Ford EcoSport eerste rij-indruk met de nieuwe B-SUV

Ford EcoSport 18 1e neus8-2-18. Wacht maar tot je hem in het echt ziet! De nieuwe Ford EcoSport is veel meer dan een kleine SUV.

 

Tekst: Arie Blokland, foto's: Louis Blom

B-segment en 1.0 liter 3-cilinder motor. Als je met die gegevens begint denk je aan een kleine crossover. Neem de eerste plaatjes erbij en je verwachting wordt verder bevestigd. De nieuwe Ford is een compacte SUV. Maar met deze korte omschrijving wordt de nieuwe EcoSport ernstig tekort gedaan.

Ford EcoSport 18 1e lv

Je moet hem in het echt zien. Net zoals je een mens niet op het eerste gezicht mag beoordelen moet je bij deze eerste nieuwe Ford van 2018 niet afgaan op het hokje waarin hij al voor zijn werkelijke verschijning wordt geduwd. Want zodra je de totaal vernieuwde EcoSport in 'levende lijve' aanschouwt krijg je terstond een andere mening.

Ford EcoSport 18 1e lz

Exterieur
Voor ons staat een stoere splinternieuwe SUV. Niet zomaar een vernieuwde EcoSport, maar een Ford die zoveel wijzigingen heeft ondergaan dat daarvoor meer dan 2300 nieuwe onderdelen nodig waren. Hij heeft een andere grille plus nieuwe koplampen en mistlampen. Achter zijn de lichten en de bumper eveneens gewijzigd. De zijkanten zien er anders uit dan die van de voorganger. De ruitensproeiers zitten onder de gladde motorkap. Het model ST-Line, de topper en dus de duurste, is de eerste waar we tegenaan lopen. Hij glimt je tegemoet in de metallic carrosseriekleur Tiger Eye, met z'n goud-bronzen gloed. Het dak en de A, B en C stijlen zijn in contrasterend zwart gespoten wat het totaal een chique en extra sportieve uitstraling geeft. De 17 inch metalen velgen doen er nog een schepje bovenop om het geheel mooier te maken. De eerste indruk van het exterieur is helemaal top. Kleintje en B-segment..? Die kwalificaties verdwijnen als sneeuw voor de zon. Hier staat een volwassen, stoere auto.

Ford EcoSport 18 1e dash

Interieur
Het fraaie exterieur maakt je nieuwsgierig naar wat er binnen allemaal is te bewonderen. Eerst even de grote achterdeur open doen. Hij zwaait een stukje naar links en valt dan in een vergrendeling. Daarmee wordt voorkomen dat de flinke deur in een keer te ver open gaat en wellicht tegen een achter de auto geparkeerd voertuig voor schade zal zorgen. Even goed opletten en dan eenvoudig verder doorduwen om bij de riante kofferruimte te kunnen komen. De vloer van de bagageruimte heeft een speciale honingraatconstructie en is daardoor sterker dan staal. Een gewicht van ruim 300 kilo is geen probleem. De bodem van de kofferbak kan worden verhoogd om bij de verborgen opslagruimte eronder te komen, of worden verlaagd om de laadruimte te vergroten tot 334 liter. Wij hebben voor deze nationale introductie van de Ford EcoSport geen extra bagage meegenomen, dus die deur kan weer dicht.

Ford EcoSport 18 1e achterdeur
We openen het portier links-voor en stappen in. De hoge instap maakt het eenvoudig achter het stuur plaats te nemen en geeft een uitstekend zich op wat er zich voor je neus allemaal afspeelt. Oh! En wat zitten we lekker. De nieuwe stoelen zien er niet alleen luxe uit, maar bieden ook veel comfort. Met name de verlengde zitvlakken geven goed steun aan de bovenbenen.

Ford EcoSport 18 1e int achter

Zwevend scherm vol informatie
Wat onmiddellijk opvalt is het zwevende scherm dat midden op het dashboard prijkt. In onze testwagen, model Titanium, is dat een 6,5 inch touchscreen, waarop het SYNC 3 systeem een scala aan mogelijkheden biedt. Zoals navigatie, audio, telefoon en meer. Je kunt het ook bedienen met je smartphone of gesproken commando's.
In de Trend Ultimate en de ST-Line wordt een groter 8 inch scherm gemonteerd. De Trend Essential, het instapmodel moet het doen met een 4,2 inch TFT Screen en zonder SYNC 3. Let wel! Dat geldt voor de door Ford aangeboden configuraties. Optioneel is er van alles mogelijk om van elk model je eigen persoonlijke EcoSport samen te stellen. Tot en met B&O Play, een audiosysteem met 675 watt en 10 luidsprekers dat je Ford omtovert tot een ware concertzaal. Een andere optie voor de verwende rijder is een verwarmd stuurwiel dat met een druk op de knop of via het SYNC 3 systeem kan worden geactiveerd. Maar nu dwalen we af naar een lange lijst met opties en mogelijkheden waarmee de nieuwe eigenaar zijn EcoSport kan personifiëren. Laten we een stukje gaan rijden...

