Renault Clio 5e generatie de beste ooit

Renault Clio 19 lv8-6-19. De Renault Clio is een onbetwiste bestseller. De Franse fabrikant presenteert nu de 5e generatie. Volgens eigen zeggen: "De beste Clio ooit."

 

Sinds de introductie van de eerste generatie in 1990 zijn circa 15 miljoen exemplaren van de Reanult Clio verkocht. De Clio is wereldwijd het bestverkochte model van Groupe Renault. Sinds 2013 staat de Clio zelfs aan de top van het B-segment in Europa – sinds 2012 noteert Renault elk jaar wéér hogere verkoopcijfers voor de Clio.Daarmee is de Clio wereldwijd het bestverkochte model van Groupe Renault. Sinds 2013 staat de Clio zelfs aan de top van het B-segment in Europa – sinds 2012 noteert Renault elk jaar wéér hogere verkoopcijfers voor de Clio.
Met zijn Euro NCAP-score van vijf sterren zet de nieuwe Clio de traditie voort op het gebied van toonaangevende veiligheid. Samen met de rijdynamiek, het comfort en het hoge kwaliteitsniveau die voorrang kregen bij het ontwerp- en productieproces, profileert de nieuwe Clio zich als de beste Clio ooit.
De vijfde generatie Clio is opnieuw moderner en atletischer en bezit hetzelfde DNA dat al bijna dertig jaar verantwoordelijk is voor succes. Het nieuwe model bouwt voort op de sterke punten van de vorige generaties.
Net als de Clio I van 1990 bezit de nieuwe generatie “alle kenmerken van een geweldige auto”. Het model is voorzien van technologie uit duurdere modellen zoals de Mégane en Espace.Net als de Clio II biedt hij indrukwekkende interieurruimte en hoogstaand comfort.Net als de Clio III heeft hij opnieuw een kwalitatief hoogwaardiger uitstraling.Net als de Clio IV heeft de nieuwe Clio een krachtige uitstraling, met een designtaal die het gehele aanbod van Renault heeft geïnspireerd en is uitgegroeid tot een handelsmerk van Renault.
Renault Clio 19 lv
‘Evolutie en Revolutie’
Met het design volgens het principe ‘Evolutie en Revolutie’ biedt de nieuwe Renault Clio een volwassener carrosserieontwerp en een compleet nieuw interieur. Met zijn fraai gebeeldhouwde vormen en zelfverzekerde voorzijde straalt de nieuwe Clio dynamiek uit en oogt hij vooruitstrevend, terwijl hij onmiddellijk herkenbaar is als Clio. 100% van de onderdelen zijn compleet nieuw. In het nieuwe interieur is duidelijk sprake van een revolutie. Zowel qua design als kwaliteitsuitstraling en technologie is het interieur geïnspireerd op dat van auto’s uit hogere segmenten. Daardoor profiteert de berijder van optimaal gebruiksgemak en uitgebreide functionaliteiten.
“De vijfde generatie Clio is heel belangrijk voor Renault, want het is de populairste auto in zijn segment en de op één na bestverkochte auto in heel Europa. De Clio is een icoon en de nieuwste generatie verenigt het beste van alle voorgaande generaties. Het uiterlijk van de Clio IV trok veel nieuwe klanten en doet dat nog steeds. Daarom hebben we dat DNA gehandhaafd en er moderniteit en elegantie aan toegevoegd. Het interieur is juist revolutionair gewijzigd. Het heeft een kwalitatief aanzienlijk hoogwaardigere uitstraling, is verfijnder en bevat meer technologie. Dit is de beste Clio ooit.”Laurens van den Acker, Senior Vice President, Corporate Design

Strategisch plan
De nieuwe Clio is een speerpunt van het strategische plan ‘Drive the Future (2017-2022)’, dat Renault in 2017 presenteerde. Dat stelt drie belangrijke doelen:- Elektrisch: in het jaar 2022 heeft Groupe Renault twaalf geëlektrificeerde modellen in het aanbod. De nieuwe Clio is het eerste model dat wordt voorzien van de hybride E-Tech aandrijflijn, gebaseerd op technologie van Renault.- Connected: aan het eind van het plan in 2022 wil Groupe Renault in zijn belangrijkste afzetmarkten 100% connected auto’s aanbieden. De nieuwe Clio is met zijn door de Alliantie ontwikkelde multimediasysteem een perfect voorbeeld van dit streven.- Autonoom: aan het eind van het plan in 2022 heeft Renault vijftien modellen die voorzien zijn van technologie voor autonoom rijden. Op dit vlak is de nieuwe Clio een pionier, omdat het model rijhulpsystemen die uiteindelijk leiden tot autonoom rijden beschikbaar maakt in een compacte auto.
De nieuwe Renault Clio is een essentieel model in het streven naar grotere synergie in de Alliantie. Een belangrijke factor in de strategie is de ontwikkeling van gedeelde technologie en de toepassing van nieuwe platforms. Een voorbeeld is het CMF-B-platform – waarop de nieuwe Clio gebaseerd is – met zijn nieuwe elektrische en elektronische architectuur. In dit platform kunnen de nieuwste technologieën worden geïntegreerd, waarmee Groupe Renault optimaal kan reageren op de nieuwe vraag uit de markt.
Als pionier van een nieuwe generatie is de nieuwe Renault Clio ook leverbaar in de nieuwe uitvoering R.S. Line – direct geïnspireerd door Renault Sport – en als INITIALE PARIS – de topuitvoering die ook een nieuw design heeft gekregen.

