Ducati Streetfighter V4, V4 s en V4 SP2 met Panigale techniek

22-10-22. In de vijfde aflevering van de 2023 Ducati World Première webserie presenteert Ducati de nieuwe Streetfighter V4 familie. https://bit.ly/3sgn2pQ
Ducati-Streetfighter-V4-S-22-rzij.jpg

Met de V4 en V4 S modellen, samen met de meer exclusieve en performante V4 SP2, gaat Ducati verder in de toepassing en evolutie van de winnende "Fight Formula" om aan de top van het segment te blijven met een ongeëvenaard niveau van uitrusting en vermogen/gewicht verhouding (voor de "SP2" versie).

De Streetfighter V4, die in 2020 aan het publiek werd onthuld, was onmiddellijk een succes en zette nieuwe maatstaven voor prestaties in het segment van de naked supersportmotoren . Universeel gewaardeerd om zijn agressieve en minimalistische esthetiek, gekenmerkt door een voorzijde geïnspireerd op de Joker uit de stripverhalen, veroverde de Streetfighter V4 onmiddellijk de harten van liefhebbers.

De natuurlijke evolutie van de familie is een motorfiets die de concepten van de "Fight Formula" nog verder uitbouwt, met als belangrijkste elementen de Panigale V4 ontdaan van de kuipen, hoog en breed stuur, 178 kg gewicht, 208 pk Desmosedici Stradale motorblok, biplane vleugels en de laatste generatie elektronica. Een evolutie die volgt op die van de Panigale V4 familie.

De Ducati Streetfighter V4 2023 straalt sportiviteit uit, dankzij de standaard monoposto sconfiguratie met bijgeleverd zadel en voetsteunen voor de passagier.

Het design van de Streetfighter V4 is direct en minimalistisch, met zijn full-LED koplamp en zijn V-vormige DRL die doet denken aan het vooraanzicht van de Panigale V4. De lage, naar voren gekantelde voorkant, die de sterke lijnen van de tank doortrekt, geeft de Streetfighter V4 een roofdieruitstraling.
De brandstoftank heeft dezelfde vormen als op de Panigale V4 2022, die is ontworpen om de rijder beter te ondersteunen tijdens het remmen en het nemen van bochten. Hij heeft een grotere inhoud (17 liter) en wordt omarmd door nieuwe zijcovers.

Het nieuwe "Front Frame" en de Desmosedici Stradale worden zoveel mogelijk onbedekt gelaten, met een minimaal kuipwerk dat door gestroomlijnde lijnen en sculpturale volumes een strak, essentieel geheel vormt. In de V4 S versie is de Streetfighter 2023 verkrijgbaar in een nieuwe Grey Nero kleurstelling , volledig gespeeld op het contrast tussen het grijs en de verschillende zwarte tinten - donker en helder - van het kuipwerk, die de technische componenten zoals remmen en vering naar voren brengen en de motorfiets een steeds agressievere, maar toch verfijnde uitstraling geven.

Elektronica
De nieuwe Streetfighter implementeert de Power modi logica die al is ontwikkeld in de Ducati Panigale V4 en V4 S, met daarnaast afstellingen die speciaal zijn afgestemd op het Desmosedici Stradale motorblok in de Streetfighter configuratie. Er zijn vier motorvermogenstrategieën: Full, High, Medium en Low . Full en Low zijn nieuw ontwikkeld, terwijl High en Medium qua strategie zijn herzien. In de Full Power Mode komt het volledige potentieel van het motorblok tot uiting met koppelcurves zonder elektronische filters, behalve in de eerste versnelling. Voor de High en Medium Power Modes is een nieuw Ride by Wire map management systeem ontwikkeld met specifieke kalibratie voor elk van de zes versnellingen, dat ervoor zorgt dat de rijder altijd de optimale stuwkracht krijgt bij het openen van de gashendel. De Low Power Mode daarentegen is ontworpen voor het rijden op een ondergrond met weinig grip, beperkt het maximumvermogen van de motor tot 165 pk en biedt een bijzonder beheersbare gasrespons. De specifieke kalibraties voor de Streetfighter V4 garanderen een maximale correlatie tussen de door de rijder vereiste koppelwaarde en het daadwerkelijk geleverde koppel.

Voor de Streetfighter V4 in de 2023 versie wordt de gloednieuwe Wet Riding Modus geïntroduceerd om nog veiliger te kunnen rijden op een ondergrond met weinig grip. De standaarduitrusting is verrijkt met een lithium-ion accu voor de S-versie en de SP2-versie, die 1,7 kg lichter is dan de vorige.

