Goodyear maakt banden voor elektrische auto's

Goodyear Electric Drive 18 profiel16-3-18. Gewone banden slijten sneller onder een elektrische auto. Daarom ontwikkelde Goodyear een nieuwe bandentechnologie om de prestaties van elektrische auto's te verhogen.

 

  
Goodyear geeft een voorproefje van de EfficientGrip Performance met Electric Drive Technology, een prototype van een band voor de groeiende markt van elektrische auto's, die in 2019 in Europa de weg op gaat. De tests van Goodyear wijzen uit dat traditionele banden tot 30% sneller kunnen slijten bij elektrische auto's, als gevolg van het krachtige, directe koppel van elektrische motoren en het extra gewicht van de zware accupakketten.

Goodyear Electric Drive 18 wiel
"De combinatie van de steeds strengere regelgeving om uitstoot te reduceren, de wens om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verkleinen, en de snelle ontwikkeling van accutechnologie, schept een ideale omgeving voor elektrische auto's," zegt Chris Delaney, President of Goodyear Europe, Midden-Oosten en Afrika. "We werken samen met autofabrikanten om volgend jaar onze Electric Drive Technology te introduceren, die is ontwikkeld om aan de unieke prestatie-eisen van dit groeiende voertuigsegment te voldoen."
Naast de eisen op het gebied van duurzaamheid, hebben autofabrikanten dringend behoefte aan verbetering van de rolweerstand bij elektrische auto's. Een grotere actieradius heeft voor de consument hoge prioriteit, vanwege het gebrek aan oplaadpunten in de meeste landen. Banden moeten ook stil en comfortabel zijn, omdat elektrische auto's bij lage snelheden de helft minder geluid produceren dan traditionele auto's.

Goodyear Electric Drive 18 profiel
Electric Drive TechnologyIn het kader van deze uitdagingen biedt het EfficientGrip Performance-prototype met Electric Drive Technology de volgende oplossingen op prestatiegebied:
Meer kilometers door innovatief loopvlakontwerp: De binnenste dunnere lamellen (smalle kanalen) van het loopvlak zorgen ervoor dat een groter deel van het rubber contact maakt met de weg dan het geval is bij traditionele radiaalbanden. Met meer rubber op de weg kan de band het krachtige koppel beter verwerken, terwijl de hoge prestaties onder natte omstandigheden behouden blijven. Het ontwerp van het loopvlak voorkomt bovendien dat geluidsgolven de groeven binnenkomen, waardoor de banden minder geluid maken. Constructie voor zware belasting: De vorm van de uitholling in de band is geoptimaliseerd om het extra gewicht van de accu's te dragen, terwijl het loopvlak een optimale voetafdruk heeft behouden voor ongekende prestaties. Grotere actieradius: De materiaaleigenschappen van de loopvlaksamenstelling zijn afgestemd op een ultra-lage rolweerstand, om de actieradius van de auto te vergroten en tegelijkertijd het krachtige koppel te verwerken. Ook is de zijwand ontworpen om de luchtweerstand te verlagen, terwijl het profiel minder roterende massa oplevert, wat leidt tot een lager energieverbruik. "Als bedrijf met 120 jaar ervaring in het leveren van innovatieve producten die de transportwereld helpen veranderen, bewijst Goodyear met het EfficientGrip Performance-prototype met Electric Drive Technology eens te meer koploper te zijn op weg naar de mobiliteit van de toekomst," aldus Delaney.