Hyundai RM20e raceauto prototype met elektrische middenmotor

Hyundai RM20e prototype 20 lvFilm 301-10-20, RM20e. Prototype raceauto met midscheeps geplaatste elektromotor.

 

 

De letters RM staan voor ‘Racing Midship’ en verwijzen naar de plaatsing van de elektromotor die de achterwielen aandrijft. Deze opzet geeft het N-prototype een ideale gewichtsverdeling voor optimale balans en wendbaarheid op het circuit.
Hyundai RM20e prototype 20 neus

Het RM-platform dient als rijdend laboratorium voor het testen van high-performance technologie en biedt een uitzonderlijk goede wegligging bij elke snelheid en onder alle omstandigheden. De balans en grip van het platform is essentieel om de enorme power van de RM20e – 596 kW (810 pk) vermogen en 960 Nm koppel – optimaal te benutten op uiteenlopende wegdekken.
Hyundai RM20e prototype 20 rzij

In 2012 startte Hyundai met project RM om nieuwe, high-performance technologieën voor de autosport te ontwikkelen voor toepassing in zijn N-modellen. Inmiddels is er een hele reeks RM-modellen, de voorlaatste was de RM19. In 2019 ontwikkelde Hyundai zijn eerste volledig elektrische raceauto, de Veloster N eTCR voor de eTCR touring car-klasse. De RM20e is verwant aan deze raceauto.

‘De elektrische RM20e is een revolutionair nieuw hoofdstuk in de elektrische topprestaties van RM-modellen. Onze N-ingenieurs krijgen steeds meer grip op de dynamiek van elektrische prestaties’, aldus Albert Biermann, President en Head of Research and Development Division van Hyundai Motor Group.
Hyundai RM20e prototype 20 lzij

Binnen 3 seconden van 0 naar 100 km/u
Met zijn zeer sterke, emissievrije elektromotor accelereert de RM20e naar verwachting binnen 3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en in 9,88 seconden zelfs naar 200 km/u. De plaatsing midscheeps van de elektromotor en de achterwielaandrijving bezorgen het prototype de tractie voor het geweldige acceleratievermogen. Zo biedt de RM20e de prestaties, de balans, de grip en het remvermogen van een raceauto, terwijl hij zo stil en gemakkelijk te bedienen is dat hij ook geschikt is voor de openbare weg.

Aangezien Hyundai een in de auto-industrie toonaangevende variëteit aan geëlektrificeerde aandrijflijnen produceert (HEV, PHEV, BEV en FCEV), zijn er genoeg aandrijvingsvarianten die kunnen worden getest in het uitgekiende en supersportieve RM-platform.
Hyundai RM20e prototype 20 lv

Hyundai’s recente investering in en strategische partnerschap met Rimac Automobili maakt de gezamenlijke ontwikkeling van batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische prototypes mogelijk. Het geëlektrificeerde RM-platform wordt steeds verder ontwikkeld, net zoals de samenwerking met Rimac zich verder ontwikkelt. Voorts heeft Hyundai een strategisch plan opgesteld om tegen het jaar 2025 maar liefst 44 milieuvriendelijke modellen te lanceren, waarbij Hyundai’s N-label een belangrijke ecologisch verantwoordelijke rol speelt.

‘Het RM20e-prototype voor een raceauto laat zien waar Hyundai met zijn sportieve N-label naartoe wil met toekomstige geëlektrificeerde modellen: het prestigieuze segment van auto’s met de prestaties van superauto’s’, zegt Thomas Schemera, Executive Vice President en Head of Product Division van Hyundai Motor Group. ‘Hyundai N versnelt in de toekomst niet alleen met sportieve auto’s met een verbrandingsmotor de hartslag van liefhebbers, maar ook met auto’s met het direct beschikbare hoge koppel en de duurzaamheid van betrouwbare geëlektrificeerde aandrijflijnen. Het RM20e-prototype bewijst dat dat geen afbreuk doet aan het opwindende karakter van de N-modellen.’

Hyundai RM20e prototype 20 laDe N van Hyundai N staat voor Namyang, de Koreaanse stad waar Hyundai’s wereldwijde R&D-afdeling is gevestigd en waar het concept N ontstond. N staat tegelijk ook voor de Nürburgring, het legendarische circuit in de Duitse Eifel, waar Hyundai’s Europese testcentrum is gevestigd. De hechte band tussen beide vestigingen is het fundament onder het N-label, dat op basis van de ervaring van Hyundai in de autosport aan klanten die van autorijden houden opwindende dynamiek op de openbare weg biedt. Het N-logo verbeeldt dat idee in de vorm van een gestileerde klassieke chicane.

De technologie van Hyundai N wordt geperfectioneerd op de roemruchte Nordschleife van de Nürburgring. Daar wordt elk model onderworpen aan intense duurtests van 420 tot 480 ronden over het circuit, onder alle weersomstandigheden. Dat staat gelijk aan zo’n 160.000 kilometers in de praktijk. De ‘oude’ Nordschleife, met 73 bochten en een lengte van 20,9 kilometer, staat bekend als het zwaarste circuit ter wereld.

Technische specificaties RM20e (N-prototype)
Raceauto met midscheeps geplaatste elektromotor en achterwielaandrijving
Carrosserie Tweepersoons tweedeurscoupé gebaseerd op Veloster N, voor: geëxtrudeerd aluminium subframe, achter: stalen subframe
Aandrijflijn Midscheeps geplaatste elektromotor en achterwielaandrijving
Aerodynamica Frontsplitter, grote achtervleugel en diffuser achter
Elektromotor 800-volt elektromotor-en-invertertechnologie, vermogen 596 kW (810 pk) (4x 148 kW) (interval 20 sec.), koppel 960 Nm (4x 240 Nm)
Transmissie Enkele overbrenging 1:5,67 via tandwiel met rechte vertanding
Accu Capaciteit: 60 kWh; vermogen: 600 kW
Nominaal voltage: 605; maximumvoltage: 705
Liquid-flooded accumoduletechnologie 800 volt snellaadcapaciteit
Topsnelheid > 250 km/u, gelimiteerd voor gebruik op openbare weg
Wielophanging Voor: McPherson, achter: double wishbone wiedraagarmen (bevestigingspunten en geometrie verstelbaar)
Schokdempers Conventionele gasdempers
Remmen Voor: 6 zuigers, achter: 4 zuigers
Handrem Mechanisch op achterwielen
ABS-systeem Autosport-ABS M5 (Bosch), niet toegelaten op openbare weg
Stuurbekrachtiging Elektrisch bekrachtigde tandheugelbesturing
Stuurwieldesign Veloster N TCR-design met schakelpaddels aan het stuur
Afmetingen (mm)  4,319 x 1,945 x 1,354 (lxbxh), wielbasis: 2,672  
Sabelt®-sportstoelen, 6-punts veiligheidsgordels, specifiek E-drive-dashboard
Overhang (mm) Voor: 899, achter: 748
Bodemvrijheid (mm) 80
Banden Voor: 265/35 R19, achter: 305/30 R20
Velgen  Voor: 19 x 10 inch, achter: 20 x 11 inch, gesmede eendelige aluminium velgen in uitgebouwde wielkasten