McLaren 765LT Spider sterkste open supercar ooit

McLaren 765TL Spider 21 raboven3-8-21. McLaren onthult een nieuwe mijlpaal: de 765LT Spider. Met een 765 pk sterke 4,0-liter twin-turbo V8 die de open bolide in 2,8 seconden naar 100 km/h jaagt en in 7,2 s op 200 zet.

 

 

Als aanvulling op de 765LT 'Longtail' coupé die vorig jaar werd onthuld – en allemaal al verkocht - is de nieuwe Spider McLaren's krachtigste open supercar ooit en voegt deze het hoogste niveau van rijbeleving ooit aan de McLaren LT-ervaring toe.
McLaren 765TL Spider 21 lv

Ontwikkeld op basis van kernkenmerken die inherent zijn aan elke McLaren Longtail - minimaal gewicht, op het circuit gerichte dynamiek en geoptimaliseerde aerodynamica - heeft de 765LT Spider alle toonaangevende capaciteiten van de coupé en voldoet deze ook aan de LT-vraag naar exclusiviteit: slechts 765 auto's zullen wereldwijd door klanten kunnen worden besteld.

De 765LT Spider draagt ​​het dynamische en aerodynamische DNA van de coupé zonder structurele compromissen. Slechts een minimale gewichtstoename van 49 kg - voornamelijk door de inklapbare hardtop en het bijbehorende bedieningsmechanisme – brengt het totaalgewicht op slechts 1.388 kg (DIN-gewicht), wat 80 kg lichter is dan een 720S Spider en circa 100 kg lichter dan zijn naaste en vergelijkbare concurrent.
McLaren 765TL Spider 21 rzij

De elektrisch bediende, eendelige koolstofvezel Retractable Hard Top (RHT) maakt rijden met open dak mogelijk in slechts 11 seconden en werkt bij snelheden tot 50 km/u, waardoor de spectaculaire soundtrack van het titanium uitlaatsysteem met vier uitlaatmonden het interieur binnendringt om de rijbeleving van de bestuurder naar een andere dimensie te brengen.

“Terwijl we doorgaan met het bouwen van het LT-submerk met de introductie van de nieuwe 765LT Spider, is het duidelijk dat onze klanten zich steeds meer aangetrokken voelen tot de Longtail-supercar-propositie van indrukwekkende, extreme prestaties en beperkte beschikbaarheid. Met het uitverkopen van alle 765 exemplaren van de 765LT-coupé is het geen verrassing dat de productiecapaciteit voor 2021 al is gevuld op het moment dat we onze nieuwe LT Spider aankondigen.” Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive
McLaren 765TL Spider 21 lzij boven

De indrukwekkende prestaties en dynamische kracht van de nieuwe Spider – al bewezen in de 765LT coupé – worden versterkt door drie overtuigende factoren: de stabiliteit van de MonoCage II-S-structuur, het baanbrekende ontwerp van de eendelige inklapbare hardtop, en de voortdurende vastberadenheid van McLaren-ingenieurs om de bedrijfsfilosofie van superlichtgewicht engineering na te streven.

De Spider-versie van de koolstofvezel MonoCage II - aangeduid als MonoCage II-S - werd naast de coupé-monocoque ontwikkeld en deelt het grootste deel van zijn structuurelementen, waaronder de omlijsting van de voorruit. De constructie is zo sterk en stijf dat er geen extra versteviging nodig is ten opzichte van de coupé – nog een gewichtsoptimaliserende factor. Aan de achterkant van de auto zijn koolstofvezel steunen volledig in het chassis verwerkt om bescherming bij over de kop slaan te bieden.

Het ontwerp van het cabriodak speelt een essentiële rol in de opbouw van de auto. Het koolstofvezel frame in het Retractable Hard Top-paneel vormt een volledig koolstofvezel schaal wanneer het dak gesloten is. Ook zijn er extra comfortvoordelen voor de inzittenden: omdat het een eendelig paneel is zonder centrale afdichting, neemt de hoofdruimte toe. Daarnaast zorgt het verlengde dakpaneel ervoor dat de bovenkant van de A-stijlen verder naar voren liggen, hetgeen een ruimtelijk gevoel geeft en het in- en uitstappen vergemakkelijkt.
McLaren 765TL Spider 21 dash

Zoals elke LT is de nieuwe Spider ontworpen om uit te blinken op het circuit, maar de extra dimensie van emotie die het cabriodak biedt, maakt het een nog meer meeslepende en fascinerende auto om mee op pad te zijn. Met hetzelfde sterke aerodynamicapakket als de coupé - hoewel met aangepaste actieve achtervleugelkalibratie om rekening te houden met het open of dicht zijn van het dak en een herkalibratie van de dempers om rekening te houden met de kleine gewichtstoename - evenaart de Spider de buitengewone aerodynamische prestaties van de coupé. Teven beschikt hij over een toonaangevende downforce die 25% groter is dan die van de 720S Spider.