Revolutie in het interieur
Je ziet het meteen: een kwalitatief hoogwaardige uitstraling en optimale ergonomie voor de bestuurder waren prioriteiten voor de interieurdesigners van de nieuwe Renault Clio. Het interieur heeft kwalitatief een aanzienlijk hoogwaardigere uitstraling gekregen dankzij fraaie materialen, een zachte afwerking van dashboard, deurpanelen en omlijsting van de middenconsole, en zorgvuldig afgewerkte interieurbekleding.De Smart Cockpit is geheel nieuw en op de bestuurder gericht. De golvende vorm suggereert breedte, maar het dashboard is compacter dan voorheen om meer interieurruimte vrij te maken. De Smart Cockpit van de nieuwe Clio bevat ook meer technologie en onder meer het breedste scherm in het B-segment. Het dashboard is zeer modern en ergonomisch ingedeeld om de bestuurder een optimale rijervaring te bieden. In de Clio zijn voor dit segment unieke innovaties – zoals de elektrische parkeerrem die bijzonder handig is in het stadsverkeer – bereikbaar voor een breed publiek.
Renault Clio 19 int
Multimediascherm
Het 9,3-inch multimediascherm is een essentieel onderdeel van de Smart Cockpit en het grootste (twee keer het oppervlak van 7-inch versie) dat ooit in een Renault gemonteerd is. Het verticaal geplaatste en licht gebogen scherm is geïnspireerd op dat van de Espace. Door de plaatsing is het scherm niet alleen optimaal afleesbaar, maar oogt ook het dashboard groter en moderner. Het scherm is naar de bestuurder gedraaid en met het nieuwe, connected EASY LINK-systeem biedt het toegang tot alle multimedia-, navigatie- en infotainmentsystemen, evenals de instellingen van MULTI-SENSE – alles bijzonder eenvoudig in het gebruik.

Digitale meters
Voor het eerst is de Clio uitgerust met een volledig digitaal scherm dat de traditionele analoge meters vervangt. De technologie is rechtstreeks afkomstig uit hogere segmenten. Het TFT-scherm – 7 tot 10 inch in diameter – is op een zeer intuïtieve manier te gebruiken om de rijervaring aan te passen aan de wensen van de bestuurder. Het 10-inch scherm kan ook de navigatiekaart weergeven. Met het 9,3-inch multimediascherm en de grote digitale meter (10-inch) is de nieuwe Renault Clio voorzien van de grootste schermen in zijn segment.

Dashboard
Renault heeft speciale aandacht besteed aan de kwaliteit van het nieuwe dashboard. Dat is verdeeld in drie delen: het bovenste paneel is voorzien van een zachte coating, het eveneens gecoate middenpaneel is naar wens aan te passen en het onderste gedeelte bevat functionele componenten zoals het handschoenenkastje. De golvende vorm geeft het dashboard optisch extra breedte. Die indruk wordt versterkt door de horizontale vorm van de ventilatieopeningen in het midden en aan weerszijden van het dashboard. Onder het centrale scherm bieden ‘pianotoetsen’ en de knoppen voor de aircobediening optimale ergonomie en bedieningsgemak voor de bestuurder.
Renault Clio 19 dash
Stuurwiel
Het nieuwe stuurwiel in de Clio is eleganter en compacter dan het vorige, dankzij de montage van een compacter opgeborgen airbag. Daardoor heeft de bestuurder beter zicht op het instrumentenpaneel. Het stuurwiel laat zich ook prettiger vasthouden dankzij de dikke rand en ondersteuning voor de duimen. De bedieningsknoppen op het stuurwiel zijn verlicht en zorgen samen met de zijdemat verchroomde afwerking voor een kwalitatief hoogwaardige uitstraling.

Middenconsole
De middenconsole is eveneens een belangrijk onderdeel van de Smart Cockpit. Voor een betere ergonomie is de console hoger en biedt die plaats aan een kortere versnellingshendel. De gecoate middenconsole is aan te passen aan het gekozen interieurpakket en voorzien van speciale verlichting langs de buitenrand. De handige bergruimten in het onderste deel van de console bieden passagiers niet alleen gebruiksgemak, maar ook een plek om de smartphone draadloos op te laden.

Stoelen
De stoelen in de nieuwe Clio zouden niet misstaan in auto’s uit een hoger segment. Ze bieden optimale steun dankzij de langere zitting en vorm die het lichaam meer omvat. De zachte achterkant van de stoel zorgt voor meer knieruimte voor passagiers achterin. De smallere, kommavormige hoofdsteunen zorgen niet alleen voor beter zicht naar achter, maar ook een ruimtelijker gevoel vanuit de achterbank. Renault heeft extra aandacht besteed aan de gebruikte materialen, net als ook voor het dashboard. Daardoor is de uitstraling van het interieur van onmiskenbaar hogere kwaliteit. De stoelen zijn ergonomischer gevormd en eenvoudiger te verstellen.

Deurpanelen
Ook voor de bekleding van de deurpanelen zijn ongekend zachte materialen beschikbaar. De gecoate panelen zijn voorzien van grote inzetten die – zoals op de armsteunen – leverbaar zijn in een groot aantal kleurenschema’s. De inzetten zijn voorzien van zachte, indirecte sfeerverlichting.

Personaliseren
Kopers van de nieuwe Clio kunnen de auto verregaand aanpassen aan hun persoonlijke smaak. Daarvoor zijn verschillende optiepakketten beschikbaar waarmee het aanzien van de middenconsole, het dashboard, de deurpanelen, het stuurwiel en de armsteunen verandert. Er is keuze uit acht designthema’s en een uitgebreid aanbod aan kleurkeuzes voor de lijn die tussen de ventilatieopeningen over de volle breedte van het dashboard loopt. Ook is sfeerverlichting in acht kleuren beschikbaar.

Moderner en expressiever exterieurdesign
Renault presenteert het exterieur van de volledig nieuwe Clio. De nieuwe Renault Clio bezit de sensuele vormen van de vorige generatie en oogt eleganter en dynamischer vanuit alle hoeken. Hij is expressiever, maar behoudt zijn slanke profiel. De motorkap valt op door de gebeeldhouwde karakterlijnen. De grille is vergroot en de voorbumper heeft een meer uitgesproken vormgeving met een grotere centrale luchtinlaat voor optimale motorkoeling. 
Qua afmetingen is de nieuwe Renault Clio 12 mm korter dan zijn voorganger (lengte 4.050 mm, breedte 1.798 mm), maar biedt daarbij wel een ruimer interieur. De carrosserie (hoogte 1.440 mm) is tot 48 mm lager. Daaraan dragen ook de 17-inch wielen bij (afhankelijk van uitvoering). Details als de haaienvinantenne, full-LED-verlichting, verzonken achterklep en verchroomde raamomlijsting zorgen samen voor een modernere en kwalitatief hoogwaardige uitstraling.

