Porsche 911 GT2 RS Clubsport raceauto met 700 pk

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 18 achter29-11-18. Nog een wereldpremière van Porsche op de Autoshow in Los Angeles; de race-uitvoering van de 911 GT2 RS die wordt gebouwd in een oplage van 200 exemplaren.

 

 

Hij is nauw verwant aan de straatversie en (dus) buitengewoon spectaculair: de nieuwe Porsche 911 GT2 RS Clubsport, die op de LA Auto Show zijn wereldpremière beleeft. De 515 kW/700 pk sterke race-uitvoering van de ‘streetlegal’ 911 GT2 RS wordt in een oplage van 200 exemplaren gebouwd en kan worden ingezet bij Clubsport-evenementen en bepaalde races.

Frank Walliser, Vice President Motorsport en GT-modellen bij Porsche: “De nieuwe GT2 RS Clubsport komt de komende jaren niet alleen in actie bij Clubsport-evenementen, maar ook bij races. Daarover voeren we op het moment constructieve gesprekken met race-organisator SRO.”
Porsche 911 GT2 RS Clubsport 18 rv

De basis: 911 GT2 RS
Het nieuwe Clubsport-model is, net als de onlangs gepresenteerde nieuwe 935, gebaseerd op de ultrasportieve 911 GT2 RS. Dat betekent dat hij beschikt over een hightech 3,8-liter ‘flat six’ turbomotor. De aandrijfkracht wordt via een star opgehangen 7-traps PDK (Porsche Doppelkupplung-transmissie) op de 310 mm brede achterwielen overgebracht. Zoals in alle race-uitvoeringen van de 911 schakelt de bestuurder met ergonomisch geplaatste stuurpaddles. De positie van de motor (achter de achteras) zorgt ervoor dat de 911 GT2 RS Clubsport optimale grip en perfecte te remprestaties biedt. Aan de voorzijde dragen aluminium monobloc-remklauwen met zes zuigers, gegroefde en intern geventileerde 390 mm-remschijven bij aan een krachtige vertraging. Achter zijn 360 mm schijven en remklauwen met vier zuigers gemonteerd.
Porsche 911 GT2 RS Clubsport 18 ra

Assistentie op maat
Evenals de 911 GT2 RS met straattoelating is de 1.390 kg wegende nieuwe Clubsport-versie uitgevoerd met PSM (Porsche Stability Management) inclusief traction control en ABS. Afhankelijk van de rij-omstandigheden zijn de assistentiesystemen gezamenlijk of afzonderlijk uit te schakelen met de zogenaamde map-switch op de middenconsole.

Veiligheid boven alles
De 911 GT2 RS Clubsport heeft het carbon stuurwiel en het kleurendisplay van de 911 GT3 R. Een indrukwekkende rolbeugelconstructie zorgt samen met de racestoel en 6-punts veiligheidsgordels voor optimale veiligheid. De airconditioning koelt het interieur optimaal.
Porsche 911 GT2 RS Clubsport 18 int

De nieuwe 911 GT2 RS Clubsport is nu te bestellen en kost € 405.000 exclusief belastingen. Klanten kunnen hun auto vanaf mei 2019 in ontvangst nemen tijdens exclusieve aflever-evenementen.

Technische gegevens Porsche 911 GT2 RS Clubsport (Type 991 II)
Concept: Eenzits raceauto zonder straattoelating op basis van de Porsche 911 GT2 RS (991 II)

Gewicht: ca. 1.390 kg

Motor: Achterin geplaatste watergekoelde 6-cillinder biturbo-boxermotor met starre ophanging, motorinhoud 3.800 cm3, vier kleppen per cilinder, Variocam nokkenasverstelling. Vermogen: ca. 515 kW (700 pk)

Aandrijving: 7-traps PDK, star opgehangen. Zeer korte schakeltijden

Race-sperdifferentieel

Carrosserie: Lichtgewicht: combinatie van aluminium en staal

Veel onderdelen van met carbonfiber versterkte kunststof (CFRP): klep vóór, dak (met ontsnappingsluik), afneembare motorkap, achtervleugel
Veiligheids-brandstoftank (FT3) met 115 liter inhoud, vulopening in voorklep
Gelaste rolbeugel, verstelbare Recaro-racestoel, 6-puntsgordels, brandblusser

Onderstel: Voor: volledig instelbare McPherson-ophanging. Centrale wielmoer, autosport-schokdempers; elektromechanische stuurbekrachtiging met variabele overbrenging. Wielen: 10,5J x 18 ET 28, banden: 27/65-R18

Achter: volledig instelbare multilink achteras; centrale wielmoer; autosport-schokdempers. Wielen 12,5J x 18 ET 46, banden 31/71-R18
Remmen:

Voor: aluminium monobloc remklauwen met zes zuigers. Stalen remschijven: gegroefd en inwendig geventileerd, diameter: 390 mm
Achter: aluminium monobloc remklauwen met vier zuigers. Stalen remschijven: inwendig geventileerd, diameter: 380 mm
Elektronica:

Combi-instrument met geïntegreerde datalogger, Sport-Chrono- en turbodrukmeter
Uitneembaar Porsche-sportstuur met schakelpaddles
Porsche Stability Management (PSM) met ABS, Traction Control en Electronic Stability Control – alle systemen volledig uitschakelbaar
Porsche Track Precision Race app
Noodstroomschakelaars in cockpit en buiten links bij voorruit
Airco
Porsche 911 GT2 RS Clubsport 18 achter