3 zijn gemaakt van deze hightech compound.
Ook de gesmede FRIEDRICH PERFORMANCE-velgen in de diameters 20 en 21 inch en de roestvrijstalen schroefsetophanging, die traploos in hoogte en demping verstelbaar is, werden speciaal voor het sportmodel ontworpen. 

Om het geluid en de prestaties van de zescilinder-vierkleppenmotor in de Porsche 911 GT3 te optimaliseren, ontwikkelden de technici van de Duitse tuner uitlaatsystemen in verschillende fasen, die verkrijgbaar zijn vanaf € 3.998. Het assortiment begint met een roestvrijstalen sport-einddemper, die niet alleen kan worden gecombineerd met verschillende uitlaatpijpvarianten met een diameter van 100 millimeter en een koolstofafdekking: als optie kan de klant ook twee verschillende thermische integrale isolatie bestellen die warmte uitstraalt naar de omgeving gebied Verminder componenten in de motorruimte. De coating met 999 hard goud is bijzonder efficiënt en ook visueel extravagant.
FRIEDRICH-Porsche-911-GT3-22-motor.jpg

Deze twee opties zijn natuurlijk ook beschikbaar voor het topaanbod van het FRIEDRICH PERFORMANCE uitlaatsysteemprogramma voor deze Porsche: Het racesysteem is ontwikkeld voor GT3-bezitters die hun voertuig graag gebruiken op circuitdagen of clubraces en niet zomaar één We willen een gewichtsbesparing van zo'n negen kilogram, maar ook een duidelijk merkbare prestatieverbetering. Dit systeem omvat ook uitgebreid gecoördineerde spruitstukken die de uitlaatgasstroom optimaliseren. Daarnaast zijn de seriekatalysatoren vervangen door 200-cellige metalen elementen.

Met deze combinatie kan de motor veel vrijer uitademen, wat resulteert in een sterke prestatieverhoging: na de ombouw naar het complete FRIEDRICH PERFORMANCE-systeem levert de motor 22,8 kW / 31 pk meer dan bij serieproductie. Met 398 kW/541 pk bij 8.500 tpm en een maximaal koppel van 482 Nm verbetert de getunede sportwagen ook zijn prestaties: de GT3 met zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling katapulteert zichzelf van 0 - 100 km/u in slechts 3,3 seconden. H. Het duurt slechts 10,3 seconden om een ​​snelheid van 200 km/u te bereiken. De topsnelheid stijgt naar ruim 320 km/u.

In lijn met deze plus in dynamiek, biedt FRIEDRICH PERFORMANCE ook een carrosserieprogramma dat de 911 GT3 niet alleen een volbloed race-look geeft, maar ook de aerodynamica verder optimaliseert. Net als in de Formule 1 worden alle componenten uit koolstofvezel gelamineerd en vervolgens onder overdruk in een autoclaaf "gebakken". Dit complexe proces garandeert maximale sterkte ondanks de lichtgewicht constructie. Dit scheelt enkele kilo's gewicht ten opzichte van de standaard kunststof onderdelen. Alle zichtbare carbondelen zijn optioneel verkrijgbaar met een hoogglans of matte coating.
FRIEDRICH-Porsche-911-GT3-22-la.jpg

Om de sportwagen een nog opvallender gezicht te geven, ontwikkelden de ontwerpers van FRIEDRICH PERFORMANCE een nieuw middenstuk van carbon voor de voorschort. Door de grote, getraliede inlaat voorziet hij niet alleen de koeler in de boeg van verse lucht, maar ook de remmen van verkoelende luchtstroom. Een vin in elk van de koelassen aan de zijkant zorgt voor extra neerwaartse druk op de vooras. Een effect dat nog wordt versterkt door de nieuwe carbon voorspoilerlip en zo de rijstabiliteit bij hoge snelheden verder verhoogt. Carbon-applicaties voor de dagrijverlichting ronden het totaalbeeld harmonieus af.

Het nieuwe, sterker geprofileerde kofferdeksel, dat niet alleen uitlaten heeft voor de door de radiatoren verwarmde luchtstroom, is ook volledig van koolstofvezel gemaakt: twee NACA-inlaten ter hoogte van de vooras completeren de uitgesproken sportieve look.

De FRIEDRICH PERFORMANCE zijskirts van zichtbaar carbon laten de tweezitter er nog lager uitzien en richten de luchtstroom naar achteren. Carbon covers geven de zijspiegels ook een meer dynamische uitstraling.

Af fabriek wordt de achterkant van de GT3 gedomineerd door de grote vleugel, die aan twee "zwanenhalzen" is opgehangen. Een nieuw carbon onderdeel van FRIEDRICH PERFORMANCE vervangt het standaard zwarte spoilerprofiel. Twee grotere zijeindplaten zorgen voor een onmiskenbare relatie met racen, net als de discrete maar aerodynamisch zeer efficiënte Gurney-flap, die aan de achterkant van de vleugel is bevestigd.

Ook bij deze componenten speelde niet alleen spectaculaire looks, maar vooral aerodynamische downforce een grote rol in de ontwikkeling. Ook de FRIEDRICH PERFORMANCE carbon diffusor met zes verticale vinnen volgt dit principe, wat ook bijdraagt ​​aan de hoge aerodynamische neerwaartse kracht op de achteras. Een nieuw carbon middengedeelte voor de achterbumper omlijst de twee 100 millimeter lange uitlaatpijpen van het FRIEDRICH PERFORMANCE high-performance uitlaatsysteem. Side carbon flappen op het achterschort ronden de carrosseriemodificatie van de tuner af. De complete bodykit is verkrijgbaar vanaf 35.000 euro. Uiteraard zijn de onderdelen ook los verkrijgbaar.

Om de zescilindermotor optisch te verfijnen, biedt FRIEDRICH PERFORMANCE een driedelige motorkap van zichtbaar koolstof.

Een andere high-end optie voor de 911 GT3 zijn de FRIEDRICH PERFORMANCE wielen met centrale vergrendeling. Ze zijn vervaardigd met behulp van de nieuwste smeedtechnologie en maken perfect gebruik van de beschikbare ruimte in de wielkasten. De velgen in het filigrane acht-spaaks design worden vooraan aangedreven in de afmeting 9.5Jx20 met high-performance banden in het formaat 265/35 ZR 20. 325/30 ZR 21-banden op 12.5Jx21-wielen zorgen voor optimale tractie en uitstekende grip in de hoeken op de achteras. De complete set wielen met banden kost 14.500 euro.
FRIEDRICH-Porsche-911-GT3-22-achterspoiler.jpg

FRIEDRICH PERFORMANCE komt ook op het gebied van het onderstel tegemoet aan de wensen van bijzonder sportieve rijders van een huidige GT3: hiervoor is een in hoogte verstelbare RVS schroefset ontwikkeld, die niet alleen individueel in hoogte kan worden aangepast aan de wensen van de voertuigeigenaar. De demping kan ook individueel worden aangepast op de voor- en achteras in rebound en compressie. Uiteraard blijft een in de fabriek geïnstalleerd fronthefsysteem volledig behouden wanneer deze stutten worden geïnstalleerd.

Op verzoek van de klant verfijnt FRIEDRICH PERFORMANCE ook de cockpit van de sportwagen. Het spectrum reikt van hoogwaardige vloerbeschermers met biezen in carrosseriekleur tot volledig opnieuw ontworpen, exclusieve interieurs in het fijnste leer en alcantara.