BMW wil opladen eenvoudiger en handiger maken

29-12-21. De weg naar succes op het gebied van e-mobiliteit loopt via het laadstation – daarom is laadinfrastructuur een managementprioriteit voor de BMW Group.
BMW-eenvoudiger-opladen-rzij.jpg

Als pionier op het gebied van e-mobiliteit is BMW Group al meer dan tien jaar nauw betrokken bij het opladen van elektrische voertuigen en de benodigde infrastructuur. Het bedrijf hanteert een holistische benadering in de hele waardeketen die de drie belangrijkste aandachtsgebieden met elkaar verbindt. Het doel is dat opladen nog handiger wordt dan tanken: overal beschikbaar, eenvoudig in gebruik en met een hoge mate van kostentransparantie. 

We spraken met drie leden van de Raad van Bestuur, Ilka Horstmeier (verantwoordelijk voor Human Resources en Arbeidsverhoudingen), Pieter Nota (verantwoordelijk voor Klant, Merken en Verkoop) en Dr. Nicolas Peter (verantwoordelijk voor Financiën), over hoe de BMW Group de opladen, waar de voordelen en mogelijkheden liggen en welke rol opladen moet spelen in de verdere opmars van elektromobiliteit. 

Vraag: De BMW Group heeft onlangs zijn een miljoenste geëlektrificeerde auto overhandigd aan zijn nieuwe eigenaar. Een aspect dat onlosmakelijk verbonden is met de opmars van elektromobiliteit is laadinfrastructuur. Wat is uw mening hierover?
Peter: Op dit moment houdt de laadinfrastructuur geen gelijke tred met de verkoop van elektrische voertuigen. Daarom hebben we dringend een snelle uitbreiding van de infrastructuur nodig, vooral in stedelijke, dichtbevolkte gebieden en over grotere afstanden. Dit is ook aan beleidsmakers: een economische exploitatie moet worden gewaarborgd - en zo mogelijk bevorderd - vooral nu de infrastructuur zich nog in de uitbreidingsfase bevindt. Wie gaat er een tweede laadpaal bouwen als de eerste de kosten niet kan dekken? Maar op termijn moet de markt zichzelf kunnen reguleren in het belang van de klant. Wat we daarvoor nodig hebben, zijn duidelijke doelstellingen en stimuleringssystemen. Hetzelfde geldt voor wagenparkbeheerders, om hun transitie naar elektromobiliteit te ondersteunen.

V: Kan dit worden bereikt door snel infrastructuur te bouwen? Of zijn er andere obstakels?
Horstmeier: Focus op snel bouwen zal op sommige vlakken niet voldoende zijn. Het is duidelijk dat we de komende tijd veel openbare oplaadpunten nodig hebben om aan de groeiende vraag te voldoen. Maar bovenal moeten klanten gemakkelijk toegang hebben tot zoveel mogelijk oplaadpunten - met aantrekkelijke voorwaarden over de hele linie.
Opmerking: Opladen moet elektromobiliteit mogelijk maken - en dit is precies waar onze BMW Charging- en MINI Charging-services van pas komen. Onze klanten kunnen een kaart of een app gebruiken om toegang te krijgen tot meer dan 250.000 openbare oplaadpunten in heel Europa.
BMW-eenvoudiger-opladen-21-Ilka-Horstmeier.jpg

Vraag: 250.000 klinkt als veel oplaadpunten. Maar hoe zit het met "bereikangst"? Welk percentage openbaar toegankelijke laadpalen omvat uw service zelfs?
Opmerking: met BMW Charging en MINI Charging hebben we een netwerkdekking van 90 procent* in Europa. Met onze pas kun je dus negen van de tien openbaar toegankelijke oplaadpunten gebruiken. In de top vijf van elektromobiliteitsmarkten zitten we zelfs tot 95 procent*. Dit maakt opladen gemakkelijk en handig voor onze klanten, waar ze ook gaan. Er is geen "bereikangst" bij ons.

Vraag: Maar er is nog steeds de kwestie van de prijs. Critici beweren dat de prijzen bij de laadpaal sterk variëren, afhankelijk van de operator, en niet duidelijk worden vermeld voor de klant.
Opmerking: we zorgen voor volledige kostentransparantie: met ons bekroonde Active Tariff betalen klanten een maandelijks basisbedrag om hun voertuig op te laden tegen een aantrekkelijk marktspecifiek vast tarief. In Duitsland is het basisbedrag per maand vijf euro; Opladen op wisselstroom kost dan 33 cent/kWh en snel laden op gelijkstroom 39 cent/kWh. Onze prijzen zijn afgestemd op de prijs voor het elektriciteitsnet. Klanten kunnen ook het IONITY Plus-pakket als add-on kopen: voor een basisbedrag van 13 euro per maand kunnen ze hun voertuig voor 35 cent/kWh direct langs de snelweg opladen. Voor klanten die een nieuwe volledig elektrische BMW kopen, zien we een jaar lang af van het basistarief voor Active Tariff en IONITY Plus.