Ook het dashboard van de 2023 Streetfighter V4 volgt de evolutie van de Panigale V4. De graphics zijn in alle weergaven herzien, om de informatie eenvoudiger en visueler te maken en de liefhebber te helpen bij het kalibreren van de verschillende parameters.
Net als bij de Panigale V4 wordt het schakelen aangegeven via een extern groen LED-signaal. Het dashboard biedt de "Track Evo" displaymodus, die de lay-out van de MotoGP Desmosedici nabootst en een onmiddellijke weergave van de belangrijkste informatie en de interventie van de elektronische bedieningselementen garandeert.

De 2023 Streetfighter V4 evolueert ook dankzij de nieuwe Engine Brake Control (EBC) EVO 2 software die een betere stabiliteit, precisie en richtingsgevoeligheid garandeert bij het remmen en het ingaan van de bocht en de mogelijkheid voor de rijder om de elektronische afstelling voor elk gebruik nauwkeuriger te definiëren. Deze software beschikt over een verschillende kalibratie per versnelling op elk van de drie selecteerbare niveaus. De nieuwe strategie werd ontwikkeld om de intensiteit van de motorrem te optimaliseren als functie van de belasting van de achterkant. In de eerste remfase, wanneer er weinig belasting op de achterband is, levert de EBC EVO 2 minder motorrem, om deze vervolgens te verhogen naarmate u het midden van de bocht nadert, waar de interventie van de motorrem de grootste bijdrage levert aan het afremmen van de motor en het sluiten van de ideale rijlijn. Dankzij deze aanpassing, die een evenwichtiger interventie van de controle op de motorrem in alle rijomstandigheden garandeert, wordt ook het blokkeren van het achterwiel in de meest veeleisende remsecties verminderd.

De 2023 Streetfighter V4 implementeert ook een nieuwe strategie voor de Ducati Quick Shift (DQS) die de soepelheid van het schakelen bij elke graad van opening van de gashendel verbetert, zowel wanneer de gashendel gedeeltelijk als volledig geopend is.
Bij gedeeltelijk geopende gasklep werkt de strategie zowel via een vermindering van de inspuiting als via een vermindering van de vervroeging, waardoor het schakelen op de weg soepeler verloopt dankzij de afwezigheid van het stoppen en opnieuw starten van de motor.
Bij schakelen met de gashendel volledig geopend, typisch voor gebruik op het circuit, wordt de DQS-strategie verfijnd met een evolutie van de koppelteruggavefase die de motor meer stabiliteit en een homogenere en dus rendabelere stuwkracht in de rondetijd garandeert.

Ten slotte worden deze elektronische wijzigingen aangevuld met een update van de regelstrategie van de koelventilator, die nu een beter beheer van de bedrijfstemperaturen en meer thermisch comfort voor de rijder biedt bij lagere snelheden op de weg.
Ducati-Streetfighter-V4-S-22-rv.jpg

Chassis en ergonomie
Bij de nieuwe Streetfighter V4 volgt het chassis ook de evolutie van de Panigale V4-familie om liefhebbers verbeteringen te bieden op het gebied van stabiliteit, front-end gevoel en rijveiligheid. Het chassis omvat een voorframe en een enkelzijdige achterbrug, beide van aluminium, met upside-down vork en mechanisch verstelbare schokdemper op de V4-versie.
De Streetfighter V4 S is voorzien van semi-actieve Öhlins-vering (NIX30 upside-down 43 mm vork en TTX36 schokdemper) met SmartEC 2.0-interface , die zorgt voor meer veelzijdigheid, effectiviteit en een snellere afstelling. Bovendien zijn de velgen op de V4 S-versie van Marchesini gesmeed in aluminiumlegering, met belangrijke voordelen voor de wendbaarheid bij het veranderen van richting en het reactievermogen bij het accelereren en remmen dankzij de vermindering van de onafgeveerde massa.

Net als bij de Panigale V4 is het draaipunt van de achterbrug van de 2023 Streetfighter V4 4 mm hoger geplaatst, waardoor de anti-squat werking wordt vergroot die de rijder helpt dankzij een grotere stabiliteit, precisie en het vermogen om de rijlijn te behouden bij het uitkomen van bochten en in het algemeen in alle acceleratiesituaties.
De gewichtsverdeling verschuift ook naar voren, waardoor deze meer belast wordt en de nauwkeurigheid en snelheid bij het ingaan van de bocht toenemen. Tot slot profiteert de ergonomie van de nieuwe indeling van de brandstoftank, waarvan de vorm de rijder meer steun biedt tijdens het remmen en het nemen van bochten.

Het rijklaar gewicht van de Streetfighter V4 S 2023 bedraagt 197,5 kg.

Motor
De 1,103 cc Desmosedici Stradale, goed voor 208 pk bij 13.000 tpm en 123 Nm in Euro-5 configuratie, is qua kalibratie aangepast aan de grotere diameter van de uitlaatdemper, ingevoerd om de uitlaattegendruk te verlagen. Bovendien bevindt zich aan de rechterzijde de koppelingsdeksel van de Panigale V4, waarmee u gemakkelijk de droge koppeling en de bescherming van de koppelingsdeksel kunt monteren.

