Maria Greger 25 jaar Hoofd Kleuren & Materialen bij Mazda

Mazda design 21 Maria Greger22-2-21. Maria Greger heeft veel dingen zien veranderen sinds ze in 1995 bij Mazda kwam. De veteraanontwerper kijkt na 25 jaar terug op de veranderingen die plaatsvonden in het Europese ontwerpcentrum. Een onthullend interview.

 

 

Voordat ze in 2021 met pensioen ging, kijkt de Head of Colors & Material van het Europese ontwerpcentrum van Mazda terug op meer dan een kwart eeuw ontwerpen van cabines voor auto's en deelt ze haar mening over kleurentrends , toekomstige mobiliteit en Mazda's respect voor de menselijke maat.

Hoe maak je van een auto-interieur een uitnodigende ruimte?
Mazda design 21 Maria Greger
Met kwaliteit en vakmanschap. Als Japans bedrijf respecteert Mazda de nadruk die in Japan traditioneel op vakmanschap wordt gelegd. Het gaat om nauwgezette aandacht voor detail. Tegenwoordig is het even wennen dat oppervlaktes in de cabine aan het verdwijnen zijn.
Waar ooit een dashboard en middenconsole met schakelaars en knoppen was, hebben we nu grote displays die naadloos aansluiten op hun omgeving. Er zijn geen hoeken, geen randen en geen versieringen.
Het gaat er natuurlijk om de bruikbaarheid te verbeteren, maar het maakt ons werk als kleur- en materiaalontwerpers moeilijker. Als ontwerper ben ik blij als we erin slagen knoppen of schakelaars te behouden en een gevoel van aantrekkingskracht over te brengen, of het nu optisch of haptisch is.
Dit zijn voor mij kleine edelstenen en we maken ze met extra speciale zorg. Misschien merkt de chauffeur het niet meteen, maar zulke details dragen bij aan het gevoel van kwaliteit in de cabine en een prettige sfeer. 

Wat is Mazda's visie?
Mazda zet zich sinds 2010 in voor de Kodo-ontwerpfilosofie. Kodo, wat in het Japans 'ziel van beweging' betekent, vertegenwoordigt de kracht en schoonheid van beweging. 

Hoe wordt dit in de praktijk gebracht?
Mazda weet dat machines de vaardigheid en kunst van de menselijke hand niet kunnen vervangen, en dit geldt voor elk onderdeel van het ontwikkelingsproces van voertuigen. Zeker als het om modellenwerk gaat. Kleimodellen worden met de hand gevormd.
De Takumi-ambachtslieden - degenen die het toppunt van hun vak zijn - kunnen metaal flinterdun schuren, en de ingenieurs stellen de mens centraal bij al hun overwegingen. Dan heb je de Kodo, die bijvoorbeeld bij de Mazda3 bewegingsindrukken opwekt door het samenspel van licht en schaduw langs de carrosserievlakken.

Hoe is het interieurontwerp veranderd tijdens uw tijd bij Mazda?
Materialen en vakmanschap zijn zelfs nog belangrijker geworden dan ze al waren, en de inspanningen van kleur- en materiaalontwerpers bij het selecteren van cabinematerialen zijn dienovereenkomstig toegenomen. De kenmerken en details, en inderdaad de kwaliteit van het interieur als geheel, zijn door de jaren heen enorm veranderd. Kijk maar naar het leer, het hout en de metallic afwerkingen die we hebben.

Vertel ons meer over het ontwerpproces bij Mazda Research Europe.
Bij MRE in Frankfurt richten we ons op de Europese markt, waar we de trends onderzoeken en selecteren die er voor Mazda toe doen. Deze gebruiken we vervolgens als basis voor onze ontwerpen. Neem een ​​toekomstig model zoals de volgende Mazda6. We stellen ons voor hoe een auto die nog niet bestaat eruit zou kunnen zien, met materialen en kleuren en complete interieurs, en onze designcollega's in de VS en Japan doen hetzelfde. De resultaten worden gepresenteerd aan het hoofdkantoor, dat eindverantwoordelijk is voor het eindproduct. Ze hebben trouwens geweldig werk geleverd. Maar ik wil ook vermelden dat sommige concepten uit Frankfurt, zoals de Mazda CX-30, werden overgenomen zoals ze zijn.
Mazda design 21 leer

Altijd al auto-interieurs willen ontwerpen?
Ik overwoog om binnenhuisarchitect te worden toen ik in de tiende klas zat, maar besloot toen ik klaar was met school om textielontwerp te studeren. Ik maakte gebruik van mijn netwerk: Een medestudent werkte voor een bedrijf in Trier [Duitsland] dat stof produceerde voor de auto-industrie. Ik solliciteerde en werd aangenomen. In eerste instantie had ik geen idee hoeveel de baan eigenlijk met textielontwerp te maken zou hebben. Maar toen ik naar Mazda verhuisde, was het om eerlijk te zijn spannender, omdat we interieurs ontwerpen in een relatief kleine ruimte met veel verschillende oppervlakken en kleuren.
Cabinetextiel is een van de zwaarst geteste stoffen ter wereld, maar ook een van de minst dure - in tegenstelling tot meubelmaterialen. Dat maakt het een voortdurende uitdaging om met werkelijk uitstekende ontwerpen te komen.

