Auto wint het van de fiets op afstand minder dan 5 kilometer

4-4-24. In veel Europese landen is fietsen vrijetijdsbesteding. In Nederland staat de fiets op nummer op de lijst van meest gebruikte vervoermiddelen.
Marktplaats-onderzoek-auto-fiets-24-carport.jpg

We fietsen dus heel wat af. Toch pakt bijna 30% van de Nederlanders het liefst de auto voor afstanden van minder dan vijf kilometer. Ruim 51% kiest de auto voor een bezoek aan de stad of supermarkt en bijna 20% gaat er mee naar de sportschool. Dit blijkt uit onderzoek* van Marktplaats, uitgevoerd door PanelWizard onder Nederlanders van 25 tot en met 65 jaar.

Marktplaats ziet een verschuiving binnen de wereld van mobiliteit op het platform. Steeds vaker kijken consumenten naar andere mobiliteitsvormen in aanvulling op de auto. Zo steeg de interesse in vouwfiets in vier jaar tijd met zo’n 71%. Waar er in 2019 nog 1,8 miljoen keer** werd gezocht op vouwfiets, werd er in 2023 liefst 3,2 miljoen keer gezocht naar het inklapbare model. Ook de interesse in de e-bike groeide in vier jaar met 132%. In 2019 werd de e-bike nog 9,6 miljoen keer ingetypt en in 2023 maar liefst 22,3 miljoen keer. Een mooie ontwikkeling vindt Marktplaats. “De wereld van mobiliteit verandert. Nederlanders willen zich vrij kunnen bewegen op de snelste en handigste manier. Uitdagingen zoals stijgende kosten, files en de impact op het milieu dragen bij aan deze gedragsverandering. We proberen hier binnen Marktplaats op in te spelen door de diversiteit aan mobiliteitsvormen op het platform te tonen. Daarbij hoeft de auto absoluut niet de deur uit, maar willen we aanmoedigen om ook de fiets, elektrische scooter of andere mobiliteitsvormen te pakken”, aldus Michiel Aker, Head of Mobility van Marktplaats.

Nederlanders pakken nog vaker de fiets
Nederlanders wisselen steeds vaker hun vervoermiddelen af. Ruim een derde (35%) van de Nederlanders geeft aan in de afgelopen vijf jaar minder de auto te hebben gepakt. Meest genoemde redenen: we pakken vaker de (elektrische) fiets, zijn dichter bij huis of thuis gaan werken en de prijs van brandstof speelt een rol. De elektrische (bak)fiets wint aan populariteit. Dit is ook terug te zien in de cijfers van Marktplaats. Zo groeide het aantal bekeken e-bike-advertenties in vier jaar tijd met maar liefst 132%. In 2023 speelde ook de opkomst van de fatbike en het faillissement van VanMoof een rol. “In Nederland is urban mobility een duidelijke trend. Denk hierbij aan de shift naar microcars, maar ook naar de elektrische fiets (e-bike). De e-bike maakt de maximale afstand die je in vergelijking met een traditionele fiets aflegt groter en wordt steeds meer een volwaardig alternatief voor een auto”, vervolgt Aker.

Met de auto naar de sportschool
De top vijf redenen om een andere mobiliteitsvorm te kiezen dan het voorkeursvoertuig, zijn weersomstandigheden (35%), kostenbesparing (33%), gemak (33%), sneller op de bestemming willen zijn (32%) en het vermijden van drukte op de weg (20%). Kort daarop volgen vanwege mijn gezondheid (20%) en duurzaamheid als reden met 19%. Ook is het opvallend dat 19% van de Nederlanders met de auto naar de sportschool gaat. Dit terwijl zij de alternatieven wel vaak voor handen hebben. Een kleine 35% combineert weleens meerdere vervoermiddelen om van A naar B te komen. De meeste mensen doen dit uit gemak/comfort (37%), tijdsbesparing (35%) of kostenbesparing (28%). Hierin is eigen vervoer in combinatie met het openbaar vervoer het populairst. 

Top vijf meest gebruikte vervoermiddelen onder Nederlanders:
Benzineauto
Gewone fiets
Elektrische fiets
Trein
Bus

De verschuiving in de wereld van mobiliteit heeft ook binnen Marktplaats voor de nodige aanpassingen gezorgd. “Onder de Marktplaats-gebruiker zien we een groeiende behoefte naar elektrische auto’s (EV’s). Daarnaast komen er steeds meer EV occasions op de markt en daarmee op ons platform. De koper heeft hierbij hele andere vragen in het aankoopproces en daar proberen wij zo goed mogelijk op aan te sluiten. Zo hebben we diverse filters toegevoegd voor het zoeken naar een juiste elektrische auto en bieden we extra hulp bij aankoop van een occasion door middel van een optionele aankoopkeuring. Deze kun je ook gebruiken in de aanschaf van een tweedehands elektrische auto, waarbij bijvoorbeeld de batterij wordt gecontroleerd”, legt Aker uit. 

Over het onderzoek*
Het onderzoek is uitgevoerd door PanelWizard (www.panelwizard.com) onder ruim 1000 Nederlanders van 25 tot en met 65 jaar, representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en regio.

Over de Marktplaats-data**
De data in dit persbericht komen uit zoekopdrachten die uitsluitend gedaan zijn in categorieën die te maken hebben met mobiliteit. Hierdoor zijn mogelijk niet alle zoekopdrachten meegenomen binnen het gehele platform. Aantallen kunnen in werkelijkheid hoger uitvallen. 

Over Marktplaats
Met maandelijks ruim 8 miljoen unieke bezoekers en zo’n 350.000 nieuwe advertenties per dag is Marktplaats de grootste online handelsplaats van Nederland voor particuliere en zakelijke aanbieders van tweedehands en nieuwe producten. Op Marktplaats is voor iedereen wat te vinden. Elke seconde komen er vier nieuwe advertenties bij. Van meubels en kleding tot auto’s en alledaagse producten, via Marktplaats vindt het een tweede, derde of zelfs vierde leven. Op Marktplaats maakt elke deal een groot verschil. Maandelijks verbinden wij miljoenen kopers en verkopers aan elkaar. Zo dragen gebruikers van Marktplaats samen bij aan een wereld waarin mensen meer delen en minder verspillen. Kijk voor meer informatie op www.marktplaats.nl