Aiways U5 voltooit succesvol ED1000-uitdaging

Aiways U5 ED1000 21 lv13-9-21. Drie elektrische Aiways U5's hebben met succes het ED1000 endurance-event voltooid, een tocht van 1000 km door Duitsland.

 

 

De reis leidde van Berlijn via Bielefeld en Fulda naar München. De Aiways U5’s legden de route af in minder dan 14 uur. De auto’s bewezen dat elektrische mobiliteit prima geschikt voor dagelijks gebruik. De route werd strategisch uitgestippeld door de Nederlandse navigatie-expert Chargetrip, die ervoor zorgde dat alle oplaadstations langs de route van tevoren in de routeberekening meegenomen werden. Zo konden de drie volledig elektrische SUV's van Aiways op comfortabele wijze het langeafstandsevent voltooien. Pieter Waller, medeoprichter van Chargetrip, zegt: "Wat Aiways en Chargetrip hebben aangetoond is dat het met een op elektrische voertuigen toegesneden routeplanning mogelijk is om in een elektrisch voertuig door Duitsland, of in welk land dan ook, op comfortabele wijze en binnen redelijke tijd te rijden. We hopen dat events als ED1000 mensen het vertrouwen geven om een elektrisch voertuig aan te schaffen."
Aiways U5 ED1000 21 lv

De eerste U5 van Aiways die in München aankwam, werd gereden door dr. Alexander Klose, verantwoordelijk voor Aiways in Europa. Hij had voor de tocht van Berlijn naar München 13 uur nodig en hield zich hierbij aan de snelheidsbeperkingen op de Duitse snelwegen. De tweede U5 van Aiways werd bestuurd door Laura-Marie Geissler (23), een aanstormend coureur en helikopterpiloot. Geissler volgde een afwijkende strategie en reed nergens harder dan 115 km/h, maar arriveerde toch maar één uur later dan Klose. Hiermee bewees zij dat snelheid geen relevante factor is voor elektrische auto's tijdens een rit over lange afstand. Laura-Marie verheugde zich in de aanloop naar het event al over haar eerste langeafstandstrip in een elektrisch voertuig en wilde die rit zo comfortabel en relaxed mogelijk afleggen.
Aiways U5 21 Laura Marie Geissler

"Ik heb echt genoten van mijn eerste echte rit in een elektrische auto" zegt Laura-Marie. "De Aiways U5 was perfect voor dit langeafstandsavontuur, en het opladen ging snel en gemakkelijk. Ik wist niet dat het zo leuk was om in een elektrische auto te rijden, het was een echt stressvrije ervaring. In de toekomst wil ik dolgraag nog meer elektrisch rijden!"

Dr. Alexander Klose: "De ED1000 bood ons een uitstekende gelegenheid om de technische mogelijkheden van de U5 naast 13 gevestigde automerken te demonstreren en zijn geschiktheid voor langeafstandsritten aan te tonen. Tijdens de rit over de Duitse snelwegen werden onze rijhulptechnologieën getest, en hiermee kon de afstand tussen Berlijn en München op comfortabele wijze afgelegd worden."

De U5 van Aiways is voorzien van 22 sensoren, 12 ultrasone radars, vijf HD-camera's en 3-mm-golvenradars. Dit biedt de mogelijkheid van autonoom rijden op niveau 2 en real-time analyses van de externe verkeersomstandigheden. De verzamelde gegevens worden door de geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen (ADAS), inclusief actieve cruisecontrol, het waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook, het waarschuwingssysteem voor dode hoeken en de noodremassistent, benut om de veiligheid te verbeteren en de inzittenden volledige gemoedsrust te bieden.
Aiways U5 21 raboven

Met een prijs vanaf € 39.950 staat de Aiways U5 garant voor een aantrekkelijke prijs-actieradiusverhouding. Hij kan namelijk 400 km afleggen op één acculading, wat meer dan voldoende is voor de afstand die de meeste gezinnen dagelijks afleggen. Ook voor langere trips zoals de ED1000 is de Aiways U5 meer dan uitstekend geschikt. Hij kan in slechts 27 minuten van 30% naar 80% opladen. De lunchpauze is dus een ideaal laadmoment. De oplaadstops zijn niet alleen een ideale gelegenheid om even te pauzeren, maar ook om kennis te delen binnen de EV-community.

De Duitse service- en mobiliteitspartner A.T.U van Aiways nam ook deel aan de ED1000 in een andere U5 om technische ondersteuning te bieden aan alle merken die deelnamen aan het endurance-event.