Nissan Ariya een EV met e-4ORCE vierwielaandrijving

Nissan Ariya 20 rv16-7-20. Nissan introduceert de volledig nieuwe, elektrische Ariya coupé crossover aan de wereld.

 

 

De Nissan Ariya – de eerste volledig elektrische coupé crossover van het merk – biedt een krachtige acceleratie, een soepele en stille rijervaring en een interieur met een luxueuze haast lounge-achtige sfeer. De autonome rijfuncties maken rijden minder stressvol, de persoonlijke assistentie met stembediening en naadloze connectiviteit vergroten het zelfvertrouwen onderweg en creëren een prettige omgeving voor bestuurder en passagiers. Met een geschatte actieradius tot 500 kilometer (WLTP, onder voorbehoud van homologatie) is de Nissan Ariya de perfecte partner voor zowel dagelijks woon-werkverkeer als roadtrips.
Nissan Ariya 20 lzij

De Nissan Ariya is grotendeels gebaseerd op de gelijknamige conceptcar die op de 2019 Tokyo Motor Show werd getoond. Met de IMx op de 2017 Tokyo Motor Show werd al naar de nieuwe Nissan gehint. Het is het eerste productiemodel dat de nieuwe, elektrische merkidentiteit van Nissan laat zien. De Nissan Ariya wijst de weg naar een nieuw tijdperk waarin elektrificatie, geoptimaliseerd platformgebruik en naadloze AI-voertuigtechnologie de standaard zijn.

“De Nissan Ariya is een werkelijk prachtige en bijzondere auto”, zegt Ashwani Gupta, Chief Operating Officer bij Nissan. “De auto stelt je in staat om verder te reizen op een gemakkelijke en comfortabele manier. De Ariya is ontworpen om indruk te maken en om uit te drukken waar Nissan naar streeft: het verbeteren van de levens van klanten.”

De Nissan Ariya wordt gebouwd op een volledig nieuw EV-platform, dat is ontwikkeld door de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. De Ariya is de ultieme uitdrukking van Nissan Intelligent Mobility, de merkstrategie die de aantrekkingskracht van de auto’s versterkt en helpt om de ultieme ambitie waar te maken: een toekomst zonder emissie of dodelijke ongevallen in het autoverkeer.  

De Nissan Ariya omvat de drie hoofdpijlers van Nissan Intelligent Mobility (Intelligent Power, Intelligent Drive en Intelligent Integration) en combineert geavanceerde elektrische aandrijftechnologie met een nieuw niveau van een naadloze connectiviteit tussen mens en machine. De Nissan Ariya biedt een volledig nieuwe rijbeleving.

Design: een volledig nieuwe uitstraling
Het exterieur
De Nissan Ariya is de ultieme uitdrukking van stijl en technologie, waarbij die twee elkaar aanvullen, zowel esthetisch als functioneel. Het 100% elektrische voertuigplatform neemt fundamentele beperkingen weg en zorgt ervoor dat de ontwerpers bestaande componenten opnieuw konden beoordelen.

Het design is het eerste Nissan Intelligent Mobility ‘touchpoint’ van de Nissan Ariya en onderstreept een grondig nieuwe invulling van Nissans designfilosofie. Deze filosofie is gebaseerd op wat Nissan Tijdloos Japans Futurisme noemt. Het wordt gekenmerkt door een onderscheidende Japanse benadering die modern, eenvoudig en toch krachtig is. De ontwerpers kozen voor een strak, sexy en naadloos design om zo te communiceren hoe een EV samen met zijn geavanceerde rijeigenschappen een nieuw ervaring biedt als het gaat om design, functionaliteit en bezit.

De naadloze, elegante en frisse voorzijde omarmt de Japanse term iki, dat de chique, gedurfde aard van de auto karakteriseert. Een opvallend element is het schild – een nieuwe grille voor het EV-tijdperk. Het schild beschermt de sensoren van de ProPILOT- technologie en de detectie van de Intelligent Key, zonder dat de esthetiek afbreuk doet aan de functionaliteit. Net onder het oppervlak van het schild zit een traditioneel Japans kumiko patroon in 3D.

