Jeep met nieuwe en vernieuwde modellen in Genève

Jeep Wrangler 18 lv4-3-18. Behalve twee premières: de nieuwe Wrangler (de vierde generatie) en de vernieuwde Jeep Cherokee heeft Jeep in Genève nog meer te melden.

 

 

Ook dit jaar zal Jeep® weer sterk zijn vertegenwoordigd op de autosalon in Genève, met drie belangwekkende primeurs. De schijnwerpers zullen daarbij gericht zijn op nieuwe Wrangler en Cherokee die hun EMEA-debuut (Europa, Midden-Oosten en Afrika) maken, terwijl de Grand Cherokee Trackhawk voor het eerst in Europa op een autotentoonstelling wordt getoond.

De nieuwe Jeep Wrangler is de ster van de Jeep-stand in Genève. Deze inmiddels vierde generatie van het iconische Jeep-model behoudt het DNA en de voortreffelijke terreineigenschappen van de oorspronkelijke Wrangler, maar biedt daarnaast nieuwe, geavanceerde motoren, meer opties voor het rijden in de openlucht en een hele reeks up-to-date voorzieningen op het gebied van veiligheid en connectiviteit. Om zijn iconische afkomst te onderstrepen, zal de nieuwe Wrangler op de stand worden vergezeld van de 1941 Willys-Overland MB, het voertuig dat algemeen wordt beschouwd als de eerste Jeep en het model dat de basis heeft gelegd voor de legende van het Amerikaanse merk.

Jeep Wrangler 18 lv

In Genève zal ook de nieuwe Jeep Cherokee zijn debuut maken met een vernieuwd design dat trouw blijft aan het Jeep-DNA, maar daarnaast nieuwe technologische voorzieningen en geavanceerde motoropties introduceert. In Genève zal Jeep voor het eerst in Europa de Grand Cherokee Trackhawk presenteren. Deze krachtigste en snelste Jeep aller tijden is uitgerust met een 6,2-liter V8-turbomotor met een vermogen van 707 pk en 875 Nm koppel.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk 18 lv

In Genève vindt ook de introductie plaats van de Jeep Compass Night Eagle, een speciale versie die zich onderscheidt door glanzend zwarte accenten en een speciale exterieur- en interieurafwerking. Deze geven het design van deze compacte Jeep SUV extra flair en een sportieve uitstraling. De nieuwe Jeep Compass Night Eagle komt ook beschikbaar in Nederland.

Tot het recente productnieuws dat in Genève wordt getoond behoort ook de vernieuwde Renegade die nog meer te bieden heeft op het gebied van functionaliteit en connectiviteit. Het geavanceerde infotainmentsysteem, dat keuze biedt uit touchscreens van 5-, 7- of 8,4-inch, nieuwe navigatie-, entertainment- en handsfree-communicatiefuncties, evenals diverse nieuwe voorzieningen die zowel de rijbeleving als het passagierscomfort aan boord ten goede komen. De top-of-the-range Limited-uitvoering die op de Jeep-stand wordt getoond, blinkt uit door zijn in Carbon Black gespoten carrosserie, nieuwe Polar Plunge-interieur en 170 pk sterke 1,4-liter MultiAir 2-motor. De vernieuwde Jeep Renegade wordt in het derde kwartaal van 2018 bij de Nederlandse Jeep-dealers verwacht.

Jeep Renegade 18 lv

De Jeep-stand in Genève wordt gecompleteerd door vier auto’s die door Mopar zijn aangekleed. Mopar is de officiële service- en accessoirepartner van Jeep die verantwoordelijk is voor alle activiteiten op het gebied van aftersales en klantenservice. Tot de door Mopar uitgeruste auto’s behoren de nieuwe Jeep Wrangler Sahara in een vijfdeursversie met speciale personalisatie om de off-roadprestaties verder aan te scherpen, een Jeep Renegade Longitude met een Hyper Green-exterieur, een Jeep Compass Trailhawk met Spitfire Orange-exterieur en een Grand Cherokee Trailhawk voorzien van een in Rhino uitgevoerd exterieur.

