Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

AVONTUURLIJKE MOTORREIS DOOR SRI LANKA

T2E Sri Lanka wegMaak met Travel2Explore een avontuurlijke motorreis in de voetsporen van de VOC door Sri Lanka.

 

De leden van de VOC zouden verbaasd hun ganzenveren pen neergelegd hebben en vreemd hebben opgekeken naar de motorrijders die plotseling over de verdedigingsmuren van het oude fort in Mannar kwamen gereden. Want dat is precies wat we deden, zo’n 350 jaar nadat de Hollanders hier voet aan wal kregen in Sri Lanka, het toenmalige Ceylon.

T2E Sri Lanka groep

Er ontstaat een onmiskenbaar gevoel van trots als we onze Honda motoren door de toegangspoort van het oude VOC fort rijden hier in Mannar, een eilandje voor de kust van Sri Lanka. We parkeren in de schaduw van een boom tussen de oude ruines van wat eens een belangrijke handelspost was. Niet zo belangrijk als Galle wat verder naar het zuiden ligt, maar er zijn toch heel wat schepen richting het thuisfront vertrokken volgeladen met parels, katoen, ivoor en vooral kaneel. Wat een handelsgeest hadden (en hebben!) wij Hollanders toch. De muren van het fort staan bijna allemaal nog overeind en er worden kleine restauratiewerken uitgevoerd. Gedurende onze motorreis van twee weken over het eiland zullen we vaker de geschiedenis in rijden, niet alleen van de VOC maar ook van oude Singalese beschavingen.

T2E Sri Lanka kinderen

Sri Lanka ligt op zo’n 10 uur vliegen in de Indische Oceaan, vlak voor de kust van zuid India. Lange tijd woedde in het noorden een hevige burgeroorlog omdat de Tamil Tijgers streden voor een onafhankelijke staat. De oorlog is in 2009 beëindigd dus voor ons een goede reden om onze tocht via het noorden te beginnen, voordat alle toeristen het gebied ontdekken. Met de frisse zeewind in de helm sturen we vanaf het fort de A9 op. Dat klinkt heel wat, maar deze A9 is nog niet zo heel lang open en is vrijwel geheel onverhard. Een oranje zand- grintweg door een groen verlaten landschap. Het heeft de afgelopen dagen kennelijk fors geregend want de kuilen in de weg zijn tot de rand gevuld met water en vrijwel niet te ontwijken. Uh….of we willen ze niet ontwijken.

T2E Sri Lanka verkeersbord

De Honda Baja 225 cc is een uitstekende motor voor dit werk en binnen de kortste keren zit de modder to bovenop onze helm! Wie had gedacht dat onze reis gelijk al zo spectaculair zou beginnen. De route naar het oude koninkrijk Jaffna voert ook door een nationaal park maar als we daar aankomen blijkt de enige doorgaande weg dermate overspoelt door een snel stromende rivier dat we helaas ver moeten omrijden en dus besluiten we eerst te gaan lunchen. Het eten in Sr Lanka is overal fenomenaal. Rijst, groenten, diverse soorten vlees en vis wat met de handen gegeten wordt, want bestek wordt er hier in het noorden bijna niet bijgeleverd. En als servetjes dient de krant van gister welke in mooi gescheurde stukjes in een glas opgerold staan. En dat alles voor het enorme bedrag van € 1,50 en als je er een flesje cola bij gedronken hebt zelfs € 1,90. Zoals ik al zei, toeristen kennen ze nog niet hier in het noorden en dat blijkt ook onderweg uit de grote belangstelling voor deze groep vreemd geklede motorrijders. Overal lachende en zwaaiende mensen die naar ons toe komen lopen en dat zal de hele reis zo blijven.

