Michelin in 2048 duurzaam en 100% recyclebaar
10-6-18. Michelin heeft een ambitieus doel voor ogen. De fabrikant wil voor 2048 banden maken van 80% duurzame materialen. Bovendien moeten die producten voor 100% kunnen worden gerecyceld.
Tijdens Movin’On 2018 kondigt Michelin een ambitieus plan aan. Het bedrijf wil dat in 2048 al haar banden voor 80 % worden gemaakt van duurzame materialen en voor 100 % recycleerbaar zijn.
Op dit moment wordt wereldwijd 70 % van de gebruikte banden verwerkt en het recyclepercentage is 50 %. Michelin banden worden op dit moment voor 28 % van duurzame materialen gemaakt (26 % grondstoffen van biologische oorsprong zoals natuurlijk rubber, zonnebloemolie, limonite, enzovoort; en 2 % van gerecycleerde grondstoffen zoals staal of gerecycleerd poeder van banden). Michelin investeert, voor een duurzame toekomst, in high-tech technologieën voor recycling zodat banden voor een groter deel, namelijk voor 80 %, uit duurzame materialen gaan bestaan.
Duurzame materialen
Deze ambitieuze doelstelling voor het gebruik van duurzame materialen wordt behaald door onderzoeksprogramma’s naar grondstoffen van biologische oorsprong (zoals Biobutterfly), samenwerking met hoogwaardige partners, en de geavanceerde technologieën en materialen die in deze partnerships worden ontwikkeld. Het Biobutterfly programma werd in 2012 samen met Axens en IFP Energies Nouvelles opgezet om synthetische elastomeren te maken uit biomassa; zoals bijvoorbeeld hout, stro of bieten.
Michelin ontwikkelt op dit moment innovatieve oplossingen om steeds meer gerecycleerde en vernieuwbare grondstoffen in haar banden te verwerken, en gaat tegelijkertijd continu door met het verbeteren van de prestatie, waarbij voor 2048 wordt uitgegaan van 30 % gerecycleerde materialen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de recente acquisitie van Lehigh, een specialist in high-tech micropoeders die afkomstig zijn van gerecycleerde banden.
Lehigh Technologies is een gespecialiseerd chemisch bedrijf dat deel uitmaakt van de High Technology Materials Business Unit van Michelin. Lehigh is marktleider op het gebied van gemicroniseerde rubberpoeders (MRP - Micronized Rubber Powders), duurzame grondstoffen die de materiaalkosten met 50 % verminderen en voor vele markten presetaties zonder concessies leveren. Lehigh maakt duurzaamheid tot een onverslaanbaar aanbod. Wij noemen het ‘Green for free’ (‘Gratis Groen’).
MRP kan, voor een groot aantal industriële producten en consumentenproducten, de grondstoffen op basis van olie en rubber vervangen. Onder andere voor hogeprestatiebanden, plastic, consumentengoederen, coatings, afdichtmiddelen, bouwmaterialen en asfalt. De technische experts van Lehigh werken samen met klanten om producten voor elke toepassing te optimaliseren.
Lehigh heeft het grootste MRP productiebedrijf ter wereld in Tucker, Georgia, met een productiecapaciteit van 54.000 ton per jaar. Lehigh’s uiterst moderne Applicatie- & Ontwikkelingscentrum ligt eveneens in Tucker en dient als een innovatiehub waar Michelin onderzoek doet en MRP’s formuleert in samenwerking met klanten. Michelin heeft tot nu toe vijf productlijnen (PolyDyne™, MicroDyne™, EkoDyne™, Rheopave™ en Zenoflex™) en blijft de reeks oplossingen voor belangrijke markten uitbreiden. Lehigh Spanje, een joint venture met Hera Holding, is in Barcelona gevestigd. De eerste Lehigh fabriek buiten de VS, in Murrillo del Fruto, is in aanbouw en zal in de zomer van 2018 in bedrijf worden genomen.
Christophe Rahier, Directeur Businesslijn High-Tech Materialen bij Michelin zei het volgende over dit bedrijf: ‘Deze acquisitie laat Michelin's strategische keuze zien om haar expertise in hightech materialen te verzilveren op gebieden die verder gaan dan banden. In het bijzonder door het gebruik van innovatieve gerecycleerde materialen uit banden te stimuleren voor industriële sectoren die zich niet bezighouden met banden.’
Recycling
In 2018 komen, naar schatting van de World Business Council for Sustainable Development, wereldwijd 1 miljard banden aan het einde van hun leven. Dat is circa 25 miljoen ton. Daarvan wordt jaarlijks gemiddeld 70 % herverwerkt en 50 % gerecycleerd. Deze 50 % gerecycleerd materiaal dient als grondstof voor nieuwe producten; bijvoorbeeld het rubber dat wordt gebruikt voor sportvloeren. De overige 20 % wordt omgezet in energie.
Ter vergelijking: jaarlijks wordt 14 % van alle plastic bakjes en verpakkingen herverwerkt (bron: https://newplasticseconomy.org), terwijl de auto-industrie 3,5 % recycling beoogt.
Michelin investeert in high-tech recycling zodat in 2048 banden voor 100 % worden gerecycleerd voor de voertuigen van de toekomst.
Om deze ambities te realiseren, stelt Michelin voor partnerships te ontwikkelen en nieuwe manieren te vinden om banden te recycleren dan wel nieuwe afzetmogelijkheden te vinden voor gerecycleerde banden.
Daarom werd in 2017, samen met Alliapur een Hackaton gehouden waarin werd gebrainstormd over oplossingen voor gebruik van bandengranulaat. De Winnaar van deze Hackaton was “Black Pillow”, dat voorstelde om veilig stedelijk meubilair te maken van bandengranulaat.
Potentiële Winst
Als de ambitie van Michelin – 80 % duurzame materialen en 100 % van de banden recylen – wordt gerealieerd, zijn de besparingen gelijk aan:
33 miljoen vaten olie per jaar (16,5 supertankers), of 54.000 GWh.
1 maand van de totale energieconsumptie van Frankrijk.
65 miljard kilometers per jaar, gereden met een gemiddelde sedan (8 l/100 km).
225 kilometers, gereden met elke auto in Europa (291 miljoen km), of 54 km gereden met elke auto in de wereld (naar schatting 1,2 miljard auto’s).
VISION Concept
Vorig jaar onthulde Michelin tijdens Movin’On haar innovatieve VISION concept. Geavanceerde materialen en 3D printtechnologieën zullen worden gebruikt om het loopvlak van deze mobiliteitsoplossing te produceren en te vernieuwen. Het zal 100 % recycleerbaar zijn. De eigenschappen van dit concept dragen bij aan duurzaamheid:
Een band zonder lucht, gemaakt van grondstoffen die een biologische oorsprong hebben en van gerecycleerde producten.
Een connected eco-system binnenin de band, dat diensten verleent en de bestuurder adviseert.
Een biologisch afbreekbaar loopvlak dat met een 3D-printer kan worden vernieuwd.
Een mobiliteitsoplossing die de milieu-voetafdruk van autoritten verkleint.