Bedenk dat er in het eerste kwartaal van 2022 wereldwijd 2 miljoen elektrische voertuigen (EV's) zijn verkocht , een stijging van 75% ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Bovendien zullen er tegen 2030 naar verwachting in totaal 65 miljoen EV's op de weg zijn .

Deze drastische groei van het gebruik van elektrische voertuigen zet elektriciteitsnetten onder druk en het voldoen aan de groeiende vraag naar elektriciteit is een voortdurende uitdaging voor landen over de hele wereld. Om dit tegen te gaan, kijken overheden en particulieren naar slim laden als een manier om de laadbelasting van EV's te beheren en het energieverbruik te optimaliseren.

Door connectiviteit tussen een oplader en de eindgebruiker mogelijk te maken, maakt een slimme EV-oplader een eenvoudige bewaking en controle van het laadproces mogelijk. Dit toont een groot potentieel voor het verminderen van de druk op elektriciteitsnetten door het opladen van EV's automatisch aan te passen aan veranderingen in de belasting van het net. Dit artikel onderzoekt de regelgeving rond slim opladen en bespreekt het beleid dat het VK , de EU en de VS voeren.

Wat is EV slim opladen?
Slim opladen , ook wel intelligent opladen genoemd, is een overkoepelende term die nogal eens voor raadsels kan zorgen. Dus laten we het opsplitsen.

De tekstboekdefinitie is als volgt: Slim opladen is een oplaadoperatie waarbij het aan de batterij geleverde elektrische vermogen dynamisch wordt aangepast op basis van communicatiesignalen.

In termen van leken zorgt een intelligente acculader voor de communicatie tussen een elektrisch voertuig en een laadstation. Door data en informatie uit te wisselen heeft de gebruiker meer controle over en inzicht in het laadproces en energieverbruik.

De inzichten die worden gegenereerd door slim laden kunnen met name nuttig zijn voor een EV-rijder, die kan beslissen wanneer en hoe zijn voertuig moet worden opgeladen op basis van laad- en kostengegevens. Een slimme EV-lader kan ook automatisch veranderingen in de belasting van het elektrische circuit volgen en het laadproces daarop afstemmen om overbelasting te voorkomen.

Waarom slimme regelgeving voor het opladen van elektrische auto's?
Het installeren van een slimme EV-lader biedt veel voordelen, zowel voor EV-rijders als voor de netbeheerder, door het laden voorspelbaarder te maken en piekbelastingen gemakkelijker te beheren. Bovendien zal het energiesysteem in het algemeen profiteren, aangezien slim laden een meer optimale integratie van hernieuwbare energiebronnen mogelijk maakt.

Om ervoor te zorgen dat slimme EV-opladers aan bepaalde eisen voldoen, stellen overheden steeds vaker nieuwe regels op. Over het algemeen zijn deze voorschriften bedoeld om de laadervaring op verschillende manieren te optimaliseren.

Gebruiksvriendelijk en toegankelijk EV-opladen
Een van de meest cruciale aspecten van een laadstation is het gebruiksgemak. Een bestuurder moet gemakkelijk kunnen begrijpen hoe een oplader werkt en deze moeiteloos kunnen gebruiken. Uit ons onderzoek blijkt zelfs dat 54% van de EV-rijders zegt dat een gebruiksvriendelijke interface een van de belangrijkste aspecten is waarmee rekening moet worden gehouden bij het kiezen van een laadstation.

Daarom moet een slimme oplader ervoor zorgen dat deze intuïtief en toegankelijk is, vooral wat betreft de software-interface die het laadstation met de gebruiker verbindt, zoals een oplaadapp. In sommige opzichten is het een uitdaging om de hoeveelheid gegevens en inzichten die beschikbaar zijn voor een gebruiker in evenwicht te brengen, zonder de laadinterface te complex of moeilijk te begrijpen te maken.

Op afstand oplossen van problemen met het opladen van EV's en software-updates
Connectiviteit is een belangrijke functie die een slim laadstation onderscheidt van een normaal laadstation en probleemoplossing en diagnose op afstand mogelijk maakt. Op deze manier heeft de aanbieder van het laadstation eenvoudig toegang tot de status van een oplader en kan hij in realtime een diagnose stellen als er iets mis is. Met 1-op-4 EV-rijders die (preventief) onderhoud bovenaan hun verlanglijstje zetten bij de aankoop van een EV-laadstation, is de behoefte aan dit soort diensten duidelijk.

