- Afgestemd op de meest uiteenlopende klantwensen op het gebied van bouwtransport
- Ook bij bouwvoertuigen elektrificatie van het portfolio
- eActros met elektrische kippers van MEILER en PALFINGER
- Tweede generatie MirrorCam met kortere camera-armen en geoptimaliseerde beeldparameters
- Derde generatie heavy-duty motor OM 471 biedt nog meer vermogen, rijdynamiek en brandstofefficiëntie
- Gemakkelijker werken dankzij Hydraulic Auxiliary Drive en turboretarderkoppeling
 -Nieuwe vooras met 10 ton aslast voor Arocs
- Nieuwe koplampen voor Arocs- en Actros-distributietrucks, ook in full-led uitvoering

Oneffen terrein, smalle toegangswegen, weinig manoeuvreerruimte, transport van zware apparaten en materialen: de logistiek op de bouwplaats stelt hoge eisen aan de bouwvoertuigen. Mercedes-Benz Trucks biedt hiervoor een breed productgamma, zoals blijkt uit de presentatie dit jaar op de Bauma, ‘s werelds grootste vakbeurs voor de bouwsector, in München zal aantonen. Van 24 tot 30 oktober 2022 geeft de onderneming internationale besluitvormers, inkopers en gebruikers gedetailleerde inzichten in het aanbod van voertuigen en klantgerichte mobiliteitsconcepten op de beursstand en het buitenterrein. Het assortiment varieert van de Atego en de Unimog tot de Arocs, Actros en eActros. 

eActros met een volledig elektrische PTO-oplossing
De Actros met conventionele dieselmotor is al jaren een topper in het bouwtransport als het gaat om het vervoer van bulkgoederen over de weg en af ​​en toe offroad. De premium truck is inmiddels ook leverbaar met batterij-elektrische aandrijving. De eActros, speciaal ontwikkeld voor zwaar distributietransport, kan zijn voordelen, zoals lokaal CO2-neutraal en geluidsarm goederenvervoer, ook bewijzen in tal van andere toepassingen. 
Mercedes-Benz-eActros-bouw-22-kipper-rzij.jpg

Zo heeft Mercedes-Benz Trucks bijvoorbeeld de door ZF ontwikkelde eWorX alles-in-één-oplossing samen met een MEILLER haakarm en een PALFINGER portaalarm in een eActros opgezet. eWorX brengt de verbinding tussen het energiemanagement van het voertuig en de opbouw tot stand en maakt het mogelijk om PTO’S efficiënt te elektrificeren voor het bedienen van hydraulisch werkmaterieel. 

De eActros die Mercedes-Benz Trucks dit jaar op de Bauma-stand presenteert met een MEILLER haakarm voor het transport van containers, maakt dankzij het ZF-systeem eWorX een behoeftegestuurde hydraulische bediening mogelijk. De pomp draait alleen als de opbouw in werking is. Dit voorkomt onnodig energieverbruik. Bovendien is er geen geluid van een verbrandingsmotor. Ook de door PALFINGER op de Bauma-stand gepresenteerde eActros met een portaalarm van de fabrikant van innovatieve hijs- en kraanoplossingen beschikt over het ZF-systeem eWorX. 
Mercedes-Benz-eArocs-bouw-22-kipper-rv.jpg

Duurzame prestaties
Mercedes-Benz Trucks vertrouwt voor de eActros op de ePowertrain in de vorm van een elektrische starre as met twee geïntegreerde elektromotoren en een tweeversnellingsbak. De eActros beschikt over drie (eActros 300) of vier (eActros 400) accupakketten, elk met een geïnstalleerde capaciteit van 112 kWh1 en een beschikbare capaciteit van circa 97 kWh2. Met vier accupakketten heeft de eActros 400 een actieradius tot 400 km3. De eActros LongHaul, die in 2024 in serieproductie gaat, zal een actieradius van circa 500 km op slechts één acculading hebben en daarmee een ander interessant alternatief zijn op het gebied van bouwtransport over de weg. 

Less is more: tweede generatie MirrorCam met kortere camera-armen
Aangezien het er op bouwplaatsen vaak krap aan toe gaat is – naast alle andere veiligheidssystemen in de Mercedes-Benz trucks – met name één uitrusting bijzonder effectief gebleken: MirrorCam. Dit systeem wordt in de Actros- en Arocs-distributietrucks optioneel en in de eActros standaard geïnstalleerd in plaats van conventionele hoofd- en breedhoekspiegels. De tweede generatie van het spiegelcamerasysteem is sinds april 2022 in gebruik. Het biedt de chauffeur nog betere ondersteuning in veel verkeerssituaties dankzij de 10 cm kortere camera-armen aan elke kant en nieuwe beeldparameters. Een van de voordelen van het inkorten van de camera-armen is dat chauffeurs makkelijker in een rechte lijn achteruit kunnen rijden in vergelijking met de eerste generatie. Dit komt voordat doordat het perspectief van MirrorCam nu nog meer lijkt op dat van conventionele buitenspiegels, wat op zijn beurt de overstap van spiegels naar MirrorCam vergemakkelijkt. Botsingen met objecten langs de kant van de weg kunnen nu ook beter worden vermeden. 

Daarnaast hebben de engineers van Mercedes-Benz Trucks de ‘tone mapping’ verder geoptimaliseerd – ‘tone mapping’ is een proces waarbij een afbeelding zodanig wordt aangepast dat een groot aantal tonen correct op een medium wordt weergegeven – wat nu vooral tot uiting komt in een verbeterde contrastweergave. De evolutie op het gebied van kleur- en helderheidsaanpassing van het op zich al heldere camerasysteem betekent dat de displays het voor de rijsituatie relevante gebied nóg nauwkeuriger weergeven, bijvoorbeeld bij het achteruitrijden in een donkere of slecht verlichte hal. 

