Mazda MaX5 Cup dubbelslag voor Andras Király

MaX5 Cup 071018 treintje9-10-19. Tomas de Backer blijft met minimale voorsprong leider in de tussenstand van de Mazda Max5 Cup ondanks het zeer dominante optreden van IL Motorsport.

 

 

IL Motorsport Racing was afgelopen weekend tijdens de Finaleraces op Circuit Zandvoort het meest dominante team. Met twee keer de hoogste twee treden op het erepodium sloeg het team een dubbeslag waarmee hun snelste rijder Kiraly de leider in de tussenstand van het kampioenschap tot op drie punten wist te naderen. Met nog twee races te gaan, komend weekend, is daarmee alles nog mogelijk, omdat de rijders hun slechtste resultaten mogen aftrekken. Opnieuw zal de Conrad Mazda MaX5 Cup beslist worden in het laatste raceweekend van het seizoen.
MaX5 Cup 071018 Gerlach

Met een nieuw differentieel, na de voor hem zo dramatisch verlopen laatste race, was het toch weer Király die de snelste tijd liet noteren in de kwalificatietraining op zaterdag. Met een tijd van 2:07.221 versloeg hij het hele veld van 29 auto’s en bleef hij 0,275 seconden voor op de verrassende nummer twee, David Koh. Derde werd de teamgenoot van Király, de Pool Artur Turcu. Dat het veld enorm competitief is bleek wel uit het feit dat de eerste 11 auto’s zich binnen één seconde van elkaar op de grid plaatsten. De leider in het tussenklassement, de Belg De Backer, stond 10e in de staropstelling, maar dan wel op slechts 0,813 seconden van de pole. Gastrijder Allard Kalff kon geen potten breken. Zijn auto bleek niet voldoende vermogen te hebben en liep af en toe op 3 cilinders, wat hem slechts de 23e plek op de grid opleverde.
MaX5 Cup 071018 Allard

Király was als beste weg bij de start van de eerste race, evenals Remy Fallakha vanaf de vijfde plek. Zowel Turcu als Koh hadden in de eerste twee ronden moeite om het tempo bij te houden en waren bij de tweede doorkomst terug te vinden op posities vier en zes. In de tussentijd waren ze gepasseerd door onder meer Christiaan Frankenhout, bij IL motorsport dit event de vervanger voor zowel Rudy Schilders als de Brit Chris Woodger, die beiden verhinderd waren. Frankenhout was als vierde gestart en reed na twee ronden al bumper aan bumper met Király, inmiddels ruim 2 seconden weg van de rest van het veld. Op dat moment stond de Duitser Sven-Olav Homann opnieuw met pech in de pit met een motor die op drie cilinders liep. Ook bij gastrijder Kalff ging het niet bepaald van een leien dakje. Hoewel hij inmiddels was opgeklommen naar de 19e plek moest hij na zes ronden de strijd staken met een opgeblazen motor. Kampioensleider De Backer reed voor wat hij waard was, maar ontbeerde de juiste snelheid dit weekend. Hij klom gedurende de race op van zijn 10e startpositie naar nummer 7 in de race, maar vanaf de zesde ronde kwam hij niet meer verder dan deze positie. Bart Kramer had daarentegen een goede race, hij klom van startplek 6 naar de derde plek in de race. De twee auto’s van IL Motorsport Racing waren echter ongenaakbaar. Király won met een halve seconde voorsprong op Frankenhout en een gat van 4,5 seconde naar Kramer. Vierde werd Fallakha, daarachter finishten Turcu en Kevin van der Slik.
MaX5 Cup 071018 treintje

Bij de start van de tweede race bleek dat het niet gelukt was om de auto van Kalff tijdig te repareren. Hij moest vanaf de kant toekijken maar kreeg als doekje voor het bloeden nog de mogelijkheid om mee te rijden in de race van de HARC NK 82-90, later op de dag. Na één ronde was het opnieuw het duo Király – Frankenhout dat aan kop het tempo bepaalde. Na vier ronden reden ze al ruim drie seconden los van de achtervolgers, Kramer en Fallakha. Homann had geen gelukkig weekend, opnieuw moest hij de pit opzoeken, probeerde het nog even, maar hield het in ronde twee voor gezien. In de zesde ronde was er bij het ingaan van de Hans Ernst bocht een onbezonnen actie van De Backer, die de voor hem rijdende Niels Quist torpedeerde. De laatste kon zijn weg vanuit de grindbak nog wel vervolgen, maar zijn MaX5 bleek dusdanig beschadigd dat hij de strijd een ronde later moest staken. De Backer kreeg van de wedstrijdleiding een fikse straf voor zijn gedrag op de baan en werd beboet met 30 seconden tijdstraf, wat hem uiteindelijk de 14e plaats in de einduitslag van deze race opleverde. Kiraly wist redelijk onbedreigd te winnen, al maakte Frankenhout hem af en toe het leven nog even zuur door zijn auto er naast en even voor te zetten. Achter dit duo finishten ook de volgende vier in exact dezelfde volgorde als in race 1: Kramer, Fallakha, Turcu en Van der Slik.

De snelste ronde gerekend over beide races werd gereden door Bart Kramer in de derde ronde van de eerste race in een tijd van 2:06.298.

De Backer blijft nipt leider in de tussenstand van het kampioenschap (zonder aftrek van de slechtste resultaten) met 1130 punten, op slechts drie punten gevolgd door Király. Kramer blijft derde, nu met 1113, punten, Kreijne en Lemmens behouden ook hun plek, nu met respectievelijk 1097 en 1028 punten.

In het teamkampioenschap nam het leidende Racing for Zandvoort verder afstand van achtervolgers IL Motorsport 2, omdat beide rijders van dit team verhinderd waren en daarmee 0 punten scoorden. Zij behouden hun 234 punten, de leiders hebben er nu 264. Derde blijft Van der Heijden Autosport, nu met 215 punten.

Mazda Motor Nederland kondigde voorafgaand aan de tweede race op Circuit Zandvoort de start aan van een nieuw officieel Nederlands Kampioenschap met het onthullen van een MX-5 racer van de nieuwste generatie. In het komende autosportseizoen 2019 zal deze auto een nieuwe raceklasse vormen naast de Supercar Challenge, zoals deze wordt georganiseerd door V-Max Racing uit Breda.

De negen evenementen van de Conrad Mazda MaX5 Cup omvatten dit seizoen totaal 19 races meetellend voor het kampioenschap en vinden plaats op vier verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Spa/Francorchamps en Zolder aangedaan.

Het resterende programma voor seizoen 2018 ziet er als volgt uit: 
Zaterdag 13 oktober Zandvoort DNRT Finale