Lexus opent nieuw hoofdkantoor in Shimoyanna (Japan)
1-1-25. Lexus heeft zijn verhuizing voltooid naar het nieuwe hoofdkantoor in Shimoyama, een ultramodern, speciaal gebouwd complex op een berghelling in de buurt van Toyota City in Japan.
Deze mijlpaal in de geschiedenis van Lexus valt samen met de 35e verjaardag van de oprichting van het internationale luxemerk. Voor het eerst zijn alle Lexus-activiteiten (verkoop, marketing, planning) samengebracht onder één dak, inclusief research & development en design. Dit belooft een nog sterkere en snellere samenwerking tussen de teams te bevorderen. Zo kunnen ontwikkelingsprototypes en productiemodellen, waaronder de volgende generatie Lexus auto's, snel worden geleverd.
Lexus Driving Signature
Het ontwikkelingswerk zal verder worden ondersteund door het naastgelegen Shimoyama testterrein, dat sinds 2021 operationeel is en dat een hogesnelheidsparcours en een netwerk van routes omvat. Deze routes bootsen verschillende soorten wegen en oppervlakken na die overal ter wereld te vinden zijn. Dit is al van onschatbare waarde gebleken bij het leveren van de Lexus Driving Signature - comfort, vertrouwen en controle voor de bestuurder op elk moment - in modellen zoals de volledig nieuwe LBX, de nieuwste generatie NX en de volledig elektrische RZ.
Delen van legendarische circuits
Lexus is samen met Toyota GAZOO Racing gevestigd in het nieuwe Vehicle Development Building, gebouwd aan de westkant van het Shimoyama-terrein. Op de begane grond bevindt zich een reeks autoparkeerplaatsen, ontworpen om de look en feel van de pitgarages op het legendarische circuit van de Nürburgring in Duitsland na te bootsen - een locatie die is gebruikt voor de ontwikkeling en finetuning van zowel de GR als de Lexus modellen. Het is een plek waar leden van alle bedrijfsfuncties kunnen samenwerken, voertuigen beoordelen op de testbanen en samenwerken aan tests en ontwikkeling om steeds betere auto's te produceren.
Drive, break, improve
Tijdens de officiële onthullingsceremonie eerder dit jaar zei Akio Toyoda, voorzitter van Toyota Motor Corporation: “Ongeveer 3.000 mensen, waaronder ontwikkelingsleden en testcoureurs van Lexus en Toyota GAZOO Racing, zullen hier auto's rijden, stukmaken en verbeteren. Hoewel Shimoyama geen productiefabriek is, zullen auto's die hier worden gemaakt op elke weg ter wereld rijden en een glimlach op het gezicht van veel mensen toveren.”
Nieuwe ideeën aanmoedigen
Het westelijke gebied is ook de thuisbasis van het bezoekersgebouw, een plek voor creatieve samenwerking met zakenpartners en leveranciers. Het biedt ook een open ruimte voor innovatie, waarbij nieuwe ideeën worden aangemoedigd door mensen de kans te geven van dichtbij met de auto's in contact te komen.
Natuurlijke omgeving
Het behoud en beheer van de natuurlijke omgeving was een belangrijke overweging tijdens het ontwikkelingsproces. Dit omvatte het behoud van bomen en groen die ongeveer 60% (650 ha) van het terrein bedekken en de aanleg van nieuwe groene gebieden. Er is ook een milieu-educatief centrum gebouwd dat wordt gebruikt als ontmoetingsplaats voor lokale gemeenschappen.
Feiten en cijfers over Shimoyama
Locatie |
Toyota City (voorheen Shimoyama-dorp) en een deel van Okazaki City (voorheen Nukata Town) |
||
Indeling van het gebied |
Gebruik |
Gebied |
Percentage van totaal gebied |
|
Faciliteiten |
159,2 ha |
24% |
|
Wegen |
7,1 ha |
1% |
|
Regelvijvers etc. |
16,2 ha |
3% |
|
Nieuw groen |
81,8 ha |
13% |
|
Resterende bossen etc. |
386,5 ha |
59% |
|
Totaal landoppervlak |
650,8 ha/6.508 km2 |
100% |
Zakelijke entiteit |
Ontwikkeling terrein: Aichi Public Enterprise Bureau Bouw faciliteit: Toyota Motor Corporation |
||
Belangrijkste faciliteiten |
Middengebied: landelijke wegen Oostelijk gebied: hogesnelheids- en specifieke evaluatiewegen Westelijk gebied: gebouw voor voertuigontwikkeling en bezoekersgebouw |
||
Investering |
Ca. 300 miljard yen (1,8 miljard euro) |
||
Aantal werknemers |
Ca. 3.000 (vanaf volledige ingebruikname, maart 2024) |