Alpine lanceert A110 Pure, Légende en GT4

Alpine A110 GT4 18 lboven9-3-18. Alpine pakt even flink uit door maar liefst drie nieuwe modellen op de markt te brengen. Twee straatversies (Pure en Légende) plus een racewagen voor de klasse GT4.

 

 

Na de succesvolle introductie van de A110 Première Edition presenteert Alpine drie nieuwe versies van de lichtgewicht sportcoupé. De A110 Pure en A110 Légende zijn twee productiemodellen die het aanbod van Alpine versterken, terwijl de door Signatech ontwikkelde A110 GT4-raceauto een nieuw hoofdstuk toevoegt aan de rijke autosporthistorie van Alpine.

De Alpine A110 Pure en A110 Légende verschillen qua karakter maar bieden dezelfde technische specificaties als de gelimiteerde A110 Première Edition, waarvan alle 1.955 exemplaren vijf dagen na de verkoopstart al waren uitverkocht.

Alpine A110 Pure 18 rv

De Pure is meer op de bestuurder gericht en het meeste trouw aan de originele A110 Berlinette die in 1973 de Rally van Monte Carlo op zijn naam schreef. De Légende bezit meer kenmerken van een ‘grand tourer’ voor dagelijkse bruikbaarheid, zoals zesvoudig verstelbare comfortstoelen en een rijke uitrusting.

De Pure en Légende zijn gebaseerd op hetzelfde lichtgewicht en uitzonderlijk sterke aluminium chassis als de Première Edition, dat de basis vormt voor de kenmerkende eigenschappen van het merk Alpine en de wendbaarheid van de A110.

Alpine A110 Legende 18 lv

De in het midden geplaatste 1,8-liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 252 pk staat garant voor opwindende prestaties, terwijl de double-wishbone wielophanging zorgt voor het dynamische evenwicht en reactievermogen van een echte Alpine.

Behalve de nieuwe uitvoeringen Pure en Légende presenteert Alpine ook drie nieuwe carrosseriekleuren – Blanc Irisé, Bleu Abysse en Gris Tonnerre – en vier nieuwe wieldesigns.

De nieuwe A110 GT4-raceauto is ontwikkeld door Signatech – de vaste autosportpartner van Alpine – en gaat de boeken in als dé ultieme A110 voor op het circuit. De GT4 is de tweede raceversie van de A110 en ten opzichte van de A110 Cup voorzien van meer vermogen en verbeterde aerodynamica voor meer downforce.

Een klein aantal A110 GT4’s zal in de tweede helft van 2018 op verschillende circuits in Europa te zien zijn, voordat het model op grotere schaal in productie gaat. Alle A110 GT4’s worden geleverd aan klantenteams met fabrieksondersteuning van Signatech. Bovendien is het mogelijkheid om een A110 Cup naar GT4-specificatie te upgraden. 

Pure en Légende versterken A110-aanbod
Pure meest op bestuurder gerichte versie 
Légende met meer raffinement voor dagelijks gebruik
Beide versies met dezelfde technische specificaties als Première Edition
Nieuwe exterieurkleuren, comfortstoelen en wieldesigns

De uitverkochte A110 Première Edition werd eind 2017 geïntroduceerd en is de eerste nieuwe Alpine in meer dan twee decennia. Met de nieuwe, ongelimiteerde uitvoeringen Pure en Légende zet Alpine het succesverhaal onverstoord voort.

Dankzij de verschillende karakters van de Pure en Légende spreekt de A110 een bredere doelgroep aan. Onderhuids zijn beide uitvoeringen voorzien van dezelfde aluminium structuur, turbomotor en wielophanging als de Première Edition. Daarmee blijven de nieuwe versies trouw aan de kernwaarden van Alpine ten aanzien van wendbaarheid, prestaties en scherpte. De Pure is ontworpen om te excelleren op bochtige bergwegen, terwijl de Légende meer verfijning en raffinement toevoegt voor dagelijks gebruik en lange afstanden.

