Jaguar XF vernieuwd uiterlijk, luxueuzer en connected

Film 30Jaguar XF 21MY 20 rv10-10-20. Nieuwe voor- en achterbumper en een geheel nieuw luxueuzer interieur voor de Jaguar XF model  2021.

 

 

De nieuwe Jaguar XF en XF Sportbrake stralen nu nóg meer dynamiek uit. Het interieur kenmerkt zich door hoogwaardige nieuwe materialen en de best mogelijk infotainments- en connectiviteitstechnologie. De nieuwe XF is het toonbeeld van Brits design en engineering met een nieuwe 2.0 liter viercilinder dieselmotor, voorzien van Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) technologie, en de nieuwste generatie van Jaguars 2.0 liter Ingenium benzinemotoren met verbeterde efficiency en krachtige prestaties.
Jaguar XF 21MY 20 rzij

Het uiterlijk van de nieuwe Jaguar XF kenmerkt zich door een nieuwe voorbumper met grotere en lager geplaatste luchtinlaten, waardoor de voorzijde breder oogt. Een bredere grille versterkt dit visuele aspect. De luchtuitlaten op de zijschermen voor zijn nu voorzien van het Jaguar Leaper embleem, als een duidelijk exponent van de buitengewone aandacht voor detail.

Nieuw zijn ook de zeer slanke LED-koplampen met ‘Double J’ dagrijverlichting – optioneel met Pixel LED-technologie. Met de functie Adaptive Driving Beam past het LED-verlichtingssysteem de verlichtingspatronen automatisch aan elke situatie aan. Deze functie analyseert continu de weg voor de auto en stelt automatisch het grootlicht zo in dat het risico van verblinding van tegenliggers en andere verkeersdeelnemers minimaal is en de weg en verkeersborden optimaal worden verlicht.
Jaguar XF 21MY 20 rv

De nieuwe Jaguar XF is in de uitvoeringen SE en HSE leverbaar met Auto High Beam Assist. Dit systeem switcht op basis van de beelden van de naar voren gerichte camera automatisch tussen groot- en dimlicht om het risico dat tegenliggers worden verblind te reduceren.

Een bredere achterbumper, waarvan het bovendeel in de carrosseriekleur is uitgevoerd, draagt evenzeer bij aan de bredere een lagere uitstraling van de XF. De XF heeft nu ook de donker getinte achterlichtbehuizingen, net als de XF Sportbrake. In de uitvoering R-Dynamic hebben de XF en XF Sportbrake een serie extra kenmerkende designelementen voor een sportievere look. Voor alle uitvoeringen is er nog een Black Exterior Pack voor een nog dynamischer aanblik, waarbij een aantal componenten is uitgevoerd in glanzend zwart.

Hoogwaardig en luxueus interieur
De XF heeft een volledig nieuw interieur met meer luxe, verfijning en verbeterde connectiviteit. Het nieuwe cockpitdesign is krachtiger en dynamischer, met een sterkere focus op de bestuurder. De nieuwe, sportief gevormde middenconsole biedt optioneel een voorziening voor draadloos opladen van de mobiele telefoon.

Het 11,4-inch HD curved touchscreen is naadloos in de middenconsole geïntegreerd en voorzien van een elegante magnesium behuizing. Het is de poort naar het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem. De authentieke afwerking tekent zich af in houtfineer en aluminium in prachtige vormen voor de lijsten in de portieren en het dashboard. Een laser gesneden afdekking van de middenspeaker en de metallic draaiknop van de JaguarDrive Control duiden eens te meer op de aandacht voor detail.
Jaguar XF Sportbrake 21MY 20 dash

Julian Thomson, Design Director, Jaguar, vertelt: “The Jaguar XF features a new exterior design which delivers a more assertive and assured presence while the all-new interior is more luxurious, tactile and demonstrates an exceptional level of craftmanship. The inside of the XF seamlessly integrates advanced technologies and is simply a beautiful place to be.”

De nieuwe Drive Selector – eveneens een van de vele fraaie details – is aan de bovenzijde afgewerkt met het stiksel van een cricketbal. Het onderste deel is gemaakt van met precisie gevormd metaal waardoor de knop aangenamer aanvoelt. 360 graden deuropeners sieren de portierpanelen, terwijl verbeterde portiervakken het opbergen van drinkflessen en andere spullen vergemakkelijkt.

De nieuwe stoelen hebben bredere kussens, nieuw massagefuncties en grotere verwarmbare of te koelen delen. Het Jaguar-beeldmerk, de ‘Leaper’, is in bepaalde uitvoeringen in reliëf in de bekleding van de hoofdsteunen aangebracht en labels met het opschrift ‘Est. 1935 Jaguar Coventry’ verwijzen naar de rijke historie van het merk.

