Nissan GT-R trakteert je op ultieme rijsensatie

Nissan GT R 17 lv16-3-18. Kan het nog beter? Ja hoor! De zevende generatie Nissan GT-R is nog verfijnder en nog sneller. Een geweldige belevenis!

 

Tekst: Arie Blokland –  foto's: Nissan en Jeffrey van der Vaart

Duiven. Afslag 28 op de A12 in oostelijke richting. Als je daar bent is het naargeestige stuk vanaf Arnhem tussen die grote geluidswanden, waar streng gecontroleerd wordt op de snelheidsbeperking van 100 km/h, achter der rug. Nu is het nog slechts 15 kilometer naar de 'Oberhausen Straight'. We rijden keurig 130 km/h in de zesde versnelling. Voor de nieuwe Nissan GT-R modeljaar 2017 is dat een slakkengangetje. De rijmodi staan in neutraal. Straks gaan de drie schakelaars waarmee je het DampTronic-systeem kunt aanpassen op R. Er is een schakelaar die de vering en demping aanpast, een om het Vehicle Dynamic Control op scherp te zetten en een om de handmatig bediende transmissie op 'Razendsnel' in te programmeren. Tot zover heeft de Nissan automatisch geschakeld. Heel soepel, vrijwel gevoelloos en geluidloos. De 3,8-liter V6 met twin turbo laat zich in deze situatie ook nauwelijks horen. Hetgeen vooral te danken is aan de high-tech geluidsinstallatie die grote invloed uitoefent op alle geluiden die de auto voortbrengt.

Nissan GT R 17 rij
Achterover in de Recaro stoelen die in de uitvoering Prestige, waarmee wij rijden, worden gemonteerd cruisen we verder. De stoel van de passagier is in 8 richtingen elektrisch verstelbaar. Dus iedereen kan de ideale zit vinden. Als in de verte het laatste benzinestation voor de grens in zicht komt gaan we alvast rechtop zitten. Nog even de stoel een beetje bijstellen zodat je stevig achter het stuur elke beweging in je rug en aan je kont voelt. Daar is het blauwe bord met sterren waarop staat: 'Grensovergang Duitsland 1 km'. De eerste schakelaar op de middenconsole gaat omhoog. Daarmee krijgt de computer het sein dat er straks keihard en supersnel moet worden gewerkt. In het midden zit de schakelaar die het Bilstein Damp Tronic schokdempersysteem continu aanpast. Rechts is om de Electronic Stability Control op scherp te zetten. Als je dit doet voel je de GT-R zijn spieren spannen. Zoals Olympisch kampioen Usain Bolt dat doet als zich in de startblokken prepareert voor zijn zoveelste overwinning. Het onderstel wordt direct stugger. Het motorgeluid is ook anders in de R modus.

Nissan GT R 17 neus

De GT-R laat je voelen waar de R voor staat
We moeten in het grensgebied nog even terug naar 100 km/h. Handmatig, met de schakelpeddel links aan het stuur, zetten we de versnellingsbak in 2. Daarmee geef je de Nissan meteen het sein dat het afgelopen is met de automatische piloot en dat er nu naar 'de baas' zal moeten worden geluisterd. We worden ingehaald door iemand die zich niet houdt aan de maximum snelheid. De A12 gaat over in Autobahn 3. Richting Oberhausen. Vandaar dat deze weg door de liefhebbers van snelheid dikwijls wordt aangeduid als de 'Oberhausen Straight'. Zodra we zijn verlost van alle Nederlandse snelheidsbeperkingen gaat het gaspedaal tot aan de bodemplaat. De GT-R laat nu zien waar de R voor staat. Als een kogel schiet hij naar voren. Het opzwepende geluid van de V6 maakt de bestuurder duidelijk dat het nu menens is. Terwijl het toerental omhoog schiet begint de adrenaline bij de inzittenden te stromen. Twee mannen, als kinderen zo blij met beiden een brede glimlach op hun gezicht, genieten met volle teugen van het geweld dat opeens losbarst.
Een tikje tegen de rechter schakelpeddel aan het stuur is voldoende om supersnel naar de volgende versnelling over te gaan en een nieuwe partij acceleratie in je rug te voelen ontketenen. Tik naar 4. Tik naar 5. Telkens knalt er een partij kracht los die de rijsensatie alsmaar hoger doet oplopen. Rond de 250 km/h voel je dat de bolide steviger tegen het asfalt wordt gezogen. Over de aerodynamica is bij het ontwerpen van het nieuwste model heel goed nagedacht. Op diverse punten is model 2017 ook op dat onderdeel betreft aangepast en sterk verbeterd ten opzichte van de vorige generatie. Dat geldt eveneens voor de besturing, die wordt directer bij hoge snelheid. 

