Alfa Romeo wereldpremière speciale INTENSA-serie in Brussel
11-1-25. Alfa Romeo presenteert primeurs en innovaties in Brussel.
Alfa Romeo is aanwezig op de 101e editie van de Brussels Motor Show, die van 10 tot en met 19 januari 2025 in Brussels Expo wordt gehouden. De speciale INTENSA-serie en de nieuwe Alfa Romeo Junior Hybrid Q4 beleven er hun mondiale debuut. Ook wordt de extra sportieve Junior 280 Veloce voor het eerst aan het publiek getoond. Daarnaast kunnen bezoekers van de Brussels Motor Show van dichtbij kennismaken met de exclusieve, high-performance Alfa Romeo 33 Stradale. Een supercar met een Nederlandse tint; Alfa Romeo’s ‘çhief exterior designer’ is de Nederlander Bob Romkes.
Wereldpremière nieuwe INTENSA-serie
Alfa Romeo presenteert de nieuwe, speciale uitvoering INTENSA die beschikbaar wordt voor het volledige gamma. Deze serie biedt exclusieve accenten en een karakteristieke uitstraling. De INTENSA wordt in Brussel gepresenteerd in de vorm van de Alfa Romeo Tonale en Stelvio.
De Alfa Romeo Tonale INTENSA wordt gekenmerkt door 20-inch lichtmetalen wielen in Dark Miron met goudkleurige accenten en diamantgeslepen afwerking. Andere opvallende details zijn de hoogglanszwarte sierlijsten, matzwarte uitlaatsierstukken en zwarte remklauwen met goudkleurige Alfa Romeo-logo’s. De INTENSA-versie van de Tonale Plug-in Hybrid Q4 komt met dubbele verchroomde uitlaatpijpen. De Alfa Romeo Tonale INTENSA wordt leverbaar met keuze uit drie carrosseriekleuren: Rosso Alfa, Verde Montreal en Nero Alfa. Binnenin is het dashboard afgewerkt in een combinatie van zwart Alcantara en goudkleurig stikwerk. Op de hoofdsteunen van de stoelen prijkt een geborduurd Alfa Romeo-logo en op de middenarmsteun het INTENSA-logo. Multi-colour sfeerverlichting en de vernieuwde middenconsole met een draaiknop voor de automatische transmissie maken het sportief-elegante interieur compleet. Klanten van de Alfa Romeo Tonale INTENSA kunnen ook rekenen op elektronisch geregelde dempers, Level 2 rijassistentie en een hoogwaardig Harman Kardon-audiosysteem met veertien speakers. Voor de aandrijving is er keuze uit de 280 pk sterke Plug-in Hybrid Q4 met een zestrapsautomaat en de 160 pk sterke 1.5T Hybrid met variabele turbotechnologie (VGT) en een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.
De INTENSA-uitvoering van de Alfa Romeo Stelvio wordt ook gekenmerkt door 20-inch lichtmetalen wielen in combinatie met zwarte remklauwen met goudkleurige details. De Italiaanse vlag op de buitenspiegelkappen versterkt de sportieve uitstraling van de Stelvio. De INTENSA is verkrijgbaar in de carrosseriekleuren Vulcano Black, Verde Montreal, Rosso Etna (metallic) en Rosso Alfa (pastel). In het interieur zijn de sportstoelen bekleed met zwart leder en goudkleurige stiksels, geaccentueerd door bijpassende details op de middenarmsteun, het dashboard en de zitplaatsen achterin. Het stuurwiel met aluminium schakelflippers is eveneens bekleed in Alcantara met goudkleurige accenten. De Alfa Romeo Stelvio INTENSA wordt standaard geleverd met de 280 pk sterke 2.0T benzinemotor en achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving (AWD) is optioneel. Elke versie van de Stelvio INTENSA is standaard uitgerust met dempers met Synaptic Dynamic Control (SDC) voor optimale wendbaarheid en stuurprecisie.
De Alfa Romeo Giulia INTENSA rolt op 19-inch diamantgeslepen two-tone wielen, gecombineerd met zwarte remklauwen met goudkleurige details. Net als bij de Stelvio siert de Italiaanse vlag de buitenspiegels en zijn Vulcano Black, Verde Montreal, Rosso Etna (metallic) en Rosso Alfa (pastel) de beschikbare carrosseriekleuren. Het interieur biedt een combinatie van luxe en sportiviteit, met hoogwaardige materialen zoals leder en Alcantara. De stoelen zijn voorzien van goudkleurige stiksels en geborduurd Alfa Romeo-logo op de hoofdsteunen. Het sportieve interieur wordt gecompleteerd door het stuurwiel met goudkleurige accenten en aluminium pedalen en schakelflippers. De Giulia INTENSA is standaard uitgerust met een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een infotainmentsysteem met een 8,8-inch touchscreen, geïntegreerde navigatie en Harman Kardon-audio. Klanten kunnen kiezen voor de 280 pk sterke 2.0T benzinemotor met achterwiel- of vierwielaandrijving (AWD).
