Techrules Ren RS meer foto's en meer details

Techrules Ren RS 18 lzij actie5-3-18. Morgen wordt de Techrules Ren RS onthuld in Genève. Wij geven als voorproefje een onthulling in uitgebreide tekst en beeld.

 

De productieversie van de Techrules Ren RS hybride supercar wordt morgen onthuld op de 88e Internationale Autotentoonstelling van Genève. De eenpersoons raceauto is een lichtgewicht, puur op prestaties gerichte circuitvariant van de Techrules Ren die vorig jaar in Genève werd gepresenteerd. De auto is voorzien van de revolutionaire TREV (Turbine Recharging Electric Vehicle)-aandrijflijn, een systeem dat met behulp van een microturbine maximale prestaties koppelt aan een grote actieradius en minimale belasting voor het milieu.

Techrules Ren RS 18 lv

Naast het opzetten van een nieuw R&D-centrum in Beijing, heeft Techrules het momenteel ook druk met het sluiten van overeenkomsten met internationale automotive en industriële bedrijven die kunnen helpen bij de verder ontwikkeling en distributie van de microturbinetechniek over de gehele wereld.

Onlangs sloot Techrules een overeenkomst met CRRC, 's werelds grootste leverancier van producten voor transport over rails. De overeenkomst wordt officieel ondertekend tijdens een bijeenkomst op de internationale autotentoonstelling in Genève en bevat de afspraak dat de twee bedrijven gezamenlijk de TREV-technologie verder gaan ontwikkelen voor gebruik in CRRC's milieuvriendelijke Autonomous rail Rapid Transport (ART) transportsysteem.

De uiteindelijke productieversie van de op de luchtvaart geïnspireerde Ren RS is afgeleid van de Techrules Ren, maar nu voorzien van een eenpersoons cockpit en aanpassingen die de aerodynamica en koeling ten goede komen. De lichtgewicht koolstofvezel monocoque is verstevigd en door motorsportspecialist L.M. Gianetti in Turijn aangepast voor gebruik als eenpersoons racewagen. Gianetti paste ook het ontwerp van enkele componenten aan op basis van analyse van de aerodynamica.

Het modulaire chassis maakt verschillende configuraties van de aandrijflijn mogelijk op basis van de wensen van de klant. De topversie beschikt over een 28,4 kWh Lithium-Ion polymeeraccu en heeft twee motoren voorin en vier achterin. Hij levert 960 kW (1.305pk) en heeft een bereik van 170 km op 80 liter diesel (NEDC).

Techrules Ren RS 18 rzij

Met dank aan het enorme vermogen accelereert de Ren RS van 0 tot 100 km/u in slechts 3 seconden en bereikt een topsnelheid van 330 km/u. Een unieke mix van prestaties, kracht en ongeëvenaarde efficiëntie.

De supercar is alleen geschikt voor gebruik op het circuit en zal binnen twee jaar worden geleverd aan een kleine groep geselecteerde klanten. Techrules voert momenteel gesprekken met potentiële internationale automotive-bedrijven voor het maken van strategische afspraken over het bouwen en leveren van voertuigen over de hele wereld.

"Het unieke modulaire ontwerp van het chassis en de aandrijflijn van de Ren maakte het mogelijk een prestatiegerichte raceauto te bouwen en onze TREV-technologie in de meest efficiënte vorm aan de wereld te tonen," zegt William Jin, oprichter en ceo van Techrules. "We werken hard aan een wereldwijde dekking op het gebied van ontwikkeling en productie en zullen spoedig meer bekendmaken over samenwerking met partijen die ons gaan helpen bij verdere ontwikkeling van onze innovatieve technologie voor een brede inzet in mobiliteits- en industriële toepassingen."

Techrules Ren RS 18 ra

Hogere efficiëntie door verbeteringen aan het ontwerp
Het op de luchtvaart geïnspireerde ontwerp van de Techrules Ren uit 2017 is van de hand van het wereldberoemde designduo Fabrizio en Giorgetto Giugiaro en heeft een unieke driepersoons configuratie in Le Mans-stijl. De nieuwe Ren RS is door L.M. Gianetti verder geperfectioneerd naar een meer op de bestuurder gerichte, eenpersoons lay-out met een koepel zoals van een straaljager. Die koepel zit in het midden van het voertuig en is tevens het portier om in- en uit te stappen.

Niet alleen de koepel verwijst naar een straaljager, ook de stickers 'Turbo Jet' laten geen twijfel bestaan over de bijzondere aandrijflijn van het voertuig. Het opmerkelijke ontwerp van het exterieur van de Ren RS volgt het klassieke designprincipe 'vorm volgt functie'. Grotere luchtinlaten aan de voorzijde zorgen voor meer lucht naar de radiateurs voor optimale koeling, zonder de styling van de auto in de weg te zitten.

