Elektrische auto's populair op tweedehandsmarkt

Nissan LEAF 18 molens3-6-19. Met de stijgende verkoop van elektrische voertuigen (EV) begint ook de occasionmarkt voor EV's te groeien. De belangstelling voor gebruikte EV's zorgt voor korte statijden en groeiende export.

 

Het Nationaal Occasion Onderzoek (NOO) 2019 toont aan dat EV’s ook op de occasionmarkt populair worden. Niet alleen de verkopen van gebruikte EV’s verdubbelden in 2018, maar ook de statijd van EV’s daalde sterk. De import van gebruikte personenauto’s is met 14,9% naar een record aantal van 227.200 occasions gestegen. De teruglopende export van de afgelopen jaren is eindelijk ten einde gekomen. Mede door de toenemende voorraden in ons land, is de export van occasions met maar liefst 12% gegroeid. Samen met de stijgende verkopen en de steeds groter wordende autobedrijven zijn dit aantal opvallende conclusies uit het nieuwe Nationaal Occasion Onderzoek.
Nissan LEAF 18 rv
Kortere statijden en EV’s steeds meer in trek
Uit het Nationaal Occasion Onderzoek komt naar voren dat autobedrijven occasions steeds sneller verkopen. In 2018 daalde het aantal stadagen naar gemiddeld 71 dagen. Vooral jonge occasions, onder de 2 jaar, werden veel sneller verkocht. Opvallend is dat de statijd van EV’s sterkt daalt, ondanks dat er meer gebruikte EV’s, waar ook vaker géén bijtellingsvoordeel meer op zit, op de markt komen. Dat EV’s populair worden onder de Nederlandse occasionkoper, blijkt wel uit de verdubbeling van het aantal verkopen in 2018. Dit effect is ook terug te zien bij diverse merken. Tesla werd in 2018 het merk met de kortste statijd. De statijd daalde van 62 dagen in 2017 naar 36 dagen in 2018!

Volume import groei richting export
Al jaren worden er meer occasions geëxporteerd, dan geïmporteerd. In 2013 bedroeg het aantal import-occasions nog maar 32% van het volume in export. In 2018 is dat opgelopen tot 86%. Daarmee zijn import en export bijna met elkaar in balans. Daarbij is de export van gebruikte personenauto’s in 2018 met maar liefst 12% gegroeid. De trend van teruglopende export is duidelijk ten einde gekomen. Een oorzaak is de toename van de voorraden occasions in ons land. Daarnaast komen er vaak zulke grote aantallen vergelijkbare auto’s terug vanuit lease, dat export voor een deel van die auto’s de beste manier is om deze snel tegen een goede prijs te verkopen.
Renault Zoe R110 18 rv
Voorraden worden steeds groter
De voorraden occasions bij autobedrijven zijn in 2018 met maar liefst 12% toegenomen. Dit is de sterkste stijging in jaren. Deze grote voorraden brengen een risico met zich mee. Als de economie stagneert en de vraag inzakt, kunnen autobedrijven worden geconfronteerd met te veel auto’s waar ze ook nog eens lang mee blijven zitten. Om deze auto’s van de hand te kunnen doen, zullen zij lagere verkoopprijzen moeten hanteren.

Nationaal Occasion Onderzoek 2019: trends en inzicht in de occasionmarkt
Dit zijn enkele conclusies die voortkomen uit het Nationaal Occasion Onderzoek 2019, dat is uitgevoerd door VWE Automotive in samenwerking met het vakblad Automobiel Management. Marc van der Elst, Businessdata-analist bij VWE, onderzocht de trends van de Nederlandse occasionmarkt.De hoofdconclusies van het Nationaal Occasion Onderzoek 2019 zijn dit jaar uiteengezet op www.nationaaloccasiononderzoek.nl. Op www.vwe.nl/noo en www.automobielmanagement.nl kunt u het volledige onderzoek downloaden.

N.B. alle genoemde cijfers hebben uitsluitend betrekking op door autobedrijven verkochte gebruikte personen- en bedrijfsauto’s.

Over VWE
VWE Automotive is een zakelijke dienstverlener voor de autobranche. VWE is RDW-provider en levert online producten en diensten voor alle partijen binnen de automotivesector, variërend van autobedrijven tot importeurs en lease- en verzekeringsmaatschappijen. Aangevuld met kennis van wet- en regelgeving biedt VWE de klant gemak en ondersteuning in zijn bedrijfsprocessen. Van RDW-diensten en exportdienstverlening tot managementinformatie en remarketingdienstverlening.

Over Automobiel Management
Automobiel Management (AM) is al 39 jaar de bekende informatiebron voor professionals in de autobranche in Nederland. AM kent een unieke combinatie van het maandelijkse magazine met analyses, interviews en reportages en de dagelijkse nieuwsvoorziening met de website, de email-nieuwsbrieven en social media. Bovendien organiseert AM diverse events en de verkiezingen Zakenauto van het Jaar en Bestelauto van het Jaar.