Geavanceerde technologie zorgt voor het welzijn en de gezondheid van de inzittenden. Cabin Air Ionisation verbetert de luchtkwaliteit in het interieur dankzij nanotechnologie waarmee allergenen en onplezierige geurtjes worden verwijderd. Het systeem filtert ultrakleine deeltjes (PM2,5) uit de lucht in het interieur. Inzittenden kunnen het systeem activeren met de Purify-knop.
Geavanceerde, efficiënte motoren
Jaguar XF Sportbrake 21MY 20 rv

Voor de nieuwe Jaguar XF en XF Sportbrake is te kiezen uit Ingenium viercilinder benzine- en dieselmotoren, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat en achterwiel- dan wel vierwielaandrijving:

Diesel
• 150 kW (204 pk) MHEV 2.0 liter viercilinder turbo, 8-trapsautomaat, RWD/AWD
Benzine
• 184 kW (250 pk) 2.0 liter viercilinder turbo, 8-trapsautomaat, RWD/AWD
• 221 kW (300 pk) 2.0 liter viercilinder turbo, 8-trapsautomaat, AWD

De dieselmotor levert een koppel van 430 Nm. De geavanceerde MHEV-technologie omvat een Belt integrated Starter Generator (BiSG). Die kan tijdens remmen en gas los de kinetische energie die anders verloren gaat, terugwinnen. Die energie wordt opgeslagen in een aparte 48-volt lithium-ion-batterij. Die levert energie voor de elektromotor als die de verbrandingsmotor ondersteunt bij accelereren en ondersteunt het verfijnde stop-startsysteem.

Met de nieuwe 150 kW (204 pk) sterke MHEV-dieselmotor accelereert de XF in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/uur. De CO2-emissie bedraagt 130 g/km* bij een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km*. De XF Sportbrake AWD versie kan in 8,0 seconden van 0 naar 100 km/uur accelereren en produceert een CO2- emissie van 137 g/km* en haalt een verbruik van 5,2 l/100 km*. Dit betekent 13 procent lagere CO2-uitstoot en een 14 procent lager verbruik in vergelijking met de uitgaande 2.0 liter diesel met 132 kW (180 pk), terwijl het maximum vermogen 18 kW (24 pk) hoger ligt.

De 2.0 liter benzinemotoren produceren respectievelijk 365 Nm en 400 Nm koppel. Beide zijn voorzien van een twin scroll turbo en Continuous Variable Valve Lift (CVVL, variabele klepbediening). De 184 kW (250 pk) sterke versie van de Jaguar XF verbruikt gemiddeld 8,0 l/100 km*, heeft een CO2 -emissie van 181 g/km* en accelereert van 0 naar 100 km/uur in 6,9 seconden. Voor de XF Sportbrake zijn de emissie- en verbruikscijfers 188 g/km* en 8,3 l/100 km*. Met de 221 kW (300 pk) versie met vierwielaandrijving is in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/uur te accelereren. De voor alle modellen standaard 8-trapsautomaat is ook handmatig te bedienen met schakelpaddles.
Jaguar XF Sportbrake 21MY 20 rv

Vooruitstrevende connectiviteit
De nieuwe XF is gebaseerd op Jaguars geavanceerde Electronic Vehicle Architecture (EVA 2.0). Die ondersteunt een breed gamma nieuwe technologieën om ervoor te zorgen dat de auto altijd verbonden en geheel up-to-date is. Zo is de nieuwste Pivi Pro-infotainmenttechnologie toegankelijk via de geheel nieuwe, gebogen 11,4-inch HD-touchscreen. Het grootste voordeel is de verbeterde helderheid: het scherm is drie keer helderder en 48 procent groter dan het 10-inchscherm van voorheen. De vereenvoudigde menustructuur biedt de mogelijkheid om 90 procent van de gebruikelijke functies te zien en te gebruiken met hooguit twee kliks.

Om snel toegang te bieden tot essentiële informatie is de XF uitgerust met een nieuwe 12,3-inch HD Interactive Driver Display. Met verbeterde weergave en een naar wens aan te passen lay-out kan de display navigatiekaarten op het volledige scherm met instructies per situatie weergeven, net als digitale meters, media, contactenlijst en infotainmentinformatie. In samenwerking met de nieuwste, optionele Head-up Display-technologie geeft de nieuwe F-PACE alle informatie die de bestuurder nodig heeft, zodat die zijn aandacht optimaal bij het verkeer kan houden.