EMEA-première van de nieuwe Jeep Wrangler
De in Genève gepresenteerde vierde generatie van de Jeep Wrangler herbevestigt zijn positie als de onbetwiste off-roadkampioen, maar tegelijkertijd levert het model al het comfort en de rijeigenschappen die voor dagelijks gebruik nodig zijn. Afhankelijk van de modeluitvoering biedt de nieuwe Wrangler keuze uit twee geavanceerde 4x4-systemen. De Sport en Sahara zijn standaard uitgerust met het Command-Trac 4x4-systeem met hoge en lage gearing. De lage gearing heeft een reductie van 2,72:1. De Rubicon heeft standaard het Rock-Trac 4x4-systeem met een ‘4LO’-reductie van 4:1, Tru-Lok-sperdifferentiëlen in de voor- en achteras en een elektronisch loskoppelbare stabilisatorstang. Beide zijn actieve permanente 4x4-systemen die een optimale verdeling van het aandrijfkoppel over de voor- en achterwielen garanderen, om op veilige wijze alle weg-, terrein- en weersomstandigheden te kunnen trotseren.

Uiterlijk is de nieuwe Wrangler direct herkenbaar aan de markante radiateurgrille, de iconische ronde koplampen en vierkante achterlichten, die op de Sahara- en Rubicon-modellen thans met led-technologie zijn uitgerust. Tot de overige authentieke Wrangler-details behoren een neerklapbare voorruit en diverse combinatiemogelijkheden voor het dak, waaronder een nieuwe softtop, een lichtere en gebruiksvriendelijker Freedom Top-hardtop en een nieuw, elektrisch bedienbaar Sky One-Touch-dak. Deze opties garanderen een groter vrijheidsgevoel bij het rijden in de openlucht.

De nieuwe Jeep Wrangler is verkrijgbaar met UconnectTM -infotainmentsystemen, voorzien van een touchscreen van 7,0-inch óf een 8,4-inch touchscreen met navigatie. Beide systemen zijn van de nieuwste generatie en ondersteunt Apple CarPlay. Hun duidelijk afleesbare touchscreens combineren spraakmakend design met geavanceerde technologie. Tot de standaarduitrusting van het 8,4-inch UconnectTM-systeem behoren ook offroad-pagina’s voor het weergeven van de dwars- en langshellingshoeken, evenals diverse andere specifieke 4x4-eigenschappen zoals de status van de vierwielaandrijving en de sperdifferentieels.

Veiligheid heeft een doorslaggevende rol gespeeld bij het ontwikkeling van de nieuwste generatie van de Jeep Wrangler. Het model is dan ook uitgerust met een scala aan actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, waaronder dodehoekbewaking en detectie achter de auto, parkeersensoren in de voor- en achterbumper, plus een achteruitrijcamera met dynamische projectie van de afstandslijnen.

De nieuwe Jeep Wrangler wordt vierde kwartaal 2018 bij de Nederlandse Jeep dealer verwacht.