Het nieuw vormgegeven Nissan-merklogo is prominent in het midden van het aerodynamische schild geplaatst. Het is een stralende en scherpe vorm dankzij de 20 LED’s waaruit het logo bestaat. Het nieuwe merklogo staat voor de passie en toewijding die Nissan heeft voor innovatie, door conventionele oplossingen kritisch te benaderen. Door de ronde zon en de liggende balk van het eerdere logo te behouden, toont het nieuwe logo respect voor de historie, terwijl het tegelijkertijd een stap zet naar een toekomst met ruimte voor nieuwe mobiliteitsdiensten en elektrificatie.

Het onderste deel van het schild wordt omgeven door subtiele verlichting die samen met het logo ingeschakeld wordt zodra de Ariya klaar is voor gebruik. Smalle LED-koplampen, bestaande uit vier miniprojectoren van 20 millimeter, geven samen met dynamische richtingaanwijzers een nieuwe vorm aan Nissans V-motion-design.

Van de zijkant bekeken, lijkt de Ariya dankzij de lage, strakke daklijn continu door de lucht te snijden. Sportieve, vijfspaaks 19-inch aluminiumvelgen (20-inch ook leverbaar, afhankelijk van uitvoering) versterken de dynamische stijl en het sportieve karakter.

Een enkele, ononderbroken lijn strekt zich uit over de zijkant en verbindt zo voor- en achterzijde. Hij zorgt voor een lineaire beweging en architectonische verfijning met spanning en drama vanuit iedere hoek.

De achterzijde van de Nissan Ariya is net zo opvallend en wordt gekenmerkt door een steile C-stijl die vloeiend opgaat in de achterzijde. Het eendelige lichtblad, dat de gecombineerde achterlichten omvat, is ontworpen om in geparkeerd toestand een ‘blackout-effect’ te geven. Als de Nissan Ariya in gebruik is, wordt hij consistent rood verlicht. De achterste wielkasten benadrukken samen met de hoge achterspoiler de krachtige EV-prestaties van de Nissan Ariya.

“De exterieurproporties van de Nissan Ariya laten zien wat er mogelijk is met het 100% elektrische voertuigplatform van Nissan,” zegt Senior Design Director Giovanny Arroba. “De verrassend korte overhangen, de agressieve daklijn en de grote wielen zorgen voor een elegante uitstraling die een perfecte balans vormt tussen sport en luxe.”

Akatsuki is een nieuw ontwikkeld, tweekleurig Copper-exterieurkleurpakket, geïnspireerd op het moment net voor zonsopkomst. Wanneer de eerste lichtstralen het begin van een nieuwe dag aankondigen. De combinatie van koperkleur met een zwart dak benadrukt de vloeiende carrosserielijnen en de beweging van een EV. De kopertint zelf verwijst bovendien ook naar de opkomst van een nieuw automotive tijdperk.

Behalve Akatsuki is de Ariya leverbaar in zes tweekleurencombinaties elk met een zwart dak. Verder zijn er vier opvallende combinaties met één kleur.
Nissan Ariya 20 rv

Het interieur
Geleid door de Japanse term ma – verwijzend naar ruimtelijke openingen – is het interieur van de Ariya efficiënt en comfortabel ontworpen. In plaats van een traditioneel auto-interieur lijkt het interieur van de Ariya meer op een strakke café-lounge in een ruimteschip. Dankzij de voordelen van het volledig nieuwe EV-platform biedt de Ariya een van de ruimste interieurs in zijn klasse.

De compacte aandrijflijncomponenten maken het mogelijk om het klimaatcontrolesysteem onder de motorkap te plaatsen (waar een traditionele benzinemotor zou zitten). Daardoor konden de ontwerpers de volledige lengte van het interieur benutten, zonder last te hebben van bijvoorbeeld een transmissietunnel of systemen onder het dashboard. Bovendien zorgen de vlakke vloer – dankzij de plaatsing van de batterij onderin het chassis – en de slanke Zero Gravity stoelen voor veel beenruimte en makkelijke interactie tussen de inzittenden voor- en achterin.

