Mazda kofferauto een onconventionele creatie

Mazda Suitcase Car 20 rijklaar30-12-20. Lekker makkelijk om mee te nemen... Wellicht dat daarom de Europese replica van de Mazda kofferauto is verdwenen.

 

 

Het begin van de jaren negentig was een cruciale tijd in de geschiedenis. Met het einde van de Koude Oorlog hing optimisme in de lucht. Wetenschappers hadden zojuist het World Wide Web uitgevonden. Technologie zou ons productiever maken en de wereld dichter bij elkaar brengen. Alles leek mogelijk.
Mazda Suitcase Car 20 rijklaar

Het was ook een spannende tijd bij Mazda. Overweldigd door de vraag naar zijn toen nieuwe MX-5 Roadster zou de dappere autofabrikant in 1991 het eerste Japanse merk worden dat de 24 Uur van Le Mans won en bovendien als enige met een rotatiemotor. In hetzelfde jaar presenteerde de onderneming een op waterstof aangedreven concept car met rotatiemotor, de Mazda HR-X.

De op dat moment heersende sfeer van vertrouwen op het hoofdkantoor in Hiroshima bracht dingen voort als Fantasyard, een interne wedstrijd binnen Mazda die tussen 1989 en 1991 werd gehouden waarin teams van verschillende afdelingen streden om de beste creatieve mobiliteitsideeën te bedenken. Ondenkbaar in de hedendaagse slopende wereldwijde automarkt van 2020 en binnen de steeds strengere budgetbeperkingen weerspiegelde Fantasyard treffend de positieve sfeer van drie decennia geleden bij een bedrijf dat al lang bekend stond om zijn onconventionele aanpak. Eén editie van die wedstrijd zou een bijzonder slimme, zij het ietwat bizarre winnaar opleveren.
Mazda Suitcase Car 20 man Creatieve mobiliteitsoplossing
Namelijk de ‘kofferauto’, een driewielig concept dat was geïnspireerd op de visie om op een efficiëntere manier door luchthavens te reizen. De makers, een groep van zeven ingenieurs van Mazda’s test- en onderzoeksafdeling voor handgeschakelde transmissies, kregen een klein budget om hun visie tot leven te brengen. Na de aanschaf van een mini bromfiets en de grootste harde koffer die ze konden vinden, gingen ze aan de slag.
Mazda Suitcase Car 20 actie

Het resultaat was eenvoudig maar ingenieus, met onderdelen van de mini bromfiets, waaronder de 34 cc tweetaktmotor, ingebouwd in een 57 x 75 cm Samsonite. Het kostte maar een minuut om te monteren: het voorwiel werd in de rechtopstaande positie gedraaid door een verwijderbaar gedeelte van de koffer, de achterwielen werden geplaatst, het zitje boven op de achteras bevestigd en men was op weg. De 1,7 pk motor kon het apparaat voortstuwen tot snelheden tot 30 km/u.

De kofferauto etaleerde zijn Mazda DNA op verschillende manieren. Het was niet alleen leuk om met een laag zwaartepunt te rijden, vergelijkbaar met de MX-5, maar het liet ook de inventieve geest van het eerste productievoertuig van het bedrijf zien, de Mazda-Go uit 1931, een populaire driewielige motortruck.
Mazda Suitcase Car 20 la 

Rollende merkbeleving
Met 32 ​​kg was de kofferwagen echter niet bepaald praktisch, althans vanuit het oogpunt van bagage. Maar hoewel massaproductie nooit werd overwogen zou de 'draagbare' driewieler veel aandacht krijgen in de media en Mazda als een rollende advertentie dienen. De vele positieve reacties brachten de autofabrikant ertoe er nog twee te bouwen voor de VS en Europa, waarbij de laatste tentoongesteld werd op de Internationale Autosalon van Frankfurt in 1991, naast de winnende Mazda 787B van Le Mans. Alleen het Amerikaanse model bestaat nog steeds, waarbij het origineel ‘per ongeluk vernietigd’ is en de Europese replica onder onbekende omstandigheden is verdwenen.