Volkswagen test systemen met virtuele ritten

Volkswagen virtuele testrit 18 tester14-10-18. Elektronische rijassistenten kunnen in de toekomst sneller productieklaar worden gemaakt. Volkswagen gaat daarvoor een virtuele omgeving gebruiken.



Dat betekent dat de volgende generatie assistentiesystemen leert van computer-gegenereerde verkeerssituaties. Op de langere termijn is het zelfs mogelijk om autonome rijsystemen miljoenen virtuele testkilometers te laten afleggen. Experts bij Volkswagen testen momenteel een softwarepakket dat verkeerssituaties in een virtuele omgeving kan nabootsen. De programmatuur gaat worden gebruikt om de elektronische rijassistenten van de aankomende I.D.-modellen in te leren. Deze methode heeft een aantal belangrijke voordelen. Er zijn minder praktijktests nodig en de systemen kunnen 24 uur per dag, zeven dagen per week worden ‘getraind’, waardoor ze sneller leren.
Volkswagen virtuele testrit 18 tester

Driedimensionale computerbeelden
Er is krachtige software voor nodig om complexe omgevingen en situaties te simuleren. Volkswagen Group IT en Volkswagen Technical Development hebben daarvoor het programma SimFAS ontwikkeld. In de toekomst moet dat iedere mogelijke virtuele rij- of verkeerssituatie kunnen genereren. Nieuwe assistentiesystemen worden dan blootgesteld aan virtuele scenario’s. Hun sensoren krijgen precies die informatie te verwerken die ze in de praktijk ook zouden ontvangen. Bovendien visualiseert SimFAS scenario’s via driedimensionale computerbeelden. Ontwikkelaars kunnen op die manier observeren hoe de elektronische rijassistenten reageren en ze verder verbeteren waar dat nodig is.
Volkswagen virtuele testrit 18 gesprek

Volkswagen wil zijn simulatieplatform ook aansluiten op de Group IT-cloud, om te profiteren van de enorme rekenkracht. Op die manier kan dezelfde rijassistent bijvoorbeeld honderden verschillende rijsituaties tegelijkertijd leren. Daarbij kan Volkswagen een hele bibliotheek vol verkeerssituaties opbouwen en die in een keer overzetten naar een nieuw assistentiesysteem als ‘studiemateriaal’.

Volkswagen gebruikt zijn software nu om duizenden verschillende parkeergarages te simuleren. Parkeergarages zijn ideale voorbeelden van complexe omgevingen die rijassistenten onder de knie moeten krijgen. Over een aantal jaren moet het zelfs mogelijk zijn om autonome systemen de miljoenen benodigde testkilometers virtueel te laten rijden.

Virtuele studiemodellen
Volkswagen wil het ontwikkelingsproces van een auto zoveel mogelijk digitaliseren. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook sneller en gemakkelijker. Zo werkt het merk aan een ‘virtual concept car’. Ontwerpers en technici kunnen die van binnen en van buiten bekijken en ook interacteren met onder meer de instrumenten en multimediasystemen. Er hoeven daardoor minder fysieke prototypes te worden gebouwd.