V: Een aspect van het opladen dat vaak wordt bekritiseerd, is dat het langer duurt dan het vullen van de tank. Wat zeg je daarvan?
Peter: Opladen is al een stuk handiger – als onze klanten thuis kunnen opladen. Ik kan dit uit eigen ervaring bevestigen. Ik rijd al enkele jaren in een BMW i3 die ik thuis aan mijn wallbox aansluit. Elke ochtend stap ik in een volledig opgeladen auto. Daarom bieden we onze klanten verschillende thuislaadoplossingen, evenals installatieservice en een groene stroomtarief. Bij ons krijgt u alles uit één hand.

Q: Zijn er naast openbaar laden en thuisladen nog andere mogelijkheden?
Horstmeier: Werkplek opladen: daar staat je auto toch overdag. Dit is ook een stuk handiger dan tanken: welke werkgever heeft immers een eigen tankstation voor het personeel? De BMW Group heeft een van de grootste laadnetwerken van bedrijven in Duitsland. We hebben een lange weg afgelegd in 2021: we hebben nu meer dan 5.000 laadpunten in gebruik en meer dan 1.000 laadpunten die geschikt zijn voor eRoaming: dit betekent dat ze ook kunnen worden gebruikt door andere bestuurders van elektrische voertuigen - dus ook het grote publiek profiteert van ons bedrijfslaadnetwerk.

V: En hoe ziet het er internationaal uit?
Horstmeier: We zijn al begonnen met de uitrol. Alleen al in Europa zullen tegen eind 2022 ruim 1.100 extra oplaadpunten worden toegevoegd. Ook onze BMW-filialen en partners in onze verkooppunten breiden hun oplaadfaciliteiten ter plaatse stapsgewijs uit.
Vraag: Laten we terugkomen op het tijdsaspect van opladen. Korte en middellange afstanden lijken geen probleem, maar hoe zit het met langere ritten, waar opladen in vergelijking duidelijk een nadeel is?

Peter: Ons IONITY high-power laadnetwerk – dat we samen met andere fabrikanten in 2017 hebben opgericht – zorgt voor comfortabele elektromobiliteit over langere afstanden. We hebben onlangs onze inzet voor IONITY opgevoerd en hebben samen met de bestaande aandeelhouders en nieuwe investeerder BlackRock 700 miljoen euro geïnvesteerd. Dit zal de uitbreiding van het high-power laadnetwerk aanzienlijk versnellen. Tegen 2025 zal het IONITY-netwerk ongeveer 7.000 oplaadpunten hebben.

Opmerking: Onze BMW Charging-services maken het ook gemakkelijk en handig om IONITY-oplaadpunten met hoog vermogen te gebruiken. Met de BMW i4 laad je in tien minuten een actieradius van meer dan 160 kilometer op. Je plugt gewoon je auto in en gaat voor een kopje koffie terwijl hij oplaadt. We zien op dit gebied een enorm potentieel voor de toekomst.

V: Als ik een klant ben die mijn auto wil opladen, hoe vind ik dan een geschikt oplaadpunt?
Let op: Opladen is volledig geïntegreerd in het digitale ecosysteem. Ik kan beschikbare oplaadpunten vinden en selecteren in het navigatiesysteem van de auto. Ook kan ik de app “mijn BMW” en “mijn MINI” gebruiken om mijn route te plannen en geschikte oplaadpunten te vinden. Terwijl ik van A naar B rijd, kies ik dan voor de “opladen geoptimaliseerde route”. Mijn voertuig berekent de beschikbare actieradius op basis van verschillende factoren, zoals weer, snelheid en verkeersomstandigheden, en beveelt geschikte oplaadpunten aan.

V: En welke processen draaien op de achtergrond?
Peter: Twee bedrijven waar we al jaren bij betrokken zijn, zijn de sleutel tot gemakkelijke, brede toegang tot openbare oplaadpunten: Hubject en Digital Charging Solutions GmbH (DCS). Beide zullen een sleutelrol spelen in de verdere opmars van elektromobiliteit.

V: Op welke manier?
Peter: Beiden koppelen ze individuele laadpunten aan elkaar om een ​​uitgebreid netwerk voor onze klanten te creëren. Hubject beheert een internationaal roamingplatform dat de oplaadpunten van verschillende operators verzamelt. Dit platform vormt een basis waarmee klanten met één kaart laadpalen van verschillende operators in verschillende landen kunnen vinden en gebruiken, zelfs die van kleine lokale aanbieders in gefragmenteerde markten.

