Togg debuteert op CES en presenteert smart mobility ecosystem

6-1-22. Togg heeft zijn publieksdebuut gemaakt op de CES 2022, de grootste show van consumentenelektronica ter wereld. Het bedrijf presenteerde in Las Vegase zijn visie aan de wereld.
Togg-Show-Car-CES-22-lv.jpg

Het bedrijf is opgericht als wereldwijd merk met honderd procent Turks intellectueel en industrieel eigendom en om als ruggengraat te fungeren van het Turkse mobiliteitslandschap. M. Gürcan Karakaş, CEO van Togg, geeft aan dat het bedrijf geen traditionele autofabrikant is: “We typeren onszelf als een technologiebedrijf. Daarom zijn we ook aanwezig op de CES, dé bijeenkomst voor technische innovaties en nieuwtjes.”

Karakaş licht toe dat de automotive-industrie momenteel een snelle transformatie ondergaat naar een ‘mobility ecosystem’, een mobiliteitslandschap: “De verandering zoals die in de wereld van de mobiele telefonie plaatshad als antwoord op de verwachtingen van de gebruiker zien we momenteel in de automotive-industrie gebeuren. Meer flexibele, creatieve, samenwerkende en met de gebruiker centraal staande organisaties, die niet per se een groot en bekend merk vertegenwoordigen, zullen de meest succesvolle zijn in de nabije toekomst. De strijd op dit gebied is net begonnen, en wij nemen deel aan die race. Bovendien hebben we als groot voordeel dat wij zijn geboren in de wereld van nu.”

USE CASE Mobility®-concept
Togg is opgezet om een aanpak te ontwerpen en te leveren met de gebruiker op een centrale positie. “We ontwikkelden onze slimme C-SUV met de gebruiker centraal, slim, empathisch, verbonden, autonoom, gedeeld en elektrisch,” zegt Gürcan Karakaş. “Het USE CASE Mobility®-concept, waarin deze eigenschappen samenkomen, is wereldwijd geregistreerd. We werkten met meer dan 350 usecases en dat leverde ruim 40 innovatieve ideeën op. Meer dan 2000 mensen namen deel aan kwantitatief onderzoek, waaronder ruim 30 kerngroepen en interviews. Er werd een ‘klantreis van de gebruiker’ ontwikkeld, gebaseerd op de concepten waaraan we prioriteit gaven.”

Gegarandeerd plezierige mobiliteit
Karakaş noemt verder dat Togg’s technologieën, die samenkomen op het ‘Smart Life’-platform, veel meer bieden dan alleen een volledig connected auto. “Togg is opgezet met een benadering waarin de gebruiker centraal staat. Als je een product maakt dat geen toegevoegde waarde biedt, zal het niet overleven.”

“We bouwen aan mobiliteitsoplossingen met een businessmodel waarin de gebruiker centraal staat en is gebaseerd op data. Oplossingen die een veel comfortabeler mobiliteitservaring bieden in het ecosysteem en die groeien rondom ons slimme product.”

“Ons portfolio bevat oplossingen voor slimme energie. Onze batterijen worden in huis geproduceerd door Siro Silk Road Clean Energy Solutions, een samenwerking met Farasis Energy. Daarnaast omvat ons businessplan onderzoek naar en ontwikkeling van batterijen. Met onze huidige en toekomstige productlijnen van batterijen, zijn we in staat accu’s te leveren voor alle soorten elektrisch aangedreven voertuigen en om in sectoren buiten de autobranche te opereren als aanbieder van batterijen en energieopslagsystemen.”
Togg-Show-Car-CES-22-dash.jpg

Europa’s elektrische SUV
Togg heeft als doel om een miljoen voertuigen in vijf verschillende segmenten te bouwen in 2030. “Eind 2022 lanceren we ons eerste productiemodel,” zegt Gürcan Karakaş. “Onze eerste auto in het C-segment, de SUV, al worden gelanceerd in het eerste kwartaal van 2023 na afronding van alle homologatietests. Het zal de eerste elektrisch aangedreven SUV zijn die door een niet-traditionele autofabrikant wordt gebouwd op het Europese continent. Hierna volgen een sedan in het C-segment en een hatchback. Met de toevoeging van een B-SUV en een C-MPV aan het modellenprogramma in de komende jaren, is onze familie compleet met vijf modellen die over hetzelfde DNA en hetzelfde platform beschikken.”

