Vredestein enquête toont uitkomst met bezorgde cijfers

8-5-25. 40% van automobilisten koopt banden zonder veiligheidsclassificaties en prestaties te kennen.
Vredestein-banden_met_labels-25.jpg

Uit een enquête in opdracht van Apollo Tyres Ltd is gebleken dat meer dan een derde (40%) van de automobilisten vervangende banden koopt zonder dat ze de classificaties begrijpen, wat de prestaties en veiligheid van hun voertuig in gevaar kan brengen.

Uit de enquête bleek dat slechts 25% van de 1.000 automobilisten in Nederland, online of in de winkel, door hun bandendealer op de hoogte was gebracht van de relevantie en het belang van deze classificaties tijdens hun laatste aankoop. Dit is ondanks wettelijke vereisten die zijn ingevoerd in 2012 (Verordening (EG) 1222/2009), waardoor dealers verplicht zijn deze informatie te verstrekken. In 2021 heeft de EU deze regels aangescherpt met een bijgewerkte verordening (EU-verordening 2020/740), waardoor duidelijkere classificaties voor banden nodig zijn, vergelijkbaar met die van huishoudelijke elektrische apparaten, om prestaties en efficiëntie te benadrukken.

  • Slechts 25% van de automobilisten zegt dat dealer heeft geïnformeerd over specifieke bandenclassificaties tijdens laatste aankoop
  • Duidelijke meerderheid (57%) van de automobilisten zegt dat bandenclassificaties op het gebied van grip, efficiëntie en weggeluid van invloed is op aankoopbeslissing
  • Sinds november 2012 zijn bandendealers wettelijk verplicht (Verordening (EC) 1222/2009) om klanten te informeren over bandenclassificatie 

De classificaties zijn een duidelijke manier om de prestaties van banden te vergelijken, zodat consumenten het voor hen juiste product kunnen kiezen. De banden worden beoordeeld op basis van drie criteria: grip op nat wegdek, brandstofzuinigheid en extern geluid, zodat consumenten de veiligheids- en prestatieniveaus van elke band begrijpen.

Jongere automobilisten zijn het vaakst op de hoogte van de onafhankelijke classificaties van een band, waarbij 35% van de bestuurders in de leeftijd van 18-24 jaar zegt dat ze op de hoogte waren van de specificaties voor grip, efficiëntie en geluid. Daarentegen neemt de bekendheid bij oudere bestuurders aanzienlijk af, waarbij slechts 18% van de leeftijdsgroep van 65 jaar en ouder hetzelfde zegt.

Mannen waren meer op de hoogte dan vrouwen, waarbij 31% van de mannelijke bestuurders erkent dat ze bekend waren met de bandenclassificatie, vergeleken met slechts 19% van de vrouwelijke automobilisten.

Uit de enquête bleek ook dat consumenten dit soort productinformatie duidelijk waarderen, waarbij meer dan de helft (57%) aangaf dat het bekend zijn met deze classificaties in de toekomst van invloed zou zijn op de keuze van hun banden.

"Deze enquête onderstreept de noodzaak voor belanghebbenden in de bandenbranche om kopers beter te informeren over bandenlabels, zodat ze weloverwogen aankoopbeslissingen kunnen nemen", aldus Yves Pouliquen, Vice President Commercial EMEA, bij Apollo Tyres Ltd. "Er is nu een zeer groot aanbod aan gespecialiseerde banden op de markt en als klanten vertrouwen hebben in de bandenclassificaties, is de kans veel groter dat ze de juiste banden kiezen voor hun individuele behoeften en ervoor zorgen dat ze waar voor hun geld krijgen."

Apollo Tyres produceert in Europa hoogwaardige Vredestein-banden voor personenwagens. Het huidige portfolio omvat zomer-, winter- en allseason-producten, evenals gespecialiseerde hoogwaardige en EV-specifieke varianten.

Ga voor meer informatie over het bandenlabel naar: https://www.vredestein.nl/content-hub/tyre-guide/car-suv-van/wat-is-het-eu-bandenlabel/