Volvo en POC ontwikkelen crashtest voor fietshelm

Volvo POC fietshelm 19 crashtest9-6-19. Volvo ontwikkelt samen met POC, een Zweeds topmerk op het gebied van sport en veiligheid, de eerste crashtest voor fietshelmen. Een nieuw onderzoeksproject om fietsers beter te beschermen.



De samenwerking met POC is het nieuwste voorbeeld van de leidende positie van Volvo ten aanzien van verkeersveiligheid. Het sluit ook aan op de ambitie van Volvo om het verkeer voor iedereen veiliger te maken via samenwerking en het delen van kennis. Een belangrijke oorzaak van doden en gewonden in het verkeer zijn aanrijdingen van auto’s met fietsers. Daarom heeft Volvo een strategie ontwikkeld om dergelijke ongevallen te voorkomen met toepassing van actieve veiligheidstechnologie.

Fietsersdetectie
Cyclist Detection met Full Auto Brake maakt gebruik van de camera’s en radars om fietsers te signaleren, de bestuurder te waarschuwen als een aanrijding dreigt en de remmen te activeren als directe actie noodzakelijk is. Het systeem is een doorontwikkeling van de automatische noodrem- en voetgangersdetectiesystemen van Volvo en past in de veiligheidsvisie van het bedrijf.
Volvo POC fietshelm 19 fietspad
Speciale crashtests
Het onderzoeksproject van Volvo en POC omvat een aantal speciaal ontwikkelde crashtests in Volvo’s veiligheidsonderzoekscentrum in het Zweedse Gotenburg. Het is onderdeel van een groter onderzoeksproject naar langdurig letsel bij fietsers.
Tijdens de tests droeg de testdummy een fietshelm van POC. De pop werd met het hoofd tegen diverse plaatsen van de motorkap van een stilstaande Volvo gelanceerd. Dat gebeurde onder uiteenlopende hoeken en bij diverse snelheden, om met de metingen een compleet beeld te kunnen vormen.

Methodes verfijnen
De tests zijn uitgevoerd volgens bestaande, voorgeschreven procedures met betrekking tot de bescherming van het hoofd van voetgangers. Daardoor kunnen Volvo en POC een directe vergelijking maken tussen de gevolgen van een botsing als het slachtoffer wel en geen helm draagt.
De huidige veiligheidstests voor fietshelmen zijn nogal rudimentair: testers laten fietshelmen bijvoorbeeld onder diverse hoeken vallen op zowel een horizontaal als een schuin oppervlak. Daarbij wordt geen rekening gehouden met ongelukken waarbij ook een auto is betrokken. Het project van Volvo en POC heeft als doel om de testmethodes te verfijnen en de tests naar een hoger niveau te brengen.
Volvo POC fietshelm 19 crashtest
Betere bescherming
De kennis die het onderzoeksproject oplevert, zal POC helpen om veiligere fietshelmen te ontwikkelen, die betere bescherming bieden in het geval van een aanrijding met een auto. De tests bieden ook nieuwe kennis en inzichten die kunnen worden toegepast bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s en veiligheidssystemen met betrekking tot fietsersveiligheid.

Verder dan wettelijke eisen
“Dit project met POC is een goed voorbeeld van onze onderzoekende instelling op het gebied van verkeersveiligheid”, aldus Malin Ekholm, Hoofd Volvo Cars Safety Centre. “We ontwikkelen vaker nieuwe testmethodes voor ingewikkelde verkeerssituaties. Voldoen aan de wettelijke eisen of om te slagen voor beoordelingstests is niet ons enige doel. We willen verder gaan en gebruiken situaties uit de praktijk om technologie te ontwikkelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.”
Met meer dan zestig internationale onderscheidingen voor veiligheid, innovatie en design heeft POC een grote reputatie opgebouwd op het gebied van kennis, onderzoeksmethoden en innovaties voor nieuwe oplossingen om het aantal verkeersongevallen terug te dringen.

Veiligheid centraal
“Net als bij Volvo Cars staat veiligheid ook bij ons centraal bij onze ideeën en innovaties”, zegt Oscar Huss, Hoofd Product Development van POC. “Door nauw samen te werken met de vooraanstaande wetenschappers van POC Lab willen we toonaangevend zijn met nieuwe ideeën op het gebied van veiligheid. Certificeringsnormen zijn essentieel, maar moeten nooit in de weg staan van vernieuwende, betere manieren om de gevolgen van een verkeersongeluk te beperken.”
De laatste jaren richt Volvo zich ook op de veiligheid van mensen buiten de auto. Het introduceerde bijvoorbeeld in 2010 zijn Pedestrian Detection met Full Auto Brake en in 2013 Cyclist Detection met Full Auto Brake. Beide veiligheidssystemen behoren nu tot de standaarduitrusting van alle nieuwe Volvo’s, als onderdeel van het City Safety-pakket dat bijdraagt aan de verbetering van de algemene verkeersveiligheid.
In een eerder gezamenlijk project werkten Volvo Cars en POC aan een proef om fietshelmen te laten communiceren met auto’s om ongevallen te helpen voorkomen.