Hyundai geeft visie op toekomstige robotisering

6-1-22. Hyundai deelt op de CES 2022 in Las Vegas zijn visie op de toepassing van robotica in de echte wereld. De CES is het meest invloedrijke technologie-evenement ter wereld. 
Hyundai-CES-22-robotica-stad.jpg

Euisun Chung, Executive Chairman van Hyundai Motor Group, startte de presentaties. Daarna was Dong Jin Hyun, Vice President en hoofd van Hyundai Motor Group Robotics Lab, aan het woord, gevolgd door Chang Song (President en hoofd van de divisie Transportation-as-a-service (Taas) van Hyundai Motor Group) en Marc Raibert (oprichter en Chairman van Boston Dynamics). Ook Ulrich Homann, Corporate Vice President en Distinguished Architect bij Microsoft, was aanwezig.
Hyundai-CES-22-robotica-toekomstbeeld.jpg

Met als hoofdthema ‘Expanding Human Reach’ maakten de presentaties van Hyundai duidelijk hoe de robotica-divisie van het bedrijf toekomstige mobiliteit vormgeeft. Dat gaat verder dan de traditionele vervoermiddelen en zal zorgen voor ongelimiteerde bewegingsvrijheid voor de mens.

Robotica is een essentieel onderdeel van de transformatie van Hyundai naar een aanbieder van slimme mobiliteitsoplossingen. Met de overname van Boston Dynamics, een pionier op dit gebied, versterkt Hyundai zijn focus op geavanceerde robotica. Hyundai ziet robotica en mobiliteit als twee zaken die elkaar aanvullen en elkaars ontwikkeling versnellen. Samen vormen ze een combinatie die waarde toevoegt aan Hyundai en die voor vooruitgang zorgt. Dat begint met een op robotica gebaseerd ecosysteem: Mobility of Things (MoT).

‘Bij Hyundai gebruiken we de kracht van robotica om geweldige dingen te bereiken. We voorzien toekomstige mobiliteitsoplossingen, mogelijk gemaakt door geavanceerde robotica die zelfs verder gaat dan ons Metamobility-concept’, aldus Euisun Chung in zijn presentatie. ‘Deze visie zorgt voor ongelimiteerde bewegingsvrijheid en vooruitgang voor de mens.’

Robots en Metamobility verbinden de echte wereld met de metaverse
Om de toekomstvisie op robotica en mobiliteit te ondersteunen, presenteert Hyundai het nieuwe concept Metamoblity. Het doel is om te pionieren met een metaverse-connectie tussen slimme apparaten, waarmee mobiliteit samenkomt met virtual reality (VR). Daarmee overstijgt mobiliteit de fysieke beperkingen van tijd en ruimte. Hyundai deelt ook zijn visie op hoe robotica zorgt voor een verbinding tussen de echte wereld en de virtuele. Zo kunnen gebruikers veranderingen in de metaverse terugzien in de werkelijkheid.

Tijdens de CES-presentatie spraken Chang Song van Hyundai Motor Group en Ulrich Homann van Microsoft samen met Marc Raibert van Boston Dynamics over de toepassing van robotica op een nieuw niveau: de metaverse en Metamobility.

Hyundai voorziet dat het onderscheid tussen toekomstige mobiliteitsvormen zal vervagen dankzij de verdere ontwikkeling van robotica, zoals AI en autonoom rijden. Verschillende mobiliteitsvormen, zoals auto’s en Urban Air Mobility (UAM), zullen dienstdoen als slimme apparaten die toegang bieden tot een virtuele wereld. Robotica vormt daarbij de verbinding tussen de virtuele en de echte wereld. In een auto die verbinding maakt met virtuele ruimtes kunnen gebruikers bijvoorbeeld genieten van verschillende soorten VR-ervaringen. Afhankelijk van de behoeften van de gebruiker wordt een auto een ruimte voor entertainment, een vergaderruimte voor het werk of zelfs een 3D-videogameplatform.

In de toekomst zal de metaverse een plek worden waar mensen dagelijks komen. Daarom voorziet Hyundai de opkomst van een nieuw soort metaverse-platform, met weinig onderscheid van de realiteit. Dat gaat dus verder dan het concept van VR zoals we dat vandaag de dag kennen. Wat vanwege technologische beperkingen ooit een virtuele ervaring was, kan nu in de echte wereld worden getoond dankzij een connectie tussen slimme apparaten. Zo krijgen gebruikers ongelimiteerde bewegingsvrijheid tussen de virtuele en de echte wereld.

De toekomstige metaverse zal met behulp van robotica en digital twin-technologie het mogelijk maken de echte wereld te veranderen. Digital twin-technologie is de virtuele weergave van een fysiek object, een fysieke plaats of een fysiek proces in de metaverse, mogelijk gemaakt door zeer geavanceerde sensoren en actuatoren. Een gebruiker kan in de metaverse bijvoorbeeld toegang krijgen tot de digital twin van zijn eigen huis, terwijl de gebruiker zelf zich op grote afstand bevindt van zijn huis. Hij kan met behulp van een avatarrobot dan op afstand bijvoorbeeld zijn huisdier knuffelen en/of te eten geven. Daardoor worden VR-ervaringen échte ervaringen.

