BMW X3 moet zich bewijzen aan einde van de ontwikkelingsfase

21-4-24. Aan het einde van de serieontwikkeling ondergaat de nieuwe BMW X3 de laatste afstemming van alle chassiscontrole- en rijhulpsystemen in het testcentrum in Miramas, Zuid-Frankrijk.
BMW-X3-camouflage-24-lv.jpg

Over een paar weken wordt de vierde generatie van de Sports Activity Vehicle (SAV) in het segment van de premium middenklassers gepresenteerd, met zowel uiterst efficiënte verbrandingsmotoren als een geavanceerde plug-in hybride aandrijving. De ontwikkelings- en testingenieurs zorgen ervoor dat alle modelvarianten van de nieuwe BMW X3, ongeacht het aandrijfconcept en het gewicht, in elke situatie een superieur rijgedrag demonstreren met een intensief afstemmingsprogramma. De goed op elkaar afgestemde functionaliteit van alle geautomatiseerde rij- en parkeersystemen in de nieuwe BMW X3 draagt ​​ook bij aan een harmonieuze klantervaring.

De nieuwe BMW X3 heeft op weg naar serieproductie al uitgebreide tests ondergaan op sneeuw en ijs, in extreem warme streken en off-road. De geschiktheid van de SAV voor dagelijks gebruik en reizen werd getest en verfijnd in het stop-en-go-verkeer in de stad, maar ook op bochtige landwegen, snelwegen en geselecteerde racecircuits.
BMW-X3-camouflage-24-lzij.jpg

Perfect op elkaar afgestemde systemen voor een typische BMW-rijervaring.
De ontwikkelingsingenieurs gebruiken de veelzijdige testbaan in Miramas om de laatste hand te leggen aan de rijervaring van de nieuwe BMW X3. Naast een asfaltovaal en een snelwegring zijn er ook slalom-, kronkelige en cirkelvormige banen, evenals offroad-parcours en handlingparcours met verschillende wegdekken. Hierdoor kunnen de longitudinale en laterale acceleratie, vering en demping, stuurprecisie en remgedrag van de nieuwe BMW X3 tot in het kleinste detail worden geanalyseerd en geoptimaliseerd.

De rijdynamiek en efficiëntie van de nieuwe BMW X3 profiteren van een intelligente lichtgewicht constructie en geoptimaliseerde aerodynamische eigenschappen. Met een luchtweerstandscoëfficiënt (C d ) van 0,27 zet hij nieuwe normen in zijn competitieve omgeving.

Vergeleken met zijn voorganger heeft de nieuwe BMW X3 ook een grotere spoorbreedte en een verminderde lift op de achteras. Bovendien is de stijfheid van de carrosserie en de chassisverbinding vergroot. Gerichte verbeteringen aan de kinematica en elastokinematica van beide assen, gecombineerd met een toename van 19 procent in het zwenkbereik van de voorwielen, zorgen voor een merkbaar verbeterde richtingsstabiliteit. Een directere stuurverhouding verbetert het stuurcomfort, terwijl ingrijpend gewijzigde stabilisatorstangen de bochtdynamiek verbeteren zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort.
BMW-X3-camouflage-24-rv.jpg

Een adaptief chassis met elektronisch gestuurde schokdempers is als optie verkrijgbaar voor de nieuwe BMW X3. De eindafstemming maakt deel uit van de rijdynamiektest bij Miramas en biedt twee kaarten die via My Modes kunnen worden geselecteerd. Bovendien wordt de nieuwe versie van de SAV standaard geleverd met de nieuwste versie van BMW Lateral Dynamics Management, dat zorgt voor een nauwkeurige controle van de vereiste stuurkoppels, de actuatorgebaseerde wielslipbegrenzing en de gierkoppelverdeling van Performance Control, aangepast aan altijd de rijsituatie.

Dankzij de unieke ontwikkelingsexpertise van BMW zijn alle componenten en systemen van de aandrijf- en chassistechnologie perfect op elkaar afgestemd. Het resultaat is de karakteristieke combinatie van precisie, soevereiniteit en veelzijdigheid die de rijervaring in een BMW SAV kenmerkt. 
BMW-X3-camouflage-24-ra.jpg

Geautomatiseerd rijden wordt ook geoptimaliseerd door het typische integratieniveau van BMW.
De nieuwe BMW X3 is voorzien van de nieuwste BMW iDrive gebaseerd op het BMW Operating System 9 inclusief BMW iDrive Controller en biedt een aanzienlijk uitgebreide selectie aan systemen voor automatisch rijden en parkeren in vergelijking met het voorgaande model. Met zijn standaarduitrusting overtreft hij duidelijk de eisen van de Euro NCAP-veiligheidstest. De bijzonder gevoelige rem- en stuurinterventies van de assistentiesystemen in vergelijking met die van de concurrentie zijn een ander voorbeeld van de unieke integratieprestaties van de ontwikkeling van de rijdynamiek van BMW. Ze maken in elke situatie een harmonieuze interactie tussen bestuurder en voertuig mogelijk.

De uitstekende functionaliteit van alle assistentiesystemen is gebaseerd op de modernste sensortechnologie, software-, processor- en netwerktechnologie. Hoogtepunten in de nieuwe BMW X3 zijn onder meer de Active Lane Change Assistant en de Parking and Manoeuvre Assistant, waarmee de bestuurder manoeuvres van buiten de auto kan besturen met behulp van een smartphone.