T2E Sri Lanka eten

De stad Jaffna is enkel met een smalle strook land verbonden aan het eiland en hier ligt aan de kust een van de grootste VOC forten van zuidoost Azië. In 1658 veroverd op de Portugezen hebben de Hollanders het verder uitgebouwd en op dit moment is het een open lucht museum. Er is overal veel bedrijvigheid in de stad, er wordt gebouwd en veel aan de weg gewerkt. In het hele gebied is trouwens weinig meer te merken van het feit dat hier een paar jaar geleden nog een oorlog woedde. Behalve dan de uitgestrekte mijnenvelden waar we langs rijden. Langs de weg staan de waarschuwingsborden “Danger, Mines!” met een doodshoofd er onder en in het betreffende veld zie je groepen mensen van de opruimdienst druk bezig het verborgen oorlogsmateriaal op te sporen. Als we stoppen om met ze te praten blijkt dat ze de afgelopen uren al drie mijnen gevonden hebben. Zo zie je maar, de oorlog mag dan voorbij zijn, deze verborgen killers weten daar weinig van. En wie zijn het slachtoffer? De boeren en kinderen die het land bewerken en hout sprokkelen voor de kookvuurtjes. Afschuwelijk. Hmmm, ik denk dat we de komende uren onze plas maar moeten ophouden en niet achter de bosjes moeten gaan staan…

T2E Sri Lanka meisje

Hoe meer we naar het zuiden rijden hoe weelderiger de vegetatie wordt. In feite is Sr Lanka een groot tropisch oerwoud. We zijn speciaal op zoek naar de kleine weggetjes - al dan niet verhard - en als we over de paden rijden vliegen grote zwermen vlinders aan de kant en kijken ijsvogeltjes stoïcijns naar beneden. Hibiscus en bougainvilla’s groeien en bloeien langs de kant en het bos wordt steeds dichter. We zagen al eerder waarschuwingsborden voor wilde olifanten maar ja, wie neemt die nou serieus? Wij dus, als er plotseling een olifant met klapperende oren een paar stappen uit het bos onze richting op doet! Sri Lanka heeft na Afrika de grootste kuddes olifanten ter wereld die niet alleen in de diverse nationale parken leven maar eigenlijk over het hele eiland voorkomen. We wachten tot deze woudreus weer in de bosjes verdwenen is voor we verder rijden, de geschiedenis van Sri Lanka in.

T2E Sri Lanka weg
De eens heilige steden Anuradhapura en Polonnaruwa (ja, probeer dat maar eens in een keer goed te lezen) waren in de eerste en tweede eeuw van onze eigen jaartelling al bloeiende koninkrijken. We krijgen hier nog een goede indruk van als we de vele tempels en ruines hier in de omgeving bekijken. Vanaf deze steden overheerst in de rest van het eiland voornamelijk het Boeddhisme als levenswijze en dit krijgen we helemaal te zien als we de Bodhi Tree bezoeken, een boom welke, volgens de overleveringen uiteraard, in 288 voor Christus gepland is uit een stekje van de originele Bodhi boom waar de Boeddha verlichting onder vond. De verlichting komt nu voornamelijk uit kleurrijke lampions en peertjes die in het complex hangen…

T2E Sri Lanka Buddha

De paden worden nog smaller als we de koele heuvels inrijden en omringt worden door uitgestrekte theeplantages. Al eeuwen is thee een belangrijk export product en wie kent niet de Ceylon of Lipton thee. Met name de Schot Thomas Lipton heeft er vanaf 1880 voor gezorgd dat thee over de hele wereld als drank betaalbaar en geaccepteerd werd en niet alleen door de rijken gedronken werd. We bezoeken een van de vele theefabrieken en krijgen steeds meer respect voor ons zakje thee bij het ontbijt ’s ochtends. Na het plukken met de hand (veelal vrouwenwerk) dragen mannen soms tot 6 zakken van tien kilo elk op hun nek, om ze op de sorteerbanen te dumpen. Daarna wordt er heel wat gesorteerd, gefomenteerd en geoxideerd voor er het eindproduct is. Na diverse kopjes verse thee gaan we verder op pad naar misschien wel de mooiste stad van het land: Kandy.