De stille, elektrische aandrijflijn en het royale gebruik van geluidsabsorberende materialen zorgen voor een uitzonderlijk stil interieur. Zo kan iedereen ontspannen genieten in het stressvrije, lounge-interieur van de Nissan Ariya.

De inzittenden voorin worden getrakteerd op het minimalistische dashboard van de Nissan Ariya dat naadloos aansluit op de lijnen van het interieur en vloeiend overgaat in de portieren. Er zijn geen knoppen en schakelaars zoals die te vinden zijn in conventionele auto’s. Primaire functies van de klimaatcontrole zijn geïntegreerd in het centrale deel van het dashboard, in de vorm van “capacitieve haptische schakelaars”. Deze virtuele schakelaars bieden hetzelfde gevoel als mechanische schakelaars, doordat ze trillen als ze worden aangeraakt. Ze verschijnen alleen wanneer de auto is ingeschakeld. Een technologische en toch luxueuze touch.

Onder het midden van het dashboard zijn een centraal opbergvak en een uitvouwbaar blad geplaatst. Het innovatieve, uitschuifbare tafelontwerp vormt het interieur om tot een mobiele werkruimte.

De instelbare middenconsole kan naar individuele voorkeur van de bestuurder worden verplaatst en de instelling kan worden opgeslagen in het bestuurdersprofiel. Bij een volgende rit wordt alles dan automatisch ingesteld. Op de console zit een nieuwe transmissiehendel die perfect in de handpalm past, waarmee wordt aangezet tot een ontspannen rijpositie met de rijmodusbediening binnen handbereik.

Passagiers achterin hebben een overvloed aan hoofd- en beenruimte. Dankzij de vlakke vloer kunnen zij zelfs makkelijk de benen kruisen en ontspannen zitten. Accenten geven achterin een sterk gevoel van verfijning en comfort. De slanke voorstoelen zijn zo geplaatst dat ze de B-stijl afdekken, waardoor de inzittenden een panoramisch zicht naar buiten hebben. De Nissan Ariya is daarnaast voorzien van een zonnedak voor een nog sterker gevoel van openheid.

“Het interieur van de Nissan Ariya is een fijne ‘leefruimte’ voor de bestuurder en inzittenden, waarvan zij kunnen genieten terwijl ze kijken naar het theater van onderweg zijn naar bekende en nieuwe bestemmingen,” zegt Arroba. “De materialen in het interieur zijn zorgvuldig geselecteerd om het traditionele gevoel van sommige luxeauto’s te voorkomen en toch een indruk te geven van premium futurisme op gebied van technologie en gebruik.”
Nissan Ariya Concept 19 dash

e-4ORCE: rijcomfort en handling zonder compromis
De vierwielaangedreven Nissan Ariya-uitvoeringen met twee elektromotoren zijn voorzien van Nissans meest geavanceerde vierwielaandrijvingstechnologie, e-4ORCE. De ‘e’ in e-4ORCE staat voor het volledig elektrische aandrijfsysteem. ‘4ORCE’ verwijst naar de fysieke kracht en energie van de auto en de ‘4’ verwijst bovendien naar de vierwielaandrijving. e-4ORCE is ontstaan vanuit Nissans rijke historie van memorabele terreinwagens en sportauto’s. Daarmee is het de spirituele opvolger van het ATTESA E-TS koppel-splitsysteem van de Nissan GT-R en het intelligente 4x4-systeem van de Nissan Patrol.

Door het vermogen en de remprestaties specifiek te beheersen verhoogt e-4ORCE het vertrouwen van de bestuurder. Op vrijwel iedere ondergrond herkent het de bedoelde rijrichting, zonder dat de rijstijl daarvoor aangepast hoeft te worden. Bij bochten op een besneeuwde ondergrond bijvoorbeeld zorgt de technologie ervoor dat de auto altijd de gewenste richting volgt door een zeer nauwkeurige motor- en remaansturing.

De nauwkeurig aangestuurde e-4ORCE technologie en twee elektromotoren zijn afgestemd op ongeëvenaard rijcomfort. Dankzij het afremmen op de achterste motor wordt het hellen van de carrosserie tot een minimum beperkt in vergelijking tot het remmen op de motor voorin bij andere EV’s en hybrides.