Carrosseriekleuren
De nieuwe Clio is verkrijgbaar in diverse nieuwe carrosseriekleuren, waaronder Orange Valencia, Brun Vison en Bleu Celadon. De kleur Orange Valencia straalt het energieke karakter van de Clio uit en biedt een ongekende diepte en glans dankzij de speciale vernislaag die voor het eerst in de auto-industrie wordt toegepast. In totaal is de nieuwe Clio leverbaar met keuze uit elf carrosseriekleuren en drie exterieurpakketten (rood, oranje en zwart) om de auto verder te personaliseren.

Luchtgeleiders
Het is de eerste Clio die voorzien is van luchtgeleiders bij de voorste wielkasten. Die dragen bij aan het verminderen van de luchtweerstand en het optimaliseren van de aerodynamica ter verlaging van het brandstofverbruik. Als bonus geven ze de Clio een extra sportieve look.

Koplampen
De nieuwe Clio is standaard uitgerust met full-LED-koplampen met de herkenbare C-vormige lichtsignatuur (afhankelijk van de uitvoering) van Renault. Die geven de Clio een expressieve uitstraling, extra versterkt door het elegante diamantmotief aan de bovenzijde van de koplampunit.
Renault Clio 19 3x
Bagageruimte
De bagageruimte is zo rechthoekig mogelijk ontworpen. Het high-end BOSE-audiosysteem is volledig geïntegreerd en neemt daardoor geen ruimte in beslag. De inhoud van de kofferbak is vergroot tot 391 liter (+26 liter opbergruimte in het interieur) en is daarmee de ruimste in deze klasse. De dubbele bodem vereenvoudigt het inladen van spullen, terwijl bij neergeklapte achterbank een volledig vlakke laadvloer ontstaat.

Achterlichten
Net als de koplampen zorgen ook de opvallende achterlichten voor een expressieve look, met een C-vormige signatuur en een 3D-effect dat zorgt voor meer diepte. Het derde remlicht boven de achterruit is langer en dunner van vorm.

Zijaanzicht
Het slanke profiel van de vorige generatie Clio – aangezet door de deurgrepen van de achterportieren, die verwerkt zijn in het achterste zijruitje – is verder verfraaid met een verchroomde raamomlijsting en hoogglans zwarte afwerking voor de B-stijl en de achterste portiergrepen. De onderste zijpanelen in de carrosserie zijn uitgehold en de CLIO-belettering is verchroomd. Samen zorgen ze voor een modernere en kwalitatief hoogwaardige uitstraling.
Renault Clio 19 lzij
Achterzijde
De achterzijde wordt gekenmerkt door verchroomde lijsten, net als aan de zijkant, terwijl de uitsnijding van de achterruit zorgt voor een naadloze verbinding van de achterklep met de carrosserie. Het ontwerp van de achterklep, vooral bij de aansluiting met de achterbumper, zorgt eveneens voor een kwalitatief hoogwaardige uitstraling.
Renault Clio 19 la
Nieuwe Renault Clio R.S. Line
Renault Sport introduceert de nieuwe R.S. Line voor de Clio ter vervanging van de GT-Line van de vorige generatie. De GT-Line was de voorloper op het gebied van sportieve exterieurpakketten en heeft in grote mate bijgedragen aan de Renault Sport-modelstrategie op alle markten. Met een verbeterd en omvangrijker pakket is R.S. Line meer dan alleen een naamswijziging.
De R.S. Line biedt een sportievere look en voldoet daarmee aan de verwachtingen van klanten die zich steeds vaker willen onderscheiden op het gebeid van dynamische uitstraling.
De R.S. Line heeft ook een sterkere band met de high-performance R.S.-modellen. Het nieuwe label biedt alle belangrijke in- en exterieurkenmerken van Renault Sport. Aan de buitenzijde is de Clio R.S. Line voorzien van de F1-voorvleugel, een herkenbaar designdetail van alle R.S.-modellen. Andere zaken zijn de specifieke 17-inch wielen, de honingraatgrille en de atletischer gevormde achterzijde.
Binnenin onderscheidt de Clio R.S. Line zich met zijn sportstoelen met extra zijdelingse steun, carbon-look inzetstukken, een met geperforeerd leder bekleed stuurwiel met R.S.-logo, aluminium pedalen en rode details die aansluiten op de stiknaden van de stoelen en het stuurwiel.
De R.S. Line biedt klanten een sportieve ervaring, in lijn met de heritage van Renault op het gebied van autosport.
Renault Clio RS 19 rv
Nieuwe Renault Clio INITIALE PARIS
De Captur, Scénic, Talisman, Koleos en Espace zijn reeds leverbaar in de exclusieve uitvoering INITIALE PARIS. Het rijtje wordt nu weer aangevuld met de nieuwe Clio, met een nieuwe ontwerpstijl dat het beste van Renault vertegenwoordigt.
Het exterieur van de Clio INITIALE PARIS onderscheidt zich met elegante details, zoals verchroomde detaillering voor de raamomlijsting, onderste portierbeschermers en grille met het INITIALE PARIS-logo, dat ook terugkomt op de grille. De elegante uitstraling wordt verder versterkt door de haaienvinantenne en de exclusieve lichtmetalen 17-inch INITIALE PARIS-wielen. Het interieur van de Clio INITIALE PARIS is verkrijgbaar in twee kleurthema’s: zwart of zandgrijs. Ook exclusief voor deze versie zijn de extra dikke en met leder beklede stoelen met een specifiek design. Ook het met leder beklede stuurwiel bevat speciaal schuimrubber.
De nieuwe INITIALE PARIS zet het succesverhaal van bijzondere en opvallende Clio-uitvoeringen voort sinds de lancering van de Clio Baccara in 1991 en biedt automobilisten een unieke sfeer aan boord.