Streetfighter V4 SP2
Om de prestaties van de 2023 Streetfighter V4 nog verder op te voeren, presenteert Ducati ook het topmodel Streetfighter V4 SP2 in een genummerde versie. Een motorfiets die klaar is voor het circuit, dankzij de exclusieve technische uitrusting die de "Fight Formula" combineert met de "SP" specificaties, waardoor hij nog efficiënter is in sportief rijden en in het bijzonder op het circuit.
Ducati-Streetfighter-V4-SP2-22-stuurdemper.jpg

De Streetfighter V4 SP2 wordt aangeboden in de "Winter Test" kleurstelling , ontworpen door het Centro Stile Ducati met inspiratie van de Ducati Corse motorfietsen die gebruikt worden tijdens de pre-season tests van de MotoGP en SBK kampioenschappen. Het matzwart van het kuipwerk, gecombineerd met de matte carbon afwerking van de velgen en vleugels, contrasteert met de felrode accenten en de schittering van de blootgelegde tank van geborsteld aluminium, die we ook terugvinden op de zijkappen van de radiatoren. Het volgnummer van de motorfiets is op het stuur gelaserd.

De Streetfighter V4 SP2 is uitgerust met 5 splitspaaks carbon velgen, die 1,4 kg lichter zijn dan de gesmede aluminium velgen van de Streetfighter V4 S en die het inertie-moment aan de voorzijde met 26% en aan de achterzijde met 46% kunnen verlagen, waardoor de motorfiets aanzienlijk wendbaarder en lichter is bij het veranderen van richting. De Brembo Stylema R® voorremklauwen garanderen een hoog remvermogen en uitzonderlijk consistente prestaties, zelfs bij langdurig gebruik op het circuit*.

Op de Streetfighter V4 SP2 is de Desmosedici Stradale uitgerust met de STM-EVO SBK droge koppeling, die een betere slipperfunctie garandeert, zelfs in de meest agressieve acceleraties, en meer souplesse in alle "off-throttle" fases, essentieel om effectief te zijn op het circuit wanneer op de limiet wordt gereden.
Ook de Öhlins-vering met dezelfde veren en hydraulische onderdelen als die van de Panigale V4 draagt bij aan de prestaties op het circuit, en garandeert de rijder het juiste vertrouwen om op de limiet te rijden.
De uitrusting wordt gecompleteerd door verstelbare aluminium voetsteunen uit massief materiaal die de hellingshoek vergroten en de rijder in staat stellen de optimale positie in het zadel te vinden, een carbon voorspatbord en door bruikbare accessoires voor "circuitdagen", zoals een open carbon koppelingsdeksel**, een afdekkap voor het verwijderen van de kentekenplaathouder en afdekschroeven voor het verwijderen van de spiegels**.

Prijzen, kleuren en beschikbaarheid
De beschikbaarheid in België is voorzien vanaf februari aan volgende prijzen : Streetfighter V4 - € 23.190 (in Ducati red); Streetfighter V4 S € 26.390 (in Ducati red) en € 26.590 (in Grey/Nero). De beschikbaarheid van de Streetfighter V4 SP2 vanaf maart aan € 35.590 (in Winter Test Livery).
De beschikbaarheid in Nederland is voorzien vanaf februari aan volgende prijzen : Streetfighter V4 - € 26.690 (in Ducati red); Streetfighter V4 S € 30.690 (in Ducati red) en € 30.990 (in Grey/Nero). De beschikbaarheid van de Streetfighter V4 SP2 is vanaf maart aan € 39.790 (in Winter Test Livery). 

Er is een breed aanbod aan accessoires waarmee u de Streetfighter V4 nog sportiever kunt maken, te beginnen met de Ducati Performance by Akrapovič volledige race-uitlaat**. Uitgerust met hoge dempers aan de zijkant achteraan, zorgt deze voor een vermindering van het totale gewicht van 5 kilo en verhoogt het maximale vermogen naar 220 pk. Het geluid blijft binnen de limiet van 105 dB (102 dB met de dB-killer geïnstalleerd).

De accessoirecatalogus bevat ook straatlegale slip-on systemen, spatborden, een aero kit en frame- en carterbescherming in carbon, bedieningselementen van billet aluminium, maar ook bandenwarmers en paddockstands voor degenen die hun Streetfighter V4 op het circuit willen gebruiken.

#StreetfighterV4 #StreetfighterV4SP2 #PushForward

* Motorspecificaties en dealerbeschikbaarheid kunnen per markt verschillen. Raadpleeg de technische specificaties in de persmap voor meer informatie.
** Dit product is bestemd voor voertuigen die uitsluitend worden gebruikt op een gesloten circuit. Gebruik op de openbare weg is wettelijk verboden