Karma Revero uit Californië betreedt Europese markt

10-7-24. Karma Automotive, de eerste en enige luxe autofabrikant uit Californië, presenteert de superluxe Karma Revero.
Karma-Revere0-24-rv.jpg

De opvallende Karma Revero met EREV (Extended-Range Electric Vehicle) Hybrid powertrain technology zal in het vierde kwartaal van 2024 beschikbaar zijn in geselecteerde Europese markten voor fijnproevers die de milieuvriendelijke voordelen van een elektrisch voertuig willen, zonder concessies te doen aan ontwerp of prestaties.

"Karma’s belofte is om hoogwaardige luxe voertuigen en technologie te bieden, gedreven door innovatie en een spraakmakend ontwerp. De Karma Revero is gebouwd voor veelzijdigheid, waarbij opvallend design wordt gecombineerd met hoogwaardige technologie, het beste van alle mogelijke werelden," zegt Marques McCammon, President van Karma Automotive. "De Revero is de eerste Karma die in Europa beschikbaar is, onlangs hebben we in Amerika ook de Karma Kaveya super-coupe en de Gyesera vierzitter gepresenteerd, die vanaf 2025 in onze fabriek in Moreno Valley, Californië, zullen worden geproduceerd."
Karma-Revere0-24-stekker.jpg

De Karma Revero heeft een tijdloos design en het vakmanschap waar Karma Automotive om bekend staat, terwijl het hightech aanpassingen biedt die elke Karma persoonlijk en speciaal maken voor zijn eigenaar. De Revero is beschikbaar met gemaks- en veiligheidsvoorzieningen, waaronder een geavanceerd rijhulpsysteem (ADAS) met adaptieve cruisecontrol (met stop-en-go functie), rijstrookassistentie (LKS, met hands-off detectie/waarschuwing en haptische stuurwielrespons bij onbedoeld verlaten van de rijstrook), automatische noodremsysteem (AEB), dodehoekmonitoring (BSM), achteruitrijwaarschuwing (RCTA), 360 graden camerasysteem (SVCS) en parkeerhulp (PDM).

Het haptische stuurwiel kan ook audio- en telefoonfuncties, camera's, rijmodi, adaptieve cruisecontrol en het regeneratieve remsysteem met 3 standen bedienen. De Revero heeft verwarmde, elektrisch verstelbare zijspiegels, acht airbags, een antidiefstalalarm, Over-the-Air (OTA) diagnostiek op afstand en software-updatefunctionaliteit, Bluetooth, Apple CarPlay™, Android Auto™ en integratie met de Karma-app.

De Revero wordt geassembleerd in het Karma Innovation and Customization Center (KICC) in Moreno Valley, Californië, dat sinds de opening in 2017 de engineering, design, maatwerkoplossingen en productie voor zijn rekening neemt, samen met de ontwikkeling elektrificatieplatformen.

De 28 kWh HV-batterij van de Revero, samen met een 1.5-liter turbomotor, is gekoppeld aan een ingebouwde generator die elektriciteit levert aan het 400 kW tweemotorige aandrijvingssysteem dat een overtuigende combinatie van rijdbaarheid, prestaties en efficiëntie biedt. Deze setup levert 536 pk en 746 Nm koppel. De Revero beschikt over  Karma's geavanceerde regeneratieve remsysteem.

Karma’s hebben een lange en gevestigde reputatie voor uitstekend design, en de Revero is hierop geen uitzondering met gerichte maatwerkmogelijkheden, waaronder elementen zoals hergebruikt hout uit bosbranden in Californië, koolstofvezel en een reeks van vijf interieur- leerkleurcombinaties. Karma biedt een divers palet van 12 exterieurkleuren met Californisch thema. De Revero komt ook in een black-out-versie en biedt verschillende koolstofvezel exterieurdelen.

De Revero wordt standaard geleverd met 22-inch Dune Twist Midnight Chrome-wielen met rode remklauwen en geventileerde schijven van Brembo. Optionele remklauwkleuren zijn zilver, blauw, geel en twee tinten oranje.

De displays met hoge resolutie in de Revero dienen als informatiehubs, waarbij de voertuigsystemen zoals stuurgevoel, reactiesnelheid van het gaspedaal, ADAS-gedrag, HVAC, audiofuncties, cameradisplays en andere voertuigsystemen worden bediend. Bluetooth maakt verbinden met  Apple CarPlay™ en Android Auto™ mogelijk. Bovendien biedt het centrale display van de Revero gepersonaliseerde comfortzones voor verwarmde en geventileerde stoelen, spiegels, temperatuur, audio en verlichting.
Karma-Revere0-24-dash.jpg

Via de 'Energy'-pagina van het centraal gemonteerde touchscreen, kan de bestuurder 'Track Mode' invoeren, die verschillende statistieken biedt, waaronder energiestroom, bandenspanning en -temperatuur, snelheid, koppel, rondetijden, g-krachten, energieverbruik, batterijfunctie, motortemperatuur, brandstofverbruik en rijgeschiedenis. De 'Driver Stats'-pagina bevat de prestatierecords van het voertuig en kan hen aanmoedigen om hun eerdere records te 'verslaan' op het circuit of juist de rij-efficiëntie.
Karma-Revere0-24-int.jpg

De pagina 'Energy History' biedt actuele en historische everbruikgegevens, waar energiebewuste bestuurders de efficiëntie van het voertuig over verschillende reizen kunnen volgen en een energie-efficiëntiescore kunnen ontvangen.

