MICHELIN Uptis luchtloze band voor personenauto

Film 30MICHELIN Uptis 19 zij7-6-19. Michelin en General Motors hebben tijdens de Movin’On top, die is gewijd aan duurzame mobiliteit, een nieuwe generatie “airless” banden (zonder lucht) voor personenauto’s gepresenteerd.

 

Het prototype is MICHELIN Uptis gedoopt, waarbij Uptis staat voor Unique Puncture-proof Tire System. Michelin en GM kondigden aan dat ze een onderzoeksovereenkomst hebben gesloten met als doel het prototype Uptis te testen en goed te keuren zodat de band vanaf 2024 kan worden geïntroduceerd voor personenauto’s.
MICHELIN Uptis 19 rv
Nu al testen Michelin en GM het Uptis prototype uit onder auto’s als de Chevrolet Bolt EV. Later dit jaar worden deze testen op grotere schaal gehouden in een wagenpark met Bolt EV auto’s in Michigan (VS).Omdat Uptis geen lucht bevat, betekent deze baanbrekende innovatie het einde van het gevaarlijke risico van lekke banden en klapbanden. Dat biedt de volgende mogelijkheden:Automobilisten kunnen zich veiliger voelen tijdens hun autoritten.Eigenaars van wagenparken en zakenrijders kunnen hun kosten voor stilstand wegens lekke banden verminderen en hun productiviteit optimaliseren doordat onderhoud aan de banden niet meer nodig is.
MICHELIN Uptis 19 rijdend
Iedereen kan aanzienlijk bijdragen aan het milieu aangezien er minder grondstoffen nodig zijn voor de productie van banden en reservewielen.Het Uptis prototype is een belangrijke stap voor de realisatie van het Michelin VISION concept dat tijdens de Movin’On top in 2017 werd gepresenteerd. Het VISION concept berust op vier belangrijke innovatiepijlers: Airless, geconnecteerd, 3D geprint, en 100 % duurzaam (materialen die volledig vernieuwbaar zijn of uit biologische bronnen komen).Florent Menegaux, CEO van de Michelin Groep, verklaarde het volgende: “Uptis laat zien dat de visie van Michelin op duurzame mobiliteit een droom is die echt kan uitkomen. Dankzij onze samenwerking met strategische partners zoals GM, die onze ambitie delen om de mobiliteit te transformeren, kunnen vanaf nu naar de toekomst projecteren.”

Steve Kiefer, Algemeen Directeur Inkoop en Supply Chain General Motors, voegde daaraan toe: “General Motors is enthousiast over de mogelijkheden die Uptis biedt en over de samenwerking met Michelin aan deze baanbrekende technologie. Uptis is de ideale oplossing om de automobielindustrie voort te stuwen naar de toekomst en laat perfect zien hoe onze klanten kunnen profiteren van de innovaties die zijn ontwikkeld met onze partners voor toelevering.”Het Uptis prototype is een band die helemaal opnieuw is uitgedacht voor hedendaagse auto’s en is bijzonder goed geschikt voor opkomende vormen van mobiliteit. De voertuigen en wagenparken van morgen (autonoom, elektrisch, gedeeld of anders) die worden voorzien van de Uptis hebben geen enkel bandenonderhoud meer nodig en daardoor wordt hun productiviteit geoptimaliseerd.
MICHELIN Uptis 19 keien
“Het Uptis prototype toont het innovatievermogen van Michelin op het gebied van hightech materialen en in de wijze van ontwikkeling die in nauwe samenwerking met GM gebeurde. Dit partnership versterkt ons routeplan voor innovatie in het kader van ons VISION concept”, aldus Éric Vinesse, Directeur Research & Development van de Groep, die de Uptis onthulde tijdens de Movin’On top. “Uptis staat voor een flinke stap voorwaarts in de ambitie van Michelin voor de mobiliteit van morgen. Ook belichaamt de Uptis onze betrokkenheid bij een betere en duurzamere mobiliteit voor iedereen.”
Uptis staat voor revolutionaire verbeteringen in opbouw en composietmaterialen, waardoor hij zowel het gewicht als de snelheid van een auto gelijktijdig aan kan.

Innovaties zijn gebundeld zodat lucht onder druk niet langer nodig is om het gewicht van de auto te ondersteunen. Ze leiden ook tot een aanzienlijke bijdrage aan het milieu. Momenteel worden wereldwijd ongeveer 200 miljoen banden per jaar voortijdig weggegooid vanwege inrijdingen of beschadigingen door slechte wegen of slijtage als gevolg van een onjuiste bandenspanning.Deze vooruitgang, die dankzij het Uptis prototype wordt gerealiseerd, getuigt van de gezamenlijke inzet van Michelin en GM om tot mobiliteitsoplossingen te komen die steeds veiliger en steeds duurzamer zijn.
MICHELIN Uptis 19 zij
Over Michelin
Michelin, leider binnen de bandensector, heeft de ambitie de mobiliteit van haar klanten op duurzame wijze te verbeteren. Daartoe produceert en verkoopt de Groep banden die zijn afgestemd op hun behoeften en gebruikswijzen, alsmede diensten en oplossingen om mobiliteit nog efficiënter te maken. Michelin heeft ook een aanbod waarmee haar klanten tijdens hun reizen unieke momenten kunnen beleven. Verder ontwikkelt Michelin hightech materialen voor de mobiliteitsindustrie. De Groep, waarvan het hoofdkantoor in Clermont-Ferrand (Frankrijk) staat, is aanwezig in 170 landen, biedt werk aan ruim 125.000 mensen en beschikt over 67 fabrieken die in 2018 samen ongeveer 190 miljoen banden produceerden. (www.michelin.com)

Over General Motors
General Motors (NYSE: GM) zet zich in om steeds veiligere, betere en duurzamere vervoersmiddelen te leveren. General Motors, haar filialen en joint ventures, brengen voertuigen op de markt onder de merken Cadillac, Chevrolet, Baojun, Buick, GMC, Holden, Jiefang en Wuiling. Meer informatie over het bedrijf en haar filialen, in het bijzonder Onstar (wereldwijd leider van diensten voor autobeveiliging en -veiligheid), Maven (het merk voor persoonlijke mobiliteit) en Cruise (het autonoom bedrijf voor carpooling) is te vinden via www.gm.com