De Pure is de meest op de bestuurder gerichte versie en in dat opzichte vergelijkbaar met de Première Edition. Hij verwijst naar de klassieke modellen van Alpine die talloze overwinningen behaalden op Europese circuits en in rally’s in de jaren zestig en zeventig. De A110 Pure biedt een ‘ongefilterde’ rijervaring dankzij de ultieme connectie tussen mens en machine. Het model is voorzien van 17-inch wielen en verregaande gewicht besparende maatregelen, waaronder speciale Sabelt-sportstoelen met een gewicht van slechts 13,1 kg per stuk, waarmee het voertuiggewicht uitkomt onder de 1.100 kg.

Alpine A110 Pure 18 ra

Zijn sportieve geaardheid wordt onderstreept door de interieurdelen in mat carbon en leder/microvezel stoelbekleding. Elke A110 Pure is standaard uitgerust met de Mode Selector waarmee kan worden geschakeld tussen de rijmodi Normal, Sport en Track. Climate control, satelliet navigatie, mySPIN smartphone connectiviteit en LED-koplampen en -achterlichten zijn eveneens standaard. Daarmee is de dagelijkse bruikbaarheid niet aangetast door de zoektocht naar zoveel mogelijk rijplezier.

Op de optielijst staan krachtigere Brembo-remmen, een actief sportuitlaatsysteem voor een intensere soundtrack en twee typen 18-inch wielen. Ook zesvoudig verstelbare, lichtgewicht comfortstoelen, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera en twee audiosystemen van Focal zijn leverbaar om de A110 Pure meer verfijning mee te geven voor dagelijks gebruik.

De Alpine A110 Légende heeft meer het karakter van een ‘grand tourer’ dankzij extra raffinement en comfortverhogende zaken. Zo zijn de zesvoudig verstelbare comfortstoelen standaard, evenals lederen bekleding in zwart of bruin, een interieurafwerking in glanzend carbon, een Focal-audiosysteem, parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera. Verder onderscheidt de Légende zich van de Pure met zijn opvallende two-tone 'Légende'-wielen in dezelfde stijl als de wielen van de originele A110 Berlinette 1600S. Er zijn ook twee andere wieldesigns in 18-inch beschikbaar.

Alpine A110 Legende 18 rzij

Verder is de Alpine A110 Légende te upgraden met tal van optionele zaken, zoals het Focal premium audiosysteem inclusief subwoofer, een actief sportuitlaatsysteem en stoelverwarming. Climate control, satelliet navigatie, mySPIN smartphone connectiviteit en LED-koplampen en -achterlichten is ook hier standaard.

Tegelijk met de A110 Pure en A110 Légende lanceert Alpine drie nieuwe exterieurkleuren: Blanc Irisé, Bleu Abysse en Gris Tonnerre. Andere beschikbare kleuren zijn Bleu Alpine en Noir Profond (bekend van de Première Edition).

Beide uitvoeringen van de Alpine A110 worden geleverd inclusief drie jaar/100.000 km fabrieksgarantie. Verlengde garantie tot vier of vijf jaar is optioneel. Alpine biedt ook diverse onderhoudspakketten en een uitgebreide financieringsmogelijkheden.

Michael van der Sande, directeur van Alpine, zegt: “Met de lancering van de Pure en Légende is er nu een A110 voor iedere smaak. De Pure vertegenwoordigt de essentie van Alpine – wendbaarheid, reactievermogen en een onvergetelijke rijervaring. De Légende is een versie waarmee Alpine zich op nieuw terrein begeeft. De specificaties zijn identiek aan die van de Pure, dus net zo sensationeel om mee te rijden. Met zijn comfortstoelen en een rijkere uitrusting is dit echter het model dat perfect aansluit op de wensen van kopers die de A110 inzetten voor dagelijks gebruik en langere afstanden. Beide versies geven de heropleving van het merk Alpine extra glans.”