Hoe overwin je dergelijke uitdagingen?
Wij drieën van het Colour & Material-team in Frankfurt houden ons continu op de hoogte. We gaan naar mode-, meubel- en designevenementen, peilen de markt en signaleren trends.

Net als de trends die Li Edelkoort¹ voorspelde?
Heb je haar live gezien? Ze is erg charismatisch, heeft een grote intuïtie en weet haar publiek te boeien. Ze is een uitblinker als het gaat om het vangen en onthullen van trends. We wonen haar lezingen regelmatig bij.
Mazda design 21 kunststof

Laten we het over kleur hebben. We lijken vast te zitten aan dezelfde exterieurkleuren. Wat verwacht je dat morgen zal brengen?
Ik denk dat wit een goed voorbeeld is. White was de afgelopen jaren in zwang, en het is er nog steeds. Feit is dat inruilwaarde een belangrijke factor blijft bij de kleurkeuzes van mensen, dus veel kopers zullen neigen in de richting van zilver, zwart of wit. Mazda ging zijn eigen weg met rood en creëerde iconische roodtinten voor de Kodo-ontwerpen. Ik ben er trots op te kunnen zeggen dat we hier een trendsetter waren en een rode heropleving begonnen, en niet alleen voor sportwagens. Wat de toekomst betreft, is er een algemene beweging naar warmere kleuren, dus misschien krijgen we er meer van. Ik verwacht ook meer groene auto's, aangezien groen terugkomt in de mode-industrie, maar je weet maar nooit. We gaan in ieder geval nog veel zilvertinten zien.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor uw unit?
We moeten in het reine komen met nieuwe technologie en nieuwe vormen van mobiliteit. Auto's worden ook duidelijker en hebben meer displays. Daarom is de vraag voor ons ontwerpers: kan ik toch een leuke sfeer creëren? En het moet niet alleen prettig zijn, het moet ook intuïtief zijn. Daarnaast proberen we ook materialen en vormen te gebruiken om de concentratie van de bestuurder te vergroten. Dus het is eigenlijk best spannend om aan interieurs te werken.
Mazda design 21 stoffen

Wat is het fundamentele probleem met mobiliteit?
Het is ingewikkeld. In de auto-industrie wordt veel op de korte termijn gedacht. Elektrische voertuigen komen op de markt en ik denk dat waterstofauto's niet zo ver achterblijven. Maar ik denk dat we mobiliteit centraal moeten stellen, en dan in de volgende stap moeten bepalen wat voor soort voertuig je moet bouwen om aan de gegeven mobiliteitsvereisten te voldoen - en niet andersom. We moeten bijvoorbeeld kijken naar hoeveel jonge mensen in de toekomst zelfs maar willen autorijden. Stedenbouwkundigen en mobiliteitsplanners moeten nauwer samenwerken, hand in hand. Het is in ieder geval een boeiend onderwerp dat we zeker nog een hele tijd zullen bijblijven.

Is er een auto waarvan je droomt om te ontwerpen?
Niet echt. Ik ben erg tevreden met de CX-30. De kleine SUV bleek perfect; het is misschien wel het mooiste voertuig waar ik ooit aan heb gewerkt, vooral met de Soul Red Crystal-buitenkant. Hij is niet al te groot, heeft comfortabele stoelen en zeer hoogwaardige materialen en afwerking. De maat past heel goed bij mij, aangezien ik meestal alleen ben. De MX-5 is een andere auto waar ik enthousiast van word. Hoewel het eigenlijk meer een tweede voertuig is, is het voor mij nog steeds een kleine droomauto en zo leuk om in te rijden.
Mazda design 21 Japan

Welk aspect van je lange carrière valt het meest op?
Deel uitmaken van een internationaal team samen met zoveel verschillende culturen. We hebben mensen uit heel Europa en daarbuiten, en het was fascinerend om met Japanners en Aziaten, maar ook met Amerikanen en andere nationaliteiten te werken en meer te weten te komen over hun culturen. Dit was een geweldige ervaring voor mij.

Welk advies zou je je jongere zelf geven?
Geniet van wat je ook doet. En anderen motiveren en inspireren om hetzelfde te doen. Terugkijkend op mijn carrière moet ik toegeven dat ik zeer tevreden ben met mijn rol. Kleuren en materialen zijn mijn wereld!