Dit zorgt niet alleen voor onmiddellijke probleemoplossing, maar stelt technici ook in staat om sommige fouten volledig op afstand op te lossen, waardoor een persoonlijk bezoek niet meer nodig is. Daarnaast houdt een slimme lader de chauffeur op de hoogte van het laadproces en waarschuwt hij direct als er iets misgaat.

Naast het oplossen van problemen, stelt connectiviteit een slimme oplader ook in staat om periodieke software-updates te ontvangen, nieuwe functies te ontgrendelen en de gebruikerservaring van de oplader voortdurend te verbeteren.

De energie-efficiëntie van EV-laadstations
Naast gebruiksgemak en connectiviteit is energie-efficiëntie een essentiële overweging voor een laadstation: uit ons onderzoek blijkt dat 65% van de EV-rijders energie-efficiëntie als hun belangrijkste prioriteit beschouwt bij de aanschaf van een EV-oplader .

Door inzichten in het laadproces te ontsluiten, stelt slim laden u in staat het energieverbruik van uw EV te optimaliseren en de kosten onder controle te houden. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om het laden in de daluren in te plannen, dan profiteert u mogelijk van een voordeliger elektriciteitstarief en is de belasting van het net lager.

Een transparante EV-oplaadervaring
Zoals hierboven vermeld, maakt een slim laadstation realtime controle en monitoring van het laadproces mogelijk, wat helpt om transparantie te garanderen, iets wat 32% van de EV-rijders overweegt bij de aankoop van een EV-laadstation . EV-rijders kunnen namelijk precies weten hoeveel stroom hun auto op een bepaald moment verbruikt of welke prijs ze betalen voor hun elektriciteitsverbruik. Op deze manier kunnen ze manieren begrijpen om hun verbruik te verminderen of de kosten te beheersen door de tijden waarop ze hun EV's opladen te optimaliseren.

Vehicle-to-grid (V2G) klaar
Vehicle-to-grid (V2G) is een opkomende technologie die tweerichtingsstroom tussen een EV en het elektriciteitsnet mogelijk maakt. Simpel gezegd, met V2G kan een elektrische auto tijdelijk stroom terugleveren aan het net, waardoor het kan fungeren als een opslagsysteem dat helpt om pieken in de vraag op te vangen. Hoewel het nog niet algemeen beschikbaar is, belooft deze technologie veel.

Aangezien netbeheerders deze bidirectionele stromen kunnen gebruiken om de toenemende vraag naar stroom te beheren en overbelasting te voorkomen. Het energiesysteem in het algemeen kan profiteren van het enorme opslagpotentieel van elektrische voertuigen; geaggregeerde EV-vloten kunnen hun batterijen omzetten in virtuele energiecentrales die stroom kunnen leveren wanneer nodig of hernieuwbare energie kunnen opslaan. Natuurlijk zullen overheidsvoorschriften cruciaal zijn bij het begeleiden van de uitrol van V2G en om ervoor te zorgen dat slimme laadstations voldoen aan de juiste specificaties voor V2G-capaciteit.

Overzicht EV slim opladen regelgeving?
Afhankelijk van uw locatie zijn er voorschriften voor slim opladen of in ontwikkeling. Om het allemaal te begrijpen, hebben we een gemakkelijk te begrijpen overzicht gemaakt van de voorschriften voor slim opladen voor het Verenigd Koninkrijk, Europa en de VS.

Regels voor slim opladen voor het VK
Regelgeving voor slim opladen voor de EU ??
Regels voor slim opladen voor de VS ??
Het Verenigd Koninkrijk
Een kaart van het Verenigd Koninkrijk

Wereldwijd leidt het VK de regelgeving voor slim opladen , en heeft het al een concreet pakket maatregelen aangenomen voor het gebruik van EV-opladers. Volgens de Smart Charge Points Regulations moeten vanaf 30 juni 2022 alle EV-laders die in het VK worden verkocht voor thuis- of werkplekgebruik een bepaald niveau van slimme functionaliteit ondersteunen en voldoen aan een reeks minimumvereisten. Deze regelgeving heeft met name betrekking op connectiviteit, privacy en veiligheid, daluren en gefaseerde laadtijden.

