McLaren Senna GTR uitsluitend voor het circuit

McLaren Senna GTR 18 rv10-3-18. Het wordt de snelste McLaren ooit. Hij kost 1.000.000 pond. Er worden slechts 75 exemplaren gebouwd. Je kunt er allen mee op een circuit rijden.

 

 

McLaren Automotive, de Britse fabrikant van luxe sportwagens en supercars, gaat een uitsluitend voor circuitgebruik geschikte McLaren Senna bouwen, de McLaren Senna GTR. De laatste toevoeging aan de Ultimate Series, de McLaren Senna GTR Concept, wordt gepresenteerd op de internationale autotentoonstelling in Genève. Mike Flewitt, CEO van McLaren Automotive, bevestigt dat er maximaal 75 exemplaren van de meest extreme McLaren ooit met de hand zullen worden gebouwd in Woking, Engeland, in 2019.

McLaren Senna GTR 18 rzij

Flewitt: "Uitblinken op het circuit is de rode draad in de historie van McLaren en vandaag de dag even belangrijk als het altijd is geweest. De circuitgerichte McLaren Senna GTR zal nog meer vermogen, grip en downforce (zo'n 1.000 kg) hebben dan de McLaren Senna en dat betekent snellere rondetijden. De selecte groep klanten die deze auto koopt, krijgt een ervaring die zo dicht mogelijk aan zit tegen een raceauto zoals die op de grid zou staan. "

Nadat in Genève de belangstelling voor de auto gepolst wordt, zullen later dit jaar de technische specificaties bekendgemaakt worden. De McLaren Senna GTR is gebouwd op basis van dezelfde koolstofvezel Monocage III-structuur als de McLaren Senna en dat betekent voldoende sterkte en stijfheid voor een circuitauto met topprestaties. Het gewicht van de McLaren Senna GTR is met 1.198 kg gelijk aan dat van de straatlegale McLaren Senna. De 4,0 liter, twinturbo V8-motor zal meer vermogen leveren dan de 800 pk en 800 Nm van de straatauto - met naar verwachting minimaal 825 pk is de GTR sneller in rechte lijn dan het standaard model. Een racetransmissie, herziene ophanging met dubbele draagarmen en Pirelli slicks maken, samen met 1.000 kg neerwaartse druk, dat de McLaren Senna de snelste rondetijden van alle McLarens zal noteren op de Formule 1-auto’s na.

McLaren Senna GTR 18 rv

De 'vorm volgt functie'-designtaal van McLaren die in de McLaren Senna zeer nadrukkelijk zichtbaar is, vormt letterlijk het ideale platform voor de McLaren Senna GTR. De spoorbreedte is groter en de auto heeft nieuwe spatborden voor en achter. De aanpassingen aan de koolstofvezel koets zijn relatief eenvoudig door te voeren doordat de aerodynamische componenten zijn 'geklikt' aan de cockpitstructuur, en daardoor simpel te veranderen. De McLaren Senna beschikt over nieuw ontworpen wielen, speciaal voor circuitgebruik.

De voorspoiler van de McLaren GTR Concept is groter dan die van de straatversie en draagt bij aan de vergrote aerodynamische eigenschappen aan de voorzijde, net zoals de achterdiffusor die eveneens groter is en wat verder uitsteekt. Het achterste deel van de auto is het laagste van alle McLarens en zorgt daarmee voor optimale aerodynamische prestaties en koeling. Ook worden de prestaties van de actieve achtervleugel zo verder geoptimaliseerd.

McLaren Senna GTR 18 spoiler

Het ontwerp van de deuren is gericht op aerodynamische efficiëntie, waarbij de buitenste plaatdelen zover mogelijk naar binnen zijn geplaatst voor een betere luchtgeleiding. In tegenstelling tot de straatversie van de McLaren Senna heeft de GTR polycarbonaat zijruiten met een klein, te openen luikje.

"De McLaren Senna is ontworpen met het volledige pakket van straat- en circuitgebruik als basis, dus in het bouwen van een GTR-versie was al in een vroeg stadium voorzien," zegt Dan Passy-Williams, Design Engineering Director bij McLaren Automotive. "De McLaren Senna GTR Concept die we in Genève laten zien, is nog niet de exacte productieversie, maar geeft een goed beeld van hoe wij over deze versie denken: de meest extreme en opwindende rijders-McLaren in jaren, of misschien wel ooit."

McLaren Senna GTR 18 ra

McLaren Automotive verzorgt steeds meer circuittrainingen en -ervaringen voor eigenaren van alle McLaren-modellen. Onderdeel van de Pure McLaren circuitevenementen is de nieuwe merkenrace, waarin McLaren-eigenaren met minimaal een internationale D-racelicentie gebruik kunnen maken van een full service pakket om in een 570S GT4 te racen. Louwman Exclusive in Utrecht, dealer in importeur van McLaren in Nederland, biedt alle ondersteuning aan McLaren-eigenaren die willen racen of gewoon eens met hun auto op het circuit willen rijden. Daarnaast verzorgt Louwman Exclusive regelmatig trainingen en rijvaardigheidscursussen speciaal voor McLaren-bezitters.