Nieuwe motoren, waaronder de eerste hybride van Renault, E-TECH
De nieuwe Renault Clio biedt keuze uit een breed gamma benzinemotoren – allemaal nieuw in de Clio – en dieselmotoren. De vermogens variëren van 100 tot 130 pk (74 tot 96 kW). De motoren bevatten vooruitstrevende technologie en voldoen aan de nieuwste normen. Het verbruik en de emissies behoren tot de laagste in het segment.
Een primeur voor Groupe Renault is een E-TECH hybride aandrijflijn, die in 2020 leverbaar wordt. Daarmee biedt de nieuwe Clio keuze uit een zeer uitgebreid aanbod motor-transmissiecombinaties.
Met de 1.0 TCe- en de 1.3 TCe-motoren – die door Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi zijn ontwikkeld en de E-TECH-motor – ontwikkeld door Renault – illustreert de nieuwe Clio perfect de synergie die Groupe Renault en zijn Alliantiepartners nastreven.

HYBRIDE-AANDRIJVINGE-TECH: de hybride aandrijflijn van Renault die efficiency én rijplezier biedt
Al sinds bijna dertig jaar bewijst de Clio zich als de auto voor dagelijks gebruik, volledig bij de tijd en voorzien van de beste technologieën, die daardoor voor iedereen bereikbaar zijn. De nieuwe Clio zet die traditie voort en is vanaf 2020 leverbaar met de E-TECH hybride aandrijflijn. Dit is een belangrijke primeur voor Groupe Renault, want de hybride aandrijflijn is voor de nieuwe Clio ontwikkeld met toepassing van alle expertise van de groep als Europese leider op het gebied van elektrische mobiliteit. 
De E-TECH hybride aandrijflijn is ontwikkeld en gepatenteerd door Renault. Het maakt gebruik van componenten die zijn ontworpen door de Alliantie, waaronder de laatste generatie 1,6-liter benzinemotor die speciaal is aangepast. De benzinemotor is gekoppeld aan twee elektromotoren, een innovatieve multi-mode versnellingsbak en een 1,2 kWh batterij.
De Renault E-TECH hybridetechnologie biedt maximale efficiency, de beste gaspedaalrespons, minimaal energieverlies en snel opladen van de batterij tijdens het regenereren. Het uitstekende vermogen van de aandrijflijn om energie terug te winnen zorgt ervoor dat zo veel mogelijke elektriciteit wordt teruggewonnen en opgeslagen in de batterij. De auto start in de volledig elektrische modus en kan tot wel 80% van de tijd in stadsverkeer volledig elektrisch rijden, mede dankzij de grote hoeveelheid energie die tijdens het regenereren wordt teruggewonnen wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat. Dat betekent dat het verbruik zo’n 40% lager is dan dat van een conventionele auto met verbrandingsmotor in stadsverkeer zonder in te boeten op rijplezier. Door het snelle gaspedaalrespons biedt de E-TECH hybride aandrijflijn ongeëvenaard veel rijplezier in het segment van hybride stadsauto’s.

BENZINEMOTORENT
Ce 100: 99 g/km* CO2-emissieDe 1.0 TCe driecilinder turbomotor is nieuw in het motorengamma van Renault en is de laatste motor die door de Alliantie is ontwikkeld. In de motor zijn toonaangevende technologieën toegepast, zoals een turbo met elektrische drukregeling, een uitlaatspruitstuk dat gedeeltelijk is geïntegreerd in de cilinderkop, dubbel variabele kleptiming en Diamond Like Carbon-coating voor de cilinderwanden. Met 100 pk (74 kW) vermogen en 160 Nm koppel heeft de nieuwe motor 10 pk (7 kW) en 20 Nm meer dan de TCe 90-motor die hij vervangt. Tegelijkertijd is hij efficiënter en stoot hij minder CO2 uit. De CO2-emissie is berekend op 99 g/km*, wat een uitstekende waarde is binnen zijn segment. Ook deze motor zorgt voor veel rijplezier dankzij het hoge koppel, dat al bij lage toerentallen zorgt voor snelle reacties op het gaspedaal.
De TCe 100 is in eerste instantie in de nieuwe Clio leverbaar in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Later is hij ook leverbaar met de nieuwste generatie van de automatische X-TRONIC transmissie. De transmissie biedt een D-STEP-functie die het gedrag van een meertrapstransmissie simuleert. De TCe 100-motor komt er in een later stadium ook als bi-fuel versie voor benzine en lpg, voor minimaal verbruik en minimale emissie, terwijl de bagageruimte intact blijft.
Renault Clio 19 rzij
TCe 130 GPF: maximaal rijplezier
De 1.3 TCe GPF-motor komt nu ook beschikbaar voor de nieuwe Clio. Hij heeft zijn kwaliteiten al bewezen in de Captur, Mégane, Scénic en Kadjar. Hij levert 130 pk (96 kW) en 240 Nm koppel en is gekoppeld aan de automatische EDC-zeventrapsautomaat. De TCe 130 vervangt de TCe 120 als de topversie in de motorenrange voor de Clio. De nieuwe motor versterkt de rijkwaliteiten van de nieuwe Clio en zorgt voor krachtige prestaties in alle situaties. De EDC-transmissie met dubbele koppeling schakelt vrijwel naadloos voor een uiterst soepel en prettig rijgedrag en zorgt voor een laag verbruik en minder CO2-emissie. Voor nog meer rijplezier is de Clio TCe 130 GPF EDC uitgerust met schakelflippers op het stuurwiel.

DIESELMOTOR Blue dCi 85: dieselmotor van de nieuwste generatie voor nog lager verbruik
De nieuwe Renault Clio is ook leverbaar met een 1.5 Blue dCi-dieselmotor. De motor is verder verbeterd om te voldoen aan de nieuwste milieunormen en voorzien van een SCR-systeem (Selective Catalytic Reduction) dat wordt gezien als het meest effectieve systeem om emissie van stikstofoxide (NOx) te beperken. De 1.5 Blue dCi-dieselmotor beschikt over 85 pk (63 kW) en 220 Nm koppel. Met zijn handgeschakelde zesversnellingsbak, die het toerental bij snelheden boven de 110 km/uur reduceert, en dankzij de beste aerodynamica in zijn klasse is de nieuwe Clio Blue dCi bijzonder zuinig op de wegen buiten de stad.

De motoren SCe 65, SCe 75 en Blue dCi 115 zijn niet leverbaar in Nederland. 