De Karma-app fungeert als een controller die bestuurder toegang geeft tot de locatie van het voertuig, pre-conditioning op afstand, deurvergrendeling, laadschema's, voertuigstatusrapportages en een Augmented Reality (AR) gebruikershandleiding.

Firmware Over the Air (FOTA) mobiele connectiviteit biedt softwareconnectiviteit in twee richtingen voor diagnostiek op afstand en continue updates en upgrades, waardoor de voertuigsystemen up-to-date blijven en zelfs in de loop van de tijd verbeteren.

De Revero is ontworpen als een 'Extended-Range Electric Vehicle' of 'EREV' om het vertrouwen in het bereik te vergroten. Deze range-extender gebruikt een ingebouwde generator om elektriciteit te creëren voor de motoren die de wielen aandrijven. Het voertuig maakt gebruik van een dwars gemonteerde, twin-motor, Rear Drive Module (RDM) met dynamische koppelverdeling in de Revero S-variant. De 28 kWh-batterij is goed voor maximaal 128 kilometer volledig elektrisch bereik en 580 kilometer totaalbereik.

De Revero maakt gebruik van door het powertrain team van Karma ontwikkelde omvormers die DC van het batterijpakket en/of generator omzetten om de AC-aandrijfmotoren aan te drijven, en om AC-vermogen van het regeneratieve remsysteem te benutten om het batterijpakket op te laden. Een eentraps versnellingsbak bevindt zich tussen de twin-motoren. Omdat de omvormers zijn geïntegreerd met de motoren, is de RDM een extreem compact en lichtgewicht pakket.

Een efficiënte, driecilinder, 1,5-liter, turbomotor fungeert als de range-extender van de Revero. In de 'Stealth'-rijmodus wordt het voertuig alleen door de batterij aangedreven. In de 'Sustain'-modus creëert de generator elektriciteit om het voertuig aan te drijven. In de 'Sport'-modus wordt vermogen geleverd aan de tractiemotoren zowel door de batterij als de generator. Om de rijervaring te verbeteren, heeft Karma ook een actief uitlaatsysteem ontwikkeld dat specifiek is geprogrammeerd om een rauwe, sportieve klank te leveren bij het rijden in de Sport-modus.

Om het vertrouwen van de bestuurder verder te vergroten en met voertuigveiligheid als een van de belangrijkste aankoopoverwegingen van klanten, heeft Karma verschillende Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS) veiligheidsvoorzieningen ontwikkeld en geïntegreerd in de Revero, waaronder de volgende technologieën:

  • Lane Keeping Assist (LKA) - Combineert een camera om rijstrookmarkeringen te detecteren met een elektrisch stuursysteem en waarschuwt bestuurders door middel van haptische feedback wanneer ze op het punt staan buiten de rijbaan te raken.
  • Lane Keeping Support (LKS) - Combineert een camera om rijstrookmarkeringen te detecteren met een elektrisch stuursysteem, waardoor het voertuig actief in het midden van de rijstrook wordt gehouden.
  • Automatische noodrem (AEB) - Treedt automatisch in werking om een botsing te voorkomen en is een essentieel stuk veiligheidstechnologie in alle nieuwe Karma-producten.
  • Adaptieve Cruise Control (ACC) met Stop & Go functie - Versnelt of remt om een ingestelde afstand tot de auto voor je te behouden, waardoor de stress van het bedienen van het gaspedaal in veel omstandigheden wordt verminderd. Het ACC-systeem kan het voertuig in normale verkeerssituaties volledig tot stilstand brengen.
  • Blind Spot Monitor - Voertuiggebonden sensoren die andere voertuigen detecteren aan de zijkant en achterkant van de bestuurder en visuele, hoorbare en haptische stuurwielwaarschuwingen geven die door de gebruiker zelf kunnen worden ingesteld.
  • Curve Adaptive Headlights - Wanneer de bestuurder het stuurwiel naar links of rechts draait, draaien de koplampen in die richting om beter te verlichten wat zich in het pad van het voertuig bevindt. Een zij-camerabeeld kan op het centrale display worden getoond.
  • Surround View Camera System – Camera’s voor- en achter, zijaanzicht stoepcamera's en een 360 graden overhead voertuigweergave combineren om een vogelperspectief van de auto te bieden op het centrale display. De visuele informatie wordt versterkt met akoestische waarschuwingen als het voertuig te dicht bij een obstakel is.

Karma-Revere0-24-la.jpg
Karma zal worden vertegenwoordigd door Karma Europe, gevestigd in Hilversum, Nederland, onder leiding van General Manager Rogier Kroymans. De introductie van de nieuwe Revero markeert een belangrijke mijlpaal voor Karma en betekent een uitbreiding naar de Europese markt. Rogier Kroymans: "We zullen de Karma Revero in Europa aanbieden vanaf het vierde kwartaal van 2024 via een netwerk van exclusieve partners die, in lijn met de exclusiviteit van de Karma Revero, persoonlijke service zullen bieden aan onze klanten, waar ze ook wonen."

De Karma Revero kan gereserveerd worden via de Karma Europese website: https://karmaautomotive-europe.com