Het spatbord boven het voorwiel is zo laag mogelijk gehouden om het frontoppervlak klein te houden. Verticale zijpanelen en net niet geheel vierkante achterzijde zorgen voor minimale luchtweerstand. De zijkant van de auto is glad en eenvoudig gelijnd en in combinatie met de aerodynamische elementen geeft dat de auto een puur, vloeiend profiel, alleen onderbroken door de in- en uitlaten van de turbine.

Aan de achterzijde wordt de gestroomlijnde koets gekenmerkt door de grote, instelbare achtervleugel die zorgt voor stabiliteit en regelbare neerwaartse druk voor een optimale balans bij remmen en in bochten. De spoiler is ontworpen door L.M. Gianetti met als doel neerwaartse druk - de aerodynamische efficiëntie van de Ren RS is 3.36. Andere verbeteringen dragen bij aan de luchtweerstandscoëfficient van slechts 0,43, ondanks de enorme downforce die wordt bereikt.

Techrules Ren RS 18 spoiler

Technische verbeteringen voor een hoger vermogen
L.M. Gianetti ontwierp het lichtgewicht, koolstofvezel monocoque-chassis tevens met het oog op de eisen die het racen op een circuit stelt. De torsiestijfheid van het chassis is vergroot om een perfecte wegligging te bereiken en betere respons op de input van de bestuurder.

Het chassis bestaat uit een volledig koolstofvezel kuip, vergelijkbaar met die uit de topklassen van de autosport, aangevuld met ultrasterke aluminium en stalen componenten. De cockpit is voorzien van een beschermende, stalen rolkooi volgens motorsportspecificaties in plaats van een geïntegreerde koolstofvezel monocoque. Dat maakt het mogelijk dat deel van de carrosserie aan te passen aan de eisen van verschillende raceklassen.

De wielophanging, speciaal ontworpen voor de auto en gebouwd door L.M. Gianetti, bestaat uit een klassieke ophanging met draagarmen van ongelijke grootte voor en achter. Het is gemaakt van stalen buizen met extreme sterkte en Tig-gelast. De draagarmen zijn ontworpen om de krachten aan te kunnen die vrijkomen bij GT3-raceauto's.

Speciale in-board, horizontaal gemonteerde KW drieweg verstelbare schokdempers voor en achter zijn aan de draagarmen verbonden door middel van pushrods, vergelijkbaar met een raceauto met open, zichtbare wielophanging.

Lichtgewicht 380 mm koolstof-keramische remschijven in combinatie met AP Racing remklauwen met zes zuigers vormen de remmerij. De schijven besparen 30 kilo aan gewicht in vergelijking met traditionele stalen exemplaren en zijn duurzamer onder de extreme omstandigheden bij wedstrijdracen.

Voor en achter zijn stabilisatorstangen gemonteerd. Het voorste exemplaar is op innovatieve wijze uitgelijnd om in de beperkt beschikbare ruimte te passen.

Machinaal gesneden aluminium platen vormen de behuizing voor de motor en bevestigingspunten van de wielophanging. Alle aluminium bevestigingen zijn gemaakt uit legering 7075 T6 aluminium, een lichtgewicht materiaal dat optimaal is beschermd tegen corrosie.

De speciaal ontworpen tractiecontrole- en torque vectoring systemen verbeteren het weggedrag door middel van twee vermogensinstellingen: Race voor de beschikbaarheid van vol vermogen, Standard voor een lager brandstofverbruik. Het motormanagement beschikt over dertig sensoren die een optimale kracht- en koppelverdeling tussen de wielen onderling regelen, afhankelijk van het type wegdek, de bestuurder en het benodigde vermogen.

Deze speciale ECU monitort een scala aan veiligheidsgerelateerde data, zoals snelheid, acceleratie, stuuruitslag en remkracht, om te bepalen welke assistentie noodzakelijk is om de auto maximaal te laten presteren.

Techrules Ren RS 18 rzij deur

Veiligheidsvoorzieningen om aan de eisen van de FIA te voldoen
Een tachtig liter grote, FIA-gecertificeerde brandstoftank is onder de vloer gemonteerd en bevat de brandstof die nodig is om de turbine aan te drijven. De centrale positie garandeert een perfecte gewichtsverdeling. De impactbestendige tank is gevuld met foam en ontworpen om geen vlam te kunnen vatten, ook niet bij beschadiging.

De aluminium eindstukken voor en achter op de kuip beschikken over ingebouwde montagepunten voor een luchtkriksysteem: twee krikpunten voor en twee achter om de auto snel op te krikken tijdens pitstops of regulier onderhoud.