EMEA-debuut van de vernieuwde Jeep Cherokee
De evolutie van de Jeep Cherokee, de meest capabele middelgrote SUV, heeft geresulteerd in een nieuwe versie die, met behoud van het Jeep-DNA, nog meer comfort en functionaliteit biedt aan alle inzittenden.
De vernieuwde Cherokee combineert volop praktische gebruiksmogelijkheden met uitstekende rijeigenschappen dankzij de onafhankelijke voor- en achterwielophanging en de ongekende torsiestijfheid van de carrosserie. De geavanceerde motoren zijn gekoppeld aan hetzij een verbeterde negentraps automatische transmissie, hetzij een handgeschakelde zesversnellingsbak. Tot de talrijke elektronische veiligheidssystemen behoren actieve frontale botspreventie, actieve rijbaanbewaking en adaptieve cruise control ‘plus’.
De vernieuwde versie van de Jeep Cherokee is herkenbaar aan een nieuw exterieurdesign dat de nieuwste designinzichten van het merk combineert met vertrouwde elementen van de Jeep-styling. Het vernieuwde front omvat een lichtgewicht motorkap, led-koplampen, dagrijlampen (DRL) en mistlampen. Ook de achterlichten zijn vernieuwd en het pakket veranderingen wordt gecompleteerd door een gemoderniseerd interieur dat extra comfort en bedieningsgemak biedt. Het frisse en elegante interieur combineert authentieke Jeep-details met eersteklas materialen die met ambachtelijk vakmanschap zijn verwerkt. De naar de bestuurder gekeerde cockpit wordt gekenmerkt door gebruiksvriendelijke, praktische technologie en het interieur is voorzien van talrijke handige en doordachte opbergmogelijkheden die de inzittenden goed van pas komen tijdens hun avontuurlijke reizen. De capaciteit van de bagageruimte is niet alleen vergroot maar de ruimte is ook uitgerust met een handig bergvak voor alle spullen die de inzittenden bij hun dagelijkse avonturen nodig hebben. De bagageruimte is gemakkelijker toegankelijk dankzij de elektrisch bedienbare achterklep die handsfree kan worden geopend door een voet onder de bumper heen en weer te bewegen.

Jeep Cherokee 18 lv

De vernieuwde Jeep Cherokee is leverbaar met de nieuwste UconnectTM-infotainmentsystemen, die communicatie-, entertainment- en navigatiefuncties combineren. Al naar gelang het uitrustingsniveau is de Jeep Cherokee uitgerust met een UconnectTM -systeem dat voorzien is van een 5,0-, 7,0- of 8,4-inch touchscreen, waarbij de laatste variant ook verkrijgbaar is in een uitvoering met navigatiesysteem. Alle systemen onderscheiden zich door een grotere verwerkingscapaciteit, kortere opstarttijden en touchscreens met hoge resolutie. De systemen stellen de bestuurder tevens in staat om tal van onboard-voorzieningen direct vanaf het UconnectTM-scherm te regelen, zoals het interieurklimaat en de geluidsinstallatie. De Jeep Cherokee-modellen die met de UconnectTM 7,0- of 8,4NAV-systemen zijn uitgerust, ondersteunt Apple CarPlay. Tot de standaarduitrusting van het 8,4-inch UconnectTM-systeem behoren ook offroad-pagina’s voor het weergeven van de dwars- en langshellingshoeken, evenals diverse andere specifieke 4x4-eigenschappen.

Voor klanten die prijsstellen op het plezier van het rijden in de openlucht, biedt de Cherokee wederom de mogelijkheid tot het bestellen van het elektrisch bedienbare CommandView-zonnedak. Dit unieke, uit twee panelen bestaande panoramadak is als optie verkrijgbaar op alle uitvoeringen. De glazen CommandView-panelen bestrijken het gehele dak en garanderen een perfect zicht bij zowel on-road- als off-roadrijden.

Het motorenprogramma omvat een 2,2-liter MultiJet II-dieselmotor in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een negentraps automatische transmissie met verfijnde schakelkarakteristiek. Vanaf volgend jaar zal in Nederland een nieuwe, direct ingespoten 2,0-liter viercilinder-turbomotor met Stop&Start-systeem (ESS) verkrijgbaar zijn.
Dankzij de keuze uit drie verschillende typen vierwielaandrijving (Jeep Active Drive I, Jeep Active Drive II en Jeep Active Drive Lock) en de automatisch uitschakelbare achterwielaandrijving blijft de Jeep Cherokee het off-road-referentiepunt onder de middelgrote SUV’s. Door alleen de voorwielen aan te drijven als vierwielaandrijving niet nodig is, wordt een aanzienlijke reductie van het brandstofverbruik bereikt.

