BMW Digital Day 2018 toekomst van mobiliteit

BMW digital day 18 opstelling21-4-18. Digitalisering wordt alsmaar belangrijker bij het ontwikkelen van producten, technologische concepten, productieprocessen en innovaties die de toekomst van mobiiteit vorm geven.

 

 

Digitalisering is het belangrijkste element in de voortdurende, radicale transformatie van persoonlijke mobiliteit. Het maakt een nieuwe manier van rijden mogelijk, vergroot de mogelijkheden om de veiligheid te verbeteren en het comfort onderweg te verhogen en biedt nieuwe mogelijkheden voor efficiëntere en meer klantgerichte productie van voertuigen.
BMW Group maakt systematisch vooruitgang met digitalisering. Dankzij het vermogen om te vernieuwen ontwikkelt en produceert BMW niet alleen opwindende auto’s en motoren voor het premiumsegment, maar ook op de klant toegespitste diensten die de mobiliteitservaring als geheel verbeteren. Door middel van de Digital Day 2018 gaf BMW Group een inkijk in de huidige productontwikkelingen, technologische concepten, innovaties en productieprocessen waarmee het concern de toekomst van mobiliteit kan vormgeven.
BMW digital day 18 scherm
BMW Group is pionier op het gebied van intelligente voertuigconnectiviteit en de integratie van digitale mobiliteitsdiensten. Het maakt gebruik van de mogelijkheden van digitalisering om zijn status als toonaangevende aanbieder van persoonlijke mobiliteit op premiumniveau te versterken. BMW Group heeft met zijn bedrijfsstrategie NUMBER ONE > NEXT de belangrijkste gebieden aangeduid die de springplank vormen naar gedigitaliseerde en emissievrije mobiliteit van de toekomst. In dit proces zet het volop in op de D-ACES-thema’s – Design, Autonomie, Connectiviteit, Elektrische aandrijving en Services – door middel van aanzienlijke investeringen en ontwikkelingswerk. De innovaties en initiatieven die BMW Group op de Digital Day 2018 presenteert, illustreren de transformatie van de onderneming naar een mobiliteits-techbedrijf.
5G: BMW Group is klaar voor de hogesnelheidsinformatiesnelweg. Met verbeterde overdrachtssnelheid en geminimaliseerde latentietijd biedt de toekomstige mobiele-netwerkstandaard 5G aanzienlijk betere technische mogelijkheden op het gebied van gegevensoverdracht – ontwikkelingen die ook kunnen worden toegepast om de connectiviteit van voertuigen te verbeteren. BMW Group werkt al aan technologie die helpt om het potentieel van 5G ten volle te benutten. Het doel is om systemen en functies te bieden op 5G zodra dat binnen een paar jaar commercieel leverbaar is in serieproductievoertuigen.
Tijdens Digital Day 2018 toont BMW Group de voordelen van een innovatief aspect van het 5G-netwerk: ‘network slicing’. Dat houdt in dat delen van de netwerkinfrastructuur naar behoefte beschikbaar zijn op een manier die past bij specifieke toepassingen en de vereisten die deze met zich meebrengen. De klant heeft toegang tot een virtueel netwerk dat is opgebouwd uit individuele ‘plakjes’, die kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld HD-kaarten van navigatiesystemen te updaten en directe uitwisseling van data tussen voertuigen en het streamen van video’s in HD-kwaliteit mogelijk te maken.
BMW digital day 18 overzicht
Kunstmatige intelligentie verhoogt de veiligheid.
Kunstmatige intelligentie speelt een essentiële rol bij de ontwikkeling van algoritmen. Die sorteren en evalueren grote hoeveelheden data die belangrijk zijn in de besluitvorming over hoe een voertuig zich moet gedragen. BMW Group gebruikt kunstmatige intelligentie voor de ontwikkeling van systemen voor autonoom rijden in extreem ingewikkelde verkeerssituaties in stadscentra. Autonoom rijden waarbij kunstmatige intelligentie zorgt voor veilige en comfortabele mobiliteit voor iedereen, is een ander ontwikkelingsdoel van BMW Group.
Een van de voordelen van systemen met kunstmatige intelligentie is hun ongekende werkvermogen. Anders dan mensen presteren intelligente systemen constant en perfect. Ze worden niet moe, laten zich niet afleiden en behouden de volledige concentratie ook in verwarrende situaties.

Mixed reality helpt het ontwikkelingsproces.
Mixed reality is de combinatie van fysieke prototypes en virtuele simulatie om de ontwikkeling van voertuigen te versnellen en te optimaliseren. BMW Group is toonaangevend op de manier waarop het dergelijke methoden gebruikt. Het past technologie toe die afkomstig is uit de consumentenelektronica en de wereld van computergames. Een nieuwe generatie van databrillen stelt de gebruiker in staat een groeiend aantal componenten en functies extreem realistisch te visualiseren. Op die manier kunnen indrukken die een fysiek component geeft worden verbeterd met behulp van digitaal gegenereerde ervaringen.Eén gebied waarin BMW Group gebruikmaakt van mixed reality is de ontwikkeling van auto-interieurs. Hierbij worden computersimulaties gecombineerd met een model van een interieur – een zogenoemde ‘mock-up’. Daardoor ontstaat al in een vroeg stadium van de ontwikkeling een allesomvattende weergave van de rijervaring van een toekomstig productiemodel.