Vanbinnen zit de coureur comfortabel in een beschermende koolstofvezel racestoel, gebouwd door OMP en FIA-goedgekeurd. Ook volgens de FIA-regels zijn een brandblusser en zespunts gordel aanwezig.

Om de veiligheid voor de bestuurder te vergroten, is de Ren RS voorzien van het innovatieve Safety Canopy Ejective-systeem, gebaseerd op luchtvaarttechniek. Zes motortjes zijn onder de cockpitkoepel gemonteerd en worden door de ECU aangestuurd in geval van een aanrijding of andere noodsituatie waarbij de koepel moet worden geopend. Het systeem werkt bij temperaturen tussen -65°C en 70°C.
De motortjes werken elektrisch in plaats van pyrotechnisch en kunnen daardoor vijftig maal opnieuw gebruikt worden. Ook kan de koepel handmatig worden geopend, hiervoor zijn veiligheidsschakelaars voor de bestuurder gemonteerd in de cabine en aan de buitenzijde voor baanmarshals.

TREV-technologie levert supercarprestaties en ongeëvenaarde efficiëntie
De Ren RS beschikt over Techrules' gepatenteerde Turbine-Recharging Electric Vehicle (TREV) systeem. Deze seriële hybride aandrijflijn combineert uitgebreide ervaring in luchtvaart en elektrische voertuigen met diverse eigen innovaties en levert een ongekend hoog niveau qua efficiëntie en vermogen, met een ultralage belasting voor het milieu.

Techrules presenteerde zijn TREV-technologie voor het eerst in 2016 in Genève in de vorm van de GT96 en AT96 conceptcars. De baanbrekende range-extender bestaat uit een turbine die een generator aandrijft, welke het accupakket bijlaadt. In tegenstelling tot andere aandrijflijnen met een turbine, is er onder normale omstandigheden geen rechtstreekse verbinding tussen de generator en de elektromotoren. Alleen wanneer de accu geheel leeg is kan de turbine worden gebruikt om de auto aan te drijven.

De lucht die de microturbine binnengaat passeert een warmtewisselaar waar hitte van het uitlaatsysteem langs de koude inlaatlucht wordt geleid. Ook wordt de inlaatlucht samengedrukt voor de ontsteking plaatsvindt. De ontbranding van het samengedrukte en verwarmde lucht-brandstofmengsel genereert een enorme hoeveelheid energie die met hoge snelheid door de turbine wordt geleid. Als het uitlaatgas de turbine verlaat, gaat het langs de warmtewisselaar waar een deel van de hitte wordt opgevangen en teruggeleid naar de koude inlaatlucht.

Matthew Jin, chief technology officer van Techrules, licht toe: "Bij elektrisch aangedreven voertuigen wordt een elektromotor gebruikt om de wielen aan te drijven, waardoor de verbrandingsmotor uitsluitend chemische energie in mechanische energie hoeft om te zetten en uiteindelijk in elektrische energie. Dit is een doorbraak, want wij kunnen op die manier de uiterst efficiënte turbinemotor inzetten als actieradiusverlenger in onze voertuigen."

Techrules Ren RS 18 dash

Een modulaire aandrijflijn met diverse vermogens
De aandrijflijn kan worden geconfigureerd met vier of zes vloeistofgekoelde elektromotoren, geproduceerd door YASA uit het Verenigd Koninkrijk. De opzet met vier motoren drijft alle vier de wielen aan, de variant met zes motoren beschikt over twee motoren per achterwiel en een voor elk voorwiel.

Klanten kunnen kiezen uit een configuratie met een centraal geplaatste, uiterst efficiënte 30kW turbine of een opstelling met meer vermogen en een dubbele turbine van 80kW, waarbij de turbines aan beide zijden van de cockpit geplaatst zijn.

Het accupakket met 28,4kWh is geplaatst in twee delen in lengterichting en speciaal voor de Ren RS ontworpen en gebouwd. Het bevat een batterijmanagementsysteem dat een extreem hoge laadeffectiviteit bereikt en de balans regelt tussen de individuele accucellen.

Het batterijmanagementsysteem (BMS) is geïntegreerd en ontworpen om de prestaties en levensduur van de batterij te verlengen, zonder de veiligheid nadelig te beïnvloeden. Er zijn drie watergekoelde circuits: voor de motor, de accu's en de omvormer. Een warmtewisselaar (radiateur) is geplaatst op de voorste aluminium chassisplaat en daar bevinden zich ook de zes elektrische pompen voor de koelvloeistof.