De INTENSA-serie wordt in een later stadium uitgebreid met de Alfa Romeo Junior INTENSA. Ook bij deze versie springen de lichtmetalen wielen met goudkleurige accenten in het oog, evenals de exterieurdetails in hoogglanszwart. De beschikbare carrosseriekleuren zijn Nero Tortona en Rosso Brera. In het interieur zijn het dashboard en de middenconsole voorzien van Alcantara-bekleding. Ook hier zijn goudkleurige details, zoals de stiksels op het stuurwiel, de deurpanelen en de middenarmsteun, kenmerkend voor de INTENSA-uitvoering. Voor de aandrijving is er keuze uit de 1.2 Turbo Hybrid met 136 pk en Q4-vierwielaandrijving, of de volledig elektrische variant met 156 pk sterke elektromotor en 54 kWh-accu.
Wereldpremière Alfa Romeo Junior Hybrid Q4
De Brussels Motor Show 2025 vormt het podium van de wereldpremière van de nieuwe Alfa Romeo Junior Hybrid Q4 met vierwielaandrijving. Deze versie is uitgerust met een 48-volt hybridesysteem dat een 1,2-liter turbobenzinemotor combineert met twee elektromotoren van 21 kW. Daarvan is een elektromotor geïntegreerd in de automatische transmissie. De tweede elektromotor zit op de achteras en drijft de achterwielen aan zonder fysieke verbinding tussen de assen. De innovatieve Q4-vierwielaandrijving met Power Looping Technology wordt automatisch geactiveerd, afhankelijk van de grip en de helling van de weg, en blijft ook bij een lage batterijlading operationeel. Dankzij een speciale overbrenging levert de achterste elektromotor tot 1.900 Nm koppel aan de achterwielen, waardoor de auto ook op slecht wegdek of bij slechte weersomstandigheden optimale tractie en stabiliteit biedt. Samen met zijn wendbaarheid en dynamische rijprestaties op het asfalt sluit de veelzijdige Alfa Romeo Junior 1.2 Turbo Hybrid Q4 aan op de wensen en behoeften van uiteenlopende doelgroepen.
Met de DNA-selector is het rijgedrag van de Junior naar wens aan te passen aan verschillende omstandigheden. In de Dynamic-modus staat de Junior Q4 garant voor maximale prestaties en een sportieve rijbeleving. De Natural-modus is ideaal voor dagelijks gebruik, terwijl de Q4-modus optimale veiligheid en controle biedt op gladde ondergronden. De modus Advanced Efficiency zorgt voor maximale brandstofbesparing en energie-efficiëntie.
Publieksdebuut Alfa Romeo Junior 280 Veloce
De Alfa Romeo Junior 280 Veloce combineert een compact SUV-ontwerp met de kenmerkende sportiviteit van het merk. Het model volgt de beproefde Alfa Romeo-formule met een perfecte gewichtsverdeling, toonaangevende rijprestaties en een onmiskenbaar Italiaanse design van het Centro Stile.
Met de Junior 280 Veloce heeft Alfa Romeo twee technische primeurs: behalve de 280 pk (207 kW) sterke elektromotor is deze versie ook uitgerust met een TorSen ‘D’ mechanisch limited-slipdifferentieel van de vierde generatie. De Junior Veloce laat zich ook kenmerken door de meest directe besturing in dit segment met een overbrengingsverhouding van 14,6. De stuurinrichting is speciaal gekalibreerd voor maximale precisie en stabiliteit. Voor extra scherpte en nauwkeurigheid in bochten is ook het onderstel 25 mm verlaagd, er zijn verbeterde stabilisatorstangen gemonteerd en de auto rolt op 20-inch performance-banden. Voor optimale stopkracht zijn op de vooras 380 mm remschijven en vierzuiger monobloc-remklauwen te vinden.
Met een lengte van iets meer dan vier meter en een draaicirkel van 10,5 meter voelt de Alfa Romeo Junior 280 Veloce zich thuis in stedelijke omgevingen. Ondanks zijn compacte formaat van een B-SUV biedt het interieur voldoende ruimte voor vier volwassenen en hun bagage, dankzij een toonaangevende bagageruimte van 400 liter. Bovendien weegt het model 1.590 kg, ongeveer 200 kg minder dan sommige directe concurrenten.
Alfa Romeo 33 Stradale: publiekstrekker
Bezoekers van de Brussels Motor Show 2025 worden getrakteerd op een kijkje dichtbij de Alfa Romeo 33 Stradale. Van deze exclusieve, high-performance sportcoupé worden slechts 33 exemplaren gebouwd. De nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale is ontworpen en gebouwd volgens dezelfde visie als de originele 33 Stradale uit 1967, die door velen wordt beschouwd als een van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Het is een waar kunstwerk op wielen – mede dankzij de hand van Alfa Romeo’s Nederlandse ‘chief exterior designer’ Bob Romkes-, waarin schoonheid en technologie een harmonieus geheel vormen. De nieuwe 33 Stradale is ontworpen voor een ongeëvenaarde rijbeleving en als eerbetoon aan het tijdloze charisma van een icoon. Deze moderne interpretatie is ontstaan in de recent opgerichte Alfa Romeo ‘Bottega’, waar designers, ingenieurs en historici van het merk samenwerkten volgens traditionele Italiaanse ambachten. Net zoals in de Renaissance en de werkplaatsen van beroemde Italiaanse carrosseriebouwers in de jaren zestig, werden de ideeën van kopers gehoord en omgezet in een gezamenlijke creatie.