BMW Operating System 7.0: display- en bedieningsconcept van de toekomst.
De volgende generatie van het display- en bedieningsconcept van BMW, BMW Operating System 7.0 genoemd, is volledig digitaal en uiterst modern en verfijnd. Het systeem is meer dan ooit ontwikkeld vanuit de behoefte van de gebruiker. Dankzij de heldere indeling en structuur, de intuïtieve bediening en de naar wens te personaliseren weergave voorziet het de bestuurder te allen tijde van de juiste informatie op het juiste moment.
Het opnieuw vormgegeven, volledig digitale instrumentenpaneel heeft de ruimte om zowel een deel van de navigatiekaart te tonen als andere, persoonlijk te selecteren informatie. Tegelijk vormt het paneel een naadloos geheel met de Control Display in de middenconsole, waarop het qua vormgeving ook perfect aansluit. Ook het Control Display is verder verbeterd voor intuïtieve bediening door middel van aanraking en geeft actuele informatie realtime weer op tot wel tien zelf samen te stellen hoofdmenupagina’s, die elk tussen twee en vier pads bevatten.
De platte menustructuur biedt ook snel toegang tot alle instellingen en functies. Multimodale interactie tussen bestuurder en de auto is eveneens verder verbeterd met het BMW Operating System 7.0. De bestuurder heeft de keuze uit bediening met de iDrive Controller, door middel van aanraking, met stemcommando’s en gebaren.
BMW digital day 18 opstelling
Realtime waarschuwingssystemen helpen ongevallen te voorkomen.
Door lokale waarschuwingen te verzenden naar zijn intelligente, connected voertuigen verhoogt BMW Group de verkeersveiligheid. Daarvoor verzamelt het systeem de data die de sensors van de voertuigen hebben vastgelegd. Die gegevens worden – geanonimiseerd – centraal verwerkt en daaruit wordt informatie gedestilleerd die wijst op mogelijke gevaarlijke situaties. Zo zijn waarschuwingen voor ongevallen of extreme lokale weersomstandigheden direct te versturen aan specifieke voertuigen in de nabijheid.
Waarschuwingen voor zowel weer-gerelateerde gevaren – zoals mist, ijzel, zware regen en aquaplaning – als gestrande voertuigen worden al sinds november 2016 verstuurd aan voertuigen van BMW die zijn uitgerust met de vereiste connectiviteitstechnologie. Die technologie heeft echter nog oneindig veel meer toepassingsmogelijkheden. In de loop van 2018 wordt de realtime verkeersinformatie nog veel specifieker door bijvoorbeeld het gebruik van data over noodstops, terwijl verzoeken van de politie om een vrije baan te creëren voor de hulpdiensten ook kunnen worden doorgegeven. De snelle en accurate doorgifte van informatie over omstandigheden op de weg en de verkeerssituatie vormt een belangrijke basis voor het optimaliseren van de werking van geautomatiseerde rijhulpsystemen.
De veilige IT-backoffice van BMW Group biedt connected voertuigen digitale diensten en voorziet ze van realtime informatie.Connected voertuigen kunnen momenteel via een beveiligde mobiele verbinding in 46 markten live informatie ontvangen en gegevens versturen naar de permanent beschikbare backoffice van BMW Group. Behalve realtime waarschuwingen voor gevaarlijke situaties kunnen ook updates voor het navigatiesysteem draadloos worden verzonden.

In de toekomst biedt de beveiligde IT-backoffice een platform voor andere op data gebaseerde toepassingen. BMW Group maakt gebruik van technologie van bijvoorbeeld cloud computing en kunstmatige intelligentie om bestaande functies te optimaliseren en nieuwe diensten te ontwikkelen. Gegevensbescherming en -veiligheid hebben hier topprioriteit. Veiligheid en beschikbaarheid zijn gegarandeerd dankzij de gecoördineerde interactie tussen de gespecialiseerde systemen die worden beheerd door BMW Group. Deze benadering maakt ook gereguleerde toegang tot de backoffice mogelijk voor integratie van diensten van externe partners. Op die manier komen de snelle ontwikkelingen ook ten goede aan de klant. Gespecialiseerde systemen zijn onder meer de Open Mobility Cloud, die wordt gebruikt om de gepersonaliseerde diensten van BMW Connected aan te bieden, en het Location Platform, om realtime waarschuwingen voor gevaarlijke situaties te verzenden.

Digitale processen versnellen de ontwikkeling en de productie.
Digitalisering biedt ook nieuwe mogelijkheden voor de productie. Productietechnieken als 3D-printing vallen in het bijzonder op, vanwege de snelle, flexibele en aanpasbare productiemogelijkheden. Klassieke voorbeelden daarvan zijn te vinden in processen waarin op maat gemaakte en soms uiterst complexe componenten nodig zijn in slechts kleine aantallen. Dat is vooral het geval bij de ontwikkeling van prototypes, voertuigvalidatie (in de aanloop naar serieproductie) en praktijktests.
Een op deze manier vervaardigde waterpomp is voor het eerst in 2010 in raceauto’s voor het DTM gemonteerd. En de nieuwe BMW i8 Roadster is voorzien van een kap voor de soft-top, waaraan een aluminium beugel is bevestigd die is gemaakt door middel van met laser gesmolten metaalpoeder, een nieuwe techniek die nooit eerder is toegepast in de productie van auto’s. Ook de producten van het nieuwe MINI Yours Customised biedt klanten de mogelijkheid het design van bepaalde componenten te personaliseren en die te laten produceren via 3D-printing. Het zogenoemde Additive Manufacturing Center in het BMW Group Research and Innovation Centre (FIZ) in München produceert nu jaarlijks zo’n 140.000 onderdelen voor prototypes aan de diverse ontwikkelingsafdelingen van BMW Group.