Wat betekent het voor EV-rijders en huiseigenaren?
Met de introductie van deze regels voor slim opladen moeten alle nieuwe verkopen van EV-laders in het VK een reeks minimale functies bieden. Op het moment van schrijven van dit artikel zijn veel EV-laadproducten op de Britse markt nog niet (volledig) compliant. Ze zullen echter binnenkort zijn. Om te verduidelijken wat deze nieuwe verplichte functies zijn en hoe ze van invloed zullen zijn op jou als EV-rijder in het VK, hebben we hieronder een overzicht gemaakt.

Connectiviteit
Een kernvereiste van de nieuwe regelgeving is dat alle EV-laders een geïntegreerde dataverbinding moeten hebben die het elektriciteitsverbruik tijdens de laadsessie meet en communiceert. Tegelijkertijd stelt dit monitoringsysteem het laadstation in staat het laden automatisch uit te stellen of te vertragen, bijvoorbeeld als de vraag naar elektriciteit te groot is.

Connectiviteit wordt meestal beheerd via een app waarmee de gebruiker toegang heeft tot informatie die door het laadstation wordt gegenereerd en het proces kan beheren volgens hun behoeften en voorkeuren. Deze mogelijkheid om een ​​oplader te controleren, is ook gunstig voor de fabrikant om problemen op afstand op te merken en op te lossen.

Off-peak opladen
Om pieken in de elektriciteitsvraag tegen te gaan, moeten alle nieuwe laders die vanaf 30 juni 2022 worden verkocht, standaard worden ingesteld om opladen tijdens piekuren, met name tussen 08.00 en 11.00 uur en tussen 16.00 en 22.00 uur, te voorkomen.

Dit is bedoeld om de netstabiliteit te vergroten en netbeheerders in staat te stellen om meer gelijkmatig elektriciteit te produceren door pieken in de vraag weg te werken. Het is ook bedoeld om toekomstige groei van de verkoop van EV's te beheren, zodat ze het elektriciteitsnet niet overbelasten en storende black-outs veroorzaken.

Natuurlijk beperkt deze standaardinstelling de gebruiker niet, omdat deze indien nodig handmatig kan worden overschreven door een EV-stuurprogramma. Op deze manier kan de gebruiker nog steeds opladen wanneer hij maar wil, maar wordt hij aangespoord om op te laden op tijden die meer optimaal zijn voor het elektriciteitsnet - en voor zijn portemonnee.

Het is inderdaad de moeite waard om te overwegen dat veel nutsbedrijven 's nachts goedkopere daltarieven bieden wanneer de vraag naar elektriciteit lager is. Als zodanig kan deze standaardinstelling belangrijke besparingen opleveren voor EV-rijders, zonder dat ze het zelf beseffen.

Vertraagd opladen/ Gefaseerde oplaadtijden
Om een ​​piek in de elektriciteitsvraag om 22.00 uur door miljoenen EV's die tegelijkertijd beginnen te laden, te voorkomen, eist de overheid dat laders het opladen tot 1800 seconden of 30 minuten kunnen uitstellen om het elektriciteitsnet te beschermen.

Op deze manier kunnen EV's gefaseerd beginnen met laden, waardoor de toename van de vraag over een langere periode wordt afgevlakt en dus beter beheersbaar wordt. Net als bij de vorige functies houden EV-bestuurders altijd de controle en kunnen ze de vertraging handmatig overschrijven als ze onmiddellijk willen opladen.
EVBox-wegen.jpg

Privacy
In een tweede fase van de nieuwe regelgeving, die op 30 december 2022 ingaat, moeten laadpunten ook aan bepaalde privacy- en veiligheidsnormen voldoen. Op het gebied van privacy moeten opladers ervoor zorgen dat alle gegevens die van en naar het station worden verzonden, versleuteld en beschermd zijn om de privacy van gebruikers te beschermen en het risico van cyberaanvallen te verkleinen.

De regelgeving vereist ook dat gebruikers gemakkelijk kunnen controleren welke gegevens ze delen en manieren bieden om verzamelde persoonlijke gegevens te verwijderen. Standaard wordt deze informatie slechts 12 maanden bewaard.

Security
Another set of requirements effective from 30 December 2022 relates to security. According to this policy, a charger must be “designed, manufactured and configured to provide appropriate protection against the risk of harm to, or disruption of, the electricity system and the relevant charge point.”