“Dankzij de voordelen van de nauwkeurige motoraansturing van e-4ORCE kunnen we voertuigbewegingen beheersen zodra de remmen worden gebruikt. Zo ervaren alle inzittenden – in het bijzonder de passagiers – een stabiele en vloeiende rit,” zegt Ryozo Hiraku, Expert Leader van Nissans aandrijflijn- en EV-ontwikkelingsafdeling.

Behalve het optimaliseren van de koppelverdeling tussen voor en achter verdeelt het systeem ook de remkracht individueel over de vier wielen. Dat levert een bochtgedrag op waarbij de auto volledig de bedoelingen van de bestuurder volgt, met minimale stuurcorrecties.

“Het Intelligent Power van de Nissan Ariya is een van de pijlers die de basis vormen van Nissans DNA,” zegt Makoto Fukuda, Development Chief Product Specialist van de Ariya. “Er wordt vaak gesproken over EV’s en hun acceleratietijd naar 100 km/h, maar een goede acceleratietijd is voor een EV eenvoudig. De Ariya is ook snel in een rechte lijn, maar biedt maximale bruikbare prestaties onder veel meer rijomstandigheden. Bijvoorbeeld ook op een besneeuwde bergweg of natte straten in de stad.”

Intelligent Power: geweldige EV-prestaties onder vele omstandigheden
De volledig elektrische aandrijflijn van de Nissan Ariya is een voorbeeld van naadloze integratie van geavanceerde EV-technologie. Het spannende potentieel van emissievrije mobiliteit wordt naar het volgende niveau gebracht door uitstekende vermogensafgifte, hoge laadvermogens en een grote actieradius te combineren.

Met vijf kernmodellen voor de Europese markt, waaronder twee- en vierwielaangedreven versies, beantwoordt de Nissan Ariya aan de behoeften van een grote groep klanten.

De Ariya 63 kWh met tweewielaandrijving is ideaal voor stedelijke forenzen die voor hun nieuwe EV zoeken naar kwaliteit en stijl. De Ariya 87 kWh met tweewielaandrijving vult de 63 kWh aan met een opgewaardeerde aandrijflijn en extra actieradius voor wie vaker langere ritten wil maken.

De Ariya e-4ORCE 63 kWh met vierwielaandrijving biedt een aantrekkelijke balans tussen prijs en prestaties in zijn segment. Met vrijwel geen enkel compromis voor de actieradius biedt dit model goede prestaties en nieuwe technologieën. Zo heeft hij twee elektromotoren en e-4ORCE technologie die zorgt voor een uitgebalanceerde en voorspelbare vermogensverdeling over de vier wielen. De Ariya e-4ORCE 87 kWh met vierwielaandrijving biedt een grotere actieradius in combinatie met pure kracht. Het topmodel Ariya e-4ORCE 87 kWh Performance profiteert van een hoger vermogen en is de beste combinatie van prestaties en technologie.

Zowel met twee- als vierwielaandrijving brengen de kracht en prestaties van de Ariya weer plezier in het dagelijkse woon-werkverkeer spoort hij aan om meer te ontdekken. Daarbij helpt ook het trekvermogen van tot 1.500 kg.

Een strakke, krachtige aanwezigheid op de weg
In lijn met de Nissan traditie van spannende auto’s die rijplezier bieden, is het nieuwe EV-platform van de Nissan Ariya geoptimaliseerd voor uitzonderlijk goede, dynamische rijeigenschappen. Het batterijpakket is laag in het midden van de auto geplaatst. Dat levert behalve een laag zwaartepunt ook een vrijwel gelijke gewichtsverdeling op tussen de voor- en achterwielen. Het platte design van het batterijpakket en de in de batterijdrager geïntegreerde dwarsbalk zorgen voor een vlakke vloer in het interieur en een indrukwekkend stevige voertuigstructuur. De onderstelcomponenten zijn zo ontworpen dat zij dit voordeel maximaal benutten. Zo krijgt de Nissan Ariya zijn stabiele handling en comfortabele rijgedrag, terwijl vibraties en lawaai worden geweerd.

