Opel GT viert 50 jaar met Grand Tour

Opel GT 50 18 neuzen logo23-9-18. 50 jaar geleden werd de Opel GT geïntroduceerd op het circuit van Hockenheim. Een goede reden om daar nu te starten met 70 GT's voor een jubileumtoer.

 

 

Opel organiseerde in samenwerking met de associatie van Europese Opel GT-clubs een heuse Grand Tour voor de Opel GT. ‘Vijftig jaar Opel GT’ werd gevierd met een tocht langs diverse hoogtepunten uit de geschiedenis van het model. Maar liefst zeventig Opel GT-rijders starten de Grand Tour op het circuit van Hockenheim en voltooiden die drie dagen later in het testcentrum Rodgau-Dudenhofen.
Opel GT 50 18 rij lzij

De Grand Tour start op Hockenheim omdat de sportauto daar vijftig jaar geleden aan de pers werd gepresenteerd. Tijdens de eerste dag zijn designer Erhard Schnell – de geestelijk vader van de Opel GT – en Walter Röhrl te gast. Röhrl is een van de snelste rallyrijders aller tijden en werd in 1982 wereldkampioen met een Opel Ascona 400. Röhrl is aanwezig met zijn eigen Opel GT.
Opel GT 50 18 ontwerper

Dag twee staat in het teken van familie. Daarom trekt de Grand Tour door het Taunusgebergte naar de Opel Zoo en vervolgens naar Slot Westerhaus – de wijngaard van de Opel-familie.
Opel GT 50 18 bocht rechts

De volgende dag brengt de Grand Tour langs de Opel-fabriek in Kaiserslautern, waar de onderdelen voor de Opel GT uit 1968-1973 geproduceerd werden. Onderweg kunnen de deelnemers genieten van het weggedrag van hun GT op de bochtige en heuvelachtige wegen van de streek.
Opel GT 50 18 rv geel

Op de slotdag doet de Grand Tour het testcentrum in Rodgau-Dudenhofen aan. Hier is de Opel GT klaargestoomd voor productie tijdens de eindeloze rondjes op het ovale testcircuit. Als afsluiter volgt er een diner in het historische K48-gebouw in Rüsselsheim.
Opel GT 50 18 lv actie

Historie Opel GT
De eerste Opel GT rolde in 1968 van de band. Dit model is een vroeg voorbeeld van Frans-Duitse samenwerking. Het Franse carrosseriebedrijf Chausson/Brissoneau & Lotz perste de carrosseriedelen, verzorgde het las- en spuitwerk ervan en monteerde het interieur van de GT, waarna Opel in Duitsland het onderstel en de aandrijflijn monteerde.
Opel GT 50 18 rij lzij
Opel GT 50 18 neuzen logo

Kopers van de Opel GT konden kiezen uit twee viercilindermotoren: de 1,1-litermotor met 44 kW (60 pk) uit de Kadett en de 1,9-litermotor met 66 kW (90 pk) uit de Rekord. De Opel GT 1900 was de populairste versie vanwege zijn topsnelheid van 185 km/u en zijn acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11,5 seconden. De achterwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vierversnellingsbak. De optionele drietrapsautomaat werd in Europa amper verkocht, terwijl die in Amerika juist extreem populair was.
Opel GT 50 18 achter

Friedhelm Engler, Design Director Exterior bij Opel, beschrijft het werk van zijn voorgangers als ‘gewaagd en gedurfd’. “Het was best gewaagd om een front-middenmotorconcept op basis van de Kadett B voor te stellen. In plaats van voort te borduren op bestaande concepten hadden ze het lef om iets totaal anders te doen – een echte Gran Turismo. Je mag zeggen dat de Opel GT een staalgeworden vorm van lef is.”