Google bewijst Tesla en BMW vechten om EV-koper

Nissan LEAF 18 rv5-6-18. Volgens SEMrush strijden Tesla en BMW om de gunst van de elektrische autokoper. Nissan zit met de nieuwe LEAF in de achtervolging. Dus... Waar twee honden vechten...

 

 

...om een been gaat derde er wellicht mee heen.

Maar liefst 3 Tesla modellen en 2 BMW modellen vechten momenteel om de gunst van de elektrische autokoper. Dit valt op te maken uit zoekopdrachten op Google in Nederland. De Tesla model 3 staat aan kop en er werd 40.000 maal op deze term gezocht op Google in April 2018. De Tesla wordt gevolgd door de BMW i8, waarnaar ruim 27.000 keer werd gezocht. Dit blijkt uit onderzoek dat is gedaan door online marketingplatform SEMrush.
BMW iX3 concept 18 lv

Het bedrijf keek naar de zoekopdrachten van Nederlandse consumenten over de afgelopen 24 maanden. De Tesla model 3 is verreweg de populairste elektrische auto van Nederland. Deze relatief betaalbare Tesla staat op de wenslijst van veel Nederlanders, ondanks het feit dat leveringen in Nederland zijn uitgesteld tot 2019. 
Nissan LEAF 18 rv

Nieuwkomer in de lijst is de nieuwe Nissan Leaf. Deze auto is recent geïntroduceerd. Zoekcijfers van deze nieuwe Nissan zijn er nog niet maar zullen zeker hun impact hebben voor de maand mei.
SEMrush volume trends 18 grafiek

Elektrische auto
Een maandelijkse analyse van het aantal zoekopdrachten naar elektrische auto’s op Google laat zien dat dit groeit. Waar er in 2016 rond de 18.000 zoekopdrachten per maand waren, zien we de afgelopen maanden gemiddeld 30.000 zoekopdrachten per maand.
SEMrush volume trends 18 google

Elektrisch adverteren
In tegenstelling tot Tesla, adverteren BMW en Nissan flink in Nederland. Maar ook Opel en Kia vragen om de aandacht van de Nederlandse autoconsument. Als we kijken naar online advertenties met de term ‘elektrische auto’, dan spendeert BMW het meest. BMW wordt gevolgd door Nissan. Het gaat hier overigens om schattingen die zijn gemaakt op basis van de aantallen advertenties met de term ‘elektrische auto’.
SEMrush volume trends 18 adverteren
Over het onderzoek
Het onderzoek werd in de maand mei 2018 uitgevoerd door online Marketingplatform SEMrush. Het bedrijf is gespecialiseerd in online marketing en wordt gebruikt door vooraanstaande merken als Booking.com. Disney, HP en eBay.