Subaru Forester e-BOXER hoogstaande technologie

Film 30Subaru Forester e Boxer 19 Hill descent22-11-19. Uiterlijk een forser front en meer ruimte in het interieur van de nieuwe Subaru Forester e-BOXER. Maar het grootste verschil zit in de techniek ervaren we tijdens de rijtest.

 

Tekst: Arie Blokland – foto's: Subaru

Aan het forsere front herken je direct de vijfde generatie van de Subaru Forester e-BOXER ten opzichte van zijn voorganger. Verder is de bestseller van Subaru, op enkele wijzigingen in het ontwerp na, niet zo heel veel veranderd. Wat je niet ziet is dat de nieuwe Forester 20 mm breder is en de wielbasis 30 mm langer is geworden. Daardoor is de afstand tussen de voorstoelen en de achterbank 33 mm geroeid. Die ruimte zorgt voor een verbeterd zitcomfort op de achterbank.
Subaru Forester e Boxer 19 lv

Subaru Forester e Boxer 19 achterbankWij gaan niet op de achterbank zitten, maar nemen plaats achter het stuur. De cockpit ziet er wel een stuk anders uit. De nieuwe Forester heeft een uitgebreider dashboard. Betere stoelen waardoor de zit achter het stuur comfortabeler en actiever is. Twee dingen die direct opvallen. We gaan verder voor het grootste nieuws. Dat zie je niet, want dat betreft de aanzienlijk verbeterde technologie die in de vijfde generatie wordt toegepast.

Belangrijkste nieuws is de volledig nieuwe aandrijflijn waarin de BOXER-motor een combinatie vormt met een in de automatische versnellingsbak gemonteerde elektromotor. Meerdere verbeteringen aan het chassis en de ophanging geven de Forester 2020 een stabiele wegligging waardoor met name de respons op stuurbewegingen een significant verschil met zijn voorganger vertoont. We gaan dat zo meteen ervaren.

Subaru presenteert zich graag als bouwer van de veiligste auto. Het merk streeft naar nul verkeersdoden in 2030. Het stevige Subaru Global Platform en het versterkte batterijframe dragen zeker bij aan de veiligheid. En er is meer. EyeSight Driver Assist Technologie is standaard op de Forester. Daardoor kunnen aanrijdingen worden voorkomen. Het Driver Monitoring System, dat op gezichtsherkenning werkt, waarschuwt de bestuurder als zijn aandacht verslapt door vermoeidheid of afleiding. Het systeem onthoudt tevens de voorkeursinstellingen van vijf bestuurders voor de stoelinstelling, stand van de buitenspiegels en instelling van de airco. Nieuw is Reverse Automatic Braking.
Subaru Forester e Boxer 19 dash

Nooit meer een deuk achterop
Dat laatste nieuwtje gaan we als eerste uitproberen. Met een splinternieuwe Forester, waarvan er op dat moment nog niet zo veel in Nederland zijn, rijden we achteruit op een auto af. (Nou ja auto... Het is een lijst met daarin een foto van een auto. Je rijdt dus niet meteen een auto plat, maar je kunt behoorlijk wat schade veroorzaken als je de opstelling omver rijdt.) We gaan er met 30 km/h in de achteruit op af. De blokkade wordt steeds groter in de achteruitkijkspiegel... En dan opeens voel je dat de auto de regie overneemt. De rem wordt gelijkmatig, maar snel opgebouwd en vlak voor de foto staan we keihard stil. We proberen het nog een keer. Zelfde resultaat. De Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD) grijpt onverbiddelijk in.
Dan andersom zodat we het beter kunnen zien. Vooruit op de barricade af. Zelfde verhaal. Nu is het EyeSight dat een frontale botsing voortijdig weet te voorkomen. Dus... dat je met de nieuwe Forester zelf parkeerschade veroorzaakt wordt wel heel klein. Het systeem werkt niet via sensoren in de voorbumper die bij slecht weersituaties vuil worden en minder goed zouden kunnen werken. Nee, links en rechts naast de binnenspiegel zitten twee camera's die alles registreren. Achter de voorruit. Dus als het regent of sneeuwt en we de ruitenwissers aanzetten blijft het systeem goed werken. De twee camera's achter de voorruit bestrijken een breed gezichtsveld aan de voorkant van het voertuig. Daardoor worden niet alleen grote obstakels waargenomen, maar ook een kind dat plotseling oversteekt.
Subaru Forester e BOXER 19 schuifdak

