Wegenwacht Johnny Koehoorn rijdt ook in vrije tijd een gele wagen

12-2-24. Johnny Koehoorn is sinds 1 april 1997 werkzaam bij de Wegenwacht van de ANWB. Hij is een Wegenwacht-medewerker met passie. Ook privé.
Volkswagen-anwb_wegenwacht-24-Johnny-Koehoorn.jpg

Zakelijk is zijn dagelijks gereedschap op wielen een Volkswagen Transporter T6. Privé rijdt de Fries in een Volkswagen Golf 3 Variant uit 1999, een gele ANWB Wegenwachtauto die hij compleet heeft teruggebracht in de originele staat.

Johnny Koehoorn is gek op zijn vak als Wegenwacht. “Je ontmoet mensen die dankbaar zijn dat je ze komt helpen, je hebt veel vrijheid, kunt lekker sleutelen; bij de ANWB ging er een wereld voor me open. Ik neem mijn Transporter na mijn werk mee naar huis, maar dan staat mijn ANWB-hart nog steeds aan. Zo is het gekomen dat ik met mijn Golf-project ben begonnen.”
Volkswagen-anwb_wegenwacht-24-Johnny-Koehoorn-cockpit.jpg

De Wegenwacht-medewerker zou de Golf 2 Diesel van zijn zoon ombouwen naar een Wegenwacht-auto. “Robbert was helemaal gek van de Wegenwacht. Maar hij is overleden voordat we ermee konden beginnen. In zijn naam heb ik het project voortgezet. Aan zijn Golfje moest zoveel worden gedaan, dat ik maar een ander exemplaar ben gaan zoeken. Ik heb eerst geprobeerd om een originele Wegenwacht Golf 2 te vinden, maar de meeste exemplaren bleken in het buitenland een tweede leven te zijn begonnen. Toen kwam ik deze Golf 3 Diesel Variant uit 1999 tegen, een originele Wegenwacht die in ’t Harde dienst heeft gedaan. Hij heeft maar 278.000 kilometer gereden. De Golf stond jarenlang gestald en heeft daarom extreem weinig kilometers afgelegd. Hij was helemaal verprutst, dus er ging een lange tijd voorbij om hem weer terug te bouwen en de onderdelen te vinden.”
Volkswagen-anwb_wegenwacht-24-Johnny-Koehoorn-gereedschap.jpg

Gele Rijders
Het resultaat mag er zijn. De gele Wegenwacht Golf staat erbij alsof hij gisteren bij de ANWB is afgeleverd. Zowel vanbuiten als vanbinnen is hij teruggebracht in originele staat. Zo staat er weer een kast voor de jerrycans in met daaronder een lade voor losse spullen. Het Gedore-gereedschap is hetzelfde als wat de Wegenwacht gebruikte in deze Golf. Achter de pilonnen is het vak waar de garagekrik is opgeborgen. Uiteraard is de Golf voorzien van apparatuur om brandstofauto’s met een lege accu weer aan de praat te krijgen. “Het is een hele zoektocht geweest om alles weer in originele staat te krijgen. Gelukkig kon ik regelmatig teruggrijpen op mijn vrienden van De Gele Rijders. Dat is een club met idioten die de Wegenwacht in het algemeen en hun voertuigen in het bijzonder een warm hart toedraagt.”
Volkswagen-anwb_wegenwacht-24-Johnny-Koehoorn-ra.jpg
De Gele Rijders rijden af en toe toerritten en zijn op verschillende evenementen present. De club bestaat uit oud- en huidige Wegenwacht-medewerkers plus mensen die op één of andere manier een band met de Wegenwacht hebben. De voertuigen zijn deels in privébezit en van de ANWB zelf. “Officieel staat de club los van de ANWB, maar de contacten zijn uiteraard warm,” zegt Johnny Koehoorn. “De ANWB vindt het geweldig; we vormen een rijdend museum op wielen en zorgen voor gratis reclame. De leden hebben samen ongeveer tien Wegenwacht-auto’s, waaronder de mijne. Ik reed afgelopen zomer met mijn Golfje naar het steunpunt in Joure, toen vóór me een auto stil viel. Dat laat je natuurlijk niet zomaar gebeuren, dus ik stopte. De mensen hadden helemaal niet in de gaten dat ze door een Wegenwacht-expert werden geholpen die in een oldtimer reed. Ze konden weer rijden en daar gaat het ook om.”