Ford EcoSport 18 1e touchscreen

Start-stop-knop
Bovenop het dashboard tussen de klokken en het touchscreen zit een knop waarmee je de auto kunt starten en stoppen. De sleutel die toegang biedt tot al dit moois kun je gewoon in je zak houden. Een druk op de knop is voldoende om de driepitter direct te laten ontwaken. Met de sportief ogende korte versnellingspook schakelen we naar de 1e versnelling en rijden we weg. Opschakelen naar 2,3 en vier en weer terug en weer op. Het gaat vloeiend allemaal. De 1-liter EcoBoost levert in de EcoSport 92 kW, ofwel 125 pk. Dat is ruim voldoende voor een pittige acceleratie en een top van 180 km/h. Maar dat maximum halen we niet met onze testrit door Het Gooi. Remmen, optrekken en schakelen is het devies in het af en toe drukke stadsverkeer en op de fraaie binnenwegen. De hoge zit geeft een prima zicht op het overige verkeer en dat geeft een veilig gevoel. De zithouding wordt gaandeweg bovendien als zeer comfortabel ervaren. Zicht naar achteren is door de ruim bemeten spiegels eveneens dik in orde.
Sturen gaat licht en direct. Het is even oppassen met het rempedaal. Ook dat gaat licht en direct waardoor de eerste kennismaking daarmee het voertuig abrupt tot stilstand brengt. Dat weten we dus en daar houden we verder rekening mee. Rustig manoeuvreren door het stadsverkeer gaat moeiteloos en vlot wanneer dat nodig is. Als vanzelf begin je steeds meer te genieten van deze Ford.

Ford EcoSport 18 1e neus

Drempels
We verlaten het stadsgewoel en zoeken een verlaten weg langs het IJsselmeer op. Dat biedt ons niet de gelegenheid om te testen hoe snel de EcoSport op de 180 km/h zit, maar we kunnen op vrije gedeeltes wel even het gaspedaal intrappen om uit te vinden of de 1280 kg wegende Ford met z'n 1.0 een beetje pit heeft. Weer worden we verrast door de EcoBoost. Wat is deze al jaren met prijzen overladen motor toch een groot succes. Van Fiesta tot en met Mondeo en Transit wordt de award-winnende, schone en zuinige 3-cilinder door Ford gemonteerd. Dus ook in deze nieuwe EcoSport waarin hij zonder meer een bijdrage levert aan de naam die deze Ford draagt. Economisch en Sportief. Aan het einde van onze eerste rij-indruk geven we nog wat extra gas als er een aantal verkeersdrempels opdoemen. Normaliter rem je daarvoor af, maar wij willen voelen hoe de auto reageert. Natuurlijk gaat dat niet ongemerkt voorbij. Maar door de langere veerwegen heeft deze SUV er minder moeite mee. Bovendien vangt het comfortabele meubilair de schokken goed op. Voortaan gaan we weer rustig over die drempels, want dit soort rijgedrag is uiteraard niet bevorderend voor de levensduur van de onderdelen die het allemaal moeten opvangen.

Ford EcoSport 18 1e la

Conclusie
De nieuwe Ford EcoSport, die de afgelopen week bij de Ford dealers in de showroom is gezet, is een auto die zijn weg naar jonge gezinnen, kleine huishoudens en alleenstaanden makkelijk zal vinden. De Ford is ook zeer geschikt voor sportievelingen die voor hun hobby veel spullen mee moeten nemen. Hij biedt voldoende ruimte en mogelijkheden. Is zeer comfortabel en zuinig. De hoge zit maakt instappen makkelijk en geeft een uitstekend zich op andere weggebruikers. De nieuwe EcoSport heeft een goede eerste indruk gemaakt. Het goedkoopste model staat in de prijslijst voor € 21.855. Tijdelijk echter gaat daar 1.000 euro vanaf.

Prijzen 4 modellen
Trend Essential € 21.855
Trend Ultimate € 23.055
Titanium € 24.255
Titanium Automaat € 28.755
ST Line € 26.055

Zelf rijden
Lezers zijn van harte welkom om een proefrit in te plannen bij één van de officiële Ford dealers. Het aanvragen van een proefrit kan via deze link: http://www.ford.nl/SBE/ProefritAanvragen/ProefritAanvragenPersonenautos