De vernieuwde Jeep Cherokee wordt in het vierde kwartaal van 2018 bij de Jeep-dealers verwacht.

Europese première Jeep Grand Cherokee Trackhawk
De Jeep Grand Cherokee Trackhawk is het nieuwe topmodel binnen de Grand Cherokee-range en staat onmiskenbaar het hoogste in rang. Het agressieve voorkomen wordt onder meer veroorzaakt door de hoogte van de carrosserie: de Grand Cherokee Trackhawk staat 2,5 centimeter lager op zijn wielen in vergelijking tot de reguliere Grand Cherokee-modellen. Verder zijn de wielkasten in carrosseriekleur, is de auto voorzien van zijskirts, verhoogde motorkap met dubbele luchtinlaat en eigen design zevensleufs grille die optisch een glanzend zwart geheel vormt met de koplampbehuizingen. Aan de achterzijde zijn de diffuser en vier dikke (4-inch) uitlaatuiteinden ook in glanzend zwart uitgevoerd.
Het op de bestuurder georiënteerde dashboard kenmerkt zich door het gebruik van soft-touch materialen, unieke lichtzwarte verchroomde details en carbon inlegpanelen. Recht voor de bestuurder bevindt zich het 7-inch instrumentenpaneel met de toerenteller in het midden.

Zijn agressieve voorkomen maakt het nieuwe topmodel concreet met de 707 pk en 875 Nm sterke V8-compressormotor. Hiermee is de Grand Cherokee Trackhawk de sterkste en snelste SUV ooit. De motor is gekoppeld aan een ‘TorqueFlite’ achttrapsautomaat die, net als het Brembo-remysteem, is aangepast om het enorme vermogen te beteugelen. De voor-dit-segment-ongeëvenaarde prestaties op een rij: 0-100 km/h in 3,7 seconde, kwartmijl (402 meter) in 11,6 seconde, een topsnelheid van 290 km/h, een remweg vanaf 100 km/h tot stilstand van minder dan 35 meter en een zijwaartse versnelling van 0,88 g op een cirkelbaan.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk 18 lzij

Kracht is niks zonder controle. Daarom bestaat de onafhankelijke voorwielophanging van de Grand Cherokee Trackhawk uit korte en lange aluminium draagarmen (SLA), schroefveren, adaptieve ‘Bilstein’-schokdempers (ADS), aluminium fusee-elementen en een holle stabilisatorstang. De achterwielophanging bestaat uit een multi-link constructie met schroefveren, adaptieve ‘Bilstein’-schokdempers (ADS), aluminium onderste draagarmen, onafhankelijke bovenste draagarmen (reactiestang en camberarm), aparte spoorstangen en een holle stabilisatorstang.
De nieuwe Jeep Grand Cherokee Trackhawk is niet alleen krachtig en snel, maar ook veilig met meer dan zeventig actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. De standaarduitrusting omvat onder meer adaptieve cruise control met ‘Stop&Go’-functie, ‘Advanced Brake Assist’, ‘Blind Spot Monitoring’ met ‘Rear Cross Path Detection’, ‘Forward Collision Warning’ met ‘Crash Mitigation’, ‘Park Assist’-inparkeerassistentie, ‘Lane Departure Warning Plus’, ‘Ready Alert Braking’ en ‘SiriusXM Guardian’- en ‘Roadside Assistance’-noodhulpknoppen.

De Jeep Grand Cherokee Trackhawk met een 707 pk sterke 6.2 V8 is de nieuwe baas-boven-baas in het SUV-segment. De krachtigste SUV ooit is per direct te bestellen vanaf € 238.707.

De vernieuwde Jeep Renegade
De vernieuwde Jeep Renegade kenmerkt zich door belangrijke vernieuwingen op het gebied van infotainment, functionaliteit en personalisatie. Dit maakt de meest capabele SUV van zijn klasse nog aantrekkelijker.

