Kia volgt zakelijke rijders met verborgen camera

Film 30Kia authentieke keuze 18 kantoor19-10-18. De authentieke keuze. Een sociaal experiment waarbij zakelijke rijders worden gevolgd bij de keuze van hun auto.

 

Samen met de introductie van de nieuwe Kia Ceed, door het Duitse tijdschrift AutoBild uitgeroepen tot de nieuwe nummer 1, presenteert Kia een sociaal experiment in een door XXS Amsterdam ontwikkelde campagne. Een experiment waarbij een groep zakelijke rijders wordt gevolgd met verborgen camera’s om te laten zien dat zij geneigd zijn in hun keuzegedrag de groep te volgen. Opvallend is dat in zowel de experimenten als in het kiezen van hun leaseauto, zakelijke rijders zich vaak laten leiden door groepsdruk in plaats van zelf een authentieke keuze te maken; de top 5 meest gekozen leaseauto's verandert nauwelijks. De vraag in dit experiment is dan ook of de zakelijke rijder zich laat beïnvloeden door de groep of dat hij of zij zelf een authentieke keuze maakt bij het uitzoeken van een nieuwe leaseauto.
Kia authentieke keuze 18 kantoor

Kia heeft de ambitie om in Nederland verder te groeien in de zakelijke markt – maar moet daarvoor als merk meer vertellen dan alleen wat de functionaliteiten van haar modellen zijn. Daarom lanceert Kia met de nieuwe Kia Ceed ook de eerste campagne die de mentaliteit van het merk communiceert. Een mentaliteit die gaat over het durven af te wijken van de gebaande paden en over eigen keuzes willen maken. Kia was bijvoorbeeld ook de eerste die 7 jaar garantie als standaard introduceerde. Met de Ceed wil Kia het groepsgedrag doorbreken; Kia gunt het de zakelijke rijder om zelf een authentieke keuze te maken.

De basis van de campagne is een film waarin het experiment met de zakelijke rijders is vastgelegd. Een drietal experimenten laten zien dat wij als mensen sterk beïnvloedbaar zijn door groepsdruk. Aan het eind van de film moedigt Kia de zakelijke rijder aan een authentieke keuze te maken; een keuze die hij of zij echt zelf maakt. Hiermee lanceert Kia een campagne die meer doet dan alleen vertellen over de nieuwe Ceed. Een campagne die laat voelen wat de mentaliteit van het merk Kia is; de zakelijke rijder uitnodigen om eigen keuzes te maken en af te wijken van de gebaande paden wanneer hij of zij dat zelf nodig acht.