Aan de achterkant zorgt het ophangingspakket, bestaande uit het multilinksysteem en (indien van toepassing) de achterste elektromotor, voor een uitzonderlijke balans in rijcomfort, handling en prestaties.

Met drie rijmodi, Standard, Sport en ECO (e-4ORCE modellen hebben de extra modus Snow) kan de bestuurder het rijgedrag aanpassen op de eigen voorkeuren en de omstandigheden. De zeer sterke carrosseriestructuur en supersnel reagerende tandheugelstuurinrichting van de Ariya maken onmiddellijke stuurreacties mogelijk. Tegelijkertijd zorgt de 50:50 gewichtsverdeling tussen voor en achter – mogelijk gemaakt door de perfecte en lage positie van de batterij – voor een voorspelbaar gedrag in alle soorten bochten. Ook de vlakke, aerodynamische onderzijde helpt draagt bij aan een stabiele rit. Dankzij de kleine draaicirkel is de Nissan Ariya niet alleen geschikt voor de snelweg, maar ook voor smalle straten en parkeren.

De Nissan Ariya heeft een indrukwekkende actieradius voor zijn segment, kan opvallend veel energie terugwinnen en is bovendien geschikt voor snelladen, waarbij in Europa gebruikt wordt gemaakt van Combined Charging System (CCS). Dat is mede te danken aan de thermische regeling van de batterij die continu de bedrijfstemperatuur van de vloeistof gekoelde batterij optimaliseert.

De Nissan Ariya 63 kWh-versies worden geleverd met een 7,4 kW-lader voor thuisgebruik, de 87 kWh heeft een 22 kW 3-faselader voor thuisladen. De Ariya is ook geschikt voor snelladen tot 130 kW, zodat ook lange reizen geen enkel probleem zijn.

Intelligent Driving: een high-tech en stressvrije rijbeleving
De Nissan Ariya biedt dankzij de nieuwe Nissan-technologieën, zoals een verbeterde versie van ProPILOT, een hoge mate van comfort en vertrouwen. ProPILOT is een praktische assistentie die de bestuurder helpt om in het midden van de rijstrook te blijven, file te rijden op de snelweg en een afgestelde afstand te houden tot een voorganger.

ProPILOT met Navi-link biedt een verbeterde ervaring van het geprezen ProPILOT-systeem. Met het toevoegen van weggegevens en waarnemende technologie zorgt het systeem voor een nog vloeiendere rit op de snelweg. Door de koppeling met het navigatiesysteem en de kaartgegevens te gebruiken kan het handige bestuurdersassistentiesysteem de snelheid aanpassen aan naderende verkeerssituaties. Het remt de auto bijvoorbeeld alvast af voor een naderende scherpe bocht, zodat de rit voor alle inzittenden comfortabeler wordt.

Zodra de bestemming is bereikt, neemt ProPILOT Park de stress van het parkeren weg. Het herkent een vrije parkeerplaats en leidt de auto in het vak. In drie eenvoudige stappen wordt zowel vooruit, achteruit als fileparkeren een stressvrije ervaring (beschikbaar in geselecteerde markten).

Behalve volledig nieuwe, geavanceerde technologieën die de rit vloeiender en meer ontspannen maken, is de Nissan Ariya ook voorzien van bestuurdersassistentiesystemen waar honderdduizenden automobilisten ter wereld nu al van genieten. Met e-Pedal, voor het eerst geïntroduceerd op de Nissan LEAF, kan de bestuurder met alleen het snelheidspedaal wegrijden, accelereren en afremmen. Met e-Pedal begint de elektromotor al aan het afremproces zodra het pedaal wordt losgelaten. Op ondergronden met weinig grip ondersteunen de mechanische remmen de remwerking van de elektromotor, zodat op alle vier de wielen wordt afgeremd. De Nissan Ariya modellen met e-4ORCE wordt de regeneratieve kracht niet alleen overgebracht op de voorwielen, maar ook op de achterwielen. Dat zorgt voor nog soepeler en comfortabeler afremmen tot stilstand.