*Gebaseerd op de NEDC 2.0-cyclus van het WLTP-protocol. De WLTP-waardes kunnen in sommige gevallen hoger uitvallen.

CMF-B: geheel nieuw modulair platform  
De nieuwe Clio is het eerste model dat is gebaseerd op het nieuwe, modulaire CMF-B-platform van de Alliantie. De ontwikkeling ervan begon in 2014 in het Technocentre in Guyancourt. Het platform bestaat voor 85% uit nieuwe componenten in vergelijking met het platform van de huidige Clio.
Het nieuwe platform biedt tal van voordelen voor de Clio. De architectuur is zo’n 50 kilogram lichter dan de huidige: vooral de carrosserie, de assen en de motorkap zijn lichter. De nieuwe Clio is voorzien van beplating aan de onderzijde die de Cw-waarde met 0,02 verlaagt. Door het lagere gewicht en de lagere luchtweerstand dalen het verbruik en de CO2-emissie. De auto biedt ook een verbeterd geluidscomfort, vooral dankzij de geluidsisolatie van de motorruimte. Tot snelheden van zo’n 130 km/u is het geluidsniveau 1,5 tot 2 dB lager dan voorheen.
De nieuwe Clio biedt optimale veiligheid met het nieuwe CMF-B-platform. De structuur, de dorpels en het front van de carrosserie zijn gemaakt van staal met een hoge stijfheid en de onderdelen zijn met elkaar verlijmd om de passing te perfectioneren. Met alle verbeteringen in de constructie zijn de inzittenden verzekerd van optimale bescherming. De veiligheid is verder verbeterd met voorzieningen die het nieuwe platform mogelijk maakt, zoals een adaptieve bestuurdersairbag, grote gordijnairbags, veiligheidsgordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes die voldoen aan de nieuwe iSize-norm.
Dankzij het CMF-B-platform is de nieuwe Clio leverbaar met de meest uitgebreide uitrusting en het grootste gamma rijassistentiesystemen in zijn segment. Van een camera en radar aan de voorzijde – leverbaar op alle versies – tot aan de Highway & traffic Jam Companion (Level 2 autonomie). Het nieuwe platform is ook ontwikkeld met het oog op elektrificatie en dus de versie van de Clio met de E-TECH hybride-aandrijflijn. 
De introductie van het nieuwe platform is een integraal onderdeel van de belangrijkste doelstellingen in de strategische plannen ‘Drive the Future’ en ‘Alliance 2022’. Tegen 2022 moet 70% van de auto’s van de Alliantie en 80% van de auto’s van Groupe Renault zijn gebaseerd op de gedeelde CMF-platforms (Common Module Family).

Renault EASY DRIVE: compleetste rijhulpaanbod dat verkrijgbaar is
De nieuwe Renault Clio is voorzien van het uitgebreidste aanbod van rijassistentiesystemen in dit segment. Het doel daarvan is om autorijden te vereenvoudigen, de veiligheid te verhogen en bestuurders meer gemoedsrust te bieden. De systemen zijn te verdelen in drie categorieën: rijden, parkeren (onder het label Renault EASY DRIVE) en veiligheid.
De nieuwe Clio is door crashtestinstituut Euro NCAP beloond met het maximum te behalen aantal van vijf sterren voor veiligheid, vooral dankzij het brede aanbod van rijhulpsystemen. Het is bovendien alweer het 22ste model van Renault dat van vijf sterren behaald heeft. 
Dankzij het CMF-B-platform profiteert de Clio van een verbeterde carrosseriestructuur, stoelconstructie en gordelbevestigingen met pyrotechnische spanners en krachtbegrenzers verder verbeterd. Ze zijn ontworpen voor optimale ondersteuning voor alle inzittenden, ongeacht de lengte en de zitplaats van de inzittende. De veelzijdige Renault Clio is de veiligste auto in zijn segment, waarmee de expertise van Renault ten aanzien van veiligheid voor inzittenden en medeweggebruikers opnieuw gedemonstreerd wordt.
Nieuw voor de Clio zijn onder meer een 360o-camera en actieve noodremassistentie met detectie van voetgangers en fietsers. Beide zijn nieuw in het Renault-gamma. De Highway & Traffic Jam Companion is een unicum in het segment van de Clio. Dit geavanceerde rijassistentiesysteem is de eerste stap op weg naar autonoom rijden.In het streven naar het betaalbaar maken van de technologie brengt Groupe Renault tegen het einde van het strategische plan ‘Drive the Future’ vijftien modellen op de markt die met dergelijke systemen zijn uitgerust. De nieuwe Clio is het eerste model.

RIJDENHIGHWAY & TRAFFIC JAM COMPANION
De Highway & Traffic Jam Companion combineert adaptieve cruisecontrol (met Stop & Go) met rijstrookassistentie. Het systeem is actief bij snelheden van 0 tot 160 km/uur op modellen die voorzien zijn van een EDC-transmissie. Het regelt de snelheid van de auto en de afstand tot de voorligger en houdt de auto in het midden van de rijstrook. Het systeem is bijzonder nuttig in druk verkeer, het brengt de auto automatisch tot stilstand en brengt hem eveneens automatisch weer in beweging als de bestuurder dat zelf niet binnen drie seconden doet door gas te geven.
Het rijassistentiesysteem functioneert op basis van input van de camera en de radar aan de voorzijde op wegen waar de wegmarkeringen (doorlopend en onderbroken) en voorgangers goed zichtbaar zijn. Op wegen zonder markeringen activeert het systeem alleen de adaptieve cruisecontrol. Als er vóór geen auto’s zichtbaar zijn, blijft de rijstrookassistentie (bij snelheden vanaf 60 km/uur) wel actief, net als de cruisecontrol.
De Highway & Traffic Jam Companion is een systeem voor autonoom rijden op Level 2 en zorgt voor een hoger rijcomfort. De bestuurder moet echter zijn handen aan het stuur houden en zijn ogen gericht op de weg. Het systeem laat een waarschuwingssignaal horen zodra het signaleert dat de bestuurder al dertien seconden zijn handen niet aan het stuur heeft. Als nog twee waarschuwingen noodzakelijk blijken te zijn, schakelt het zich na 48 seconden automatisch uit. Eind 2019 wordt de Highway & Traffic Jam Companion leverbaar op de nieuwe Clio TCe 130 EDC. 