Het vermogen van de verschillende configuraties bedraagt:
- Vier motoren: 640 kW / 870 pk, 1.560 Nm
- Zes motoren: 960 kW / 1.305 pk, 2.340 Nm

Techrules Ren RS 18 lzij actie

Wereldwijde belangstelling voor microturbine-oplaadtechnologie
Techrules investeert volop in de eigen onderzoek- en ontwikkelingsfaciliteiten. De wereldwijd bekende expert op het gebied van elektrische voertuigen prof. dr. Ching Chuen Chan leidt het nieuw opgezette Techrules R&D-centrum in Beijing. Hier worden de hoofdcomponenten voor de verschillende turbines ontwikkeld en getest en worden complete turbines ontwikkeld voor de aandrijflijnen van personen- en vrachtwagens.

Professor Chan is zeer ervaren en is oprichter van de Electric Vehicle Association, lid van de Royal Academy of Engineering uit het VK en academielid van de Chinese Academy of Engineering.

Techrules werkt daarnaast aan samenwerkingsverbanden met diverse grote Chinese bedrijven. Dit komt voort uit de belangstelling voor de TREV-technologie. Het lage gewicht en de mogelijkheid om als range-extender te werken maken de technologie ideaal voor een groot aantal automotive en andere toepassingen, waaronder ook diverse industriële functies overal ter wereld.

Naast de overeenkomst met CRRC om de TREV-technologie gereed te maken voor het ART-systeem, werkt Techrules aan meer strategische overeenkomsten. Dit maakt het voor Techrules mogelijk de TREV-aandrijflijn door te ontwikkelen voor verschillende toepassingen, waaronder uitstootarm en zuinig openbaar vervoer en lichte bedrijfswagens.

Een samenwerking met busfabrikant Wuzhoulong Motors levert naar verwachting bussen op met de TREV-technologie op basis van schoon aardgas als brandstof. Deze nieuw ontwikkelde bussen beschikken over zuinige airconditioning en kennen bovendien niet de beperkingen in actieradius die puur elektrisch aangedreven bussen wel hebben.

Ook is er een samenwerking aangegaan met Shenzhen BAK Technology Co. Ltd, een wereldwijd, toonaangevend bedrijf in onderzoek en ontwikkeling van batterijen met een marktaandeel van vijf procent wereldwijd in lithiumbatterijen. Samen met Techrules worden logistieke voertuigen ontwikkeld met TREV-technologie, met als kenmerken kostenbesparing, volledige inzetbaarheid en een actieradius die geen beperkingen oplevert.

William Jin besluit: "We hebben, voorafgaand aan de lancering van de Ren supercar, hard gewerkt aan het sluiten van overeenkomsten met toonaangevende bedrijven wereldwijd om onze internationale ambities vorm te geven. Daarnaast voeren we gesprekken in een vergevorderd stadium met een aantal nieuwe partners om allianties te vormen zodat we onze auto's wereldwijd op de markt kunnen brengen en nieuwe producten en toepassingen kunnen ontwikkelen voor onze geavanceerde aandrijftechniek."

Technische specificaties Techrules Ren RS
Prestaties (alle data is gebaseerd op tests met de Ren RS circuitauto met maximale accu- en turbinecapaciteit)
Vermogen: 960 kW / 1.305 pk
Koppel (aan de wielen): 7.722 Nm
Koppel (aan de vooras): 780 Nm
Koppel (aan de achteras): 1.560 Nm
Koppel (totaal aan de krukas): 2.340 Nm
Acceleratie 0-100 km/u: 3 seconden
Topsnelheid: 330 km/h
Brandstofverbruik: 7,5 l/100km

Transmissie
Aantal versnellingen vooruit: 1

Accupakket
Voltage: nominaal 710-800V
Batterijtype: high power Li-Ion polymeerbatterij
Capaciteit: 28,4 kWh
Thermisch management: waterkoeling

Accu's en koelinstallatie beschikken over diverse beveiligingsniveaus en -systemen

Chassis
Constructie: koolstofvezel monocoque
Voorwielophanging: dubbele draagarmen
Achterwielophanging: dubbele draagarmen
Wielen/bandenmaat voor: 9JxR21 / 265/40 R21
Wielen/bandenmaat achter: 9JxR21 / 265/40 R21

Afmetingen
Lengte: 5.072 mm
Breedte: 2.055 mm
Hoogte: 1.260 mm
Wielbasis: 2.724 mm
Spoorbreedte voor/achter: 1.786/1.775 mm
Leeggewicht: 1.854 kg
Bodemvrijheid: 120 mm

Remmen
Voor: Geventileerde koolstof-keramische schijven Ø 380 mm, 37mm dik, met zes zuigers
Achter: Geventileerde koolstof-keramische schijven Ø 355 mm, 35mm dik, met vier zuigers

Besturing Worm en rol, elektrisch bekrachtigd

Veiligheidssystemen
ABS
Torque vectoring met stabiliteitscontrole
Veiligheids-ontkoppelsystemen
Multi-ECU controle relevante functies, waaronder isolatie van hoge voltages en status en controle van TREV