Het nieuwe, intuïtief te bedienen infotainmentsysteem omvat standaard Apple CarPlay®, waarmee twee smartphones tegelijk zijn te koppelen via Bluetooth. Android Auto™ en Baidu CarLife zijn ook standaard beschikbaar, afhankelijk van de markt. Het optionele draadloos opladen van mobiele apparaten via de versterker van het telefoonsignaal biedt inzittenden de gelegenheid om hun smartphone snel op te laden. Het systeem maakt ook de ontvangst van de telefoon helderder dankzij de aanwezigheid van een externe antenne.

De nieuwe technologie in de Jaguar XF omvat ook Software-Over-The-Air (SOTA), waarmee de Jaguar altijd is voorzien van de nieuwste software en geen bezoek aan de dealer nodig is voor software-updates.

Pivi Pro-connectiviteit is beschikbaar dankzij de nieuwste embedded dual-sim technologie met twee LTE-modems. Daarmee kan het systeem meerdere functies tegelijk vervullen, zoals streaming van media en het downloaden van software-updates (SOTA) zonder dat de prestaties daaronder lijden. De geavanceerde connectiviteit zorgt ook voor minimale onderbrekingen vanwege weggevallen dekking, want het systeem scant de netwerkproviders voor het sterkste signaal.

De zogenoemde Active Road Noise Cancellation-technologie – een primeur in het segment – monitort continu de vibraties van het wegoppervlak en berekent de tegengestelde fase geluidsgolven om het geluid te onderdrukken, zodat de inzittenden er geen last van hebben. Dat zorgt voor minder geluid in het interieur en meer verfijning, zodat de inzittenden minder vermoeid raken – een algemeen bekend verschijnsel bij mensen die langdurig blootstaan aan laagfrequent geluid. Het systeem houdt rekening met het aantal inzittenden terwijl het voortdurend zorgt voor de beste ervaring voor alle inzittenden. De technologie legt weinig gewicht in de schaal, zodat de massa van de Jaguar en het rijgedrag niet nadelig worden beïnvloed.

Jaguars ClearSight Interior Rear View Mirror** biedt de bestuurder een uitstekend zicht op de weg achter de auto. Het maakt gebruik van de meest geavanceerde cameratechnologie. Die geeft een gedetailleerder beeld op het HD-scherm in de achteruitkijkspiegel, niet verstoord door eventuele passagiers achterin, slecht licht of een met regen bedekte achterruit.

Voor nog meer gebruiksgemak kan de auto worden ver- en ontgrendeld en gestart met de Activity Key van de tweede generatie. Het is niet nodig om de conventionele sleutel mee te nemen. Het oplaadbare apparaatje bevat ook een horloge en functioneert tot wel zeven dagen zonder tussentijds te moeten worden opgeladen.

De Jaguar XF is ook voorzien van een aantal rijassistentiesystemen van de nieuwste generatie. Bijvoorbeeld de Clear Exit Monitor, die passagiers voorin en achterin waarschuwt voor de nadering van een auto of fietser terwijl ze (gaan) uitstappen. En Adaptive Cruise Control bewaart automatisch een vooraf ingestelde afstand tot de voorligger.

Jaguars nieuwste 3D Surround Camera-technologie biedt geavanceerde 3D-functionaliteiten met gebruik van de meest geavanceerde cameratechnologie. Die geven een gedetailleerder beeld en geven real time beelden weer van het manoeuvreren van de Jaguar XF.

Jaguars toewijding aan het ontwikkelen en produceren van sterke en lichte auto’s zet zich voort met de nieuwe XF. Voor de carrosseriestructuur van de auto maakt Jaguar veel gebruik van gerecycled aluminium uit een gesloten productiekringloop, voor meer duurzaamheid en een belangrijke bijdrage aan Jaguars reis naar Destination Zero, een wereld zonder emissies, ongevallen en files.

De nieuwe Jaguar XF is er met de uitvoeringspakketten S, SE en HSE, die alle ook leverbaar zijn als R-Dynamic. Eveneens optioneel voor alle versies is het Black Exterior Pack. De Jaguar XF is inmiddels te bestellen via www.jaguar.nl.

*Alle verbruiks-, emissie- en elektrische actieradiuscijfers zijn gemiddelden op basis van de WLTP.
Actieradiuscijfers van de EV zijn vastgelegd met een productieauto over een gestandaardiseerde route. In de praktijk is de actieradius afhankelijk van de conditie van de auto en de batterij, de omstandigheden op de weg en de rijstijl. Vermelde cijfers zijn vastgelegd in officiële tests van de fabrikant, overeenkomstig de EG-wetgeving. Cijfers alleen ter vergelijking, Praktijkcijfers voor brandstof- en stroomverbruik, emissie en actieradius kunnen afwijken onder invloed van de rijstijl, weersomstandigheden, belasting van de auto, wiel- en bandenmaat en gemonteerde accessoires.
**Voorziening van de nieuwe XF