De connectie tussen de metaverse en de robot zorgt ervoor dat de gebruiker een robot kan begeleiden in de echte wereld, bijvoorbeeld in een fabriek. Dit maakt een nieuwe generatie digitaal fabricagemanagement mogelijk. Specialisten kunnen op afstand verbinding maken met alle machines en middelen in de fabriek en zo op afstand taken uitvoeren met een directe fysieke verbinding van robots en VR. Een fabrieksmedewerker kan bijvoorbeeld via VR in de metaverse gebruikmaken van een robotavatar en zo op een andere plek een robot bedienen in de echte wereld.

‘Het idee achter Metamobility is dat ruimte, tijd en afstand allemaal irrelevant worden. Door robots te verbinden met de metaverse, kunnen we vrij bewegen tussen de echte wereld en virtual reality’, aldus Song. ‘Robots gaan nog een stap verder dan de proxy-ervaring die de metaverse biedt. Ze worden een verlengstuk van onszelf en maken het mogelijk ons dagelijks leven vorm te geven en te verrijken met Metamobility.’

Homann voegde daaraan toe dat het oprichten van bedrijven voor die ‘nieuwe werkelijkheid’ complex is: ‘Daar zijn op vertrouwen gebaseerde samenwerkingen voor nodig, zeker op het gebied van nieuwe productielocaties zoals de slimme fabrieken van Hyundai. Microsoft Cloud for Manufacturing maakt het bijvoorbeeld mogelijk om specialisten op afstand te verbinden met machines en middelen in een fabriek. Deze verbindingen vinden in real-time plaats in de fabriek. We kunnen fysiek een assemblagelijn opzetten in Azië, zonder daarvoor het kantoor in Noord-Amerika te verlaten.’
Hyundai-CES-22-robotica-hotel.jpg

Robots brengen mensen en dingen verder dan verbeelding en beperkingen
Hyundai presenteerde ook zijn modulaire platforms Plug & Drive (PnD) en Drive & Lift (DnL) als alles-in-één-oplossing voor een ongelimiteerd Mobility of Things-ecosysteem (MoT). Dingen die traditioneel gezien bewegingsloos zijn, van kleine objecten tot complete ruimtes, krijgen daarbij met behulp van robotica een vorm van mobiliteit.

Dong Jin Hyun toonde de nieuwe PnD-module: een robotplatform met één wiel, waarbij alle techniek voor de elektrische aandrijving, het remmen en het sturen in één module is verwerkt. De hardware is aan te passen aan alle afmetingen en aan iedere toepassing. LiDAR en camerasensoren zorgen ervoor dat een object met PnD autonoom kan bewegen.

De toepassingen van PnD lijken eindeloos. Denk aan hulp voor mensen met een handicap, geautomatiseerde logistiek, flexibel in te delen interieurs en openbaar vervoer met individuele compartimenten. Hyun: ‘In de toekomst bewegen we niet alleen onze dingen, maar bewegen dingen om ons heen met de PnD-module. We gebruiken al onze ambitieuze robotica-ontwikkeling en creativiteit voor het realiseren van een grote visie – het ongelimiteerde Mobility of Things-ecosysteem.’

Ook toonde Hyundai het kleine mobiliteitsplatform MobED (Mobile Eccentric Droid), dat gebruikmaakt van de DnL-module. DnL is toegepast op ieder wiel, zodat de MobED zichzelf omhoog en omlaag kan voortbewegen terwijl het platform altijd vlak blijft – ook bij het rijden op ongelijke ondergrond of bij het nemen van hindernissen zoals verkeersdrempels.

Marc Raibert liet zien hoe Hyundai en Boston Dynamics mobiliteit met de toepassing van robotica nu al verder brengen dan de fysieke grenzen van de mens. Samen voorzien de twee bedrijven een toekomst waarin mensen en robots samen werken aan het verbeteren van de veiligheid, productiviteit en kwaliteit van leven. De draagbare robots van Hyundai, de Vest Exoskeleton (VEX) en de Chairless Exoskeleton (CEX), en de robothond Spot® van Boston Dynamics kunnen bijvoorbeeld ondersteunen bij industriële werkzaamheden of reddingswerkzaamheden en bieden daarmee veelbelovende toepassingen.

‘We zien een toekomst waarin robots meer zijn dan alleen een taakgericht hulpmiddel, meer dan alleen machines’, zegt Raibert. ‘We geloven in een toekomst waarbij robots een handige, vertrouwde metgezel zijn in ons dagelijks leven.’

