WeGo naast Carsharing nu ook voor vliegtuigdelen

WeGo deelvliegtuig 21 piloot1-4-21. WeGo, leverancier van deeltechniek, is door twee grote luchtvaartmaatschappijen benaderd om vliegtuigen deelbaar te maken. Het betreft een concept dat nog niet eerder is toegepast in de luchtvaartbranche.

 

Met de deeloplossing willen de betreffende airlines ervoor zorgen dat hun vliegtuigen eenvoudig gecharterd kunnen worden door andere partijen. De coronasituatie heeft een ongekende impact op de luchtvaartbranche. Een groot deel van de vliegtuigen staat tegenwoordig vooral ongebruikt aan de grond. Dat kost vliegmaatschappijen veel geld en sommige zullen daardoor genoodzaakt zijn om vliegtuigen van de hand te doen. Met het oog op die ontwikkeling onderzoeken airlines manieren om eenvoudig toestellen van elkaar te kunnen huren. De techniek van WeGo maakt dit mogelijk.
WeGo deelvliegtuig 21 boeing

Vliegtuigdelen
“Vliegtuigdelen werkt in principe hetzelfde als autodelen”, legt Peter de Jong, CEO Van WeGo, uit. “Piloten, ingehuurd door bijvoorbeeld een chartermaatschappij, kunnen een account aanmaken in de app van de betreffende airline en via de app een beschikbaar vliegtuig reserveren. Dit kan zowel voor passagiers- als cargovluchten.”

Vóór de vertrektijd moeten de gezagvoerder en co-piloot hun reservering starten in de app. Om veiligheidsredenen kunnen alleen zij dit doen. Het toestel wordt vervolgens automatisch vrijgegeven voor de vlucht. Via de app kunnen zij ook de deuren ontgrendelen, en zo toegang krijgen tot het vliegtuig, en het vliegtuig starten.

Vluchtdata automatisch verwerkt
Het systeem zorgt tevens voor de verwerking van alle administratie met betrekking tot de vlucht. Zo wordt de gebruikstijd van het vliegtuig automatisch verwerkt in het platform van WeGo en de kosten automatisch gefactureerd aan de betreffende chartermaatschappij.

De Jong: “Wij zijn er heel trots op dat wij zijn benaderd om dit voor de allereerste keer mogelijk te maken. Als we er hiermee voor kunnen zorgen dat deze vliegtuigen weer meer de lucht in gaan en de airlines daardoor hun kosten door stilstand kunnen verlagen, ben ik ervan overtuigd dat er meer vliegmaatschappijen zullen volgen.”