De belangrijkste vernieuwing betreft de introductie van de nieuwste generatie UconnectTM-systemen met 5,0-, 7,0- en 8,4-inch touchscreens, waarvan de laatste twee varianten een scherm met hoge resolutie hebben. Alle systemen bieden een scala aan navigatie-, entertainment- en handsfree communicatiefuncties, evenals diverse innovaties die zowel de rijbeleving als het inzittendencomfort ten goede komen.

De functionaliteit van het interieur is verder verbeterd dankzij een herziene middenconsole en extra opbergmogelijkheden, terwijl de nieuwe stoelbekleding en de nieuwe interieurafwerking voor een modernere en stijlvollere ambiance zorgen.

Jeep Renegade 18 dash

Bezoekers aan de Jeep-stand kunnen ook kennismaken met de Renegade Limited. Deze topversie van de Renegade blinkt uit door zijn in Carbon Black uitgevoerde exterieur en daarop afgestemde Polar Plunge-interieur. Verder onderscheidt de Limited zich door stoelen die met lichtgrijs leer zijn bekleed en een zeer uitgebreide standaarduitrusting met onder meer 18-inch lichtmetalen velgen, een UconnectTM 8,4-inch infotainmentsysteem met navigatie, alsook frontale botspreventie en rijbaanbewaking (beide als standaarduitrusting). Tot de leverbare optiepakketten behoren het Winter Pack, dat verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel omvat, en het Parking Pack, bestaande uit assistentiesystemen om zowel evenwijdig als haaks op de rijweg in te parkeren, een parkeercamera en dodehoekbewaking inclusief detectie achter de auto.

De vernieuwde Jeep Renegade wordt in het derde kwartaal van 2018 bij de Nederlandse Jeep-dealers verwacht.

Jeep Compass Night Eagle
Op de Jeep-stand in Genève vindt ook het EMEA-debuut plaats van de Jeep Compass Night Eagle, een speciale modelvariant die door een bijzondere esthetische afwerking extra cachet geeft aan Jeeps compacte SUV. De vorig jaar geïntroduceerde Jeep Compass heeft een nieuwe standaard gezet in zijn segment, door gebruiksvriendelijke technologie te combineren met de legendarische terreinkwaliteiten van het Amerikaanse merk.

De Night Eagle-‘behandeling’ die de Compass heeft ondergaan, behelst het slim gebruik van glanzend zwarte stylingelementen om de auto een donkerdere en sportievere uitstraling te geven. Het front van de Night Eagle is direct herkenbaar aan de in glanzend zwart uitgevoerde grille en mistlamplijsten. Andere bijzondere details zijn de glanzend zwarte 18-inch velgen, de ruiten van getint glas en een speciale Night Eagle-badge. Ook vanbinnen ademt het model de sfeer van de nacht, met een in zwart vinyl en stof uitgevoerde bekleding op de comfortabele stoelen met verstelbare lendensteun.

In Europa zal de nieuwe Compass Night Eagle verkrijgbaar zijn vanaf het tweede kwartaal van 2018, waarbij klanten kunnen kiezen uit twee motoren waaronder de 1,4-liter MultiAir2 Turbo-benzinemotor met Stop&Start-systeem, een vermogen van 140 pk bij 5.000 toeren en een koppel van 230 Nm bij 1.750 toeren. Deze krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en een 4x2-aandrijfconfiguratie. Het dieselaanbod omvat eveneens een MultiJet II-motor. Het gaat om een 1,6-liter variant met Stop&Start-systeem, een vermogen van 120 pk bij 3750 t/min en een koppel van 320 Nm bij 1750 t/min; ook deze krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en een 4x2-aandrijfconfiguratie. De Europese marktintroductie van de nieuwe Compass Night Eagle start in het tweede kwartaal van 2018. 