Antony Villain, hoofddesigner bij Alpine, voegt hieraan toe: “Met de introductie van de Pure en Légende verrijken we het aanbod van de A110, waardoor het model aan bredere klantengroep aanspreekt. Ze hebben beide een eigen karakter, waarbij de Pure is bedoeld voor sportief ingestelde bestuurders die verlangen naar een sensationele rijervaring, terwijl de Légende meer nadruk legt op uitstraling en verfijning. De persoonlijkheid van de Pure wordt blootgelegd door zijn Sabelt-sportstoelen, interieurafwerking in mat carbon en 17-inch wielen. Dit is duidelijk de meest ‘uitgeklede’ en op de bestuurder gerichte versie. De Légende daarentegen, met lederen bekleding en ‘Légende’-wielen geïnspireerd op die van de originele A110 Berlinette 1600S, legt meer nadruk op verfijning.”

A110 GT4 voegt nieuw hoofdstuk toe aan rijke autosporthistorie van Alpine

Ontwikkeling, productie en verkoop door Signatech met decennialange ervaring in autosport
Alpine keert terug in competitie met op productiemodel gebaseerde raceversies van verschillende autofabrikanten
A110 Cup te upgraden naar A110 GT4 met ombouwkit
Deelname aan GT4-klasse draagt bij aan verdere groei van Alpine

Alpine A110 GT4 18 lboven

Sinds de oprichting in 1955 heeft Alpine op het hoogste niveau van de internationale autosport geacteerd om de prestaties en betrouwbaarheid te demonstreren. De bekendste successen van Alpine zijn de overwinning in de 24 uur van Le Mans in 1978 en de titel in het FIA World Rally Championship in 1973. Momenteel is Alpine actief in de LMP2-klasse van het FIA World Endurance Championship (WEC) – waarin het in 2016 de titel pakte – en de Alpine Europe Cup waarbij amateurcoureurs met volledig geprepareerde A110 Cup-racers met elkaar de strijd aangaan.

Met de nieuwe A110 GT4 keert Alpine terug in de raceklasse met toonaangevende autofabrikanten die tegen elkaar racen met op productiemodellen geba

seerde auto’s. De A110 GT4 is krachtiger dan de A110 Cup en voorzien van verbeterde aerodynamica voor meer downforce. Het is de ultieme A110 voor op het circuit.

De A110 GT4 is ontwikkeld door vaste autosportpartner Signatech, die de GT4 ook bouwt en verkoopt. Singatech is tevens verantwoordelijk voor het huidige FIA WEC programma van Alpine en organiseert de A110 Cup-raceklasse. De GT4 is gebaseerd op de productieversie van de A110 en deelt de lichtgewicht aluminium structuur en double-wishbone wielophanging. Verder is het model uitgerust met autosport-specifieke veren en dempers, Brembo-competitieremmen, racebanden, een frontsplitter en achterspoiler voor extra downforce, een sequentiële racetransmissie en een flink opgewaardeerde 1,8-liter turbomotor. Een veiligheidskooi, brandblusser en racestoel zijn uiteraard aanwezig om aan de reglementen te voldoen.

Een klein aantal A110 GT4’s zal in de tweede helft van 2018 tijdens verschillende evenementen te zien zijn, voordat het model op grotere schaal in productie gaat voor het 2019 race-seizoen. Alle A110 GT4’s worden geleverd aan klantenteams met fabrieksondersteuning van Signatech. Bovendien is het mogelijkheid om een A110 Cup naar GT4-specificatie te upgraden. Zo kan de auto bijvoorbeeld ‘meegroeien’ met het raceteam of de coureur. Met het gebruik van zeer lichte banden en een gewicht-vermogensverhouding van 3,2 kg/pk – de maximale toegestane verhouding in de GT4-klasse – is de Alpine A110 bij uitstek geschikt voor deze raceklasse. De A110 GT4 komt in aanmerking voor de SRO European GT4 Series, de internationale Creventic 24 Hour-series en allerlei eenmalige races waaronder de 24 uur van Spa.

Alpine A110 GT4 18 ra

Michael van der Sande, directeur van Alpine, zegt: “Alpine is groot geworden door te concurreren met andere autofabrikanten. De nieuwe A110 GT4 van Signatech brengt ons terug op dat niveau. Ik ben ervan overtuigd dat de auto competitief zal zijn. Wij hebben de ambitie om races en kampioenschappen te winnen. Amateurcoureurs kunnen met ons racen in de Alpine Cup, dat wordt gekenmerkt door de aangename en ontspannen sfeer, en kunnen daarna hun auto upgraden om deel te nemen aan de zeer competitieve GT4-raceklasse.”