V: En wat is de rol van Digital Charging Solutions?
Peter: DCS opereert op het snijvlak naar de klant. Het aggregeert de laadpunten van verschillende laadpaalexploitanten en biedt B2C-klanten en anderen toegang tot deze als een white-label oplossing. Dit is de basis voor onze BMW Charging en MINI Charging services. Ook andere autofabrikanten kunnen deze oplossing onder hun eigen merknaam aan hun klanten ter beschikking stellen. DCS werd opgericht bij de BMW Group rond dezelfde tijd dat de BMW i3 op de markt kwam. We zagen al snel dat we pionierswerk deden en besloten de dienst ook aan andere bedrijven aan te bieden. Tegenwoordig fungeert DCS als een absolute enabler: verschillende bekende fabrikanten profiteren van het bekroonde aanbod van DCS. Ook het businessmodel is erg aantrekkelijk: in 2021

V: Hoe zou u uw manier van opladen in een notendop omschrijven? En hoe belangrijk is dit onderwerp voor uw bedrijf als geheel?
Horstmeier: Opladen is een interdisciplinair onderwerp dat veel aandacht krijgt en centraal staat in het bedrijf. Dat merk je aan het feit dat de Raad van Bestuur als team actief betrokken is. De BMW Group hanteert een holistische benadering van elektromobiliteit – met aantrekkelijke voertuigen en producten en diensten die het opladen gemakkelijk en handig maken. Daarom strekt onze toewijding aan opladen zich uit over de hele waardeketen: van boeiende producten en diensten via strategische investeringen tot het bouwen van onze eigen laadinfrastructuur voor het bedrijf. Ik rijd zelf een BMW i3 en een BMW iX en maak gebruik van alle laadmogelijkheden: thuis en op het werk, maar ook openbaar laden. Er zijn al zoveel voordelen en mogelijkheden. Verdere digitalisering en automatisering bieden een enorm potentieel voor de toekomst.

V: Bouwt u in de toekomst uw eigen exclusieve openbare laadnetwerk voor uw klanten? Andere fabrikanten hebben hiervoor al plannen aangekondigd.

Peter: We zijn toegewijd aan open netwerken. Dat is de meest effectieve manier om de opbouw en beschikbaarheid van infrastructuur voor onze klanten te ondersteunen. Dit helpt ook bij het realiseren van de hoge bezettingsgraad die nodig is om netwerken winstgevend te maken. Door onze investering in IONITY zijn we sterk betrokken bij het bouwen van een openbaar laadnetwerk.

Horstmeier: De voor eRoaming geschikte oplaadpunten in ons bedrijfslaadnetwerk staan ​​open voor bestuurders van voertuigen van elke fabrikant. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren met verschillende partners wereldwijd ruim 15.000 extra oplaadpunten neergezet. Als je kijkt naar onze algehele toewijding aan het bouwen van laadinfrastructuur, hebben we meer dan 20.000 laadpunten. Dit laat zien dat we het goede voorbeeld geven!

Q: Wat kunnen we in 2022 verwachten van de BMW Group op het gebied van laden?
Nota: We hebben onszelf ambitieuze doelen gesteld voor elektromobiliteit volgend jaar: We streven naar een meer dan verdubbeling van de verkoop van onze puur elektrische voertuigen in vergelijking met dit jaar. In 2022 richten we ons op nog twee benaderingen die opladen nog aantrekkelijker maken. Ten eerste gaan we het opladen nog dieper integreren in onze myBMW- en myMINI-app. Dit betekent dat onze klanten alles met betrekking tot hun voertuig in één app kunnen vinden, inclusief toegang tot openbare oplaadpunten. Ten tweede zullen we laadnetwerken blijven promoten, wat het laadproces eenvoudiger zal maken.

Horstmeier: In 2022 gaan we opladen nog makkelijker en handiger maken. Zelfs met een groeiend aantal openbare oplaadpunten zijn we van plan om de toch al hoge dekking van meer dan 90 procent in heel Europa uit te breiden. We onderzoeken ook hoe we duurzaamheid nog meer centraal kunnen stellen bij openbaar opladen, bijvoorbeeld door vrijwillige CO2-compensaties of verdere integratie van groene stroomopties. Ook besteden we veel aandacht aan bidirectioneel laden, dat volgens ons een groot potentieel heeft, vooral als het gaat om hoe elektrische voertuigen kunnen bijdragen aan de leveringsbetrouwbaarheid en de energietransitie.

Peter: We willen e-mobiliteit komend jaar nog gebruiksvriendelijker maken – want dat hebben we nodig om de acceptatie van elektrische auto’s te blijven laten groeien. Hoogwaardige elektrische voertuigen spreken voor zich – met hun indrukwekkende prestaties, rijdynamiek en actieradius. Voldoende laadinfrastructuur is het knelpunt. Zodra dit beschikbaar is, wordt de transitie naar e-mobiliteit nog dynamischer. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze verschuiving in de nabije toekomst zal plaatsvinden. We zien hoe snel e-mobiliteit aan kracht kan winnen in markten als China en bijvoorbeeld enkele van onze Europese buren. Het belangrijkste is: Het complete pakket voor onze klanten moet kloppen. Wij zetten ons hiervoor in. 

* Openbare laadpunten verbonden en beschikbaar via laadpunt
samenstellers