T2E Sri Lanka theeplantage

Kandy is schitterend gelegen in de heuvels aan een pittoresk stuwmeer. Tot 1796 was Sr Lanka onderdeel van Nederland en met name Kandy was het middelpunt van de handel in specerijen en ivoor. Admiraal Joris van Spilbergen was in 1602 de eerste Nederlander die de koning van Kandy ontmoette. Nadat hij wat kaneel als cadeau mee kreeg werd de handelsgeest van de VOC aangewakkerd. Tot een van de bezienswaardigheden behoort zeker “de tempel van de Tand”, waar volgens de overlevering een hoektand van Boeddha bewaard wordt. Als we het complex bezoeken moeten we eerste weer onze schoenen inleveren voor we naar binnen mogen. Honderden gelovigen bidden en brengen offers en het is een indrukwekkend tafereel. De rest van de dag verdwalen we in de kleurrijke straatjes van de stad, laten ons scheren en geven onze vermoeide billen rust want eerlijk is eerlijk, de Honda’s doen het supergoed maar je krijgt wel een houten kont van het zadel.

T2E Sri Lanka vogel

Na Kandy sturen we echt de bergen in naar het Nuwara Eliya District met als hoogste punt 2.524 meter (voor wie het wil proberen, de naam is Pidurutalagala). Hier ontspringt ook ’s lands langste rivier de Mahaweli. We rijden over de bergketen met prachtige uitzichten over het groene paradijs. De paden zijn een afwisseling van asfalt, stenen en kuilen en we verbazen ons er over dat we nog maar een lekke band gereden hebben. Als we ’s avonds op 1.900 meter slapen zijn we voor het eerst echt blij met een warme douche. Avontuur is leuk, maar het welverdiende biertje en de douche aan het eind van de dag zijn niet te versmaden. Het populairste nationale park is Yala met meer dan 130 diersoorten als olifanten, apen antilopen en zelfs 25 luipaarden. Vanwege die laatste en de olifanten mogen we er met de motor niet in, dus verruilen we onze trouwe tweewieler voor een robuuste 4 x 4 jeep en wanen we ons even op safari in Afrika. De luipaarden houden hun vlekken voor ons verborgen en zien we niet, wel de meeste andere dieren. En we blijven even in de dierenwereld want verderop aan de kust bij Mirissa stappen we op de boot om walvissen te spotten. Dit geldt als een van de beste plekken ter wereld om met name de grootste onder de walvissen te zien, de blauwe vinvis. De zee is ruw, dus de vissen worden door een aantal mensen op de deinende boot aardig “bijgevoerd” wat uiteindelijk resulteert in werkelijk honderden dolfijnen en vier walvissen. Spectaculair.

T2E Sri Lanka snacktentje

Na een welverdiende rustdag aan de kust met heerlijk vis eten aan het strand gaan we weer naar het noorden en rijden een schitterend heuvellandschap binnen welke hoort bij het Sinharaja Forest. Dit vrijwel ongerepte tropische regenwoud is het grootste intact gebleven restant van de oerbossen waar Sri Lanka ooit mee bedekt was. Niet voor niets is het in 1988 opgenomen in de lijst van UNESCO World Heritage Sites. De omgeving doet bijna mysterieus aan met z’n laag hangende bewolking, tropische vegetatie en sporadische vergezichten. Het geluid van de motor is niet het enige wat ons begeleid want een paar kilometer na onze pauze blijken we enkele bloedzuigers als onaangename passagier meegenomen te hebben.

T2E Sri Lanka bosweg
Nou vooruit, als dat het enige nadeel is van Sri Lanka dan gaan we morgen weer terug. Want met acht plekken op de UNESCO lijst, een supervriendelijke bevolking, heerlijk eten, avontuurlijke wegen, tropische oerwouden en onontdekte gebieden is deze Parel in de Indische Oceaan een geweldige bestemming voor een unieke motorvakantie net Travel 2 Explore.

T2E Sri Lanka muur

Voor meer informatie over de reis naar Sri Lanka of andere avontuurlijke bestemmingen kunt u kijken op: www.travel2explore.nl of bellen met 0346 769003. Ook staan wij op de motorbeurs in Hal 11 met stand Eo64.

T2E Sri Lanka prutgezichten

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Aanvullende gegevens