Adaptieve cruisecontrol (met Stop & Go) 
De adaptieve cruisecontrol (ACC) is in de nieuwe Clio leverbaar in de versies met de EDC automatische versnellingsbak. Het systeem is beschikbaar bij snelheden tot 170 km/uur en houdt automatisch een veilige afstand tot de voorligger. De afstand – of beter: de tijdsinterval – is door de bestuurder aan te passen (tussen 2,4 en 1,2 seconden, waar 2 seconden de standaardinterval is). Als er geen voorligger is, werkt ACC als een gewone cruisecontrol en handhaaft het de snelheid, ook op afdalingen.
ACC is leverbaar in de Clio TCe 130 GPF EDC met Stop & Go. In files, als de bestuurder de auto volledig tot stilstand moet brengen, kan ook het systeem de auto tot stilstand en weer op gang brengen als binnen drie seconden het verkeer weer gaat rijden. Als de auto langer stilstaat, moet de bestuurder de auto zelf weer op gang brengen. Als de auto langer dan dertig seconden stilstaat, schakelt ACC zichzelf automatisch uit.

CRUISECONTROL MET SNELHEIDSBEGRENZER
De cruisecontrol met snelheidsbegrenzer is leverbaar voor alle versies van de nieuwe Clio.

AUTOMATISCH GROOT-/DIMLICHT
Op basis van input van de camera aan de voorzijde schakelt de groot-/dimlichtselector automatisch over tussen groot- en dimlicht. Daarbij houdt het systeem rekening met de hoeveelheid licht van buiten en de aanwezigheid van ander verkeer. Daarmee zorgt het bij duisternis voor optimaal zicht.

VEILIGHEIDActive emergency brake
De nieuwe Clio is standaard voorzien van een actieve noodremassistent met fietsers- en voetgangersherkenning welke nieuw is bij Renault. Het systeem verhoogt de veiligheid doordat het de bestuurder waarschuwt voor gevaarlijke situaties. Ook kan het de remmen activeren als de bestuurder niet tijdig reageert. 

BLIND SPOT WARNING
Blind Spot Warning is al op diverse Renault-modellen leverbaar, maar is nu verder ontwikkeld voor de nieuwe Clio. Met radar in plaats van sensors kan het systeem nu nog beter de afstand en de snelheid van voertuigen in de dode hoek van de bestuurder inschatten.

Traffic Sign recognition met snelheidswaarschuwing
Alle uitvoeringen van de nieuwe Clio zijn voorzien van dit systeem, dat de camera aan de voorzijde gebruikt om de snelheid te monitoren en de bestuurder automatisch te waarschuwen als die de geldende snelheidslimiet overschrijdt. Versies die zijn uitgerust met het geïntegreerde navigatiesysteem combineren de informatie van de verkeersborden samen met GPS-data voor nog grotere precisie.

LANE DEPARTURE WARNING EN LANE KEEPING ASSIST
Dit systeem functioneert bij snelheden boven 60 km/uur en waarschuwt de bestuurder als de auto over de rijstrookmarkering dreigt te rijden terwijl de richtingaanwijzer niet is ingeschakeld. Zo nodig corrigeert het systeem de koers van de auto als de bestuurder niet reageert. Dergelijke systemen zijn gewoonlijk alleen in auto’s in hogere segmenten leverbaar, maar nu behoort het tot de standaarduitrusting in de nieuwe Clio. Het reduceert vooral op snelwegen – waar regelmatig van baan wordt gewisseld – het risico op een aanrijding.

PARKEREN360o-camera
De nieuwe Clio is de eerste Renault die is voorzien van het 360o-camerasysteem dat al door Alliantie wordt toegepast in andere modellen. De vier camera’s van het systeem bieden van boven een beeld van de situatie rond de auto, zodat alle obstakels in één beeld te zien zijn. Het systeem is ideaal voor parkeermanoeuvres en voor rijden in krappe situaties zonder risico op schade. Het 360o-camerasysteem is bijzonder eenvoudig te gebruiken en schakelt automatisch in bij achteruit rijden. Het is ook toegankelijk via de schakelaars onder het multimediascherm. Het systeem geeft twee beelden op het scherm weer: naar keuze de situatie voor of achter de auto én een 360o-graden bovenaanzicht of een close-up beeld van de camera aan de passagierszijde.

FRONT, REAR AND SIDE PARK ASSIST
Twaalf ultrasoundsensoren helpen de bestuurder bij parkeermanoeuvres door de aanwezigheid van obstakels te signaleren.

ACHTERUITRIJCAMERA
Reeds beschikbaar op de vorige generatie van de Clio en ook nu weer op de nieuwe. Daarmee is achteruit inparkeren eenvoudig.

EASY PARK ASSIST
Helpt bij fileparkeren en schuin en haaks parkeren. Easy Park Assist is verbeterd om alle manoeuvres eenvoudiger te maken, zowel voor in- als uitparkeren. Het stuur wordt bediend op basis van de input van de sensors, de bestuurder hoeft alleen de pedalen en de transmissie te bedienen.

Renault EASY CONNECT: verbeterd aanbod en een nieuw connected multimediasysteem
Groupe Renault streeft ernaar om alle modellen te voorzien van connectiviteit en bijbehorende diensten. Daarom is de nieuwe Clio voorzien van een verbeterde versie van het Renault EASY CONNECT aanbod. Ook heeft de auto het geheel nieuwe Renault EASY LINK-multimediasysteem. Door connected diensten, platforms en apps te groeperen vereenvoudigt het systeem de praktijk van mobiele connectiviteit zowel in als buiten de auto. Daardoor zijn voertuigfuncties ook van buiten de auto te bedienen, zijn routes makkelijker en nauwkeuriger te configureren en worden de digitale werelden van bestuurder en passagiers in de auto geïntegreerd.
Het Renault EASY CONNECT aanbod past zich aan elke gebruiker aan. Het wordt vervolgens geleidelijk uitgebreid met nieuwe services die de gebruiker heeft op alle beschikbare multimedia-apparaten.

