Opel gaat met pollenfilters de strijd aan

Opel Pollen Filters 19 int9-4-19. Niet iedereen ziet juichend uit naar de lente. Voorjaar betekent voor veel mensen dat zij weer last krijgen van het stuifmeel van de els, hazelaar en berk. Opel doet er iets aan met actieve koolstof.

 

Een loopneus en jeukende ogen, iedereen met een allergie voor pollen en microdeeltjes kent het verschijnsel. Het zijn de symptomen van hooikoorts, waaraan in Nederland zeer veel mensen lijden. Wie echter in een Opel zit, die zal er een stuk minder last van hebben. Sinds 2000 zijn alle modellen immers voorzien van diverse interieurluchtfiltersystemen – ofwel een origineel partikelfilter van Opel of een filter met actief koolstof. Per 2018 zijn alle Opels voorzien van een combinatiefilter met actief koolstof. Dat bestaat uit twee lagen. Stuifmeel wordt tegengehouden en ozon en nare luchtjes worden aangepakt met actieve koolstof. De stuifmeelpollen worden zelfs voor 100 procent geëlimineerd.
Opel Pollen Filters 19 int

"De kwaliteit van het combinatiefilter met actief koolstof zit ver boven de gangbare norm en in sommige gevallen beantwoordt het filter aan de eisen die gelden voor fijnstoffilters”, aldus Product Manager Sandra Schmickler. Het filtermateriaal is waterafstotend, zodat in de winter geen kans is op bevriezing. Bovendien is door deze eigenschap de kans op bacterievorming veel kleiner. Ondanks de hoge filtercapaciteit is toch een goede doorstroming van lucht verzekerd. Vervangen van het filter is eens per jaar nodig.

Montage achteraf in oudere modellen
In veel oudere Opels is het combinatiefilter met actieve koolstof achteraf te monteren, zelfs in onder meer de Calibra en de Vectra C. Dat is wel werk voor een Opel-specialist. “In de ADAM en de Corsa D bijvoorbeeld, komt het filter achter het handschoenenkastje; in andere modellen moet het worden geplaatst in de motorruimte achter de grille. Die plekken zijn niet gemakkelijk te bereiken”, legt Schmickler uit.

Perfect in het pollenseizoen
“Bij hoge stuifmeelconcentraties in de lucht is het slim om te rijden met gesloten zijruiten”, luidt de aanbeveling van Opels chief medical officer, dr. Anne-Marie Albuszies. Dat komt ook de verkeersveiligheid ten goede. Als de bestuurder vaak moet niezen, dan is de kans op een aanrijding groter. In druk stadsverkeer leg je tijdens een nies al twintig meter af. Bij 100 km/u heeft een niezende bestuurder over een afstand van meer dan vijftig meter de ogen niet op de weg gericht. Wie gevoelig is voor hooikoorts dient goed de pollenverwachting van lokale weerstations in de gaten te houden. Al in februari was de concentratie stuifmeel van elzen in Berlijn bijvoorbeeld hoger dan ooit tevoren. Ook in Nederland was toen sprake van een piek. “In de komende maanden krijgen we het stuifmeel van de hazelaar, de es en de berk”, aldus dr. Albuszies. Gedurende de zomer worden de graspollen een probleem. Mensen die daarvoor gevoelig zijn, kunnen van maart tot in oktober last van hooikoorts hebben.