Nissan LEAF deelauto levert groene stroom

Nissan LEAF deelauto 18 lzij15-10-18. Een Nissan LEAF deelauto die groene stroom levert aan huizen..? Ja, dat is mogelijk. Buurauto zet de LEAF in om overschotten op te slaan en terug te leveren aan de woonwijk.

 

 

Voor het eerst in Nederland heeft een elektrische deelauto stroom terug geleverd aan het publieke elektriciteitsnet. Een Nissan LEAF van Buurauto leverde tijdens een test in Amsterdam elektriciteit aan woningen via een Vehicle-to-Grid-laadpaal van NewMotion.
Nissan LEAF deelauto 18 laadpaal

In dit proefproject werken Nissan, Buurauto, NewMotion, Alliander en Amsterdam Smart City samen. Deze pilot baant de weg voor de groeiende vloot elektrische deelauto's om gezamenlijk als energiebuffer bij te dragen aan de omschakeling naar duurzame energie. De pieken en dalen in de zon- en windenergie kunnen door de batterijen van elektrische deelauto's worden opgevangen, zodat beter gebruikgemaakt wordt van de duurzame energie.

Nissan: rijdende batterijen
Voor de pilot in Amsterdam is een Vehicle-to-Grid-laadpaal gebruikt die beheerd wordt door NewMotion. Hiermee is een elektrische LEAF van het deelautoproject Buurauto opgeladen en later ontladen. Robbert Monteban, EV Director Nissan Benelux: 'De rol van elektrische auto's gaat verder dan mobiliteit. Het zijn rijdende batterijen. Nu al kunnen we apparaten en woningen van elektriciteit voorzien via al onze elektrische auto's. Met deze pilot zetten we een volgende stap en koppelen we de auto aan het centrale, publieke elektriciteitsnet om dienst te doen als energiebuffer.'

NewMotion: testen met echte gebruikers
Bij NewMotion is het team van Sander Ouwerkerk, Business Development Director, bij het project betrokken: 'We zijn trots op de eerste resultaten met bi-directioneel (Vehicle-to-Grid of V2G) laden in zowel de publieke en in de private ruimte. Dit soort pilots geven ons inzicht in wat er op technisch, sociaal en economisch gebied goed werkt en niet goed werkt. We testen de gebruikstoepassingen van de V2G-laders en de impact van smart-charging op het lokale netwerk van netbeheerder Alliander. Deze pilot met echte gebruikers leert ons ook veel over toekomstige mogelijkheden van bi-directioneel laden, zeker met het oog op het verminderen van grid-congestie en het balanceren in vraag & aanbod van energie. Verder doen we proeven met integratie van lokaal opgewekte zonne-energie en het benutten van deelauto's.'
Nissan LEAF deelauto 18 la

Buurauto: nieuwe energiesysteem
Bas Verdoorn, verantwoordelijk voor marketing, PR en communicatie bij Buurauto, ziet dankzij het proefproject de missie van Buurauto een flinke stap dichterbij komen. 'We zien een toekomst waarin in elke plaats elektrische deelauto's beschikbaar zijn. De auto's worden door buren gebruikt en rijden op elektriciteit van eigen zonnepanelen of windmolen én tegelijkertijd worden ze voor de opslag van energie ingezet. Ze worden onderdeel van een nieuw energiesysteem en ondersteunen de noodzakelijke energietransitie. Deze pilot is een begin.'

Alliander: groeiende rol voor deelauto's
Marisca Zweistra, strategisch projectmanager van Alliander: 'Vanaf 2030 zal iedere nieuwe auto in Nederland emissieloos zijn. Dat betekent dat er komende jaren honderdduizenden nieuwe laadpalen zullen worden aangelegd. Uitdaging daarbij is om het zo te organiseren, dat het bestaande elektriciteitsnet zo slim mogelijk wordt gebruikt en overbelasting wordt voorkomen. In Amsterdam doen we sinds begin 2018 ervaring op met elektrische auto's als batterij. Nu er ook een elektrische deelauto wordt ingezet in de experimenten, kunnen we veel leren over gedragspatronen met betrekking tot deelauto's. Dat is een interessante toevoeging aan onze pilot, aangezien de verwachting is dat deelauto's in de toekomst ook nadrukkelijker aanwezig zullen zijn als vervoermiddel, zeker in verstedelijkte gebieden.'
Nissan LEAF deelauto 18 lzij

Amsterdam Smart City: slimmer omgaan met energie
Binnen het Europese programma City-Zen, onderdeel van Amsterdam Smart City, wordt in twee steden, Amsterdam en Grenoble, onderzocht hoe meer duurzame energie in een dichtbevolkte stad kan worden ingepast. Hiervoor is flexibiliteit, dat wil zeggen gerichte aanpassing van vraag en aanbod, nodig. Het testen van de V2G-technologie is één van de twintig projecten.