Togg’s concept is een dynamische en innovatieve fastback
Togg’s slimme concept dat is onthuld op de CES 2022, is door een vliegtuig van Turkish Cargo naar de Verenigde Staten gebracht. De auto is een dynamische en innovatieve fastback die Togg’s ontwerpstijl laat zien. De basis van het ontwerp zijn een gespierde achterkant en een taillelijn die vanaf de koplampen naar achteren gaat, waarmee een krachtig profiel wordt gecreëerd. Het verlichte Togg-logo beeldt de samensmelting van oosterse en westerse culturen uit.

Een balans tussen Oost en West
Tijdens het selecteren van een logo voor Togg, zocht het team naar een manier om de Turkse oorsprong van het bedrijf te behouden bij het bouwen aan een wereldwijd merk. Gürcan Karakaş zegt daarover: “De twee pijlen in het logo staan voor het samenkomen van Oost en West, en vormen samen een edelsteen in het midden. Dat tweeledige thema in ons logo staat ook voor ons streven om een rationele en emotionele balans tussen Oost en West te vinden in zowel het interieur- als het exterieurontwerp. Daarnaast benadrukt ons logo dat Togg een technologiebedrijf is dat op het kantelpunt van vandaag naar morgen technologie en mensen verbindt door middel van mobiliteitsoplossingen die het leven beter maken.”
Togg-Show-Car-CES-22-rzij.jpg

Olijfbomen vertegenwoordigen de organische en samengesmolten werelden
Gemlik, de thuisbasis van Togg, is wereldwijd bekend door de olijvenproductie. Door Europa’s schoonste productiefaciliteit op te zetten zorgt Togg ervoor dat de eeuwenoude olijfbomen in Gemlik ook de komende duizenden jaren blijven groeien. Deze ambitie werd op de CES ondersteund door een echte olijfboom met een levensduur van meer dan duizend jaar, geplant naast een 3D-geprinte olijfboom van gerecycled plastic waar 1001 uur werk in zit.

Beide bomen waren opgesteld naast de Transition Concept Smart Device op de CES om Togg’s toewijding aan recycling, duurzaamheid en milieubescherming te laten zien. De twee bomen die naast elkaar op dezelfde plek groeien symboliseren niet alleen de integratie van natuur, technologie en hergebruik, maar ook de samensmelting van de mensheid en moderne technologie, van natuur en digitalisering en van wetenschap en kunst.

Vier kernaspecten van het mobiliteitslandschap zichtbaar op schermen
Togg’s visie is ook zichtbaar op vier beeldschermen, opgesteld in de vorm van het Togg-logo, bij de ingang van de Togg-stand op de CES. Elk scherm benadrukt de sleutelfuncties van het Togg-landschap: het op data gebaseerde businessmodel, oplossingen in nieuwe mobiliteit, innovaties op het gebied van slimme energie en slimme oplossingen in het dagelijks leven.

Door Güvenç Özel worden Togg-technologieën kunst
Güvenç Özel is een bekende architect, ontwerper en artiest die behoort tot de ‘Most Influential Turks Living in the United States’. Hij bracht kunstmatige intelligentie en kunst samen voor Togg tijdens de CES met een digitale compositie, genaamd ‘Visualizing the Meanings of Words’, gericht op het mobiliteitslandschap.
Togg-Show-Car-CES-22-ra.jpg

Arzu Kaprol’s handtekening voor het team
Arzu Kaprol is een wereldberoemde ontwerper die heeft meegewerkt aan projecten waarbij mode en technologie worden gecombineerd. Kaprol ontwierp de outfits van het Togg-team met gebruik van duurzame ontwerp- en productiemethoden. Togg-blauw is de prominente kleur in de kleding, die werd ontworpen en geproduceerd in Turkije. De unisex uitstraling van de collectie staat voor gendergelijkheid, de duurzame kant past bij Togg’s toekomstvisie.