Jeeps by Mopar
In Genève vindt het debuut plaats van de nieuwe vijfdeurs Jeep Wrangler Unlimited Sahara, uitgevoerd met een exterieur in staalblauw metallic en een speciale, door Mopar® gecreëerde uitrusting om de legendarische off-roadkwaliteiten van deze iconische Jeep te benadrukken. De specifieke off-roaduitrusting omvat een set om de bodemvrijheid met 5 cm te vergroten, 17-inch Road Gear off-roadwielen, voorgevormde spatlappen, off-roadlampen, zwarte sidebars en bodembeschermplaten. Het tentoongestelde voertuig is voorzien van een speciale cosmetische set, bestaande uit een aantal in zwart uitgevoerde elementen, zoals grille, spiegelkappen en portierdorpels, een ‘Flag’-motorkapsticker en ‘Moab’-carrosserie-accenten, snorkel, glazen dakzonnescherm , zwarte tankvuldop, 32-inch reservewielhoes en Mopar®-badge. Deze accessoires geven een exclusieve look aan de Sahara-versie en garanderen een nog grotere terreinvaardigheid. Daarnaast is de functionaliteit van de Wrangler verder aangescherpt met enkele bijzondere accessoires, zoals de achterkleptafel en speciale steunhandgrepen voor het rijden in de openlucht, terwijl de met Katzkin-leer beklede stoelen met contrasterende stiksels een exclusief en stijlvol tintje aan het interieur geven.

De op het Longitude-uitrustingsniveau gebaseerde Jeep Renegade die in Genève wordt getoond, is uitgevoerd met een exterieur in Hyper Green en een speciale off-roadpersonalisatie, bestaande uit een set om de bodemvrijheid met 2,5 cm te vergroten, 16-inch lichtmetalen velgen en diverse esthetische en functionele accessoires, waaronder sideskirts , spatlappen bij de voor- en achterwielen, matgrijze motorkapsticker en ‘US Army Star’ deurstickers, evenals in matgrijs uitgevoerde spiegelkappen, radiateurgrille en koplampomlijstingen. De Mopar-personalisatie wordt gecompleteerd door matgrijze sierlijsten op het dashboard en weerbestendige rubber vloermatten. Het op de Jeep-stand tentoongestelde voertuig is uitgerust met een 140 pk sterke 2,0-liter MultiJet II-dieselmotor die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en een Jeep Active Drive 4x4-systeem.

Eveneens in de schijnwerpers in Genève staat een Jeep Compass Trailhawk met een exterieur in Spitfire Orange en enkele specifieke Mopar-accessoires waaronder een imperiaal met skidrager. Het interieur is ook door Mopar onder handen genomen, waarbij de focus was gericht op functionaliteit. Zo heeft het model een praktische bagage-organiser en een met zwart leer bekleed interieur. Daarnaast is de auto voorzien van dorpelbeschermers. De 170 pk sterke 2,0-liter turbodieselmotor is gecombineerd met een negentraps automatische transmissie.

Op de Jeep-stand is ook een unieke Mopar-‘behandeling’ te zien op de meest gelauwerde SUV ooit: de Grand Cherokee Trailhawk. Tot de Mopar-accessoires die hierop zijn gemonteerd, behoren een uitlaatsierstuk, dorpelbeschermers, dakrails, een ski- en snowboarddrager en een handige bagagebak. Het getoonde voertuig heeft een in Rhino uitgevoerd exterieur en een met two-tone zwart/robijnrood leer en suède bekleed interieur. De aandrijving wordt verzorgd door een 3,0-liter MultiJet II V6-turbodiesel van 250 pk in combinatie met een achttraps automatische transmissie. De op sublieme off-roadprestaties afgestemde standaarduitrusting omvat Quadra-Lift-luchtvering en Quadra-Drive II-vierwielaandrijving met een elektronisch bediend zelfblokkerend achterdifferentieel.