Philippe Sinault, teamdirecteur van Signatech, voegt hieraan toe: “Sinds 1990 heeft Signatech deelgenomen aan verschillende internationale raceklassen met single-seaters en lange-afstandsracers. Al onze ervaring werd toegepast voor de ontwikkeling van de A110 GT4 om een zeer concurrerende raceauto te creëren. Sinds de samenwerking met Alpine in het FIA World Endurance Championship hebben we op drie continenten races gewonnen. In 2016 wonnen we zelfs de 24 uur van Le Mans in de LMP2-klasse. We verheugen ons op net zo veel succes met Alpine in de GT4-klasse.” 

Technische details en design

Lichtgewicht aluminium constructie
Dubbele-wishbone wielophanging
Een in het midden gesitueerde 252 pk sterke turbobenzinemotor
Design geïnspireerd op klassieke Alpine

Ontworpen voor rijplezier
De A110 is absoluut een échte Alpine. Hij biedt de bestuurder een sensationeel en innemend rijkarakter bij elke snelheid, waarbij de focus ligt op rijplezier in plaats van rondetijden en vermogen. En dat alles zonder in te leveren op alledaags comfort. Zo kunnen alle bestuurders, ongeacht ervaring of bekwaamheid, volop genieten.

Door de lichtgewicht constructie, het lage zwaartepunt en de ideale gewichtsverdeling voelt de bestuurder zich één met de auto. Voor de perfecte balans en wendbaarheid van de A110 vormen het aluminium chassis en de carrosserie de basis. Deze zijn gepopnageld en gelast voor een uitzonderlijk stijve, lichtgewicht structuur en de best mogelijke balans tussen stijfheid, gewicht en bouwkwaliteit. De A110 weegt slechts 1.080 kg (inclusief vloeistoffen) en biedt hiermee niet alleen een unieke, boeiende rijervaring, maar creëert ook zijn eigen niche in het sportautosegment.

De A110 dankt zijn excellente combinatie van uitstekende rijeigenschappen, prestaties en dagelijkse bruikbaarheid niet alleen aan de lichtgewicht constructie, maar ook aan de dubbele wishbone voor- en achterwielophanging. De meeste auto’s in het premium sportautosegment gebruiken eenvoudiger wielophangingsystemen met veerpoten. De engineers van Alpine gaven de voorkeur aan dubbele wishbones.

De gewichtsverdeling van de A110 (44% vóór, 56% achter) – ideaal voor een sportcoupé met middenmotor – is mede het gevolg van het plaatsen van de brandstoftank direct achter de vooras. Dit betekent dat de A110 een perfecte balans heeft in bochten en dat de bestuurder zich op alle momenten één voelt met de auto. Met een uiterst soepel rijgedrag en diverse rijhulpsystemen – zoals ABS, tractiecontrole en stabiliteitscontrole – blijft de A110 bruikbaar, veilig en comfortabel, elke dag.

De 100 liter grote opbergruimte vóór is groot genoeg om een set compacte rolkoffers naast elkaar te plaatsen, terwijl de 96 liter groter opbergruimte achter plaats biedt aan twee helmen plus bagage.

Het krachtige remsysteem is ontwikkeld door Brembo en voorzien van remschijven met een diameter van 320 mm en remklauwen met vier aluminium zuigers. De stabiliteitscontrole heeft de modi Sport en Track. In de laatste modus laat het systeem iets meer wielspin toe voordat er ingegrepen wordt, waardoor een meer betrokken maar bovenal veilige rijervaring ontstaat. Voor circuitgebruik kan het ESP-systeem volledig uitgeschakeld worden, ongeacht de gekozen rijmodus.

De A110 biedt drie rijmodi (Normal, Sport en Track) waarmee de set-up van de motor, transmissie, stuurinrichting, ESC, uitlaatgeluid en bestuurdersinformatie wordt aangepast. Het digitale 10-inch TFT-display binnen het instrumentencluster verandert van weergave in elke rijmodus. In de standen Sport en Track verschijnen de toerenteller, de weergave van de versnelling en schakelverlichting prominent in beeld.

