ALPINA – De kroon op het Beierse Motor Werk

ALPINA B8 21 wiel14-7-21. BMW maakt fantastische auto's. Mooi, sterk, comfortabel. Laat er maar een partij superlatieven op los. En toch... Het kan altijd beter. Mooier, sterker, comfortabeler. ALPINA is de overtreffende trap. Pure verwennerij.

 

 

Tekst Arie Blokland – foto's Dusseldorp Automotive 

ALPINA B8 21 wielALPINA herken je direct van afstand. Oorspronkelijk is het een BMW, maar aan de wielen met 20 spaken kun je van verre zien dat het om een ALPINA gaat. Sommige klanten laten ook de striping die bij het merk hoort op de auto zetten. Dan wordt het nog duidelijker dat we te maken hebben met een ALPINA. Het interieur onderscheidt zich door nog meer luxe dan in de duurste BMW-modellen. Onder de motorkap is het eerste dat je ziet het blauw/rode logo met zwarte rand waarin zilverkleurige letters de naam ALPINA vormen. Om aan te geven dat hier een speciale krachtbron is ingebouwd. Achterop de auto is aan de modelnaam een B of D toegevoegd. Het uiterlijk vertoon is eigenlijk bescheiden. Kenners weten echter heel goed wat die kenmerken betekenen. ALPINA is een bijzonder merk. Dat staat voor extra luxe en vooral extra performance.

ALPINA 21 logoDusseldorp Automotive, met 8 BMW-vestigingen in Nederland, is de exclusieve importeur van ALPINA voor ons land geworden. Daar is het bedrijf trots op en dat willen ze laten weten. Er zijn diverse modellen van ALPINA naar Apeldoorn gebracht om autojournalisten en klanten de gelegenheid te geven nader kennis te maken met dit bijzondere automerk. Waarvan er per jaar slechts 2.000 worden gebouwd. Dusseldorp hoopt er daarvan per jaar zo'n 20 stuks in Nederland te mogen afleveren. Een belangrijk aandeel van de productie wordt verkocht in Duitsland. Veel gaat naar Amerika, of naar de andere kant van de wereld.
Klanten kunnen hun ALPINA geheel naar eigen smaak en wens samenstellen. Het begint met een oorspronkelijke BMW en de optielijst die daarbij diverse mogerlijkheden biedt. Daarna komt de wensenlijst van ALPINA op tafel. Kleuren, striping, bekleding, sportonderstel met 6 instellingen, luchtvering, spoiler voor, stuurverwarming en nog veel meer. Je kunt er dagenlang over nadenken en naderhand toch nog achter komen dat je iets vergeten bent. Gelukkig heeft Dusseldorp experts die daar bij helpen. Alle mogelijkheden zijn tevens te vinden op de cofigurator: https://www.alpina-configurator.com/de.
ALPINA Dusseldorp 21 Showroom Apeldoorn

Cruisen naar de wintersport of 324 km/h met de B8
De onvermijdelijke statische presentatie, waarmee elke autointroductie begint, doet je als autoliefhebber het water in de mond lopen. Je smacht naar het einde van de reeks foto's, vermogensgrafieken en cijfers die worden gepresenteerd. Want! Buiten staat een hele rij ALPINA's te wachten om de gasten een flinke pot autolezier te bezorgen.
Wij beginnen de kennismaking met de nieuwste modellen in een BMW ALPINA B8 Gran Coupé, de absolute top. Onder de motorkap ligt een V8 met een inhoud van 4395 cc. Het maximum vermogen wordt dankzij bi-turbo-oplading opgejaagd tot 457 kW (621pk). Het koppel van 800 Nm bij 2.000 tpm zorgt voor een enorme trekkracht. Met als resultaat dat je in 3,4 seconden op de 100 km/h zit en als je de ruimte hebt haal je een top van 324 km/h.
ALPINA B8 21 rzij
Wij cruisen over de Sallandse heuvelrug, de A1 en pakken de Holterberg alsof die achteruit rolt. Fietsers zien we zwetend zwoegen op deze mooie dag. Wij zitten comfortabel weggezakt in soepel en zacht LAVALINA leer en genieten bij een aangename temperatuur die door de gescheiden klimaatregeling constant op de persoonlijk ingestelde graden wordt gehouden.
Waar het kan trappen we het gaspedaal even in. Zonder veel kabaal trakteert de V8 je dan op een geweldig vlak koppel en een supersnel oplopend aantal pk's. Wat een kracht! Wat een snelheid! Echt fantastisch! Het gaat allemaal zo soepel en snel. Tussendoor wordt ook nog geschakeld. Automatisch uiteraard. Als je goed oplet merk je er iets van. Maar als je zit te genieten van de enorme acceleratie heb je nauwelijks in de gaten dat er iets gebeurt in de 8-traps automaat.
ALPINA B8 21 dash
We nemen een rotonde terwijl het onderstel in de Comfort stand staat. De volgende in Comfort+. Dan in Sport en daarna Sport+. ECO PRO en ADAPTIVE modus vormen de eerste en de laatste stand in de rij van zes. De sportstand levert, zoals verwacht, een strak onderstel en is het fijnste als je een bocht op hoge snelheid wilt nemen. De B8 stuurt haarscherp. Dat maakt even stiekum scheuren met zo'n vette bak hartstikke leuk. Je voelt echter in elke bocht en elke keer als je het gaspedaal indrukt wat een geweldige potentie deze supercar heeft. Helaas is er geen tijd om de Duitse Autobahn op te zoeken om te ervaren of je de teller echt op 324 kunt krijgen. In Nederland hoef je dat niet te proberen. Veel te druk op de weg.
ALPINA B8 21 ra
We vervolgen onze route door het schitterende Salland in de Comfort+ stand. Lekker cruisen op een gangetje dat past bij de omgeving en de maximum snelheid slechts af en toe doet overschrijden. Per ongeluk. Want als je even om je heen kijkt en niet op de teller let ga je zonder het te merken harder dan is toegestaan. Cruisen in zo'n super comfortabele auto is trouwens ook een bijzonder genoegen. “Stel je voor dat je met deze auto naar de wintersport kunt rijden,” laat een collega zich ontvallen op deze stralende zonnige en warme dag. Hij krijgt bijval. Een keer tanken en koffie drinken en door naar Oostenrijk of Zuid-Tirol. Je stapt net zo fris uit als je aan de reis bent begonnen. Misschien dat er onderweg enige discussie ontstaat wie er mag rijden. Want die kans laat niemand zich ontnemen.