Het heden en de toekomst van robots op de stand van Hyundai
Op de elektronicabeurs CES 2022 in Las Vegas laat Hyundai op zijn stand zien hoe mobiliteit in de praktijk verbeterd kan worden met behulp van robots. Aanwezig zijn Spot®, een PhD Personal Mobility-module, een L7-micromobiliteitsmodel en het MobED-platform. Deze vier robotmodellen zijn geoptimaliseerd voor hun taak en op videoschermen is een uitleg te zien van de speciale kenmerken en toepassingen van elke robot.

De Hyundai-stand voorziet ook in een zogenoemde Metaverse Zone. Daar kunnen bezoekers de virtuele wereld ervaren en een eerste indruk kunnen krijgen van de toekomstige robotsamenleving. De Zone biedt een vergaande ervaring, waarbij bezoekers gepersonaliseerde avatars kunnen maken en daar in een virtuele ruimte mee kunnen communiceren. Na afloop krijgen de bezoekers gepersonaliseerde afbeeldingen en souvenirs van hun avatar.
Hyundai-CES-22-robotica-uitleg.jpg

Tot slot zijn er op de stand verschillende programma’s te volgen, waaronder robotdemonstraties. In deze tabel staat vermeld wat er allemaal te zien is op de stand van Hyundai:

Robot
Omschrijving
Aantal
Specificaties

Personal Mobility – PnD
Personal Mobility is een geïndividualiseerde vorm van openbaar vervoer op basis van de PnD-module. Het zorgt voor een comfortabele reis met bescherming van de privacy. Ook kan het privémobiliteit bieden met autonome rijtechnologie.
1
1.330 x 1.250 x 1.885 (lxbxh)
(op basis van 3D-bestand)
Rijtijd: 1 uur
Oplaadtijd: 2 uur

Logistics Mobility– PnD
Logistics Mobility bestaat uit een commerciële unit op een platform met vier PnD-modules. Nadat het op afstand is geplaatst in een groter voertuig, kan het zelf korte afstanden autonoom afleggen. In samenwerking met Spot kan het op geavanceerde wijze het laatste deel van de bezorging uitvoeren (last mile delivery).
1
1.300 x 1.100 x 1.800 (lxbxh)
Deur: 1.000 x 400 x 1.700 (lxbxh)
(op basis van 3D-bestand)

Service Mobility– PnD
Service Mobility bestaat uit een ‘butler unit’ op een platform met vier PnD-modules. Het is een voor de mens geschikte vorm van mobiliteit, die dezelfde rol speelt als een persoonlijke assistent. Bijvoorbeeld met geautomatiseerde diensten als een informatiescherm of het afleveren van bagage op plekken waar dat voorheen niet kon.
1
1.300 x 1.100 x 1.800 (lxbxh)
Deur: 1.000 x 400 x 1.700 (lxbxh)

L7 – PnD
L7 is een vorm van micromobiliteit op basis van een platform met vier PnD-modules. Dankzij onbeperkte wielrotaties kan het vrij van richting veranderen en zelfs binnen een vastgelegde ruimte bewegen. L7 is te gebruiken voor verschillende mobiliteitsplatforms.
1
1.400 x 1.900 x 700 (lxbxh)
(op basis van 3D-bestand)
Rijtijd: 1 uur
Oplaadtijd: 2 uur

MobED – DnL
MobED (Mobile Eccentric Droid) is een mobiel platform met vier DnL-modules. Het kan stabiel rijden op ongelijke ondergrond, waaronder ook op trappen. Het is te combineren met verschillende modules en te gebruiken als micromobiliteit voor bijvoorbeeld ouderen of gehandicapten.
2
600 x 880 x 330 (lxbxh)
(op basis van 3D-bestand)
Rijtijd: 1 uur
Oplaadtijd: 2 uur

MobED + beeldscherm – DnL
MobED + beeldscherm is eveneens een mobiel platform, met vier DnL-modules en een beeldscherm. Zo wordt het apparaat een mobiele begeleider.
1
600 x 880 x 1.320 (lxbxh)
Beeldscherm: 720 x 420 (lxb)
(op basis van 3D-bestand)
Rijtijd: 1 uur
Oplaadtijd: 2 uur

Spot®
Spot® is een wendbare robot op vier poten, die kan worden voorzien van een arm en een camera. Hij kan navigeren met ongeëvenaarde mobiliteit, geautomatiseerde, routinematige inspectietaken uitvoeren en veilig, nauwkeurig en frequent data verzamelen.
3
Arm: 210 x 680 x 420 (lxbxh)
Lichaam: 240 x 860 x 190 (lxbxh)
Poten: 430 x 100 x 540 (lxbxh)
Rijtijd: 1,5 uur

AtlasTM
AtlasTM is een tweevoetige, mensachtige robot met een geavanceerd bedieningssysteem en state-of-the-art hardware die kracht, balans en wendbaarheid op menselijk niveau mogelijk maakt.
1
1,5 m hoog, gewicht: 80 kg
kan met 1,5 m per sec. voortbewegen
kan max. ongeveer 11 kg optillen