Maserati MC20 Fanatec GT2 European Series Championship 2023

27-7-22. Maserati maakt met de MC 20 nóg een stap in de motorsportstrategie. Al in de vroege ontwikkelingsfasen was de MC20 ook ontworpen als closed-wheel raceauto, die nu gaat deelnemen aan het Fanatec GT2 European Series Championship.
Maserati-MC20-GT2-ESC-22-lv.jpg

De nieuwe racer van Maserati maakt zijn debuut in 2023. De MC20 GT2, die Maserati beschikbaar maakt voor klanten en teams, is gebaseerd op de productieversie met al indrukwekkende specificaties, waaronder de innovatieve Nettuno-motor met nieuwe Maserati Twin Combustion (MTC)-technologie, de ophanging met dubbele draagarmen en semi-virtuele stuuras, en een monocoque van koolstofvezel. 

Maserati's terugkeer op het circuit in GT-competities vormt de ideale link tussen het nieuwe tijdperk voor het merk en de overwinningen van de MC12 in de FIA GT-kampioenschappen van 2004 tot 2010. De MC12 won de 24 Uur van Spa maar liefst drie keer (2005, 2006 en 2008). 

Davide Grasso, CEO van Maserati: “We worden gedreven door onze passie, zowel op de weg als op het circuit. We hebben een lange geschiedenis in de autosport en we zijn enorm trots om met de buitengewone MC20 te racen. De racerij is altijd Maserati's natuurlijke habitat geweest en nu, zowel in het Fanatec GT2 European Series Championship als in het Formula E Championship, maakt ons merk een nieuwe start.” 

Jean-Marc Finot, Senior VP, STELLANTIS Motorsport: “Maserati Corse brengt met de MC20 GT2 de link tussen het Formule E-fabrieksprogramma en onze reguliere modellen. Deze nieuwe stap completeert de legacy van Maserati in de motorsport. De MC20 is een fantastische auto, en we zijn blij dat we onze gepassioneerde klanten er nu ook mee kunnen laten racen op het circuit”.
Maserati-MC20-GT2-ESC-22-achter.jpg

Maserati GT2 – Specificaties en technische gegevens 

Voertuig
Eenzits raceauto, niet voor de openbare weg gehomologeerd
Maserati Centro Stile design
Breedte/hoogte (mm) 2020* x 1220*
Drooggewicht te bepalen in BoP

Voldoet aan de FIA veiligheidsvereisten

FIA-gehomologeerde FT3 120 L brandstoftank
FIA-gespecificeerde brandblusser

Motor
Maserati Nettuno motor
V6 90° twin turbo
000 cc
Vermogen te bepalen in BoP (630 pk basismotor in ontwikkeling)
Maserati Twin Combustion (MTC) Twin Spark met TJI double combustion control
Dry sump

Aandrijflijn/transmissie
2WD sequential racing zesversnellingsbak met schakelpeddels
Racing-koppeling, limited-slip self-locking mechanisch differentieel

Carrosserie
MC20 GT2 racing kit carrosserie
High-performance aërodynamica
Instelbare achtervleugel
Hoge downforce
LED koplampen
FIA-goedgekeurd regenlicht
Lexaan vooruit en zijramen

Chassis
Ultra-licht carbon
FIA-gehomologeerde rolkooi
3/4 ingebouwde luchtkrikken

Remmen
Racing remklauwen en geventileerde raceremmen
Unieke remkoeling

Banden
Unieke 18” aluminium velgen
Speciaal lockingsysteem
Slick banden

Ophanging
Dubbele wishbones met semi-virtuele stuuras
Instelbare racing dempers
Instelbare stabilisatorstangen voor en achter

Interieur
Instelbare racepedalen
Verstelbare stuurkolom
6-punts racegordels
Multifunctioneel carbon stuurwiel
Achteruitrijcamera (optioneel)
In-car camera voor video-opname (optioneel)
Datasysteem
Display voor weergave optimalisatie van rijprestaties (optioneel)
Airconditioning
Bandenspanningscontrolesysteem (optioneel)
Instelbare racing ABS en tractieregeling

* Wijzigingen voorbehouden tijdens ontwikkeling.