Renault EASY LINK: een geheel nieuw multimediaplatform
Het Renault EASY LINK-multimediaplatform is er in drie versies voor de nieuwe Clio. Alle drie bieden ondersteuning voor Android AutoTM en Apple CarPlayTM: - met een 7-inch scherm- met een 7-inch scherm met geïntegreerde navigatie- met een 9,3-inch scherm met geïntegreerde navigatie
Het platform omvat een geheel nieuwe interface die gebruiksvriendelijker en meer functies heeft dan voorheen. Het is geïnspireerd op het design en het gebruik van een smartphone. Gebruikers kunnen sommige startschermen aanpassen met gebruik van widgets om direct toegang te krijgen tot hun favoriete functies.

Renault EASY LINK is gebaseerd op vier pijlers:
- Een 4G connected platform om connected diensten te integreren, inclusief een automatische noodoproep in het geval van een ongeval (beschikbaar op alle versies).- Een automatisch continu geüpdatet platform, waarop navigatie realtime verkeersinformatie en informatie over gevarenzones geleverd door TomTom en van nieuwe functies als Google Search. - Eenvoudig te gebruiken dankzij een intuïtief en op de eigen wensen aan te passen interface (adressen in te voeren op één regel, zoals in smartphones, directe links altijd zichtbaar om door de hoofdfuncties te surfen, shortcuts onder het scherm etc.), integratie van 3D-navigatie en het grootste scherm in het segment van de Clio: 9,3-inch ofwel twee keer het oppervlak van een 7-inch scherm.- Een ecosysteem van bekende diensten die continu worden geüpdatet en voortdurend worden verbeterd door onze partners, zoals Google, TomTom en Coyote.

MY Renault app: de wereld binnen handbereik
De verbeterde MY Renault app biedt meer diensten waarmee automobilisten hun voertuig binnen handbereik houden. De app biedt de mogelijkheid om routes optimaal voor te bereiden en ook het laatste deel van de route van en naar de auto te begeleiden als de bestuurder buiten de auto is. Via de app zijn ook de portieren te vergrendelen en zaken als de claxon en koplampen te bedienen. 
Verder wordt het onderhoudsmanagement geoptimaliseerd door contracten te bewaken en de conditie van de auto te monitoren. Als onderhoud binnenkort vereist is, ontvangt de gebruiker daarvan een melding. Afhankelijk per land kan met de dealer rechtstreeks contact worden opgenomen voor een werkplaatsafspraak.
Meer informatie over de MY Renault app is te vinden op www.easyconnect.renault.com, evenals ondersteuning, een webwinkel, een online community en talloze tutorials en veelgestelde vragen over het voertuig. De Nederlandse versie van de MY Renault app gaat live als de nieuwe Clio eind juni bij de dealers arriveert.

Renault MULTI SENSE en premium BOSE-audiosysteem
De nieuwe Renault Clio is 12 mm korter dan de vorige generatie, maar biedt meer binnenruimte. Zijn bagageruimte van 391 liter en nog eens 26 liter aan opbergruimte in het interieur is de grootste in het segment.
Voor de beste rijbeleving onderscheidt de nieuwe Clio zich met zijn ‘Smart Cockpit’. Voor het eerst is de nieuwe Clio leverbaar met MULTI-SENSE, een voorziening die tot nu alleen in modellen in hogere segmenten leverbaar was, onder meer de Renault Mégane, Talisman en Espace. De nieuwe Clio is tevens voorzien van een BOSE premium audiosysteem, dat had de vorige generatie ook, maar voor de nieuwe Clio is het systeem volledig vernieuwd en biedt het een nog rijker geluid.

MULTI-SENSE: een rijervaring op maat
Met MULITI-SENSE kan de bestuurder de instellingen van het motormanagement, de besturing en de interieurverlichting alsmede de configuratie van het digitale scherm, dat de reguliere meters in het dashboard vervangt, aanpassen.
Er zijn drie modi:- Eco, om het verbruik en de emissie te reduceren.- Sport, voor meer rijplezier, wendbaarheid en sportiever rijgedrag.- MySense, de modus waarin de bestuurder de instellingen kan modificeren.
De bestuurder kan voor sfeervolle interieurverlichting kiezen uit acht kleuren: wit, blauw, electric blauw, geel, oranje, rood, groen en paars.
Het MULTI-SENSE-systeem is eenvoudig te gebruiken via de interface van het nieuwe Renault EASY LINK-multimediasysteem, maar ook via de speciale ‘pianotoets’ onder het centrale scherm. Een enkele druk op de knop is voldoende om het MULTI-SENSE scherm te openen en de instellingen te wijzigen.
Afhankelijk van de gekozen modus stelt het digitale 7- of 10-inch scherm in het dashboard van de nieuwe Clio een widget voor die de bestuurder kan aanpassen, bijvoorbeeld om het verbruik weer te geven in de reguliere modus of het vermogen en het koppel weer te geven in de Sport-modus.

BOSE: premium geluidskwaliteit en geheel nieuwe techniek
BOSE, al meer dan tien jaar partner van Renault, heeft zijn premium geluidssysteem volledig herzien voor nieuwe Clio. Het systeem is beter geïntegreerd dankzij de toepassing van de Fresh Air Subwoofer-technologie, een wereldprimeur, waardoor het systeem niet langer de bagageruimte beperkt. De audio-installatie omvat nu negen in plaats van zeven speakers, met twee extra tweeters in de deurpanelen. De geluidskwaliteit is beter en rijker voor alle inzittenden. Ook het geluid van het audiosysteem op diverse manieren aan de wensen van de gebruiker aan te passen. 
De nieuwe Clio is uitgerust met een geheel nieuwe BOSE-woofer, genaamd Fresh Air Subwoofer. Dankzij de innovatieve technologie wordt het basgeluid in de cabine gebracht via een gepatenteerd systeem van kanalen die zijn ingebouwd in de carrosseriestructuur van de Clio. De Fresh Air Subwoofer is ingebouwd in het linker binnenpaneel van de bagageruimte, waar dat niet ten koste gaat van de bagageruimte. Die is overigens, met een inhoud van 391 liter, de grootste in het segment van de Clio.