Samen met zijn vriend Piet Rood is Johnny Koehoorn ook nog bezig met het klaarmaken van een originele driedeurs Stadswegenwacht Polo 6N Diesel uit 1997 die ook in ’t Harde heeft gereden. “Het was een auto die werd gebruikt bij de afdeling Opleidingen. Voor Wegenwacht-medewerkers in opleiding werden hier gluiperige storingen in verstopt die zij dan moesten vinden en oplossen.”
Volkswagen-anwb_wegenwacht-24-Johnny-Koehoorn-oud_en_nieuw.jpg

Volkswagen en de Wegenwacht – een begrip
Wie ANWB zegt, zegt Wegenwacht. De gele hulpdienst-bij-pech-onderweg is een begrip op Nederlandse wegen. De Wegenwacht startte in 1946 met zeven geel gespoten Harleys. Het idee voor een Wegenwacht was vanuit Groot-Brittannië overgewaaid. De Automobile Association (AA) bood daar al vanaf het begin van de vorige eeuw pechhulp aan automobilisten en motorrijders. Na de Harley-Davidson-motoren kwamen vanaf 1960 de bekende gele Besteleend en Ami Break, gevolgd door de Renaults 4 in 1973.

De relatie tussen Volkswagen en de ANWB is al meer dan veertig jaar oud. Eind jaren ‘70 maakte de driedeurs Volkswagen Golf 1 Diesel zijn opwachting bij de ANWB. Daarna volgden de Golf 2, de driedeurs Golf 3 en later de Variant. Die werd op zijn beurt weer opgevolgd door de Golf 4 Variant, de Touran - de eerste ANWB-auto met elektrische ramen en airco, de Caddy en de Taro. Ook de verschillende generaties van de Transporter zijn tot op de dag van vandaag in dienst, waaronder de T6 dienstwagen van Johnny. Alle Volkswagens waren tot nu toe uitgerust met een dieselmotor. Die bleken in tegenstelling tot auto’s met benzinemotoren zonder problemen een half miljoen kilometers te kunnen rijden. “Onze auto’s moeten gemiddeld tien jaar mee. De ANWB heeft andere merken wel getest, maar Volkswagen komt telkens weer als beste uit de bus. Technisch zijn ze onverwoestbaar en ze roesten niet.”
Volkswagen-anwb_wegenwacht-24-ID-Buzz-lv.jpg
De Wegenwacht vindt duurzaamheid en innovatie belangrijk. Daarom is de afgelopen jaren geëxperimenteerd met het inzetten van elektrische voertuigen. De eisen die de ANWB daaraan stelt zijn zwaar. Een Wegenwacht moet soms honderden kilometers per dag van het ene pechgeval naar het andere kunnen rijden, met 700 kilo aan gereedschap en onderdelen aan boord, om de meest voorkomende soorten pech te kunnen verhelpen. Inmiddels heeft de ANWB Wegenwacht dertig exemplaren van de elektrische Volkswagen ID.Buzz Cargo besteld. Daarnaast heeft de pechhulpdienst vijftig elektrische Volkswagens ID.4 gekocht, die dienst doen en gaan doen in de Randstad en in grote steden. Johnny Koehoorn moet nog aan het idee wennen om elektrisch te gaan rijden. Zijn collega Wouter Gilhuis van team Eemland die met de nieuwe ID.4 rijdt, is al om. “Ik zou niet meer anders willen.”