Alpine A110 18 dash

De A110 heeft een nieuwe 1,8-liter viercilinder turbomotor die ontwikkeld is door de Alliantie Renault-Nissan. De ingenieurs van Alpine hebben de krachtbron samen met experts van Renault Sport speciaal ontwikkeld voor de A110, met een specifiek in- en uitlaatsysteem, turbo en een aangepast motormanagementsysteem. De krachtbron levert een vermogen van 185 kW/252 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 320 Nm al vanaf 2.000 t/min. De alerte, energieke viercilinder turbomotor drijft de achterwielen aan via een zeventraps DCT-transmissie van Getrag, voorzien van een natte koppeling en overbrengingsverhoudingen die specifiek voor Alpine zijn ontwikkeld voor maximale performance op ieder gewenst. De transmissie heeft een automatische of manuele modus. In die laatste stand schakelt de bestuurder zelf met fraaie aluminium flippers. De elektronische regeling van het differentieel past zich aan het remgedrag aan, beter bekend als ‘brake vectoring’, en biedt uitstekende tractie, zelfs in gladde omstandigheden.

Door de uitstekende vermogen-gewichtsverhouding van 228 pk per ton en launch control sprint de Alpine A110 van 0-100 km/u in slechts 4,5 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De lichtgewicht constructie staat garant voor een laag brandstofverbruik (6,1 l/100 km gecombineerd) en een lage CO2-emissie van 138 g/km. Met een volledig vlakke onderzijde, functionele diffuser en zorgvuldig bepaalde vorm is een achterspoiler overbodig. Hierdoor behoudt de A110 zijn elegante, tijdloze silhouet. Luchtinlaten in de voorbumper creëren een betere luchtstroom rond de voorwielen, waardoor de luchtweerstand afneemt.

Elegant en tijdloos design
De A110 vormt een link tussen de heritage van Alpine en de toekomst. Hij is geïnspireerd op de oorspronkelijke A110 Berlinette, het meest iconische model van Alpine. Het designteam, aangevoerd door de Fransman Antony Villain, heeft de spirit van Alpine vertaald in de nieuwe auto en een nieuwe designtaal ontworpen die de tand des tijds kan weerstaan.

Het front met aan elke kant twee koplampen, vrij gevormde flanken, onderscheidende motorkaplijn en een op de ronde achterzijde aansluitende achterruit zijn overduidelijk ontleend aan het uiterlijk van de A110 Berlinette. De LED-dagrijverlichting en ‘X’-vormige LED-achterlichten - met dynamische richtingaanwijzers – verwijzen subtiel naar de moderne technologie en prestaties. De enkele, sierlijke lijn die van het front naar de achterzijde loopt is een designkenmerk van de toekomst van Alpine. Het ontwerpteam kon met nauwelijks technische beperkingen en een blanco vel papier een prachtige maar vooral elegante vorm realiseren die direct herkenbaar is als Alpine.

Het strakke, overzichtelijke silhouet van de auto is bereikt door nauwe samenwerking met het engineeringteam. Een compleet vlakke onderkant en een functionele diffuser maken een achterspoiler overbodig. En hoewel de auto vrij compact is – belangrijk voor de wendbaarheid – biedt de A110 nog altijd een prettige in- en uitstap voor dagelijks gebruik en voor inzittenden van verschillend postuur, ook wanneer er een helm gedragen wordt.

De toegang tot de hoogwaardige cabine is dankzij de lage en smalle dorpel een van de beste in het sportautosegment. Het interieur reflecteert de lichtgewicht constructie van de A110. De zwevende middenconsole en zichtbare kuipstoelbeugels geven een gevoel van lichtvoetigheid. 