In other words, chargers will need to ensure they are created in a way that safeguards the user’s safety, prevents damages to the charger, and guarantees the charger won’t disrupt the electrical grid, for example, by overloading it.

What if I already have a charging station?
You may be wondering how this affects you if you already own a charger. The good news is that if you installed a charging station before 30 June, it is exempt from these requirements and will continue working even if it doesn’t have any of the above-mentioned features. However, if you upgrade your charger, or install another one, it will need to meet the new requirements and be capable of smart charging.

The EU has also adopted a series of initiatives aimed at achieving a zero-carbon future and empowering electric mobility. The two main regulations proposed by the EU to reduce CO2 emissions from transportation are the European Green Deal and specifically, the Fit for 55 package.

The European Green Deal stemmed from all 27 Member States recognizing the urgency of climate change and offers a set of guiding principles and legally-binding emissions goals for 2050. The Fit for 55 package is a result of the Green Deal and lays out detailed policy initiatives aimed at reducing Europe’s emissions by at least 55% by 2030.

A significant element of Fit for 55 is the ban of new internal combustion engine (ICE) vehicle sales within the EU by 2035, which was officially approved by the European Parliament in June 2022. In turn, this creates new challenges as the EU transitions to electric mobility.

The current smart charging proposal in the Fit for 55
To meet the growing demand for EV charging, the Fit for 55 Package includes the Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) proposal. Under this plan, all new publicly-accessible charging stations in Europe will have to be digitally connected and capable of smart charging.

The AFIR is one of the most important EU policies being discussed today, and it defines the legislative framework for public charging for the next decade. It is fundamental for realizing the Green Deal and developing a dense, accessible, and user-friendly charging network in Europe that is uniform across the Member States.

The proposal outlines three key requirements for charging infrastructure. First, Europe’s charging network should be fair, meaning no one should be given preferential treatment or be prevented from using chargers. It also needs to be open to be available and usable by the general public without access restrictions. Finally, the charging infrastructure should be accessible, meaning there needs to be a sufficient number of publicly available chargers installed, especially around transport locations such as airports and railway stations.

Besides the AFIR proposal, the Renewable Energy Directive III would require all private charging infrastructure to also support smart charging. This would enable EV drivers to benefit from real-time control over the charging session, optimized information on the status of a charger, and a comprehensive overview of charging times and costs.

Importantly for Europe’s future grid stability, the AFIR proposal lays the groundwork for mandating where appropriate vehicle-to-grid (V2G) capability in chargers, based on the assessment of each Member State. This means that V2G technology, which allows electricity to be fed back into the grid from the battery of electric vehicles, is one step closer to becoming a reality and that consumers could soon be able to have even more control over their energy consumption.

Like the EU and UK, the United States is also implementing regulations incentivizing electric mobility, under the National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI) Formula Program.

The scheme aims to set a series of standards that will help ensure a more efficient and consistent EV charging network. Specifically, these regulations are directed at making EV charging infrastructure user-friendly, accessible, and reliable. In addition, funding will be made available for states to install chargers on key transport corridors.

A noteworthy point is the US’ requirement for interoperability between the different charging providers, setting similar payment systems, pricing information, charging speeds, and more. As such, this proposal would create a seamless network of EV charging infrastructure that could communicate and operate on the same software platforms from one state to another.

Not only would this go a long way in improving user experience, but it would also allow for a seamless EV charging database that collects data and allows for easy monitoring, diagnostics, and updates of any given charger.

While not exclusively focused on smart charging, the package of EV charging standards proposed by the US aims to create outcomes of accessibility and connectivity that are greatly facilitated by smart charging. So, even without specific requirements for smart charging, the NEVI Program will likely still contribute to the rising use of smart charging in the US.

Doordat het aantal elektrische voertuigen op de weg blijft stijgen, zal de vraag naar laadinfrastructuur de komende jaren alleen maar toenemen. Om ervoor te zorgen dat infrastructuur aanwezig en ontwikkeld is volgens bepaalde normen van toegankelijkheid, openheid en connectiviteit, introduceren overheden over de hele wereld nieuwe regelgeving rond EV-laden en specifiek slim laden.

Als u overweegt een EV-oplader bij u thuis te installeren, vraagt ​​u zich misschien af ​​hoe u slim opladen kunt gebruiken. Bekijk onze uitgebreide blog om te begrijpen hoe slim opladen werkt en om meer te lezen over de praktische aspecten ervan.