Porsche over sneeuw met techniek van Mars-voertuig

Porsche 911 carrera gts ice experience levi finland 201813-1-20. Een stabiele wegligging, zelfs in de meest kritieke situaties. Dankzij aandrijftechnologie die wordt gebruikt in de voertuigjes waarmee op de planeet Mars wordt gereden.

 

 

Porsche Engineering bereikt dat bij elektrische voertuigen dankzij een variabel koppelbesturingssysteem waarbij de elektronica afwijkingen detecteert en deze onmiddellijk corrigeert. Het systeem is ontwikkeld en intensief getest voor e-SUV’s. Het behoeft geen extra sensoren en functioneert volledig via innovatieve software. De techniek zorgt ervoor dat het lijkt alsof je op rails rijdt, zelfs als je door de sneeuw ploegt.
Porsche 911 carrera gts ice experience levi finland 2018

Het is een situatie die veel bestuurders zullen herkennen: een met sneeuw bedekte weg, een verrassend krappe bocht en nauwelijks nog tijd om te remmen. Met een gewone auto ligt een ongecontroleerde slip dan op de loer. De achterzijde kan uitbreken waardoor de auto gaat draaien en naast de weg belandt. Maar met de oplossing van Porsche Engineering gaat alles anders: de bestuurder stuurt de SUV zonder misbaar de besneeuwde bocht in - zonder zelfs maar te vertragen. Een blik op de snelheidsmeter (80 km/u) neemt alle twijfel weg: dit is geen gewoon voertuig. De SUV die in deze winterse omgeving wordt getest, is een elektrisch aangedreven auto met vierwielaandrijving en vier motoren - één voor elk wiel.

Tot nu toe werd deze aandrijftechnologie alleen in de Rover-voertuigjes gebruikt waarmee zo’n 60 miljoen kilometer verderop over de planeet Mars werd gereden, maar nu heeft deze technologie ook de aarde bereikt. Porsche Engineering heeft een koppelbesturingssysteem ontwikkeld voor SUV's met elektrische aandrijving. Het was echt baanbrekend werk. “We moesten veel vanaf scratch ontwikkelen,” vertelt dr. Martin Rezac, teamleider Function Development bij Porsche Engineering. Er was ook een extra uitdaging: de rijeigenschappen moesten uitsluitend met behulp van software worden geoptimaliseerd. De Porsche-ingenieurs konden geen extra sensoren installeren en moesten de bestaande bedieningsapparatuur gebruiken.
Porsche Macan 18 lv

Puur elektronische regeling van het koppel
Een elektrisch vierwielaangedreven auto met meerdere motoren heeft een fundamenteel voordeel ten opzichte van benzine- of dieselmotoren: elk wiel heeft zijn eigen elektromotor, waardoor een extreem variabele verdeling van het aandrijfvermogen mogelijk is. “Het is bijna alsof je een apart gaspedaal hebt voor elk wiel,” legt Ulf Hintze van Porsche Engineering uit. In een conventioneel voertuig met vierwielaandrijving is er slechts één motor aan het werk, waarvan het vermogen via een centraal differentieel naar de assen wordt verdeeld. In de regel is de koppelverhouding vast: bijvoorbeeld een derde vooraan en tweederde achteraan. De verhouding kan in theorie worden gewijzigd, maar daarvoor is een extra mechanisch hulpmiddel vereist – een meervoudige plaatkoppeling – die relatief traag werkt. In een elektrisch voertuig wordt het koppel daarentegen puur elektronisch geregeld, wat aanzienlijk sneller werkt dan bij een mechanische koppeling. Elke milliseconde opnieuw verdeelt intelligente software de krachten zodanig dat het voertuig zich altijd neutraal gedraagt.