Achterover in het bankstel van XB7
In een dag naar Zuid-Tirol lijkt ons ook in de ALPINA XB7 een perfecte autoreis te worden. Bovendien nodigt hij uit om zijn kunnen te laten zien in de bergen. Op steile passen en in uitnodigende bochten.
ALPINA XB7 21 neus
In deze riante SUV zit je als een vorst. Weggezakt in het zachte leer, met je armen zo je wilt leunend tegen de armsteunen, kun je het achterin uren vol houden. Zeker als je op het ruime scherm voor je naar eigen voorkeur bijvoorbeeld een film opzet vliegt de tijd voorbij zonder dat je er veel van merkt. De zeer luxe uitgevoerde Sports Utility/Activity Vehicle met zijn schitterende meubilair brengt reizen naar een ongekend hoog niveau. Mede dankzij het onderstel dat ook bij dez ALPINA in diverse standen instelbaar is. De verschillen in rijdynamiek zijn wel veel groter in vergelijking met de B8.
ALPINA XB7 21 dash
In de meest comfortabele stand begint de XB7 behoorlijk te deinen. Dat is niet lekker op een bochtige asfaltweg met hier en daar een verkeersdrempel, maar zal ideaal zijn als je met deze reus onverharde paden kiest. Op onze route is een sportievere instelling aan te raden. Dan heb je een beter gevoel in het stuur en kun je hem haarscherp door de bochten loodsen. Zijn sportgenen komen helemaal duidelijk naar voren als je de V8 de sporen geeft. Hoewel het dezelfde 4,4 liter is met dezelfde cijfers voor koppel (800 Nm) en vermogen (457 kW/621 pk) als in de B7 begint deze motor te grommen als je hem tot grotere prestaties aanspoort. Een heerlijk geluid. Ondanks zijn extra gewicht en lagere CW-waarde dan de gestroomlijnde B8 sprint deze mastodont in slechts 4,2 seconden naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid is beperkt to 290 km/h.
ALPINA XB7 21 la

B3 Touring pure verwennerij
Voor ongeveer 100.000 euro minder dan de B8 en de XB7 rijd je bij Dusseldorp de showroom uit met een ALPINA B3 Sedan of Touring.
ALPINA B3 Sedan 21 lv
ALPINA B3 Sedan 21 rzij
Ons gesprek onderweg komt direct weer op wintersport en vakantie in Noord-Italië. Want voor lange comfortabele reizen zijn de ALPINA's, ondanks hun zeer aansprekende sportieve prestaties, uitermate geschikt. We rijden in de B3 Touring. Ook in dit model word je omgeven door luxe en comfort. Snel naar een fijne bestemming in het midden of zuiden van Europa wordt ook in deze reisauto pur sang een bijzonder genot. Dat voel je al na een paar kilometer te hebben gereden. Een reis van 1.000 kilometer of meer zal echt geen vermoeiende opgave worden. Eerder het plezier waarmee de vakantie begint. Pure verwennerij. Dat is het.
ALPINA B3 Sedan 21 dash
De B3 is uitgerust met een 3,0 liter zescilinder-in-lijn motor met bi-turbo-oplading. Het vermogen is 340 kW/462 pk dat geleverd wordt tussen de 5.500 en 7.000 tpm. Het maximum koppel van 700 Nm is beschikbaar tussen 2.500 en 4.500 tpm. Dat levert als resultaten een topsnelheid van 303 km/h voor de Sedan en 300 km/h voor de Touring. Accelereen van 0-100 km/h doet hij in respectievelijk 3,8 en 3,9 seconden. In 13,4 en 13,9 wordt de 200 km/h bereikt. Cijfers die menige sportwagen niet in het rijtje met technische gegevens heeft staan.
ALPINA B5 Touring 21 ra

Het pure rijplezier wordt onder meer bezorgd door:
Intelligente ALPINA-specifieke vierwielaandrijving.
De nieuwste 8-traps sport-automatische transmissie.
ALPINA-sportonderstel.
Variabele sportstuurinrichting.
Limited-slip differentieel.
De combinatie van alle hoogstaande techniek maakt het rijden met de B3 tot een ware belevenis. De soepele 6-pitter jaagt hem op tot grote prestaties. Haarscherpe stuurprecisie en het onderstel dat een duidelijk en veilig gevoel doorseint geeft de bestuurder vertrouwen als je de B3 wilt rijden als een sportwagen. Diezelfde techniek geeft rust als je urenlang wilt cruisen naar een verre bestemming.
Met andere woorden: Een ALPINA bezorgt je dubbel plezier. Als sportauto en als reiswagen. Eigenlijk koop je met een ALPINA voor een prijs twee auto's.

Morgen op www.ab-magazine.nl stellen we alle modellen van ALPINA kort voor met enige informatie en de prijzen. Ook de diesels die voor geweldige prestaties zorgen.