Een derde oog
Natuurlijk gaan we ook even de terreinkwaliteiten van de nieuwe Forester testen. We proberen de Symmetric All-Wheel Drive (SAWD) vast te laten lopen op hobbels en in modderige greppels. Het systeem geeft geen krimp. Ook niet als we een steile blubberige heuvel op gaan.
Over een smal bospad maken we een ronde door het terrein. Oppassen dat we niet een spiegel van de nieuwe koets eraf rijden tegen een boom. Aan de linkerkant kun je dat uiteraard goed in de gaten houden, maar rechts. Wel, rechts is het nog makkelijker, want in de rechter buitenspiegel zit het derde oog van de Forester. Een camera. Die geeft in het display op het dashboard aan hoed dicht we langs de obstakels kunnen.
Wat zal ons gebeuren als we met de 1664 kg zware SUV met twee inzittenden de gladde heuvel af willen rijden. Bovenaan zien we blauwe lucht en boomtoppen. Voor en onder ons is de glibberige heuvel weten we. We staan in X-MODE, de automatische bak in D en weten dat Hill Descent Control is ingeschakeld. Beetje gas is voldoende om de neus over de hoek te trekken en te voelen dat de auto naar benden gaat. We laten de rem los en geven ons over aan de technologie. Heel rustig daalt de auto af. Zonder te slippen. Komen we beneden. We doen het nog een keer en geven halverwege de heuvel een beetje gas. De auto versnelt en dan laten we het gaspedaal weer los. Het systeem reageert onmiddellijk opnieuw. Nu gaan we iets sneller naar benden, maar wel weer keurig gedoceerd. Mooie van deze Hill Descent is dat het systeem niet tegelijk op de vier wielen remt, maar elk wiel onafhankelijk van elkaar bedient. Daar kan geen mens tegenop, want als je zelf de rem intrapt blokkeer je alle vier wielen en glijd je ongecontroleerd naar beneden.
Subaru Forester e Boxer 19 Hill descent

Verbeterde stabiliteit en stuureigenschappen
Op de testbaan van Rijvaardigheidscentrum Lelystad krijgen we ook de gelegenheid om over kletsnat asfalt om verkeerskegels heen te sturen. Deze slalom maken we eerste met het vorige model van de Forester. Dat gaat prima. Flink draaien aan het stuur en niet klagen over het feit dat we door elkaar worden geschud. Langzamer rijden is natuurlijk geen optie, want dan kom je zelfs met een bakfiets wel om de rood-witte pionnen heen.
Vervolgens is model 2020 aan de beurt voor de slalomproef. Enig verschil verwacht je uiteraard wel. Vooral omdat de technici ons tevoren hadden meegedeeld dat door het verbeterde onderstel een superieure stabiliteit is verkregen en mede daardoor de rijeigenschappen aanmerkelijk beter zijn geworden. Dergelijke 'opschepperij' krijg je tijdens presentaties van een nieuwe auto wel vaker te horen.
Dus extra sceptisch en met een beetje meer snelheid smijten we de nieuwe Forester om de kegels heen. Verbazing alom. De nieuweling geeft geen krimp. We blijven comfortabel in het nieuwe meubilair zitten. Geen onverwachte rolbewegingen. Heel stabiel gaat de koets van links naar rechts waarbij hij met precisie reageert op respons van de stuurbewegingen respons. Het verschil met het vorige model is enorm. We moeten de trotse bouwers van de nieuwe auto gelijk geven en een groot compliment maken.
Subaru Forester e BOXER 19 rzij

2-liter boxermotor met geïntegreerde elektromotor
Leuk hoor het testen van al die nieuwe techniek op de uitgezette proeven en in het terrein. Maar de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Forester e-BOXER moeten we vooral niet vergeten.