De prestaties zijn indrukwekkend. De 4,0-liter V8-motor met dubbele turbocompressor levert 765 pk en 800 Nm – waardoor de 765LT Spider de beste pk/kg-verhouding in zijn klasse heeft van 598 pk per ton bij het laagste drooggewicht. De overbrengingsverhoudingen van de transmissie zijn geupdate voor nog meer beleving en prestaties; acceleratie is 15% sneller dan van een 720S Spider, wat het voor de nieuwe Longtail mogelijk maakt om de snelste rondetijden te behalen die ooit door een open LT-model zijn neergezet.

De 0-100 km/h-tijd, vaak als referentie gezien, bedraagt 2,8 seconden, waarbij sprint van 0 naar 200 km/h slechts 7,2 seconden kost. De nieuwe LT Spider heeft 10,0 seconden nodig om vanuit stilstand 400 meter (¼ mijl) af te leggen. De maximumsnelheid bedraagt 330 km/h.
McLaren 765TL Spider 21 rzij blauw

“Een McLaren ‘Longtail’ is ontworpen om niet alleen ongelooflijke prestaties te leveren, maar ook om het hoogste niveau van rijbeleving te leveren. De 765LT-coupé zette nieuwe maatstaven in het maximaliseren van de band tussen bestuurder en auto. De Spider bouwt hierop voort en voegt de extra factor van rijden in de open lucht toe om directe toegang te geven tot het sprankelende geluid van de titanium uitlaat - waarvan ook met een gesloten dak kan worden genoten dankzij de elektrisch bedienbare achterruit.”
Jamie Corstorphine, directeur productstrategie, McLaren Automotive

De krachtigste McLaren-cabriolet ooit en de nieuwste en meest aansprekende toevoeging aan de Longtail-lijn van het merk, kan nu worden besteld bij de twee Nederlandse McLaren-dealers Louwman Exclusive in Utrecht en Cito Motors in Eindhoven. De prijs begint bij € 441.000,-. Wereldwijd komen slechts 765 auto’s beschikbaar, de productiecapaciteit voor 2021 is al vol.
McLaren 765TL Spider 21 boven

McLaren 765LT Spider – Technische gegevens
Motor M840T; 4,0-liter twin-turbo V8, 3994 cc
Aandrijflijn In lengterichting geplaatste middenmotor met achterwielaandrijving
Vermogen pk @ tpm 765 PK @ 7.500 tpm
Koppel Nm @ tpm 800 @ 5.500 tpm
Transmissie 7-versnellingen SSG. Comfort, Sport en Track modes
Besturing Electro-hydraulisch; bekrachtigd
Chassis Carbon fibre MonoCage II-S monocoque met aluminium botsstructuur voor en achter
Wielophanging Onafhankelijke, adaptieve dampers, dubbele aluminium wishbones, Proactive Chassis Control II (PCC II). Comfort-, Sport- en Track-stand
Remmen Carbon Ceramic schijven (V: 390 mm A: 380 mm) met gesmede aluminium remklauwen (6 zuigers voor; 4 zuigers achter)
Wielen(inches) Voor: 9J x 19; Achter: 11J x 20
Banden Pirelli P-ZERO™ Trofeo R banden
Voor: 245/35/R19 93Y (XL)
Achter: 305/30/R20 103Y (XL)
Lengte, mm 4.600
Wielbasis, mm 2.670
Hoogte, mm 1.193
Breedte, met spiegels uitgeklapt, mm 2.161
Breedte met spiegels ingeklapt, mm 2.059
Breedte zonder spiegels, mm 1.930
Spporbreedte, mm Voor: 1.659; achter: 1.617
Drooggewicht, kg 1.278
Gewicht, incl. voeistoffen + 90% brandstof, kg 1.388
Aanrijhoek in graden (met liftsysteem) 6,93 (8,88)
Laadruimte, liters 150/58 (onder tonneau)

Prestaties
0-97 km/h 2,7 seconden
0-100 km/h 2,8 seconden
0-200 km/h 7,2 seconden
0-300 km/h 19,3 seconden
0-400 m 10,0 seconden
Topsnelheid 330 km/h
200-0 km/h remmen, meters 108
100-0 km/h remmen, metres 29,5
McLaren 765TL Spider 21 raboven

Verbruik
CO2-uitstoot, g/km WLTP EU (gecombineerd) 280
Brandstofverbruik, WTLP EU I/100km
Gecombineerd 12,3
Laag 22,1
Medium 11,5
Hoog 10,2
Extra-hoog 10,9

Garantie
Voertuig (jaar/kilometrage) 3/onbeperkt
Roadside assistance (jaar) 3
Carrosserie doorroesten (jaar/kilometrage) 10/onbeperkt