Nissan GT R 17 dash
Als een mens... Nee! Bovenmenselijk past de Nissan zich aan elke situatie aan. Wie is hier nou 'de baas'? De GT-R! Als menner van deze hightech machine mag je eisen dat hij er als een waanzinnige vandoor gaat, maar de techniek bepaalt hoe snel en goed en precies dat gaat. Daar kun je als mens niet tegenop. Een goede coureur kan een schakelpook heel snel van bijvoorbeeld 3 naar 4 overzetten en daarbij het gaspedaal en de koppeling razendsnel bedienen. Maar niet zo snel als de GT-R dat doet. De Nissan weet als er een topprestatie moet worden geleverd dat er na de 3 in honderdsten van een seconde overgeschakeld moet worden. Dus zet hij de 4 met zijn dubbele koppeling alvast klaar. Voorspellende voorschakeling heet dat. Een seintje van de berijder is voldoende om het gewenste resultaat in minder dan een flits te bereiken. Oh! Wat is dit genieten!Helaas halen we in deze eerste run niet de top van 315 km/h. Bij 276 moeten we het gas loslaten omdat we niet de enige zijn op Autobahn nummer 3. Tijd om ons in superlatieven uit te laten over de ultieme rijbeleving waarop de Nissan GT-R ons trakteert.
Telkens als er een nieuwe gelegenheid is om gas te geven gaat het enthousiaste gesprek over in gejuich en aanmoedigende woorden voor de 570 paarden die onder de kap worden aangespoord. Even terugschakelen en weer planken. Op de 200 zit je zo. Daarboven ben je zo snel bij een langzamere voorganger dat je al gauw weer snelheid moet minderen. Een paar keer komen we opnieuw boven de 250 km/h. Dat is een grens waarop de GT-R zich qua weggedrag nog sportiever opstelt. Door de zuigende kracht die onder de auto ontstaat wordt de down-force sterker. 

Nissan GT R 17 lv

Remmen!
Bij hoge snelheden moet je ruim van tevoren anticiperen op het overige verkeer. Een normale weggebruiker heeft het niet altijd in de gaten dat er iemand met een enorm snelheidsverschil op hem af komt. Dan kun je wel even grommen, maar je kunt het niemand kwalijk nemen dat hij z'n richtaanwijzer aan doet en vervolgens naar de linker baan gaat om een vrachtwagen in te halen. Uiteraard maken we dat onderweg  ook mee. Gelukkig kun je in de Nissan rekenen op de geventileerde Brembo remschijven. Voor zitten er twee van 390 mm en achter meten ze 380 mm. In de radiaal gemonteerde klauwen voor zijn 6 zuigers gemonteerd en de achterste zijn voorzien van 4 zuigers. Je hoeft niet eens zo heel hard te trappen om tot een indrukwekkend resultaat te komen. De ESC ondertussen werkt er in dat geval aan mee dat de auto keurig tussen de vangrail en de middenstreep van de tweebaansweg blijft rijden.

Nissan GT R 17 V6

Comfort van een luxe cruiser
De 'Oberhausen Straight' lijkt wel veel korter als je met zo'n supersportwagen onderweg bent. Eerder dan verwacht zijn we bij afslag nummer 10 waar we rechtsaf de 3 vervolgen in de richting Keulen en Düsseldorf. Even genieten van de sublieme wegligging in de bocht en meteen met een snelle korte stuurbeweging naar de linkerbaan. Hier geldt echter 120 km/h. Dus gaan de schakelaars van de rijmodi in de middenstand. De rode lampjes gaan uit. Met als gevolg dat het veercomfort soepeler wordt. De motor is nu minder agressief en maakt tevens minder geluid. Het geluid wordt aangepast door de ANC (Active Noice Cancellation) en het ASE (Active Sound Enhancement-systeem). Die systemen kunnen vervelende geluiden bewerken en zo nodig elimineren of juist voor opzwepende rijgeluiden zorgen als er om spektakel wordt gevraagd.