Tijdens de presentatie wordt ons het onderstaande medegedeeld:
* De nieuwe Forester e-BOXER beschikt over de onderscheidende combinatie van Symmetrical All-Wheel Drive en de nieuwe e-BOXER-aandrijflijn. De aandrijflijn bestaat uit een direct ingespoten 2.0-liter viercilinder boxermotor met 80% nieuwe componenten en een Lineartronic transmissie met een geïntegreerde elektromotor. Het eindresultaat is een aandrijflijn met een soepel karakter, meer trekkracht en 30% meer lineaire acceleratie.

De Subaru e-BOXER-aandrijflijn zorgt voor een optimaal samenspel tussen de direct ingespoten 2.0-liter boxermotor en de elektromotor. Er zijn drie rijmodi: Engine driving, EV driving en Motor Assist driving.

*Bij vetrek vanuit stilstand en bij lage snelheden drijft de elektromotor de auto aan. EV driving zorgt op deze manier voor een stille en emissievrije rijbeleving. Een volledig elektrisch rijbereik tot 1,6 kilometer is haalbaar met een maximale snelheid tot 40 km/u. Bij hogere snelheden werken de boxermotor en de elektromotor samen in de rijmodus Motor Assist driving. De aandrijflijn biedt soepele acceleratie, reageert lineair en verbruikt minder brandstof. Op hoge snelheid schakelt de e-BOXER-aandrijflijn over naar de rijmodus Engine driving. In deze modus drijft de 2.0-liter boxermotor de auto aan terwijl de batterij wordt opgeladen.
Bovenstaande betekent in de praktijk dat je 's morgens vroeg heel stilletjes de woonwijk uit kunt rijden zonder de buren wakker te maken. Geef je meer gas dan neemt de 4-cilinder boxer de aandrijving over. Als je niet harder rijdt dan 40 km/h kun je een afstand tot 1,6 kilometer halen op de elektromotor. Deze gegevens gelden als de batterij volledig is opgeladen. Het werkelijke resultaat is sterk afhankelijk van het rijgedrag van de chauffeur, de weersomstandigheden en de ondergrond waarop wordt gereden. Tijdens de testdag werd het opgegeven rijbereik door sommigen niet gehaald en door anderen in gunstige zin overschreden.
Subaru Forester e Boxer 19 laConclusie
De nieuwe Subaru Forester e-BOXER overtreft de voorgaande vier generaties op diverse punten. De ondersteuning van de aandrijving met een 12 kW elektromotor is hoogstaande technologie die bijdraagt aan lagere emissie en soepele acceleratie bij het wegrijden. De terreinkwaliteiten van de nieuwe 'Boswachter' zijn nog steeds van hoog niveau. Werkelijk topniveau is de gewichtsverdeling die is ontstaan door aanpassing van het chassis en de ophanging. Hierdoor is het comfort en het rijgedrag aanmerkelijk verbeterd. Dat alles bij elkaar maakt het rijden in de nieuwe Forester tot een genoegen. De geavanceerde veiligheidstechnologieën geven de bestuurder en inzittenden bovendien een extra comfortabel gevoel.
Meer informatie is te vinden op: https://www.subaru.eu/
Subaru Forester e Boxer 19 la

PS
Mocht je interesse hebben in de nieuwe Subaru Forester e-BOXER of zelfs aanschaf van deze stoere SUV overwegen neem dan voor 1 januari een besluit. De Forester e-BOXER is per direct leverbaar voor € 43.995. In het nieuwe jaar wordt de prijs hoger door stijging van de BPM en andere belastingregels.
Subaru Forester e BOXER 19 ra