De Nissan Ariya is uitgerust met aanvullende innovatieve 360-graden veiligheidsuitrusting zoals het kenmerkende Nissan Safety Shield, dat Intelligent Around View Monitor, Intelligent Forward Collision Warning, Intelligent Emergency Braking en Rear Automatic Emergency Brake omvat.
Nissan Ariya Concept 19 la

Intelligent Integration: de Nissan Ariya up-to-date en op maximaal potentieel houden
De Ariya belichaamt Nissans filosofie gericht op het ontwerpen van auto’s rondom de bestuurder, waardoor rijden zowel intuïtief als spannend wordt. Daarbij hoort de nieuwste connectiviteit, waaronder een nieuwe interface tussen mens en machine én firmware-updates op afstand. De intelligente, persoonlijke assistentietechnologie van Nissan omvat een combinatie van stembediening met geavanceerde natuurlijke spraakbediening. Zo kan de bestuurder functies in de auto bedienen zonder zijn ogen van de weg te halen.

Een voorbeeld van een naadloze beleving en comfort: de bestuurder kan, vanaf de keukentafel met ontbijt en koffie, de batterijstatus van de Ariya controleren. Bij een geplande bestemming zal de Intelligent Route Planner een herinnering sturen als het tijd is om te vertrekken. Tijdens het rijden houdt het systeem wegomstandigheden in de gaten en beveelt het alternatieve routes aan om niet te laat aan te komen. Met de NissanConnect smartphone-app kunnen de klimaatinstellingen al voor het instappen naar wens worden ingesteld.

Bij het naderen van de Nissan Ariya met de Intelligent Key op zak worden de portieren ontgrendeld. De voor- en achterlichten zullen, net als het Nissan-logo, automatisch oplichten om aan te geven dat de bestuurder is herkend. De interieurverlichting schakelt langzaam in zodra het portier wordt geopend, zodat bestuurder en passagiers goed zicht hebben op het gehele interieur. Stoel- en stuurpositie en de automatisch verschuivende middenconsole worden allemaal automatisch ingesteld op basis van het opgeslagen bestuurdersprofiel op de Intelligent Key. De andon-verlichting van de Nissan Ariya weerspiegelt een ambachtelijk Japans karakter. Als alle inzittenden hebben plaatsgenomen en de portieren gesloten zijn, dimt de interieurverlichting. Met een ‘pulserend’ effect nodigt de startknop uit om te vertrekken.

De beeldscherm-interface bestaat uit een 12,3-inch instrumentenmonitor en een centraal geplaatst 12,3-inch beeldscherm die samen een virtuele horizon vormen. Door op een horizontaal vlak de informatie te tonen, krijgt de bestuurder in één oogopslag en zonder afleiding de informatie die hij nodig heeft. De schermen hebben een gegolfde vorm, zodat belangrijke voertuiginformatie, zoals batterij-informatie, actieradius en navigatie, altijd met een eenvoudige veegbeweging is op te roepen. Overige informatie kan tussen de beeldschermen worden uitgewisseld om de weergave naar wens in te delen, voor een op maat gemaakte ervaring.

Bovendien heeft de Nissan Ariya een van de grootste full-colour head-up displays in het segment. De weergave toont vergelijkbare informatie als te zien direct achter het stuur, waarmee belangrijke rij-informatie op een heldere manier direct in het gezichtsveld van de bestuurder valt, zonder afleiding.

Door ‘Hey Nissan of ‘Hello Nissan’ (voorlopig alleen beschikbaar in het Engels) te zeggen kunnen inzittenden voertuiginformatie opvragen of bijvoorbeeld de route aanpassen, inclusief zoeken naar interessante bestemmingen. Functies zoals het zoeken naar een playlist of het aanpassen van de interieurtemperatuur zijn zo moeiteloos te bedienen zonder de ogen van de weg te halen. De commando’s in de Nissan Ariya worden verwerkt door een stemherkenningssysteem, dat is gebaseerd op natuurlijke spraak. Daarmee zijn gewone zinnen mogelijk, net als in een gesprek. Met ingebouwde 4G-connectiviteit heeft het systeem toegang tot cloud-gegevens om op basis daarvan nog beter unieke verzoeken te begrijpen.