Derde generatie OM 471 zorgt voor nog meer brandstofefficiëntie, vermogen en dynamiek
Naast het voortdurend groeiende portfolio van voertuigen met batterij-elektrische aandrijving, creëert Mercedes-Benz Trucks ook voortdurend nieuwe maatstaven in het premium segment van de klassieke dieseltrucks. Een voorbeeld hiervan is de derde generatie OM 471-motor. De ‘nieuwe’ heavy-duty motor, die vanaf oktober 2022 leverbaar zal zijn in de Actros en Arocs, is consequent gericht op het verlagen van de TCO, zonder aan vermogen, rijdynamiek of rijcomfort in te boeten. 

Een van de belangrijkste hefbomen voor het verhogen van de brandstofefficiëntie in moderne dieselmotoren is optimalisering van de turbo. Met de derde generatie OM 471 introduceert Mercedes-Benz Trucks twee nieuwe turbo’s die exact zijn afgestemd op de uiteenlopende klanteisen. Bij de verbruiksgeoptimaliseerde variant, bestemd voor gebruik in het internationaal transport, ligt de focus op een zo laag mogelijk brandstofverbruik. De tweede turbovariant is ontworpen voor hoge prestaties en een hoog motorremvermogen, wat ideaal is voor gebruik in het zwaartransport en bouwtransport. 

Voor nog meer rijdynamiek heeft Mercedes-Benz Trucks ook de aandrijflijn onder de loep genomen: de nieuwe geautomatiseerde transmissieregeling PowerShift Advanced maakt sneller en tegelijkertijd zachter optrekken en accelereren in veel situaties mogelijk dankzij een nauwkeurige versnellingskeuze. De parametrering van het gaspedaal werd eveneens verder geoptimaliseerd: verhoogde gevoeligheid in de onderste pedaalslag maakt aanzienlijk gevoeliger manoeuvreren mogelijk, terwijl de directe responstijd in de bovenste pedaalslag resulteert in een verhoogde dynamiek bij hoge belastingseisen. Het maakt het ook gemakkelijker om rotondes te nemen. 

Bedoeld voor het zware werk
Voor Actros- en Arocs-trucks die voornamelijk op de weg rijden, maar soms ook worden ingezet in moeilijk terrein zoals bouwplaatsen en steengroeven, maakt de inschakelbare voorwielaandrijving Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) het werk veel gemakkelijker. HAD werkt tot een snelheid van 30 km/h en verhoogt de tractie in veeleisende situaties, bijvoorbeeld bij het nemen van een helling op een gladde weg. 

De turboretarderkoppeling (TRK) is een baanbrekende specialiteit voor het zware werk. Als een combinatie van hydraulische startkoppeling en retarder in één gemeenschappelijk onderdeel, maakt het nauwkeurig optrekken en manoeuvreren mogelijk, zelfs bij lage snelheden en zware belading. Als primaire retarder ontwikkelt de TRK een remvermogen van 350 kW (476 pk). Samen met de 475 kW (646 pk) High Performance Engine Brake zorgt de TRK voor hoge prestaties. 

Nieuwe vooras voor de Arocs, Multimedia Cockpit en led-koplampen
Op de Bauma 2022 presenteert Mercedes-Benz Trucks nog veel meer uitrustingen die het werk in het bouwtransport efficiënter maken dan ooit. Om de Arocs nog sterker te maken, werd bijvoorbeeld een nieuwe vooras met 10 ton aslast ontwikkeld. Hierdoor is onder meer de installatie van grotere kranen en werkmaterieel mogelijk. 

De Multimedia Cockpit die in de Actros, Arocs en eActros is geïnstalleerd, met zijn twee kleurendisplays als het hart van de Human Machine Interface (HMI), blijkt ook zeer nuttig in het dagelijks werk. Als de aanbouw of opbouw in werking is, wordt dit via controlelampjes op het primaire display getoond. Bovendien kunnen pop-upvensters de chauffeur waarschuwen en kunnen tot tien meldingen worden geconfigureerd. Het tweede display biedt – voor de comfortabele integratie van opbouwfuncties die niet veiligheidsrelevant zijn – plaats aan acht individueel selecteerbare virtuele schakelaars, bijvoorbeeld voor de wissellaadbak. 

De nieuwe led-koplampen geven de Arocs- en Actros-distributietrucks een nog modernere en uniekere uitstraling. Optioneel zijn ook full-led-koplampen leverbaar, wat nog meer veiligheid met name in het donker biedt. In vergelijking met xenonkoplampen hebben led-koplampen een hogere lichtsterkte en een zeer goede verlichting van de weg. Er is ook een economisch aspect: in vergelijking met conventionele halogeenlampen zijn led-koplampen onderhoudsvriendelijker, energiezuiniger en hebben ze een langere levensduur. 

Voertuigen van Mercedes-Benz Trucks die naar verwachting worden getoond op de Bauma 2022 (selectie): 

eActros 6x2 met afrolkipper van MEILER 

Arocs 4151 K 8x4/4 met 10 tons vooras en grote kraan van PALFINGER 

Arocs 4163 LS 8x4 voor zwaartransport 

Arocs 2651 K 6x4 met driezijdige kipper van MEILER 

Arocs 1851 LS HAD 4x2 met kipper van MEILER 

Arocs 3240 B 8x4 met truckmixer van LIEBHERR 

Arocs 1846 K 4x2 met kraankipper van HIAB 

Arocs 3242 8+4 met betonpomp van PUTZMEISTER 

Atego 1530 K 4x2 met driezijdige kipper van MEILER 

Unimog