Geschiedenis van Alpine

Opgericht door Fransman Jean Rédélé in 1955
Oorspronkelijke A110 Berlinette geïntroduceerd in 1962
Dieppe fabriek gebouwd in 1969
Alpine overgenomen door Groupe Renault in 1973

Alpine heeft zijn bestaansrecht te danken aan één man - Jean Rédélé. Hij werd in 1922 geboren in het Franse Dieppe en was zijn hele leven autoliefhebber, een begenadigd rijder en technicus. Hij studeerde in Parijs als jonge man voordat hij een autodealerbedrijf van Renault begon in zijn eigen stad. Rédélé was een slimme en competitieve rallyrijder en nam met zijn Renault 4 CV deel aan diverse autosportevenementen in de jaren vijftig, waarbij hij zijn auto elk jaar verbeterde.

Rédélé behaalde verschillende klasse-overwinningen in beroemde autosportevenementen zoals de Mille Miglia en de Critérium des Alpes rally (ook bekend als Coupe des Alpes). Rédélé ontdekte een gat in de markt en richtte aangemoedigd door zijn eigen autosportsuccessen zijn eigen sportautobedrijf op in 1955. Hij koos de naam Alpine als eerbetoon aan de Critérium des Alpes rally – zijn grootste competitieve prestatie tot nu toe – die elk jaar verreden werd in de Alpen in het zuiden van Frankrijk.

De smalle, bochtige Alpenwegen gaven Rédélé niet alleen zijn bedrijfsnaam maar bepaalde ook de fundamentele reeks technische principes die elke Alpine-auto zou gaan definiëren. Rédélé erkende dat niet vermogen of brute kracht een auto snel maakte op een bochtige rallystage, maar juist een laag gewicht, compacte afmetingen en wendbaarheid.

Zijn eerste auto was de Alpine A106, gebaseerd op een chassis van de Renault 4 CV. In 1958 verscheen zijn tweede auto, de A108, op een geheel eigen chassis. Maar het was pas tijdens het debuut van de A110 Berlinette in 1962 dat zijn jonge bedrijf echt begon te bloeien. Inmiddels werkten Alpine en Renault nauw met elkaar samen. Auto’s van Alpine werden verkocht en onderhouden door Renault-dealers.

Begin jaren zeventig was Alpine een sterke speler in toonaangevende rallycompetities. In 1971 won Alpine voor de eerste keer de beroemde Rallye Monte Carlo. In 1973 opnieuw. Het bedrijf won later dat jaar de World Rally Championship Manufacturers’ titel, het beste resultaat tot nu toe. Het bedrijf van Rédélé had zijn plek overduidelijk bemachtigd.

De verkoop van straatauto’s van Alpine groeide in de tussentijd. Rédélé bouwde een geheel aan Alpine toegewijde fabriek in Dieppe in 1969 – dezelfde productiefaciliteit waar Alpine nu de gloednieuwe A110 produceert. In 1971 ging de vervanger van de A110, de A310, in productie. Twee jaar later werd Alpine overgenomen door Groupe Renault.

Alpine behaalde zijn beroemdste autosportoverwinning ooit in 1978; een eerste plaats in de 24 Uren van Le Mans. De lancering van nieuwe en innovatieve straatauto’s hield stand in de jaren zeventig en tachtig. Onder meer de A310 V6 en GTA verschenen op het toneel.

De productie van Alpine hield uiteindelijk op in 1995. Meer dan 30.000 straatauto’s van Alpine waren in 40 jaar tijd geproduceerd, samen met meer dan 100 eenzitters en prototype raceauto’s. Tijdens de ‘slapende jaren’ van Alpine hielden liefhebbers het merk over de hele wereld in leven via merkclubs en deelnames met diverse Alpine-modellen aan historische autosportevenementen. Door de herlancering van Alpine is nu begonnen aan een nieuw hoofdstuk.

Alpine-oprichter Jean Rédélé vertelde ooit: “Ik koos de naam Alpine voor mijn bedrijf omdat het voor mij een bijvoeglijk naamwoord is dat het plezier van het rijden op bergwegen perfect belichaamt. Het grootste plezier dat ik ooit achter het stuur had, was toen ik door de Alpen reed met mijn 4 CV met vijf versnellingen. Het was voor mij essentieel dat mijn klanten hetzelfde niveau van genot zouden ervaren in de auto die ik wilde bouwen. In dit opzicht is de naam Alpine zowel symbolisch als volkomen geschikt.”