“De intelligente, persoonlijke assistentietechnologie van Nissan is een voorbeeld van omotenashi – het Japanse gebruik van het volste respect voor de klant,” zegt Fukuda. “Het biedt een naadloze ervaring, zowel binnen als buiten de auto. De Nissan Aryia ondersteunt je levensstijl, of je nu thuis of onderweg bent.”

De Nissan Ariya is ook het eerste Nissan model met firmware-updates op afstand, Remote Software Upgrade genaamd. De technologie actualiseert automatisch verschillende software in de auto, zonder dat die daarvoor naar een servicecentrum hoeft. Daarbij gaat het in het bijzonder om software voor het multimediasysteem, elektrische uitrusting, chassis, klimaatsysteem en EV-instellingen. Met periodieke real-time updates werkt de Nissan Ariya altijd op zijn volle potentieel. Een dual-bank geheugensysteem maakt zelfs updates onderweg mogelijk. Zodra het systeem de download heeft bevestigd, wordt die opgeslagen in het geheugen. De updates verlopen snel en eenvoudig, waarmee updates en de integratie van nieuwe functies een naadloze ervaring zijn.

De toekomst van de elektrische auto is nu
De Nissan Ariya coupé crossover markeert een nieuw tijdperk voor elektrische auto’s. Hij belooft een zeer krachtig en soepel rijgedrag dankzij het complete aanbod van Nissan Intelligent Mobility met de nieuwste assistentietechnologieën die ondersteunen bij en reageren op de bedoelingen van de bestuurder. Een design dat is geïnspireerd op Tijdloos Japans Futurisme geeft alle inzittenden en gastvrije, persoonlijke indruk die erop is gericht om verwachtingen te overtreffen.

Gupta: “De Ariya verhoogt het rijplezier, biedt zeer veel comfort en geeft vertrouwen. Het is meer dan alleen een auto, het is een geweldige elektrische crossover en hij is binnenkort verkrijgbaar.”

Meer details over de beschikbaarheid en prijzen van de Nissan Ariya in Europa zal in de komende maanden bekend worden gemaakt.

In Europa zullen vijf versies van de Nissan Ariya geleverd worden
Europese specificaties
Ariya (2WD) - Ariya (4WD – e-4ORCE)
63 kWh - 87 kWh - 63 kWh - 87 kWh - 87 kWh Performance - 
Batterijcapaciteit - *Batterijcapaciteit geschat, onder voorbehoud van homologatie
65 kWh (nominaal) - 63 kWh (bruikbaar) - 90 kWh - (nominaal) - 87 kWh (bruikbaar)  - 65 kWh (nominaal) - 63 kWh (bruikbaar) - 90 kWh
(nominaal) - 87 kWh (bruikbaar) - 90 kWh (nominaal) - 87 kWh (bruikbaar)
Vermogen
160 kW - 178 kW - 205 kW - 225 kW - 290 kW
Koppel
300 Nm - 300 Nm - 560 Nm - 600 Nm - 600 Nm
Acceleratie (0-100 km/h)
7,5 sec. - 7,6 sec. - 5,9 sec. - 5,7 sec. - 5,1 sec. 
Topsnelheid
160 km/h - 160 km/h - 200 km/h - 200 km/h - 200 km/h
Geschatte actieradius - *Schatting op basis van WLTP
Tot 360 km - Tot 500 km - Tot 340 km - Tot 460 km - Tot 400 km
Lengte - 4595 mm
Breedte - 1850 mm
Hoogte - 1660 mm
Gewicht (afhankelijk van versie en uitrusting) -1.800 – 2.300 kilo
Wielbasis - 2775 mm
Inhoud bagageruimte -2WD: LHD 468 L, RHD 466 L - 4WD: LHD 415 L, RHD 408 L
Laadtype - CCS (voor Europa)
Bandenmaat - (voor en achter) - 235/55 R19 - 255/45 R20 (optioneel)
De hierboven genoemde specificaties gelden per juli 2020 en zijn onder voorbehoud van homologatie.
Modelnamen, functies en specificaties kunnen per markt verschillen.