Comfort en rijplezier bovenaan de agenda
De Clio staat al sinds de eerste generatie voor veelzijdigheid. Het model is net zo prettig te rijden in stedelijke omgeving als tijdens lange afstanden. De Clio staat garant voor meer comfort én wendbaarheid dankzij het nieuwe CMF-B-platform en het speciaal ontworpen chassis. Het doel was om de nieuwe Clio zo comfortabel mogelijk te maken voor bestuurder en passagiers, met behoud van een hoge mate van dynamiek en stabiliteit.
Inspanningen voor meer rijplezierGeen detail werd over het hoofd gezien om de rijbeleving van de nieuwe Clio te optimaliseren. Te beginnen met de besturing waarbij de overbrengingsverhouding verkleind is van 15,2 naar 14,4, resulterend in een directere besturing. Samen met de verhoogde axiale stijfheid aan de voorzijde is ook de rechtuitstabiliteit verbeterd. Verder is de draaicirkel verkleind tot 10,5 meter voor extra manoeuvreerbaarheid in de stad.
Ten opzichte van de vorige generatie Clio zijn de balans van het chassis en de sporing van de achteras aangepast voor minder gewichtsverplaatsing en meer stabiliteit in bochten. Het geeft de nieuwe Clio een assertief en zelfverzekerd rijgedrag. Tegelijkertijd zorgt de aangepaste wielophanging voor meer rijcomfort. De slag van het rempedaal is aangepast voor een hogere reactiesnelheid.

Geoptimaliseerde efficiëntie en comfort dankzij CMF-B-platform
Het nieuwe CMF-B-platform helpt ook bij het optimaliseren van de efficiëntie. Zo is de nieuwe Clio voorzien van beplating aan de onderzijde die de Cw-waarde met 0,02 verlaagt tot 0,064 – de laagste waarde in deze klasse. Door het lagere gewicht en de lagere luchtweerstand dalen het verbruik en de CO2-emissie.
Ongewenste geluiden zijn verder teruggedrongen dankzij de nieuwe voertuigarchitectuur met nieuwe materiaalsoorten en versterkte onderdelen. Ook de aandrijflijnen zijn ontwikkeld voor minder interieurgeluid, vooral tijdens rijden op hobbelige wegen. De voorruit is speciaal behandeld om motorgeluid en windgeruis maximaal terug te dringen, net als de deuren en ramen met dubbele afdichting. Alle verbeteringen resulteren in een 2 dB lager geluidsniveau in het interieur bij snelheden tot 130 km/u. 

Kwaliteit vormt de basis
De nieuwe Clio is het resultaat van nieuw kwaliteitsmanagement bij Groupe Renault. Het doel is om de nummer één te worden in de grootschalige assemblage- en productiemarkt. Ingenieurs en experts focussen op de kleinste details om de topkwaliteit van Renault te waarborgen. 
Behalve meer geavanceerde berekeningsopties, zijn tijdens de designfase alle varianten van de nieuwe Clio gedigitaliseerd om het ontwerp, de ergonomie en kwaliteit te testen, in plaats van één variant. Hiermee kunnen eenvoudiger definitieve beslissingen genomen worden over ontwerp, ergonomie, kwaliteit en afwerking.
De eerste prototypes van de nieuwe Clio bestonden voor 93% uit productierijpe onderdelen, 10% meer dan bij de voorgaande generaties. Dit leidde tot een efficiëntere ontwikkeling van onderdelen en benodigdheden voor de massaproductie van de Clio. 
Er werd ook nieuwe technologie gebruikt om de kwaliteit van de auto te verbeteren. De lasnaden van het chassis zijn bijvoorbeeld niet met het blote oog te zien. Verder werd lasertechniek gebruikt bij het lassen van het dak. Ook het toezicht op de productie van onderdelen aangescherpt en diverse Poka Yoke-methodes* geïntroduceerd om de kwaliteit te waarborgen en om van elke stap van het productieproces een succes te maken.

1,5 miljoen kilometers
Het aantal controles steeg met maar liefst 300% ten opzichte van de vorige generatie. Er is bijna 1,5 miljoen kilometer met de nieuwe Clio gereden om de betrouwbaarheid te waarborgen en er is meer dan 500.000 kilometer gereden met camera- en radartechnologie. Om de elektrische componenten van de nieuwe Clio optimaal te testen, steeg het aantal controles van drie naar zes. 
Bij de zogeheten EDAU-test – een duurzaamheidstest waarbij de prestaties en duurzaamheid van onderdelen in een periode van drie jaar getest worden – behaalde de Clio het beste resultaat van de markt.

Prijzen en technische gegevens nieuwe Clio
De nieuwe Renault Clio is per direct te bestellen voor prijzen vanaf € 17.290,- en staat vanaf 22 juni bij de Nederlandse dealers.

Consumentenadviesprijs is prijs inclusief: kosten rijklaar maken (uitgebreide routeservice gedurende de garantieperiode, lifehammer, transportkosten, € 10,- brandstof, nulbeurt, deconserveren, poetsen, kentekenplaten, kentekenhouder, handlings- en administratiekosten, uitleg veiligheidssystemen, uitleg multimedia- en navigatiesysteem en activatie 36 maanden gratis connectiviteit op EASY LINK t.w.v. € 703,40, incl. 21% btw) , registratiekosten (t.w.v. € 49,10, deels btw-vrij) en recyclingsbijdrage (t.w.v. € 37,50 incl. 21% btw).

Technische gegevens
Lengte 4.048 mm
Breedte 1.798 mm
Hoogte 1.440 mmWielbasis 2.583 mm
Bagageruimte 391 liter
Wielen: 185/65 R15 88T  195/55 R16 87H  205/45 R17 88V
Motoren TCe 100 - TCe 130 GPF - Blue dCi 85 - E-TECH
Transmissies BVM5 - BVM6 - X-TRONIC - EDC7
CO2-emissie vanaf 94 g/km*
* Exclusief E-TECH- & bi-fuel-motor, NEDC 2.0-cyclus, WLTP-gegevens onder voorbehoud van goedkeuring.