Nissan GT R 17 ra
Als we worden geconfronteerd met de eerste Baustelle van vandaag gaan we nog een stapje verder met aanpassen van het rijgedrag. Schakelaar 1 gaat naar beneden op de stand SAVE. Hij licht wit op. De middelste laat ook een wit lichtje zien als we hem op COMFORT zetten. Rechts kan de ESC aan of uit, dus een derde stand is er niet. Met 80 km/h cruisen we uiterst comfortabel verder. De supersportwagen voelt nu niet meer aan als een plank waardoor je elk oneffenheidje op de weg merkt. De GT-R gedraagt zich in deze situatie als een comfortabele luxe cruiser. Als het moet kunnen we doorrijden naar Italië en daar fit als een hoentje uit de auto stappen. Zodra er echter een wit bord met schuine zwarte strepen in de verte opdoemt zet de co-piloot de schakelaars van de rijmodiweer omhoog. Drie rode lampjes lichten op. Je voelt dat de Nissan zijn spieren onieuw aanspant. Hij wordt direct stugger en de heerlijke sportsound keert terug. Het contact met de weg en het stuur wordt weer scherper. Wie denkt dat wij kunnen wachten tot we bij het verlossende verkeersbord zijn heeft het mis... Eerder al gaat de rechtervoet vol op het gaspedaal. De Nissan GT-R mag zich nogmaals bewijzen. Geen probleem voor de supercar. Hij blijft de inzittenden trakteren op de ultieme rijsensatie. Tijd voor een groot compliment aan de TAKUMI motorspecialist die met zijn leerlingen in 9,3 uur een V6 bouwt voor de GT-R.

Nissan GT R 17 Takumi
Wij gaan door naar de Nürburgring
Aangekomen in de Eifel verruilen we de Autobahn voor aangenaam slingerende bergwegen. Topsnelheid kun je hier vergeten, maar het traject is ideaal om te genieten van de superieure wegligging van de GT-R. Hij geeft geen krimp. De met stikstof gevulde Dunlop SP Sport Maxx GT 600 DSST CTT runflat comfortbanden bewijzen de ideale verbinding te zijn tussen de power van de Nissan en het asfalt. Het is weer volop genieten.In Niedersizzen staat de kofie klaar. Bij Zakspeed, het gerenommeerde en zeer succesvolle Duitse tuningbedrijf.

Nissan GT R 17 Zakspeed NISMO

We worden er welkom geheten door een werknemer die we allemaal heel goed kennen: Tom Coronel. De succesvolle Nederlandse coureur rijdt voor Zakspeed in een Nissan GT-R NISMO. Dat is weer een behoorlijke stap verder dan de straatversie waarmee wij op pad zijn. Hoe ver? We krijgen te horen dat de racewagen alleen achterwielaandrijving heeft. Er zit een restrictor in de luchtaanvoer om de pk's terug te dringen. Op die manier wordt volgens het reglement, voor bijvoorbeeld de 24 uur van de Nürburgring, gezorgd dat diverse merken aan elkaar gewaagd zijn en de verschillen in kracht niet te groot worden. Verder wordt er niets meegedeeld over de NISMO. Buiten staat een replica om klanten te laten zien hoe Zakspeed van een 'gewone' GT-R een racewagen maakt.

Nissan GT R 17 Zakspeed showroom

In de garage wordt gewerkt aan de auto van Tom. Daar mogen we even kijken, maar het is verboden te fotograferen. De concurrentie moet vooral niet wijzer worden gemaakt. In de showroom mogen we wel genieten van de racehistorie die Zakspeed schreef. Het succes wordt in beeld gebracht met trofeeën, schaalmodellen en een aantal oude racewagens op ware grootte.Na de koffie is er lunch in de Nissan NISMO showroom op de Nürburgring. Daarna speelt ons verhaal zich in omgekeerde richting opnieuw af. Duiven is helemaal niet ver als het lekker opschiet. Dichtbij zelfs als je met een Nissan GT-R de route aflegt. En weer een ULTIEME RIJSENSATIE.

Nissan GT R 17 NISMO showroom